Nybörjare söker FS MTB-tips/köptips

Hej!
Söker tips till vad jag ska köpa för cykel. Cyklade mycket i ungdomen, sedan uppehåll tills för ca 4 år sedan då jag köpte en lite billigare hardtail MTB, Giant Talon.
Sedan dess har jag kört mer och mer stig, utför. Känner nu att jag nog vill ta steget till en fulldämpad cykel för att kunna pressa på lite mer, tycker det är sjukt roligt men känns just nu som jag slår sönder cykeln jag har om jag tar de stigar jag helst skulle åka.

Har gjort lite snabb research senaste dagarna och verkar som en trail eller all-mountain är för mig, då jag kommer cykla själv ut till skogen och det kommer gå uppför en del. Stigarna är typ löpslingor uppe på små berg och åsar med en del rötter och stenar. Har även en nedlagd slalombacke att ta mig ann. Låter trail/AM vettigt?

Vill dock inte lägga så mkt pengar på cykeln nu till att börja med då jag ju är nybörjare och inte vill punga ut för mkt om intresset skulle dö ut. Skulle inte vilja lägga mer än 15k max. Vad ska jag satsa på för cykel tro? Jag tänker mig begagnat, är det dumt? Ge gärna några exempel på märken och modeller som skulle passa.
Jag är 185cm lång, är det strl large som gäller?

Tacksam för svar och reflektioner!

Är det en del uppför och plattcykling och inte rent överjävligt utför så är något trendigt kortslagigt säkert lämpligt, typ 120-130 bak och 130-140 fram.

Nytt FS hittar du inget vettigt för 15, då blir det till att leta begagnat. Närmar du dig 20 finns det lite att välja på. Cube Stereo, Marin Rift Zone, Giant Stance t.ex Jag tror det finns ett par trådar på de första 2-3 sidorna med köptips strax under 20'. Nu har säsongen dragit igång och det ser redan ut att vara lite utgallrat i storlek på billigare cyklar.

Storlek L är det säkert, men kolla storleksrekommendationer på respektive cykel. Har du tillgång till måtten på nuvarande cykel jämför med geometritabellen på den nya. Kan kanske vara svårt att jämföra med en par år gammal HT men du kan se att de viktigaste måtten inte är helt off.

Är det en del uppför och plattcykling och inte rent överjävligt utför så är något trendigt kortslagigt säkert lämpligt, typ 120-130 bak och 130-140 fram.

Nytt FS hittar du inget vettigt för 15, då blir det till att leta begagnat. Närmar du dig 20 finns det lite att välja på. Cube Stereo, Marin Rift Zone, Giant Stance t.ex Jag tror det finns ett par trådar på de första 2-3 sidorna med köptips strax under 20'. Nu har säsongen dragit igång och det ser redan ut att vara lite utgallrat i storlek på billigare cyklar.

Storlek L är det säkert, men kolla storleksrekommendationer på respektive cykel. Har du tillgång till måtten på nuvarande cykel jämför med geometritabellen på den nya. Kan kanske vara svårt att jämföra med en par år gammal HT men du kan se att de viktigaste måtten inte är helt off.

Tack för input! Jag har letat runt lite och har hittat några intressanta. Scott genius 730, Vitus Sommet CR, Rock Machine Blizzard 50. Alla ligger från 14-17k. Är det något att ha och vilken skulle man satsa på isf?

Tack! såg ut att vara i min prisklass. Men hur är det att plocka in cyklar från utlandet? Tänker tull, frakt och så. Dyrt?
Tror dom levererar till de flesta delarna av världen och en gissning är att de även har ett ombud inom EU för att hantera tull-frågor. Företaget är ganska stort för att vara ett cykelföretag. Skicka dom ett mail o fråga!

Fan vad läcker den såg ut! Beställde du den ny? Från utlandet då eller? Hur funkade det med frakt och tull och sånt för dig? Lång leveranstid?

Blir lite fundersam när priset verkar mycket lägre än allt annat jag sett här i Sverige. Vad är det man "tappar" på den när den är såpass mkt billigare? Är det något jag som cyklat hardtail i 5000kr-klassen skulle märka av?

Problemet är att jag verkligen har tummen mitt i handen så jag tror inte jag skulle kunna skruva ihop en cykel själv dock. Skulle kanske vilja ta mig ann det för att lära mig men vet inte om jag vågar det riktigt ?

Fan vad läcker den såg ut! Beställde du den ny? Från utlandet då eller? Hur funkade det med frakt och tull och sånt för dig? Lång leveranstid?

Blir lite fundersam när priset verkar mycket lägre än allt annat jag sett här i Sverige. Vad är det man "tappar" på den när den är såpass mkt billigare? Är det något jag som cyklat hardtail i 5000kr-klassen skulle märka av?

Problemet är att jag verkligen har tummen mitt i handen så jag tror inte jag skulle kunna skruva ihop en cykel själv dock. Skulle kanske vilja ta mig ann det för att lära mig men vet inte om jag vågar det riktigt ?
Beställde den direkt från deras hemsida. Frakt, tull och moms ingick i priset! Fungerar alldeles ypperligt, helnöjd. Har fått väldigt bra recensioner på nätet. Det här är en ny modell som kom 2020, den tidigare var sämre tydligen.

Jag hittade denna på blocket. Vad tror ni om den? Det jag funderar på är dels dämparen, är det ngn skillnad på när det är en fjäder och inte? De flesta jag sett sitter det ingen fjäder kring dämparen där bak. Sämre/svårare att sköta eller ngt sånt? Och dels växlarna. Såg spec på XXL och vad jag förstått är det SRAMs ”sämsta” modell som sitter på. Gör det ngt för en nybörjare?

Nej, NX är inte sämst, SX är sämre, och cykeln med sin Revelation-gaffel är bättre utrustad än något annat som är nytt för 15'. Fjäder (coil) är inte så vanligt på den här typen av cyklar, mest på fetare Endura och DH-cyklar, sämre i sammanhanget? Ingen aning. Vet inte hur geometrin är på Ghosten eller hur den är i övrigt. Är en 27.5 men det är ju inte hela världen. Sök lite på nätet, finns säkert ett test någonstans. Trorockså att det funnits trådar om modellen här på forumet

Glömde ett viktigt ord så jag får redigera.
Ghosten är klockren om du INTE tänkt grusväg / enkel stig / svettotrampa.
Den kommer mumsa i sig stökig stig med glädje men du får ge upp lite trampeffektivitet.
För stökstig är det sjukt bra pris för 15k
Grym bakdämpare på ocg NX Eagle funkar klockrent som bruksgrupp.

Senast ändrad:
Jag hittade denna på blocket. Vad tror ni om den? Det jag funderar på är dels dämparen, är det ngn skillnad på när det är en fjäder och inte? De flesta jag sett sitter det ingen fjäder kring dämparen där bak. Sämre/svårare att sköta eller ngt sånt? Och dels växlarna. Såg spec på XXL och vad jag förstått är det SRAMs ”sämsta” modell som sitter på. Gör det ngt för en nybörjare?

XXL uppger 13.7 kg, jag skulle gissa på 15+ kg för L. Finns en test på bikeradar, av en dyrare GX-utrustad, som väger 14.7 kg, vilket låter rimligt.

Fast vikt är rätt ointressant på den här typen av cykel. Ghosten är som sagt lagd åt "aggro" hållet och för 15 k är det ett grymt köp om man är ute efter den typen av hoj.
Jagar man varvtider på en xc slinga är det fel hoj.

Tillbaka
Topp