[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
För att återgå lite till ämnet då.

Spåning: Stockholm har börjat se ljuset i slutet av tunneln. Övriga storstadsregionerna kommer ha någon kris men inte i samma dignitet.
I dagens GP gissade någon på att ca 10% av befolkningen är smittade vilket skulle ge en minskad spridning genom flockimmunitet.
Kan man anta då att vi kommer ha en ihållande siffra på ca 60 döda om dagen den kommande tiden följt av en sänkning runt midsommar typ?
Då skulle ca 3300 dö fram tills dess plussa de ca 1500 som dött än så länge räknas som offer i smittan (ca 5 000 om man räknar högt)
Det skulle då vara en 5% ökning av antalet döda i förhållande till den vanliga årsbasis på 90k avlidna i Sverige, eller 0,0005% av totala populationen om 10 mille.

Tänker jag rätt? (Är ej epidemiolog)

[UÄ] Coronatråden 4

Spåning: Stockholm har börjat se ljuset i slutet av tunneln. Övriga storstadsregionerna kommer ha någon kris men inte i samma dignitet.
I dagens GP gissade någon på att ca 10% av befolkningen är smittade vilket skulle ge en minskad spridning genom flockimmunitet.
Kan man anta då att vi kommer ha en ihållande siffra på ca 60 döda om dagen den kommande tiden följt av en sänkning runt midsommar typ?
Då skulle ca 3300 dö fram tills dess plussa de ca 1500 som dött än så länge räknas som offer i smittan (ca 5 000 om man räknar högt)
Det skulle då vara en 5% ökning av antalet döda i förhållande till den vanliga årsbasis på 90k avlidna i Sverige, eller 0,0005% av totala populationen om 10 mille.

Jag kan säga helt säkert att du har rätt. Nä, men typ så är väl det vi kan hoppas på

[UÄ] Coronatråden 4
Min övertygelse är att ingen med någon som helst säkerhet vet hur detta kommer att utvecklas på sådan detaljnivå.
Nä, det kan jag hålla med om. Men jag vill ändå kunna få utröna om det finns någon trend som kan urskiljas från den tillgängliga statistiken, om än att den är helt uppåt väggarna fel.
Lite för att lugna mitt egna sinne, lite för att se om det faktiskt finns någon möjlighet att börja tala om "efter".

Jag vill inte ge någon självklar och tydlig prognos, men jag skulle gärna vilja lufta mina tankar. Det är typ därför jag sitter och skriver på ett forum på nätet för att vara ärlig.
Antagligen har jag tittat på tok för mycket statistik och har nog förspillt mer tid på lancets covid-sida än vad som är bra för mig. Men det är ändå svårt att slita sig.

Jag har börjat titta på svininfluensan 2009. Uppstod runt april, vaccin klart i september/oktober. Allmän vaccination därefter. Relativt välinsatta folk som ex. Bill Gates talar i optimistiska gissningar om att vi kan se ett slut kring mitten av sommaren, medan andra diskuterar att det ju faktiskt finns virus vi inte lyckats finna vaccin emot, som typ HIV.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, det kan jag hålla med om. Men jag vill ändå kunna få utröna om det finns någon trend som kan urskiljas från den tillgängliga statistiken, om än att den är helt uppåt väggarna fel.
Lite för att lugna mitt egna sinne, lite för att se om det faktiskt finns någon möjlighet att börja tala om "efter".

Jag vill inte ge någon självklar och tydlig prognos, men jag skulle gärna vilja lufta mina tankar. Det är typ därför jag sitter och skriver på ett forum på nätet för att vara ärlig.
Antagligen har jag tittat på tok för mycket statistik och har nog förspillt mer tid på lancets covid-sida än vad som är bra för mig. Men det är ändå svårt att slita sig.

Jag har börjat titta på svininfluensan 2009. Uppstod runt april, vaccin klart i september/oktober. Allmän vaccination därefter. Relativt välinsatta folk som ex. Bill Gates talar i optimistiska gissningar om att vi kan se ett slut kring mitten av sommaren, medan andra diskuterar att det ju faktiskt finns virus vi inte lyckats finna vaccin emot, som typ HIV.
Blir du verkligen lugnare av denna metod? Inget fel på att ventilera eller att försöka stilla sinnet, men detta är ganska komplext.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har börjat titta på svininfluensan 2009. Uppstod runt april, vaccin klart i september/oktober. Allmän vaccination därefter.
Just det vaccinet gick det ju kanske lite väl fort med, med tanke på de biverkningar som senare visade sig... Hade nog varit bra att de fått upptäckas under ordentlig testning.

[UÄ] Coronatråden 4
Blir du verkligen lugnare av denna metod? Inget fel på att ventilera eller att försöka stilla sinnet, men detta är ganska komplext.
Nä, rätt medveten om att om jag nyhetsknarkar för mycket så skiter sig det mentala lite.
Men jag varvar rätt bra med just cykling och försöker hålla nyhetsuppdateringarna till två begränsade tider.

Gällande vaccinet från svininfluensan så har jag förståelsen att antalet narkolepsi-fall var <50 på en grupp om >4.000.000 som vaccinerades. Skulle jag ha varit den som vaccinerat 4.000.000 pers så lär jag ju haft ihjäl fler genom att bara snubbla med sprutan i fel läge.

[UÄ] Coronatråden 4
Gällande vaccinet från svininfluensan så har jag förståelsen att antalet narkolepsi-fall var <50 på en grupp om >4.000.000 som vaccinerades. Skulle jag ha varit den som vaccinerat 4.000.000 pers så lär jag ju haft ihjäl fler genom att bara snubbla med sprutan i fel läge.
Nu är du en faktor 10 fel. Nästan 500 unga var det som fick sina liv förstörda. Jag känner en vars dotter fick det, och det är inte roligt för de anhöriga heller.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, rätt medveten om att om jag nyhetsknarkar för mycket så skiter sig det mentala lite.
Men jag varvar rätt bra med just cykling och försöker hålla nyhetsuppdateringarna till två begränsade tider.

Enligt min erfarenhet så händer det inte supermycket från dag till dag. Det är nya siffror men samma "nyheter". Det är utanför vår kontroll. Hur mycket "vi" än rasar eller läser så påverkar det inget. Så, jag avstår från att "rasa" och fortsätter att tvätta händerna osv.

[UÄ] Coronatråden 4

Lustigt. Jag tänkte just ventilera min egen hobbygissning.
Jag tänker mig att Stockholmsområdet och lite till har uppnått flockimmunitet. Jag avrundar det till 2 miljoner människor. Det har kostat oss 1333 människoliv. Vi har ytterligare åtta miljoner svenskar som ska uppnå flockimmunitet. Alltså fyra gånger så många. Om vi inte blir bättre på att skydda riskgrupper kommer det kosta oss ytterligare 1333*4=5332 människoliv. Totalt 6665 liv alltså.

Om man funderar på tiden också, så tog det ca en månad (grovt avrundat) att få de två miljonerna flockimmuna. Om vi lyckas hålla spridningstakten på nuvarande nivå kommer det ta fyra månader innan Sverige har uppnått flockimmunitet.

Det är väldigt uppskattat om någon hittar tokigheter i mitt resonemang. Jag vill gärna föreställa mig ett positivare scenario. (Att mina uppskattningar baseras på grova kilgissningar och osäkra data är jag på det klara med.)

[UÄ] Coronatråden 4
Det kommer att fortsätta dö människor i Stockholm pga detta virus länge till. Detta är ev närmare sanningen: https://www.brainyquote.com/quotes/winston_churchill_163144
Jag tror också det. Vi är långt ifrån nån flockimmunitet, även i Sthlm. Att det inte ökar lika snabbt längre beror nog snarare på att sociala distanseringen börjar ha effekt, väldigt många jobbar hemma, lite folk i kollektivtrafik, mindre folk rör sig ute, informationsåtgärderna i utsatta områden börjar nu ge effekt och synas i siffrorna, osv. P.s.s. som det började vika i Norge för 1-2 veckor sedan viker det nu i Sthlm. Skulle folk börja röra sig som vanligt skulle det explodera igen, dvs långt ifrån nån flockimmunitet. FHM:s simuleringar indikerade ett totalt förlopp på 120-160 dagar, och toppen efter 60-80 dagar. Att det nu börjar vika tidigare tyder väl snarare på att det "plattats ut" mer, dvs förloppet blir längre.

[UÄ] Coronatråden 4
Enligt min erfarenhet så händer det inte supermycket från dag till dag. Det är nya siffror men samma "nyheter". Det är utanför vår kontroll. Hur mycket "vi" än rasar eller läser så påverkar det inget. Så, jag avstår från att "rasa" och fortsätter att tvätta händerna osv.
Att det inte händer mycket mellan dagarna är en uppfattning jag delar. Men jag har nog ändå ett behov av att uppdatera mig kring dessa krypande kriser när de kommer ha stor påverkan på mig och mina nära om den kryper för nära.

Det är väl framförallt tanken att kunna se utvecklingen av nya trender, eller som nu, en eventuell avmattning som gör mig intresserad.

Jag håller mig optimistisk till såväl avmattning, Anders Tegnell (vår befriare) och utsikterna på läkemedel såväl som vaccin inom snar framtid.

[UÄ] Coronatråden 4
Skrämmande läsning om hur det tystades ner i Kina...

[UÄ] Coronatråden 4
Att det inte händer mycket mellan dagarna är en uppfattning jag delar. Men jag har nog ändå ett behov av att uppdatera mig kring dessa krypande kriser när de kommer ha stor påverkan på mig och mina nära om den kryper för nära.

Det är väl framförallt tanken att kunna se utvecklingen av nya trender, eller som nu, en eventuell avmattning som gör mig intresserad.

Jag håller mig optimistisk till såväl avmattning, Anders Tegnell (vår befriare) och utsikterna på läkemedel såväl som vaccin inom snar framtid.
Förståeligt att försöka få kontroll på situationen (även om situationen är utom din kontroll). Jag bara tänker att om det inte gör dig lyckligare/gladare så är det kanske inte bästa strategin. Du lär ju ändå få reda på förändringar om de inträffar. Det går ju liksom inte att komma undan.

[UÄ] Coronatråden 4
Läkemedelsverket räknar med att det kommer fram inom ett par år, rekordtid kallar dom det.
Vaccin har ju en tendens att ta tid. Om jag läst rätt ligger snitt tiden på runt 15 år för vanlig utveckling för att gå från inledande forskning till distribution. Men då talar vi i regel om ett mindre forskningslag med begränsad ekonomi och testkapacitet.
I det här fallet är i stort sett hela världen med och kör olika spår och delar information. Ekonomin är i stort sett obegränsad och regleringar för tester är mer eller mindre minimerade.

Jo, jag kan tänka mig att slutresultatet kommer ha samma slags bieffekter som det vid svininfluensan. Mjo, det kan ta tills 2022 innan man kommer fram till resultat. Men jag förhåller mig ändå optimistisk till att den förenade aktionen som genomförs kommer ge resultat inom detta året.

[UÄ] Coronatråden 4
Förståeligt att försöka få kontroll på situationen (även om situationen är utom din kontroll). Jag bara tänker att om det inte gör dig lyckligare/gladare så är det kanske inte bästa strategin. Du lär ju ändå få reda på förändringar om de inträffar. Det går ju liksom inte att komma undan.
Jo, kontroll är jag medveten att jag aldrig får över situationen oavsett nivån på intag av nyheter etc.
Och som sagt. Har begränsat intaget rätt rejält sen mars och kör mer fysisk aktivitet och cykling än vad jag gjort tidigare för att få rensa skallen. Rekommenderar verkligen för den som känner sig orolig/nedstämd av rapporteringen att göra detsamma. Det är otroligt skönt att rensa tankarna medan man trampar på för att sen släppa allt och bara fokusera att inte tappa kontrollen i ett avancerat parti med stor OTB faktor.

[UÄ] Coronatråden 4
Lustigt. Jag tänkte just ventilera min egen hobbygissning.
Jag tänker mig att Stockholmsområdet och lite till har uppnått flockimmunitet. Jag avrundar det till 2 miljoner människor. Det har kostat oss 1333 människoliv. Vi har ytterligare åtta miljoner svenskar som ska uppnå flockimmunitet. Alltså fyra gånger så många. Om vi inte blir bättre på att skydda riskgrupper kommer det kosta oss ytterligare 1333*4=5332 människoliv. Totalt 6665 liv alltså.

Om man funderar på tiden också, så tog det ca en månad (grovt avrundat) att få de två miljonerna flockimmuna. Om vi lyckas hålla spridningstakten på nuvarande nivå kommer det ta fyra månader innan Sverige har uppnått flockimmunitet.

Det är väldigt uppskattat om någon hittar tokigheter i mitt resonemang. Jag vill gärna föreställa mig ett positivare scenario. (Att mina uppskattningar baseras på grova kilgissningar och osäkra data är jag på det klara med.)

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, kontroll är jag medveten att jag aldrig får över situationen oavsett nivån på intag av nyheter etc.
Och som sagt. Har begränsat intaget rätt rejält sen mars och kör mer fysisk aktivitet och cykling än vad jag gjort tidigare för att få rensa skallen. Rekommenderar verkligen för den som känner sig orolig/nedstämd av rapporteringen att göra detsamma. Det är otroligt skönt att rensa tankarna medan man trampar på för att sen släppa allt och bara fokusera att inte tappa kontrollen i ett avancerat parti med stor OTB faktor.
Jo, kroppen påverkar hjärnan på ett förvånansvärt bra sätt.

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag minns rätt så var det väl, konstigt nog, bara i Sverige man såg narkolepsi-fall kopplade till pandemrix?
Kollade lite nu och det verkar som om fler länder, däribland Finland och Kanada noterade detta också. Läkemedelsverket kunde notera 4 fall per 100.000 för de som vaccineras medan det bland ovaccinerade var ca 1 per 100.000.

[UÄ] Coronatråden 4
Anders Hansens bok Hjärnstark är ju varmt rekommenderad för att få koll hur man genom träning kan påverka sitt välbefinnande i dessa tider såväl som i en normal vardag.
Har inte läst den (men jag har hört hans prat). Sudoku och korsord räcker inte. Och det är väl tur det.

[UÄ] Coronatråden 4
En liten historia från hemtjänsten i en by i Sverige. För snart 3 veckor sedan dog en jättegammal tant väldigt hastigt. Hon visade sig vara positiv i covid-19. För en dryg vecka sedan var det möte i hemtjänsten och personalen uppmanades att lägga locket på. Allt mörkas och ingen i personalen skulle testas trots att flera uppvisade symptom. Det har nu också framkommit att det är flera gamlingar med hemtjänst som testat positivt. Det springer alltså runt en massa personal, stressade, dåligt informerade och med otillräckligt skydd hos smittade och andra ännu inte smittade.

Är det likadant överallt måste mörkertalet över smittade i Sverige vara enormt.

Det bör dock också nämnas att nu efter sista pressträffen har det ändå beslutats att de i personalen som uppvisar symptom ska testas.

[UÄ] Coronatråden 4
En liten historia från hemtjänsten i en by i Sverige. För snart 3 veckor sedan dog en jättegammal tant väldigt hastigt. Hon visade sig vara positiv i covid-19. För en dryg vecka sedan var det möte i hemtjänsten och personalen uppmanades att lägga locket på. Allt mörkas och ingen i personalen skulle testas trots att flera uppvisade symptom. Det har nu också framkommit att det är flera gamlingar med hemtjänst som testat positivt. Det springer alltså runt en massa personal, stressade, dåligt informerade och med otillräckligt skydd hos smittade och andra ännu inte smittade.

Det bör dock också nämnas att nu efter sista pressträffen har det ändå beslutats att de i personalen som uppvisar symptom ska testas.

Kan vittna om ett liknande fall från ganska säkra och närstående källor. Där gäller det en person i 70-årsåldern på ett kommunalt äldreboende som dött av viruset. Trots detta kommunicerar kommunen ännu att man inte har några dödsfall.
Jag skall försöka följa upp och kolla om man bara är långsamma eller om det handlar om någon slags mörkning.

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag minns rätt så var det väl, konstigt nog, bara i Sverige man såg narkolepsi-fall kopplade till pandemrix?

Tydligen är det så att viruset i sig liknar de celler i hjärnan som förstördes och därmed orsakade narkolepsin. Så även en direkt infektion av viruset kan, hos individer med sårbarhet, göra att immunförsvaret attackerar och förstör de cellerna.
Vaccinets roll var nog mest att orsaka en starkare, och möjligen mer specifik, attack.

Det kan också vara så att de som kom att drabbas kanske skulle ha fått narkolepsi ändå, senare i livet.

[UÄ] Coronatråden 4
Lyssnade nyss klart på ett avsnitt av filosofiska rummet som är mycket aktuellt med anledning av det som händer. Bla pratar man om principier kring hur man skall prioritera när resurserna inte räcker till allt man önskar (vilket ju egentligen är alltid om man skall hårddra det).

Den ena medverkande (filosof) resonerar kring att man skall värdera allas behov lika högt utifrån principen allas lika värde. Samtidigt menar han att man skall kunna prioritera vissa framför andra. Fattar inte hur han får ihop det, men jag tycker det än en gång visar att "allas lika värde" är en falsk princip. Jag skall dock lyssna en gång till i lugn och ro utan att hacka upp programmet. Får se om jag uppfattar honom annorlunda då.

[UÄ] Coronatråden 4

Det låter hemskt men det låter också som en historia där man får vara lite källkritisk innan den sväljs med hull och hår.

[UÄ] Coronatråden 4
För att sprida lite positiva vibbar kommer den här rapporten. Liten studie, men med 100% utskrivna finns det ju hopp för att iaf minska antalet avlidna för att inte tala om minska stressen på sjukvården.
Screenshot_20200418-100129__01.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp