me.I.am sa:
Vad säger experterna om malningen för bryggkaffe, grovt? finmalet? Eller beror på kaffesorten?
Jag maler alltid på finaste, men har märkt rätt så stor skillnad i smaken om jag kör med filtret halvstängt eller helt öppet. Vissa kaffesorter smakar bäst med långsam genomrinning, andra med högsta genomrinningen.
Hej, expert är väl starkt men har erfararenhet, med fin malning, så överextraherar du lätt, du förvärrar det än mer genom att genomrinningen blir långsammare också, så det blir en dubbelwhammy, båda gör att du överextraherar.
Tvärttom med grovmalet då, det rinner igenom fortare, så mindre risk för överextrahering, men det är också mindre risk för det på grund av att det är grövre malet.
Fint malt, mer yta mot vatten, mer extraktion på en viss tid, än grovmalet, som ger mindre yta och mindre extrahering på samma tid alltså. Du kan mala grövre, ta lite mer kaffe. Mala finare, ta lite mindre kaffe. Det påverkar också hur fort det rinner igenom.
Hur smakar det? Överextraherat brukar vara bittert, underextraherat brukar vara surt. Förväxla nu inte surt med att kaffe har syra. Det är inte samma sak.
Jag gillar att mala så fint det är "möjligt", det är svårt att överextrahera i en kaffebryggare tycker jag. men i en aeropress är det lätt gjort, om du vill.
Men du kan absolut justera smaken med malgrad, du får ett "snällare" kaffe med grövre malning, och ett kaffe med mer drag med finare enkelt sagt. Upplever du att kaffet är "juicigt" och smakar lite så mal lite finare och/eller ladda på med ett gram eller två till av kaffe.
Malgraden för espresso "ska" vara som "bordssalt", medans brygg är mer som socker för att jämföra med saker du har hemma.
ha kul och lita på dina smaklökar. är det gott, då är det gott.
Sen två tips för bättre smak.
Skölj igenom pappersfilter innan du använder dem, du får bort pappersmaken.
Prova att köpa billigt bordsvatten och gör kaffe av, kaffe hatar kalk. Kaffemaskiner hatar kalk. Mitt vatten, björkhagen stockholm, är ganska dåligt för kaffe, det sägs att vi inte har mycket kalk i vattnet men det smakar inte bra. Jag kör bara med filtrerat vatten, men köpte bordsvatten i många år innan jag köpte en kanna från BWT och filter och skillnaden är STOR.
Sen alla ni som har kaffebryggare, med en vettig kvarn, köp en aeropress också. Det smakar mer, men de kompletterar varandra. Har jag en böna som blir för mycket med aeropressen, då blir det kaffebryggaren, eller om den smakar för lite i kaffebryggaren, då blir det aeropressen.
Knappen du har på filterhållaren är för att öka extraheringen när du kör med lite kaffe, det rinner igenom för snabbt annars.