Raggamuffin
Aktiv medlem
Sverigetempot 2021
Magicshine har väl inget med vettig batteritid? Jag tänker nog nåt med vanliga AA man kan byta om man inte kör dynamo.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har liknade problem, vilket jag inte riktigt löst.
Det lutar dock mot ett gaminfäste på tempopinnen, med Gopro fäste för att fästa lampa på undersidan.
Lampa på ovansidan styre med tempopinnar tycker jag blir trångt o tar bort möjligheten att vila händerna där. Nu har jag lampa på styret men på undersidan, det går bra bortsett från i kombination med styrväska då.
Har svårt att hitta någon tysk-godkänd lampa för upp-o-ner montage som jag fastnar för (o som finns i lager)
En tråkig fråga om placering/montage m.m av FRAMLAMPA.
Jag planerar att använda en styrväska från Ortlieb och då kan jag inte ha en lampa på styret.
Då jag inte har dynamo så undrar jag vart man bäst fäster en lampa för bra sikt, samt vilken slags lampa bör man då satsa på.
Har idag en Cavo 4000 och en Magishine båda med separata batteripack men funderar på om man ska lämna dessa hemma och köpa en uppladdningsbar lampa istället.
Funderar även på tempobågar och då behövs en ny styrväska och samtidigt blir lampproblemet löst för då bör ja kunna ha lampan på styret.
Osäker på vad som blir den bästa lösningen.
Någon klok cyklist här som kan komma med ett bra tips.
Japp, funderar givetvis på en ny cykel men det löser inte riktigt problemet ?
Jag har liknade problem, vilket jag inte riktigt löst.
Det lutar dock mot ett gaminfäste på tempopinnen, med Gopro fäste för att fästa lampa på undersidan.
Lampa på ovansidan styre med tempopinnar tycker jag blir trångt o tar bort möjligheten att vila händerna där. Nu har jag lampa på styret men på undersidan, det går bra bortsett från i kombination med styrväska då.
Har svårt att hitta någon tysk-godkänd lampa för upp-o-ner montage som jag fastnar för (o som finns i lager)
Ny cykel? Man behöver alltid ny cykel! ☝?Anmäld och betald. Tror att jag har allt jag behöver. ?
Smart! Hur har du fäst stumpen då?Jag har med framgång monterat en liten rörstump (helt specifikt en bit av en sadelstolpe i kolplast) längst fram mellan tempopinnarna. Här kan man montera valfri framlampa på alldeles vanligt vis.
Några besvär med fladdrande ljusbild har jag inte upplevt.
Smart! Hur har du fäst stumpen då?
Anmäld och betald. Tror att jag har allt jag behöver. ?
- oömma kläder
- glatt humör
hur svårt kan det vara?
På tal om nya däck så börjar jag känna mig osäker på det innan självklara valet gp5000, är de så illa att kränga som ryktet säger är det inte så roligt om det behövs när allt annat är som sämst.
Det är ju bara en lång nerförsbacke. :)
Behöver nog också investera i en ny framlampa. På tal om nya däck så börjar jag känna mig osäker på det innan självklara valet gp5000, är de så illa att kränga som ryktet säger är det inte så roligt om det behövs när allt annat är som sämst.
Nu vet jag inget om TL varianten av GP5000, men övriga TL däck jag provat är ju helt värdelösa på just den punkten. Svåra att kränga och behöver högre tryck än vad de pumpar jag haft i fält för att dom ska poppa.
Icke TL varianten av GP5000 är iaf som däck brukar vara. Har dessutom kört i princip hela vintern på mina 28:or utan en enda punka
Jag skulle rekommendera att motstå frestelsen att montera mer (framförallt tungt) skräp än nödvändigt på styret. Det påverkar cykelns uppförande vilket KAN vara negativt i vissa situationer; tex om det blir väldigt svårt att cykla utan att hålla i styret eller tungt och trögt att svänga och rycka i framhjulet i dåligt väglag.Jag skulle vilja se olika cockpitlösningar för långcykling.
Jag skulle rekommendera att motstå frestelsen att montera mer (framförallt tungt) skräp än nödvändigt på styret. Det påverkar cykelns uppförande vilket KAN vara negativt i vissa situationer; tex om det blir väldigt svårt att cykla utan att hålla i styret eller tungt och trögt att svänga och rycka i framhjulet i dåligt väglag.
denna sida har en del, blandat.Du har så rätt så.
Tänker mest för inspiration och se finurliga lösningar ?
jag filade ändarna konkava så stumpen skulle ligga stadigt mellan tempopinnarna. Sen borrade jag ett genomgående hål vid varje ända av stumpen. Så drog jag ett kraftigt buntband genom varje hål och runt respektive tempopinne. Snygga till med eltejp..
Jag och @kri klämde ju alla våra slangar när vi med nöd och näppe fixade en punka på GP 5000 TL i Colorado. Slipper gärna det. Nån DT Swiss-fälg. Jag som körde tubeless fick å andra sidan inte en enda punka trots att jag körde typ en vecka efter att slitbanan var borta.
Öva mer.
Har idag testat med tempopinnar.
Fy satan va vingligt och då blåste det knappt.
Min AWOL är alldeles för nervös i styrningen.
Någon som vet om man kan få den stabilare och mindre nervös.
Kylig och regnig inledning
Det var en kylig inledning av juli. Ett lågtryck hade sitt centrum över norra Sverige den 1 juli och /.../ lågtrycket påverkade vädret även följande dag med en del kraftigare regn- eller åskskurar. /.../
Natten mot den 3 juli sjönk temperaturen till -2,2° i Ljusnedal i Härjedalen, vilket blev månadens lägsta temperatur. Arjeplog hade +0,5° vilket för den stationen är det kyligaste i juli sedan 1972.
Även natten till den 4 juli var det på en del håll kyligast i juli sedan 1970-talet. Ett lågtryck gav senare samma dygn stora regnmängder på flera håll i södra Sverige. Söderby-Karlsäng i norra Uppland rapporterade 51,2 mm.
Kyligaste julinatten i Stockholm på över 40 år
Natten mot den 5 juli sjönk temperaturen till 7,8° i Stockholm, vilket är den lägsta julitemperaturen i huvudstaden sedan 1977. /.../ Ett nytt lågtryck rörde sig in över södra Sverige den 6 med regn- och åskskurar. /.../
Till den 8 hade lågtrycket dragit bort österut och svala nordvindar rådde över Sverige.
Högtryck i nordväst med åskväder i Sverige
Den 9 juli förstärktes ett högtryck över norra delen av Norska havet, vilket bidrog till att de svala nordvindarna bestod i flera dygn framåt.
Den 11 etablerade sig en nord-sydlig frontzon över Sverige med spridda skurar. Väster om fronten var det på sina håll högsommartemperaturer med exempelvis 27,3° i Arvika.
Den 12 bildades rätt mycket åska kring frontzonen och följande dag återbildades åskvädren. Då fick Tomelilla i Skåne 54,1 mm och Pjätteryd i södra Småland 49,7 mm.
Visst är det så. Men jag har varit uppe i närheten av startpunkten ett antal somrar och de två senaste åren sticker ut ordentligt. Men visst sen kan man väl i viss mån anpassa listan efter hur det ser ut på prognoserna veckorna innan.Samtidigt går det inte att packa för allt . Försöker komma underfund vad det minsta en kan ha med sig.
Visst är det så. Men jag har varit uppe i närheten av startpunkten ett antal somrar och de två senaste åren sticker ut ordentligt. Men visst sen kan man väl i viss mån anpassa listan efter hur det ser ut på prognoserna veckorna innan.
Varmare än normalt.På vilket håll?
Det är lite tidigt för mig att börja lägga fram strumpor.
Vänta nu:Varmare än normalt.
Som illustration:
2017: 5-10 grader och regn. Några dagar snöstorm.
2018: 27 grader och svårt att hitta vatten i en del områden pga torka.
med risk för att den här frågan kanske borde hamna i "Frågor man inte vågar ställa, egentligen..."-tråden, men, visst är det så att det går att ersätta en 60-milare med Sverigetempot i fråga om SR-titel? Har det lite knepigt med att få ihop sommaren annars nämligen.
Det är väl en sanning med modifikation, i och för sig.En super randonneur är en 20-, 30-, 40- och en 60-milare. Inget annat.
Ja, för visst godkänns en serie om 20, 30, 60, 60 också?Det är väl en sanning med modifikation, i och för sig.
Ett kortare brevet kan alltid ersättas av ett längre. Vet en norrman, som förra året kvalade in till PBP med en serie på 60, 30, 60, 60 – dvs ersatte både 20- och 40-milaren med en 60-milare.En super randonneur är en 20-, 30-, 40- och en 60-milare. Inget annat.