[ Politiskt Tjafs ]

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[ Politiskt Tjafs ]
Ja den säger bla samma som jag skrev - att dödligheten blir lägre när man räknar med de utan symtom (och därmed utan diagnos).
När man jämför med "vanlig" influensa bör man räkna på samma sätt, så frågan är hur 0,1 % (har jag för mig) dödlighet för vanlig influensa räknats fram. Räknas det då även med de utan symptom? Det tvivlar jag på.

[ Politiskt Tjafs ]
När man jämför med "vanlig" influensa bör man räkna på samma sätt, så frågan är hur 0,1 % (har jag för mig) dödlighet för vanlig influensa räknats fram. Räknas det då även med de utan symptom? Det tvivlar jag på.
Ja det är en poäng så troligen är båda siffrorna väldigt dåliga.

[ Politiskt Tjafs ]

vanliga influensans dödlighet är ~0.1%, då dom inte vet exakta antalet som smittas varje år eller exakta antalet döda varje år men deras uppskattning är att det dör 290-650 tusen människor årligen. Den döds siffran motsvarar 0.1% av alla smittade.

”räknas det då även med de utan symptom” vad menar du? Antingen är man smittad eller inte?‍♂️

[ Politiskt Tjafs ]
Jag gissar att om man inte få symtom men utvecklar antikroppar så har man haft det enligt någon definition?

[ Politiskt Tjafs ]
Jag gissar att om man inte få symtom men utvecklar antikroppar så har man haft det enligt någon definition?
Precis, det måste ju gå att vara smittad utan att utveckla symptom. När det gäller vanlig influensa där det mest verkar uppskattas/gissas antal smittade och döda är då dessa med i statistiken eller inte? När det gäller Corona verkar de inte vara det då statistiken verkar bygga på de fall man verkligen bekräftat genom test. Är man smittad men inte uppvisar symptom lär man ju inte uppsöka vård och bli testad (såvida man inte blir testad pga smittspårning).

[ Politiskt Tjafs ]
Precis, det måste ju gå att vara smittad utan att utveckla symptom. När det gäller vanlig influensa där det mest verkar uppskattas/gissas antal smittade och döda är då dessa med i statistiken eller inte? När det gäller Corona verkar de inte vara det då statistiken verkar bygga på de fall man verkligen bekräftat genom test. Är man smittad men inte uppvisar symptom lär man ju inte uppsöka vård och bli testad (såvida man inte blir testad pga smittspårning).
De allra flesta som får en vanlig influensa med symtom får ju ingen officiell diagnos utan är bara hemma några dagar så det måste gissas rätt vilt på den siffran.

[ Politiskt Tjafs ]
Jag tror också det är mest gissning men min ursprungliga poäng var att det ändå troligen är en skaplig chans att överleva som det ser ut nu.

[ Politiskt Tjafs ]
De allra flesta som får en vanlig influensa med symtom får ju ingen officiell diagnos utan är bara hemma några dagar så det måste gissas rätt vilt på den siffran.

ja där av spannet på uppskattad dödssiffra från WHO, allt från 290 miljoner - 650 miljoner människor per år smittas. Är en helt omöjlig uppgift att räkna fram ett någorlunda rätt svar när merparten aldrig söker vård för lite feber o sprutbajs i ett några dagar. I länder som sverige kanske det går att va hyffsat rätt ute vad gäller statistiken men att lyckas komma fram till en bra statistik globalt är ju en omöjlighet rent av.

länder som kina som ljuger om statistiken för o se bra ut gör ju inte saken lättare, o alla andra fattiga länder där man inte har råd med läkarvård utan går till lokala shamanen som piskar en med lite ris o blåser opium rök i ansiktet o så är det bra sen,den snubben för inga journaler direkt

[ Politiskt Tjafs ]
Nej, men här kan man inte ens få någon opiumrök i ansiktet när man har man cold. Det moderna samhället har ett pris.

[ Politiskt Tjafs ]
Ni tror inte man kan skatta antal smittande från t.ex. stickprov på människor istället för att bara fråga vården?

[ Politiskt Tjafs ]
Ska åka till finale ligure den 14/3, hade ni åkt?

Jag har själv nyss ställt in en kommande italien-resa. Inte av rädsla för sjukdomen i sig utan pga att min arbetsgivare kräver 2 veckors karantän vid hemkomst samt risken för inställda flyg och risken att fastna i karantän på plats. Känns sammantaget som potentiellt mycket besvär för en nöjesresa.

[ Politiskt Tjafs ]
Det absolut värsta med Corona är ändå den extremt låga verkshöjden på skämt om det, cf. videon snefan postade.

[ Politiskt Tjafs ]
al.png

[ Politiskt Tjafs ]
Jag har själv nyss ställt in en kommande italien-resa. Inte av rädsla för sjukdomen i sig utan pga att min arbetsgivare kräver 2 veckors karantän vid hemkomst samt risken för inställda flyg och risken att fastna i karantän på plats. Känns sammantaget som potentiellt mycket besvär för en nöjesresa.
Jag har hotell bokat och flyg bokat/betalt till Finale (landar i Nice) i slutet av april. Resan blir av så länge som flyget går. Skulle min chef kräva karantänstid på två veckor vid hemkomst utan att jag visar symptom så får han ge mig 100% i ersättning

[ Politiskt Tjafs ]
Jag har hotell bokat och flyg bokat/betalt till Finale (landar i Nice) i slutet av april. Resan blir av så länge som flyget går. Skulle min chef kräva karantänstid på två veckor vid hemkomst utan att jag visar symptom så får han ge mig 100% i ersättning
Kanske borde tillägga att mitt jobb inte går att sköta från hemmet (läs asfaltsläggare?)

[ Politiskt Tjafs ]
Apropå på jobbresor, hade en resa planerad till USA om några veckor. Men nu har vi bestämt att försöka ordna det hemifrån istället. Kommer garanterat bli problem av något slag. Då det är väldigt viktigt att få det gjort som vi ska göra så är det lika bra att göra det hemma, också besvärligt men på ett mer förutsägbart sätt :)

[ Politiskt Tjafs ]
Lärde mig något nytt idag.
SARS-CoV-2 är viruset
Covid-19 är tydligen sjukdomen
Ett tag trodde jag det var 2 olika virus som härjade parallellt.

[ Politiskt Tjafs ]
Lärde mig något nytt idag.
SARS-CoV-2 är viruset
Covid-19 är tydligen sjukdomen
Ett tag trodde jag det var 2 olika virus som härjade parallellt.

Läste någonstans (https://thehill.com/homenews/news/485896-scientists-in-china-identify-two-types-of-coronavirus) att det är två virus som cirkulerar, en lite mildare variant och en styggare muterad variant... upptäcktes då det finns fall där insjukna personer som bedömts som friska återinsjuknat igen.

[ Politiskt Tjafs ]
Sådär, nu avråder UD fr resor till norra Italien (inkl Ligurien). Då har nog arbetsgivaren rätt att neka dig lön under karantänen om du trots UD:s avrådan åker dit.

[ Politiskt Tjafs ]
Läste någonstans (https://thehill.com/homenews/news/485896-scientists-in-china-identify-two-types-of-coronavirus) att det är två virus som cirkulerar, en lite mildare variant och en styggare muterad variant... upptäcktes då det finns fall där insjukna personer som bedömts som friska återinsjuknat igen.
Det här var källan jag läste.

[ Politiskt Tjafs ]
Sådär, nu avråder UD fr resor till norra Italien (inkl Ligurien). Då har nog arbetsgivaren rätt att neka dig lön under karantänen om du trots UD:s avrådan åker dit.
Läste också det tidigare idag..
Nog rätt eller har rätt? En UDavrådan räcker oftast inte för att få en återbetalning för flygbiljett som redan betalats. Fan knepigt det här:( man vill ju inte inte trängas i lederna men heller inte vara ensam i hela Finale?

[ Politiskt Tjafs ]
Men på söndag blir det spännande.
Då kommer vår dotter hem med bästa vännen. ..Från Korea till Enskede.
Efter ett halvår av studier där...

[ Politiskt Tjafs ]
Ja det är rätt höga siffror på dödlighet i Sydkorea. Ska som sagt bli spännande på söndag... :confused:
Men flera av våra döttrars kompisar har dock fattat beslutet att stanna ett halvår till. Och dom befinner sig alla i Kina Bangladesh Vietnam och Sydkorea.
Men är man 20 och odödlig så....

[ Politiskt Tjafs ]
[ Politiskt Tjafs ]
Tja, då har ett kryssningsfartyg återigen fått Corona på menyn. Nu med några Svenskar ombord och sannolikt många amerikaner.

[ Politiskt Tjafs ]
Ska tydligen kunna ge lungfibros, alltså ärrvävnad i lungorna. Oklart om det förbättras med tiden. Vill inte ha det som cyklist.. tänk på mina watt!

[ Politiskt Tjafs ]
Ska tydligen kunna ge lungfibros, alltså ärrvävnad i lungorna. Oklart om det förbättras med tiden. Vill inte ha det som cyklist.. tänk på mina watt!
Var har du hört det? Förefaller ytterst osannolikt att man ska kunna uttala sig om Corona har större risk för att lungfibros utvecklas redan nu. Lungfibros utvecklas ju inte på några enstaka månader oftast.

[ Politiskt Tjafs ]
Jag har aldrig förstått tanken med kryssning. Påtvingade medpassagerare och tråkiga shower. Sola kan jag göra vanligtvis på sommarhalvåret. Dricka går också att göra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp