[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Vad jag har snappat upp från "experter" är att det viktigaste när man lagrar kaffe är att göra det i så nära vacuum som möjligt. Dvs, tryck ur all luft från påsen innan du försluter den.

Maler med Hario Skerton kvarn, är bara halvnöjd med den pga problemen med bara en lagerpunkt som konstaterats här redan. Finns dock en "fix" för det (http://www.orphanespresso.com/OE-Lo...kerton-Kyocera-CM50-Hand-Grinders_p_4066.html) men jag har inte kommit för att prova. Borde gå att DIYa.

Kör sedan Aeropress (på jobbet) eller Hario porslinsfilter (hemma). De har sina skillnader men båda ger utmärkt kaffe tycker jag. Kräver dock ett fylligt kaffe (tycker jag) för att komma till sin rätt.

Aliide sa:
Har den här som fungerat som en klocka i alla år. Hur bra som helst och billig också!

http://www.kitchentime.se/sv/p/kaffekvarn-grind-expert-gvx242?id=10003081

Jag fick med en sån när jag köpte en begagnad espressomaskin, den var inget vidare. Med reservation för att det kan ha berott på att den var begagnad är Wilfan som redan rekommenderats hundra gånger mycket bättre i samma prisklass.

(På att mala, rent kvalitetsmässigt fick jag byta min två gånger, och den sista jag fick funkar inte timern på...)

Jocke77 sa:
me.I.am sa:
Kollade lite snabbt på baristashopen.se, verkar lovande. Dock är det för mig helt okända märken.

Vad gäller kaffe i fina snabbköpet så skriver Arvid Nordquist ut rostdatum, men Zoegas gör det inte, enbart tillverkningsdatum där vad jag kan se.

Har handlat en del på baristashopen och de är smidiga och bra men jag föredrar att köpa från http://www.kaffecompagniet.se. Handlade alltid där när jag bodde i Stockholm eftersom Martin som driver butiken är väldigt trevlig och serviceinriktad.

På tal om kvarnar:
http://coffeegeek.com/guides/howtobuyanespressomachine/getagrinder

+1. Handla från Martin på http://www.kaffecompagniet.se.

ipv6 sa:
Aliide sa:
Har den här som fungerat som en klocka i alla år. Hur bra som helst och billig också!

http://www.kitchentime.se/sv/p/kaffekvarn-grind-expert-gvx242?id=10003081

Jag fick med en sån när jag köpte en begagnad espressomaskin, den var inget vidare. Med reservation för att det kan ha berott på att den var begagnad är Wilfan som redan rekommenderats hundra gånger mycket bättre i samma prisklass.

(På att mala, rent kvalitetsmässigt fick jag byta min två gånger, och den sista jag fick funkar inte timern på...)

Timern??? Startknappen eller antalet koppar eller malningsgrad? Vad funkade inte? På min finns iaf ingen timer där man bestämmer vilken tid den ska mala... Vilket jag inte saknar, däremot är det skitskönt att den maler precis så många koppar man vill ha och slippa hålla på med kaffemått (testat och det stämmer precis mot måttet för moccamaster)

Eftesom jag aldrig haft några som helst problem med kvarnen så finns som ingen anledning att köpa någon annan.... Var en present för en massa år sedan och den maler fortfarande som den ska.

Aliide sa:
Timern??? Startknappen eller antalet koppar eller malningsgrad? Vad funkade inte? På min finns iaf ingen timer där man bestämmer vilken tid den ska mala... Vilket jag inte saknar, däremot är det skitskönt att den maler precis så många koppar man vill ha och slippa hålla på med kaffemått (testat och det stämmer precis mot måttet för moccamaster)

Timern på Wilfan. Jag antar att det är en timer i alla fall, men den fungerar ju inte så jag VET inte :)

Jag vet inte heller om den ska sluta mala när det inte finns några bönor kvar i behållaren, för det gör den ungefär hälften av gångerna.

Men "antal koppar" är väl också en timer? I vilket fall har jag inte behov av någon, jag förvarar inte bönorna i kvarnen.

Tror det har varit precis ett enda tips om en sådan bryggare som faktiskt efterfrågades i första inlägget hittills... inte förvånad, bara påpekar det.

Finns det några bra bryggare som mal och brygger separat för varje kopp? Det är tänkt till fikarummet i min fars verkstad, där man aldrig kan veta om det är 2 eller 10 pers till kaffet. Oftast 3-4 st. Han har börjat med hela bönor och kaffekvarn, och porslinsbryggtratt eller pressbryggare hemma privat, och känner att nescafe-/snabbkaffeautomaten ligger lite efter smakmässigt. Och han pratar emellanåt om den fina lilla bryggaren som vi stötte på på ett kontor i Schweiz och som malde för varje kopp, så han funderar på en uppgradering.

I krupsen är inte utrymmet för bönor litet, ett par dl som fullt och bönorna hinner inte tappa arom när man oftast maler och brygger för sitt eget morgonkaffe. Kvarnarna på http://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/ har alla skitstora behållare för bönor där man drar i hela påsen (frånsett de manuella som ju kan vara bra där man inte har tillgång till el, kanske skulle köpa en och ha på landet).

Naugas sa:
Tror det har varit precis ett enda tips om en sådan bryggare som faktiskt efterfrågades i första inlägget hittills... inte förvånad, bara påpekar det.

Finns det några bra bryggare som mal och brygger separat för varje kopp? Det är tänkt till fikarummet i min fars verkstad, där man aldrig kan veta om det är 2 eller 10 pers till kaffet. Oftast 3-4 st. Han har börjat med hela bönor och kaffekvarn, och porslinsbryggtratt eller pressbryggare hemma privat, och känner att nescafe-/snabbkaffeautomaten ligger lite efter smakmässigt. Och han pratar emellanåt om den fina lilla bryggaren som vi stötte på på ett kontor i Schweiz och som malde för varje kopp, så han funderar på en uppgradering.

Men vad skulle vara problemet med en extern kvarn som maler antalet koppar för de personer som ska ha kaffe och en bra bryggare? Om de nu vill ha gott kaffe på verkstan?

Naugas sa:

Jo, men såklart. Frågar en om vilken Shimanogrupp en ska välja kommer ju alla ifrågasätta vad för fel det är på Campagnolo. Likaså skulle TS ställt frågan om att hen absolut inte vill ha någon helautomagisk bryggare som både mal och brygger i ett. Utan frågan skulle handlat om en hur hen kan göra sitt kaffebryggande än mer komplicerat, om det skulle gå att pressa in fler moment som gärna tar lång tid.

Vad är det egentligen med filterhållare i porslin mer än att de är betydligt snyggare än plast? Har en på landet där jag brygger manuellt med vatten i rätt temp i en extremt bra gammal termos från 20-talet som håller värmen under dagen (el faktiskt över ett dygn upptäckte jag i somras!) men har iaf inte märkt någon skillnad på smaken mot den tidigare använda plast-tratten. Plast-tratt är dock svårare att få ren från gammal kaffeolja och blir ful.

Annan filterhållare är ju svårt om man inte brygger manuellt, skulle ju inte gå på moccamastern tex så där gäller att göra rent filterhållaren, och inte minst omrörararen i locket som är skitsvårt att få ren, öronpinnar el piprensare, för jag har iaf inte hittat någon flaskborste som går igenom den "tratten".

Naugas sa:

Njae, det har ju pratats om exv Jura. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en kaffebryggare av klassisk typ med kanna, finns ju många helautomatiska "espressomaskiner" som gör något som kan liknas vid en vanlig kopp kaffe (americano, caffe creme osv).

Desssutom var det ju flera frågor, t ex en om vad som var bäst :)

Senast ändrad:
Ernie-89-06-27.jpg

Vad säger experterna om malningen för bryggkaffe, grovt? finmalet? Eller beror på kaffesorten?
Jag maler alltid på finaste, men har märkt rätt så stor skillnad i smaken om jag kör med filtret halvstängt eller helt öppet. Vissa kaffesorter smakar bäst med långsam genomrinning, andra med högsta genomrinningen.

Jag har en kaffekvarn till salu. Rengjordes och stoppades sen undan för 2-3 år sen.
Det är en Rancilio Rocky Doser som kan bli din för 1,000:-
PM för intresse, hämtas i stadsdelen Kärrtorp i Stockholm.

me.I.am sa:
Vad säger experterna om malningen för bryggkaffe, grovt? finmalet? Eller beror på kaffesorten?
Jag maler alltid på finaste, men har märkt rätt så stor skillnad i smaken om jag kör med filtret halvstängt eller helt öppet. Vissa kaffesorter smakar bäst med långsam genomrinning, andra med högsta genomrinningen.

Till brygg brukar man ha någon form av mellanting mellan fint och grovt. Man försöker väl mala så att bryggtiden blir rätt, där rätt ger smaken man vill ha. Finare -> längre bryggtid. Sen verkar du ha någon feature på ditt filter men det vet jag inget om.

Aliide sa:
Vad är det egentligen med filterhållare i porslin mer än att de är betydligt snyggare än plast? Har en på landet där jag brygger manuellt med vatten i rätt temp i en extremt bra gammal termos från 20-talet som håller värmen under dagen (el faktiskt över ett dygn upptäckte jag i somras!) men har iaf inte märkt någon skillnad på smaken mot den tidigare använda plast-tratten. Plast-tratt är dock svårare att få ren från gammal kaffeolja och blir ful.

Fördelen är att du kan värma porslinet och det håller värmen. Det kanske plast gör också till viss del men porslin gör det bättre. Sen är ju fördelen med att ha en hario (finns både plast och porslin) att du har deras filter som är spetsiga och har en stor öppning nertill vilket gör att du kan kontrollera bryggningen bättre när du häller på vatten.

xdr sa:
Jag tycker fortfarande bäst om Pressokannor, så nära kokkaffe man kan komma utan att behöva böka med kokkannor.

Men kok-kaffe är ju inte ens gott!!! ;-) Pressokaffe är lika illa. Ska man inte ha espresso så gäller brygg vid rätt temp, inte kokande vatten!

Angående malningsgrad för brygg så kör jag grövsta (som på min är rätt rejält fint om man jämför med färdigmalt i paket från mataffären).

me.I.am sa:
Hej, expert är väl starkt men har erfararenhet, med fin malning, så överextraherar du lätt, du förvärrar det än mer genom att genomrinningen blir långsammare också, så det blir en dubbelwhammy, båda gör att du överextraherar.
Tvärttom med grovmalet då, det rinner igenom fortare, så mindre risk för överextrahering, men det är också mindre risk för det på grund av att det är grövre malet.

Fint malt, mer yta mot vatten, mer extraktion på en viss tid, än grovmalet, som ger mindre yta och mindre extrahering på samma tid alltså. Du kan mala grövre, ta lite mer kaffe. Mala finare, ta lite mindre kaffe. Det påverkar också hur fort det rinner igenom.

Hur smakar det? Överextraherat brukar vara bittert, underextraherat brukar vara surt. Förväxla nu inte surt med att kaffe har syra. Det är inte samma sak.

Jag gillar att mala så fint det är "möjligt", det är svårt att överextrahera i en kaffebryggare tycker jag. men i en aeropress är det lätt gjort, om du vill.

Men du kan absolut justera smaken med malgrad, du får ett "snällare" kaffe med grövre malning, och ett kaffe med mer drag med finare enkelt sagt. Upplever du att kaffet är "juicigt" och smakar lite så mal lite finare och/eller ladda på med ett gram eller två till av kaffe.

Malgraden för espresso "ska" vara som "bordssalt", medans brygg är mer som socker för att jämföra med saker du har hemma.

ha kul och lita på dina smaklökar. är det gott, då är det gott.

Sen två tips för bättre smak.

Skölj igenom pappersfilter innan du använder dem, du får bort pappersmaken.
Prova att köpa billigt bordsvatten och gör kaffe av, kaffe hatar kalk. Kaffemaskiner hatar kalk. Mitt vatten, björkhagen stockholm, är ganska dåligt för kaffe, det sägs att vi inte har mycket kalk i vattnet men det smakar inte bra. Jag kör bara med filtrerat vatten, men köpte bordsvatten i många år innan jag köpte en kanna från BWT och filter och skillnaden är STOR.

Sen alla ni som har kaffebryggare, med en vettig kvarn, köp en aeropress också. Det smakar mer, men de kompletterar varandra. Har jag en böna som blir för mycket med aeropressen, då blir det kaffebryggaren, eller om den smakar för lite i kaffebryggaren, då blir det aeropressen.

Knappen du har på filterhållaren är för att öka extraheringen när du kör med lite kaffe, det rinner igenom för snabbt annars.

Aliide sa:
xdr sa:
Jag tycker fortfarande bäst om Pressokannor, så nära kokkaffe man kan komma utan att behöva böka med kokkannor.

Men kok-kaffe är ju inte ens gott!!! ;-) Pressokaffe är lika illa. Ska man inte ha espresso så gäller brygg vid rätt temp, inte kokande vatten!

Angående malningsgrad för brygg så kör jag grövsta (som på min är rätt rejält fint om man jämför med färdigmalt i paket från mataffären).

Inget kaffe kan gå upp mot kaffe kokat över öppen eld vid en fjällbäck någonstans.

johnny165 sa:
Jag tänker mig typ en sån här:

Rätt najs o vakna till ljudet av kaffe som mals:)

Nu är jag ingen kaffesnobb som alla andra verkar vara i tråden, men haft den bryggarn i ett år nu ca, och har funkat hur bra som helst utan problem och är väldigt nöjd med den!

Timern är lätt att ställa in och skönt att kunna vakna upp till nybryggt

NianGbg sa:
Vad jag har snappat upp från "experter" är att det viktigaste när man lagrar kaffe är att göra det i så nära vacuum som möjligt.

Vakuum, eller undertryck, är det absolut sämsta du kan utsätta kaffe för. Ju lägre tryck desto lättare är det för aromerna att förångas. För att förhindra förångning så är det högt tryck som gäller. Det och en så liten luftvolym som möjligt för att snabbt uppnå jämnvikt mellan aromer i bönan respektive utanför. Nu är det ju lite knepigt att trycksätt bönorna efter varje användning och tryckfallet som uppstår när man skall ta av bönorna lär orsaka en hel del skada så det är normalt lufttryck som gäller. Det man har kvar att spela på är att minimera luftmängden och se till att förpackningen är gastät. Kom bara ihåg att inte dra ut så mycket luft att det blir undertryck.

NianGbg sa:
Dvs, tryck ur all luft från påsen innan du försluter den.

Det här är bra, det minimerar luftmängden. Och det blir inget vakuum heller om man bara pressar ut överskottsluften.

Nu när man jobbar hemifrån börjar jag kolla på en elbryggare för att underlätta vardagen en aning så lyfter denna tråden.

Om man vill ha en elbryggare, är det fortfarande Moccamaster som gäller? Vilken av alla varianter som säljs ska man ha?

Har en Wilfakvarn+presskanna idag som jag tycker gör gott kaffe men det kallnar snabbt och är lite jobbig att rengöra om man vill fixa kaffe flera gånger per dag.

Nu när man jobbar hemifrån börjar jag kolla på en elbryggare för att underlätta vardagen en aning så lyfter denna tråden.

Om man vill ha en elbryggare, är det fortfarande Moccamaster som gäller? Vilken av alla varianter som säljs ska man ha?
+1 på Moccamaster, jag har två
Det jag tycker är viktigt är automatiskt droppstopp, och om du bor ngnstans med kalkhaltigt vatten kan kanske även avkalkningsvarnaren vara användbar.

Ja, det är fortfarande Moccamaster om du inte skall ha massa skumt specialspecial. Det finns säkert kaffekokare som brygger ännu godare kaffe, men om man prioriterar enkelhet, snabbhet och hållbarhet så är det Moccamaster som gäller tycker jag. Bra kvalitet, reservdelar tillgängliga enkelt. Snabb på att brygga och bra resultat.

Jag har haft min 12 år nu, har bytt kanna för att jag slog sönder den andra. Thats it. Deras modellbeteckningar har en viss logik om du kollar igenom sortimentet. Men på det stora hela så delar du in dom med automatiskt droppstopp eller inte. De som har manuellt droppstopp då sitter filtret i kannan och du lyfter ut allt, störigt när man skall hälla upp en kopp åt gången. Inget problem om man gillar att hälla upp hela kannan på t.ex. en termos varje gång.

Med manuellt droppstopp så får du en funktion för att brygga halv kanna eller mindre, dvs att vattnet rinner lite långsammare genom filtret. Det får du inte med automatiskt droppstopp. Jag kör själv automatiskt, tycker det är smidigare.

Sen finns det lite varianter för automatisk avkalkning, varmhållning hög/låg osv. De funktionerna finns nog i båda grundvarianterna i X kombinationer. Sen finns det designvarianter då frångår man kanske standarddelarna till viss del, sen den med termos, den verkar ingen gilla.

Jag skulle aldrig betala 2400 för en Wilfa. Jag säger inte att den inte brygger bra kaffe, men hållbarhet, reperationer eller reservdelar. Tveksamt

Jag tar förresten tillbaks vad jag sa, manuellt droppstopp finns i variant där filtret sitter kvar i bryggaren

Jag tycker dock enkelheten med en aeropress om man bara ska göra kaffe till sig själv är outstanding, bara trycka kaffepucken rakt ut och spola av. Enklare än både maskin och press. Mycket lättare att ha koll på alla parametrar också. Samt att den kan tas med ut på bikepacking :).

Vi har en Hamilton Beach som jag tycker funkar bra. Omställbar mellan kannbryggning eller muggbryggning, sitter en mindre hållare bredvid kannan med en termosmugg i, blir ca 2 koppar om man brygger den full om man inte vill göra en hel kanna. Tvättbara filtersilar också så man slipper käpa filter...

Vi har en Hamilton Beach som jag tycker funkar bra. Omställbar mellan kannbryggning eller muggbryggning, sitter en mindre hållare bredvid kannan med en termosmugg i, blir ca 2 koppar om man brygger den full om man inte vill göra en hel kanna. Tvättbara filtersilar också så man slipper käpa filter...

Jag har pimpat min moccamaster med återanvändningsbart guldfilter. Svinskönt att slippa bry sig om att komma ihåg att köpa filter. Nackdelen är att det blir lite finkornig sump kvar i koppen men det lär man sig snabbt att inte dricka upp.

Jag skulle aldrig betala 2400 för en Wilfa. Jag säger inte att den inte brygger bra kaffe, men hållbarhet, reperationer eller reservdelar. Tveksamt

Jag tar förresten tillbaks vad jag sa, manuellt droppstopp finns i variant där filtret sitter kvar i bryggaren
Jupp, vi har en Moccamaster där filterhållaren sitter i en egen hållare. Vi valde manuellt dropstop eftersom vi ofta brygger någon enstaka kopp. Valde bort avkalkningsindikatorn också, Rätt bra tips att köra en avkalning när man har förbrukat ett paket filter.

Vi hade tidigare varianten med termos, men tyckte inte den var så bra. Sjukt mycket fippliga delar. Hade också en OBH Nordica King of coffee som jag hade i 15 år innan frun slog sönder kannan på det och det gick inte att få tag i ersättare till den. Den funkade för övrigt jättebra.

Jag har haft en i kanske... 5 år nu?
Väldigt nöjd. Löstagbar vattentank är ett krav, samt manuellt droppstopp.
Löstagbar vattentank är nice, men absurt nog gick det väldigt fort att vänja sig vid att fylla på vatten med en helt vanlig graderad glaskanna.

Hursomhelst, min wilfakvarn har funkat hur bra helst i flera års tid, andra jag känner har fått reklamera samma modell efter rätt kort tid. Grejerna funkar bra när de funkar, däremot så känns det fortfarande som att Wilfa har ojämn kvalitet. Moccamaster verkar däremot ha en rätt jämn stabil kvalitet. Eftersom de kostar ungefär lika och brygger lika bra kaffe så känns det rätt självklart för mig att rekommendera Moccamaster före Wilfa. Men som vanligt YMMV.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp