Hej Bullen!
Jag vet att jag som (vit) medelålders man egentligen är alldeles för gammal för att skriva men jag behöver verkligen få råd och tips kring min bristande förmåga på att ha klara uppfattningar i alla möjliga frågor. På ett diskussionsforum där jag hänger en del är alla så underbart självsäkra och förefaller ha allt så härligt klart för sig oavsett hur stora och komplexa frågorna är.
Jag har verkligen försökt att bli sådan jag också då det verkar så fantastiskt att slippa vackla fram och tillbaka kring vad man tror och att slitas mellan hopp och tvivel. Jag misslyckas dock konsekvent.
Nu senast var det en diskussion om intravenös C-vitaminbehandling mot covid-19. Jag tyckte först det lät lite mystiskt men var inte säker så jag konsulterade internet. Jag sökte efter studier på denna behandlingsmetod mot covid-19 men hittade inget som verkade trovärdigt. Inte heller hittade jag något när jag försökte vidga min sökning till att handla om virus mer allmänt. jag vet dock inte om det hjälpt mig så mycket då jag inte vet i vilken grad resultat för olika virus är överförbara till varandra. Det är dessutom svårt att exakt veta vad de lämpliga söktermerna är när man som jag saknar medicinsk kompetens. Det jag hittade var en genomgång av högdosbehandlingar med C-vitamin för ett antal andra medicinska problem. Artikeln såg i mina lekmannaögon inte helt galen ut och författarna var från MGH vilket jag uppfattat som ett välrenommerat sjukhus. Problemet är dock dels, som sagt, att den inte verkar beröra virussjukdomar och dels att de snarare än att slå fast att höga doser med C-vitamin är bra för allt säger att det finns områden där det finns indikationer på att det kan vara bra och att risken för biverkningar verkar små men att det finns nånga outredda frågor.
Problemet är att jag inte blev ett dugg säkrare, snarare mer osäker, av att ha tittat på denna artikel. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna gå vidare. Jag känner att jag måste hitta en väg till denna totala övertygelse där inga tvivel kvarstår, men hur gör man? Jag är så desperat att jag funderar på att singla slant om vilken uppfattning jag ska ha och sedan genomsöka internet och samla på mig allt material jag hittar som stödjer denna uppfattning och ignorera allt annat. Skulle det kunna vara en väg framåt för mig eller är jag ett förlorat fall?
Med hopp om en väg framåt,
/Den vankelmodige
Artikeln som jag nämnde var f.ö.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201324/