[ Politiskt Tjafs ]
Nej (av den anledning jag skrev tidigare idag).Ska åka till finale ligure den 14/3, hade ni åkt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej (av den anledning jag skrev tidigare idag).Ska åka till finale ligure den 14/3, hade ni åkt?
Neeeej! Flera helgeftermiddagar i tv-soffan förstörda?
Har vi en forum-polis wannabe här? Välkommen till happy!Flytta lönediskussionen till separat tråd, tack. Eller knip.
Har vi en forum-polis wannabe här? Välkommen till happy!
När man jämför med "vanlig" influensa bör man räkna på samma sätt, så frågan är hur 0,1 % (har jag för mig) dödlighet för vanlig influensa räknats fram. Räknas det då även med de utan symptom? Det tvivlar jag på.Ja den säger bla samma som jag skrev - att dödligheten blir lägre när man räknar med de utan symtom (och därmed utan diagnos).
Ja det är en poäng så troligen är båda siffrorna väldigt dåliga.När man jämför med "vanlig" influensa bör man räkna på samma sätt, så frågan är hur 0,1 % (har jag för mig) dödlighet för vanlig influensa räknats fram. Räknas det då även med de utan symptom? Det tvivlar jag på.
När man jämför med "vanlig" influensa bör man räkna på samma sätt, så frågan är hur 0,1 % (har jag för mig) dödlighet för vanlig influensa räknats fram. Räknas det då även med de utan symptom? Det tvivlar jag på.
Precis, det måste ju gå att vara smittad utan att utveckla symptom. När det gäller vanlig influensa där det mest verkar uppskattas/gissas antal smittade och döda är då dessa med i statistiken eller inte? När det gäller Corona verkar de inte vara det då statistiken verkar bygga på de fall man verkligen bekräftat genom test. Är man smittad men inte uppvisar symptom lär man ju inte uppsöka vård och bli testad (såvida man inte blir testad pga smittspårning).Jag gissar att om man inte få symtom men utvecklar antikroppar så har man haft det enligt någon definition?
De allra flesta som får en vanlig influensa med symtom får ju ingen officiell diagnos utan är bara hemma några dagar så det måste gissas rätt vilt på den siffran.Precis, det måste ju gå att vara smittad utan att utveckla symptom. När det gäller vanlig influensa där det mest verkar uppskattas/gissas antal smittade och döda är då dessa med i statistiken eller inte? När det gäller Corona verkar de inte vara det då statistiken verkar bygga på de fall man verkligen bekräftat genom test. Är man smittad men inte uppvisar symptom lär man ju inte uppsöka vård och bli testad (såvida man inte blir testad pga smittspårning).
De allra flesta som får en vanlig influensa med symtom får ju ingen officiell diagnos utan är bara hemma några dagar så det måste gissas rätt vilt på den siffran.
Ska åka till finale ligure den 14/3, hade ni åkt?
Det absolut värsta med Corona är ändå den extremt låga verkshöjden på skämt om det, cf. videon snefan postade.
Varenda tråd har inslag av off topic.Flytta lönediskussionen till separat tråd, tack. Eller knip.
Jag har hotell bokat och flyg bokat/betalt till Finale (landar i Nice) i slutet av april. Resan blir av så länge som flyget går. Skulle min chef kräva karantänstid på två veckor vid hemkomst utan att jag visar symptom så får han ge mig 100% i ersättningJag har själv nyss ställt in en kommande italien-resa. Inte av rädsla för sjukdomen i sig utan pga att min arbetsgivare kräver 2 veckors karantän vid hemkomst samt risken för inställda flyg och risken att fastna i karantän på plats. Känns sammantaget som potentiellt mycket besvär för en nöjesresa.
Kanske borde tillägga att mitt jobb inte går att sköta från hemmet (läs asfaltsläggare?)Jag har hotell bokat och flyg bokat/betalt till Finale (landar i Nice) i slutet av april. Resan blir av så länge som flyget går. Skulle min chef kräva karantänstid på två veckor vid hemkomst utan att jag visar symptom så får han ge mig 100% i ersättning
Kanske borde tillägga att mitt jobb inte går att sköta från hemmet (läs asfaltsläggare?)
Vem/vilka är det?Jobbar du hos Haring?
Lärde mig något nytt idag.
SARS-CoV-2 är viruset
Covid-19 är tydligen sjukdomen
Ett tag trodde jag det var 2 olika virus som härjade parallellt.
Sådär, nu avråder UD fr resor till norra Italien (inkl Ligurien). Då har nog arbetsgivaren rätt att neka dig lön under karantänen om du trots UD:s avrådan åker dit.Jag har hotell bokat och flyg bokat/betalt till Finale (landar i Nice) i slutet av april. Resan blir av så länge som flyget går. Skulle min chef kräva karantänstid på två veckor vid hemkomst utan att jag visar symptom så får han ge mig 100% i ersättning
Det här var källan jag läste.Läste någonstans (https://thehill.com/homenews/news/485896-scientists-in-china-identify-two-types-of-coronavirus) att det är två virus som cirkulerar, en lite mildare variant och en styggare muterad variant... upptäcktes då det finns fall där insjukna personer som bedömts som friska återinsjuknat igen.
Läste också det tidigare idag..Sådär, nu avråder UD fr resor till norra Italien (inkl Ligurien). Då har nog arbetsgivaren rätt att neka dig lön under karantänen om du trots UD:s avrådan åker dit.
Intressant ang konspirationsteorier om att USA menar att viruset är gjort i ett kinesiskt labb:
![]()
The conspiracy theories about the origins of the coronavirus, debunked
There’s a rumor the coronavirus started in a Chinese lab. And evidence from scientists to the contrary.www.vox.com
Var har du hört det? Förefaller ytterst osannolikt att man ska kunna uttala sig om Corona har större risk för att lungfibros utvecklas redan nu. Lungfibros utvecklas ju inte på några enstaka månader oftast.Ska tydligen kunna ge lungfibros, alltså ärrvävnad i lungorna. Oklart om det förbättras med tiden. Vill inte ha det som cyklist.. tänk på mina watt!
Rekommenderad läsning: A supposedly fun thing I'll never do again av David Foster Wallace. Gäller iofs alla som funderat på att åka på kryssning.Tja, då har ett kryssningsfartyg återigen fått Corona på menyn. Nu med några Svenskar ombord och sannolikt många amerikaner.