[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Men nu blir man ju faktiskt riktigt arg! Det saknas som bekant skyddsvisir inom vården och ett företag har gjort 3dprintade dito som de vill skänka till vården ? får inte göra det för...:Arbetsmiljöverket!!! Hur djävla dum i huvudet får man bli? Det är enligt byråkratshefen för att skydda de vårdanställda och "jidder, jidder" att de har korrekt utrustning. Hellre att man inte har något skydd alls då? Paragrafryttare som skulle ha gjort en stasichef grön av avund.

Nej, ge fanskapet sparken på stående fot och skicka honom till italien där han kan hjälpa till i coronavården utan någon som helst skyddsutrustning. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Men nu blir man ju faktiskt riktigt arg! Det saknas som bekant skyddsvisir inom vården och ett företag har gjort 3dprintade dito som de vill skänka till vården ? får inte göra det för...:Arbetsmiljöverket!!! Hur djävla dum i huvudet får man bli? Det är enligt byråkratshefen för att skydda de vårdanställda och "jidder, jidder" att de har korrekt utrustning. Hellre att man inte har något skydd alls då? Paragrafryttare som skulle ha gjort en stasichef grön av avund.

Nej, ge fanskapet sparken på stående fot och skicka honom till italien där han kan hjälpa till i coronavården utan någon som helst skyddsutrustning. ?
Om man har problem med regler så är det lämpligt att ta upp det med de som bestämmer reglerna snarare än de som följer dem.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Hej Bullen!

Jag vet att jag som (vit) medelålders man egentligen är alldeles för gammal för att skriva men jag behöver verkligen få råd och tips kring min bristande förmåga på att ha klara uppfattningar i alla möjliga frågor. På ett diskussionsforum där jag hänger en del är alla så underbart självsäkra och förefaller ha allt så härligt klart för sig oavsett hur stora och komplexa frågorna är.

Jag har verkligen försökt att bli sådan jag också då det verkar så fantastiskt att slippa vackla fram och tillbaka kring vad man tror och att slitas mellan hopp och tvivel. Jag misslyckas dock konsekvent.

Nu senast var det en diskussion om intravenös C-vitaminbehandling mot covid-19. Jag tyckte först det lät lite mystiskt men var inte säker så jag konsulterade internet. Jag sökte efter studier på denna behandlingsmetod mot covid-19 men hittade inget som verkade trovärdigt. Inte heller hittade jag något när jag försökte vidga min sökning till att handla om virus mer allmänt. jag vet dock inte om det hjälpt mig så mycket då jag inte vet i vilken grad resultat för olika virus är överförbara till varandra. Det är dessutom svårt att exakt veta vad de lämpliga söktermerna är när man som jag saknar medicinsk kompetens. Det jag hittade var en genomgång av högdosbehandlingar med C-vitamin för ett antal andra medicinska problem. Artikeln såg i mina lekmannaögon inte helt galen ut och författarna var från MGH vilket jag uppfattat som ett välrenommerat sjukhus. Problemet är dock dels, som sagt, att den inte verkar beröra virussjukdomar och dels att de snarare än att slå fast att höga doser med C-vitamin är bra för allt säger att det finns områden där det finns indikationer på att det kan vara bra och att risken för biverkningar verkar små men att det finns nånga outredda frågor.

Problemet är att jag inte blev ett dugg säkrare, snarare mer osäker, av att ha tittat på denna artikel. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna gå vidare. Jag känner att jag måste hitta en väg till denna totala övertygelse där inga tvivel kvarstår, men hur gör man? Jag är så desperat att jag funderar på att singla slant om vilken uppfattning jag ska ha och sedan genomsöka internet och samla på mig allt material jag hittar som stödjer denna uppfattning och ignorera allt annat. Skulle det kunna vara en väg framåt för mig eller är jag ett förlorat fall?

Med hopp om en väg framåt,

/Den vankelmodige

Artikeln som jag nämnde var f.ö. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201324/

[UÄ] Coronatråden 4
FHM:s lite motstridiga kommunikation har noterats även av andra än här i tråden... (och nej, inlägget är inte menat att starta nån politikdiskussion)
Och Ebba är ju känd för att komma med saklig kritik (som att tex kritisera Tegnells resa när hon själv åkte och partajjade (!) under förhandlingar).

[UÄ] Coronatråden 4
Om man har problem med regler så är det lämpligt att ta upp det med de som bestämmer reglerna snarare än de som följer dem.

När det är exceptonella tider som det är nutror/anser jag att man bör/ska se utanför stelbenta regelverk och försöka lösa saker efter bästa förmåga och inte titta i

Ma

Anser du att det finns tillfällen där man får bryta mot lag för att rädda liv?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu när det börjar bli debatt om allt från C-vitamin och liknande så är det dag att länka denna utmärkta TEDtalk som borde vara obligatorskt att se för alla skolbarn.

Videon är 15minuter.

[UÄ] Coronatråden 4
Hej Bullen!

Jag vet att jag som (vit) medelålders man egentligen är alldeles för gammal för att skriva men jag behöver verkligen få råd och tips kring min bristande förmåga på att ha klara uppfattningar i alla möjliga frågor. På ett diskussionsforum där jag hänger en del är alla så underbart självsäkra och förefaller ha allt så härligt klart för sig oavsett hur stora och komplexa frågorna är.

Jag har verkligen försökt att bli sådan jag också då det verkar så fantastiskt att slippa vackla fram och tillbaka kring vad man tror och att slitas mellan hopp och tvivel. Jag misslyckas dock konsekvent.

Nu senast var det en diskussion om intravenös C-vitaminbehandling mot covid-19. Jag tyckte först det lät lite mystiskt men var inte säker så jag konsulterade internet. Jag sökte efter studier på denna behandlingsmetod mot covid-19 men hittade inget som verkade trovärdigt. Inte heller hittade jag något när jag försökte vidga min sökning till att handla om virus mer allmänt. jag vet dock inte om det hjälpt mig så mycket då jag inte vet i vilken grad resultat för olika virus är överförbara till varandra. Det är dessutom svårt att exakt veta vad de lämpliga söktermerna är när man som jag saknar medicinsk kompetens. Det jag hittade var en genomgång av högdosbehandlingar med C-vitamin för ett antal andra medicinska problem. Artikeln såg i mina lekmannaögon inte helt galen ut och författarna var från MGH vilket jag uppfattat som ett välrenommerat sjukhus. Problemet är dock dels, som sagt, att den inte verkar beröra virussjukdomar och dels att de snarare än att slå fast att höga doser med C-vitamin är bra för allt säger att det finns områden där det finns indikationer på att det kan vara bra och att risken för biverkningar verkar små men att det finns nånga outredda frågor.

Problemet är att jag inte blev ett dugg säkrare, snarare mer osäker, av att ha tittat på denna artikel. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna gå vidare. Jag känner att jag måste hitta en väg till denna totala övertygelse där inga tvivel kvarstår, men hur gör man? Jag är så desperat att jag funderar på att singla slant om vilken uppfattning jag ska ha och sedan genomsöka internet och samla på mig allt material jag hittar som stödjer denna uppfattning och ignorera allt annat. Skulle det kunna vara en väg framåt för mig eller är jag ett förlorat fall?

Med hopp om en väg framåt,

/Den vankelmodige

Artikeln som jag nämnde var f.ö. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201324/
DGCdcFHXkAQz1Vk.png

[UÄ] Coronatråden 4
Expert på tv säger att det är klart det går att bygga upp samhället igen. "det gick ju från 40 50-talet". Tack för den.

[UÄ] Coronatråden 4
Ännu mer märkligt är ju att man egentillverkar skyddsvisir runt om i landet bland annat med personer i daglig verksamhet inom kommun. De kan ge sig direkt mao för visiren har ju inte genomgått kvalitetskontroll och fått en korrekt CE-märkning!

Felskrivning rättat om det nu är så noga! ?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Expert på tv säger att det är klart det går att bygga upp samhället igen. "det gick ju från 40 50-talet". Tack för den.

Jo. Efterkrigstiden var ju en dynamisk tid. Vi får också testa på det! Se det som en möjlighet att sätta vår egen prägel på samhället - vår generations möjlighet att börja om från noll i ruinerna efter....

...en influnsa. På 40-talet kunde de ju skylla på Adolf iaf.

[UÄ] Coronatråden 4
Anser du att det finns tillfällen där man får bryta mot lag för att rädda liv?

Absolut. Problemet är att det inte hjälper att säga åt andra att man kan bortse från en lag om man inte är en person som får besluta om det.

Om du blir bötfälld för att du kört för fort så hjälper det inte om du hänvisar till din kompis som är polis som sagt att det är okej. Du kommer bli bötfälld ändå. Det är precis samma scenario här.

Om det är en bra lösning på ett riktigt problem så lär det dock snart komma direktiv till myndigheten som säger att man kan skita i den lagen. Det verkar lätt att få med sig riksdag och regering på snabba puckar just nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Ännu mer märkligt är ju att man egentillverkar skyddsvisir runt om i landet bland annat med personer i daglig verksamhet inom kommun. De kan ge sig direkt mao för de har ju inte genomgått kvalitetskontroll och fått en korrekt ce-märkning!

Jag funderade lite när jag såg ett gäng på TV ikväll. De satt och gjorde visir av overheadplast och munskydd av dammsugarpåsar. Kanske inget fel med det? Men... Brukar det inte finnas vissa hygienkrav vid produktion av sjukvårdsutrustning?

[UÄ] Coronatråden 4
Jo. Efterkrigstiden var ju en dynamisk tid. Vi får också testa på det! Se det som en möjlighet att sätta vår egen prägel på samhället - vår generations möjlighet att börja om från noll i ruinerna efter....

...en influnsa. På 40-talet kunde de ju skylla på Adolf iaf.

Jag vet inte vad gubbjäveln har för referensramar men jag ser hungriga barn som bär tegelstenar.

Jag tror det är en bit kvar innan vi ska ge upp.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag funderade lite när jag såg ett gäng på TV ikväll. De satt och gjorde visir av overheadplast och munskydd av dammsugarpåsar. Kanske inget fel med det? Men... Brukar det inte finnas vissa hygienkrav vid produktion av sjukvårdsutrustning?

CE märkning är ju en pre-corona grej. Vi skulle ju bygga ett nytt samhälle nu och då kan ju skippa sånt där med kvallite och pjosk! ?

[UÄ] Coronatråden 4

Myndighetssverige i ett nötskal! Jag misstänker starkt att vi skulle kunna skrota hälften av alla myndigheter, därigenom spara massor med pengar, och landet skulle dessutom fungera bättre. Nånstans tar alla skattepengar vägen, men till vård och beredskap går de iaf inte.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte vad gubbjäveln har för referensramar men jag ser hungriga barn som bär tegelstenar.

Jag tror det är en bit kvar innan vi ska ge upp.

Vi kan inte bygga om vi ger upp heller! Vi får bara börja jobba igen lite! Eller rätt mycket, men ändå. Det kommer att ordna sig på något sätt.

[UÄ] Coronatråden 4
Ajdå.
Mycket kort Sammanfattning: Stina Oscarson tycker det är bra att den svenska strategin står fast och att den är ett uttryck för en fungerande demokrati. Hon tycker det är bra att beslutsfattare inte är populistiska.
Anser själv att den svenska strategin främst kommer sig av att vi saknar andra alternativ.
Vi har ju ingen kapacitet att bekämpa viruset likt andra stater har, vi kan ju knappt ens testa vårdpersonal.
Precis som WHO förordar så är det masstestning av folk som är den enda taktiken som fungerar.
Lyckligtvis börjar andra länder masstillverka testkit, har vi tur kan vi kanske få köpa in stora mängder sådana och därigenom följa andra länders exempel.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Gissar att det är lite sent för masstester men han ska ju göra stickprover i veckan för att se hur stora volymer smittade vi har att jobba med.

[UÄ] Coronatråden 4
Gissar att det är lite sent för masstester men han ska ju göra stickprover i veckan för att se hur stora volymer smittade vi har att jobba med.

Artikel angående tillgång/tillverkning av tester

[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar gå bra med karantänen i Italien.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad ska masstestning göra för nytta?
Test är inte ett botemedel.

/T

Framförallt skapa en bild över hur utbredningen ser ut och därmed ett underlag för beslut om åtgärder, bättre att veta vad man har att göra med än att gissa och famla i mörker. Enklare att göra punktinsatser och fördela resurser på ett vettigt sätt kanske?

[UÄ] Coronatråden 4
I min confirmation bias-bubbla bekräftar denna teori bara vad jag tror kommer ta död på oss på riktigt - den ohämmade förskrivningen av antibiotika hos djur och människor https://www.aftenposten.no/meninger...uset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen
Otroligt intressant! Men sen 2018 är det ju förbjudet inom EU att ge antibiotika till djur i preventivt syfte, ska väl iofs inte vara fullt genomfört förrän 2021 om jag fattat rätt. Det mesta av datan som finns om användning härrör dock från 2016 och där sticker ju Italien, Spanien och Cypern ut på ett dåligt sätt. Frågan är väl hur mkt det kommer fuskas, känns som det finns pengar att tjäna. Men att minska på sin italienska salami är nog ingen dålig idé.

[UÄ] Coronatråden 4
USA borde vara en intressant fallstudie kring antibiotikaanvändning i kötthållning och coronarelaterade dödsfall.

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Superintressant! Och skrämmande såklart. Överanvändningen av antibiotika för att maxa köttproduktionen kommer att ses som en av vår tids absolut största misstag.

+1000. Köttindustrin är svårt puckad. OT i OT: https://www.sydsvenskan.se/2020-03-23/lina-gustafsson-var-gisslan-i-djurfabriken (gissningsvis betalväggad; artikeln är en recension av en bok skriven av en fd veterinär som jobbade i slakthus. Jag får kväljningar bara jag läser om skiten.)

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
+1000. Köttindustrin är svårt puckad. OT i OT: https://www.sydsvenskan.se/2020-03-23/lina-gustafsson-var-gisslan-i-djurfabriken (gissningsvis betalväggad; artikeln är en recension av en bok skriven av en fd veterinär som jobbade i slakthus. Jag får kväljningar bara jag läser om skiten.)
"...som själv är vegetarian och anser att människan borde sluta äta kött." Det är väl inte en alltför vågad gissning att den övertygelsen färgat boken...

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
"...som själv är vegetarian och anser att människan borde sluta äta kött." Det är väl inte en alltför vågad gissning att den övertygelsen färgat boken...
Det är nog väldigt få människor som egentligen tycker att industrins behandling av djur är ok oavsett om man äter kött eller inte.

[UÄ] Coronatråden 4
Känns som vi kommit ifrån ämnet lite nu och börjar närma oss områden som bidrog till förra trådens stängning.

Förhoppningsvis kan vi hålla vett och sans här, men faktum är ju att man starkt misstänker att Corona initierades pga vedervärdig djurhållning i Kina och att det finns teorier att djurhållning med antibiotikaförskrivning bidrar till den höga dödligheten i vissa regioner.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är nog väldigt få människor som egentligen tycker att industrins behandling av djur är ok oavsett om man äter kött eller inte.

Jag är själv förvånad över att jag fortfarande äter kött. På morgonmackan har jag lite svårt att äta vanlig skinka av vanlig färdigskivad modell, men framåt kvällen har jag inget problem att äta en skinkmacka eller pizza med strimlad skinka.
Hamburgare, köttfärs och annat kött äter jag utan problem så länge det inte är blodigt, men man får sig ändå en tankeställare när man ser hur djurhanteringen kan vara.
Jag äter dock mer och mer vegetariskt och vegansk kost och uppskattar att det satsas mer och mer på detta även om det även där ibland kan fungera lite konstigt med produktion och hantering innan det når tallriken.
Finns det ett val med nyckelhål, svan eller någon slags rättvise eller klimat märkning så väljer jag gärna det om produkten känns likvärdig eller inte är galet dyr.
Sedan stannar jag och köper en burgare på valfri snabbmatskedja på vägen hem.
Ingen dubbelmoral här inte ;)

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är jag inte virolog(alla inlägg i tråden borde börja så) men undra om det fanns virus som hoppade mellan olika arter innan djuret människan började med djurhållning.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu är jag inte virolog(alla inlägg i tråden borde börja så) men undra om det fanns virus som hoppade mellan olika arter innan djuret människan började med djurhållning.
Det gjorde det nog, det är en hel del sjukdomar som överförts från vilda djur till människor. Men risken för att sjukdomar överförs mellan arter ökar ju så klart ju mer kontakt arterna har.

[UÄ] Coronatråden 4
Oavsett skulle jag vara väldigt försiktig med att lita på ”vittnesmål” fr en djurrättsaktivist. Varför ska vi lita mer på henne än ex.vis den tyske journalisten (som var uppe tidigare i tråden) som skrev bok om hur han mutades av CIA? Klart hon har en agenda.
Sverige har bland de hårdaste djurskyddslagarna i världen, och jag litar på att tillsynsmyndigheterna ser till att de efterlevs.

• Gilla
Reactions: rln
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp