Läckande sidewalls Michelin Wild enduro

Björn J

Medlem
Monterade ett par Michelin Wild enduro igår och får dom inte täta. När jag kollar så läcker sidewalls nästan hela vägen runt förutom där däcksidan är slät vid loggor etc..., någon som känner igen sig ??

Jag upplevde samma sak. 2 st Wild Enduro rear och 2 st Wild Rockr2 släppte mycket luft för mig genom sidoväggarna.

Reklamerade ett av WE-bakdäcken och fick ett till som läckte. Sedan åkte jag Maxxis ett tag och hoppade sedan på ett par Wild Rockr2, då läckte paret, reklamerade båda och ersättningsparet höll skapligt tätt.

Nöjd med däcken i övrigt men Michelin verkar uppenbarligen ha lite ojämnheter i täthetsdepartementet.

Tack det var intressant, känns ju ända som väggarna inte är supertunna. Förmodligen något kvalitetsproblem… Får reklamera hos bike 24

Intressant. Jag har omsatt fyra Wild RockR2 och de har samtliga varit bland de tätaste däcken jag provat tubeless hittills. Synd de rullar så fruktansvärt orimligt dåligt bara.

Wild AM ser ju annars rätt lagom ut som ett inte allt för tungt stigdäck.

mikrobubblor på väldigt stor yta göra att de tömms ganska snabbt. Kanske går att få tätt över tid men känns inget vidare på nya däck..

Rattnalle: Gillade Wild AM skarpt, de höll tätt med.

En liten anekdot: Har tidigare upplevt snarlika läckageproblem på Conti, särskilt sådana med mycket släppmedel på insidan (vaxiga och hala)

Lösningen blev faktiskt då att tvätta dem ordentligt invändigt (använde disc brake cleaner) så släppmedlet försvann. Då hade tubelessvätskan en chans att fästa bättre och de tätade.

Michelins nyare däck hade väldigt vaxiga insidor, kanske dags att gå på med sprayen igen...

conti ger tydliga instruktioner att man SKA tvätta insidan innan stansning. missade det senast, och tätvätskan bara pärlade sig mot den feta ytan på däckets insida. efter tvätt gick det bra.

kanske något liknande problem med michelin?

Lite OT men mina Schwalbe läcker också... en intressant detalj är att det enbart är bakdäcket som läcker. Beror väl på att belastningen är störst där...

Bilagor

• E37F13A0-AD73-4029-BE1A-F63EF5989165.jpeg
    E37F13A0-AD73-4029-BE1A-F63EF5989165.jpeg
    697.6 KB · Besök: 140
Verkar vara ganska vanligt förekommande oavsett vad det står på däcket, fick "tanka" mina Rekon som var täta utan vätska, höll tätt i månader med vätska men har börjat tömma via micro bubblor i sidewallen när vätskan torkade upp.

Bakdäcket läcker stans som satan. På bilden har jag dragit blött tvålat papper på sidan. Jag kör med stans, nån som har testat om nån annan gegga i däcken funkar bättre?

Ska testa att tvätta invändigt som ni skrev och
se om det blir bättring

Bilagor

• B6D9F0EA-7ADB-487E-BD18-CB4576485F6C.jpeg
    B6D9F0EA-7ADB-487E-BD18-CB4576485F6C.jpeg
    786.4 KB · Besök: 240
Bakdäcket läcker stans som satan. På bilden har jag dragit blött tvålat papper på sidan. Jag kör med stans, nån som har testat om nån annan gegga i däcken funkar bättre?

Ska testa att tvätta invändigt som ni skrev och
se om det blir bättring

Sjukaste jag sett.

Jag har haft snarlika däck. Continental och något lite tunnare Maxxis. Det löste sig efter några cykelturer iofs så ingen total kris.

Ett av mina schwalbe tubless ready däck läckte som bara den. Fick det dock tätt genom att ha mycket selant och lägga däcket på sidan och skaka, men det tog ett tag. När jag tillsist fick sidewall täta så har det dock inte läckt så mycket. Trixet var att ha mycket sealant och låta däcket ligga på sidan länge så hela sidewall blir indränkt och sen lokalisera med vattenbad eventuella läckor. Men att kalla däcket för tubless ready var skitsnack av schwalbe. Inga problem med mina maxxis däck.

monterade schwalbe ralph/ray häromdagen och de var riktigt feta på insidan, tog förstås bort det, ja eller borstade hårt med yes och lite vatten. så inget starkt lösningsmedel denna gång. tänkte jag provar så. lite hinna blev nog kvar.

stans race smet ut bra på ytan när jag hällde i, till skillnad från contidäcken som jag berättade om i en tidigare tråd. tätade direkt utan läckage.

tolkat problemet med den feta hinnan som att den inte har direkt samband med sidoväggsläckage, men om hinnan finns och däcken är läckande och porösa, får hinnan tätguckan att pärla upp sig, och det tätar därmed dåligt.

Tillbaka
Topp