Nya rutiner kring moderering

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hej!

Nu med det nya forumet så går det att göra livet lite enklare för oss som modererar så att vi kan agera snabbare och med mindre arbetsinsats.
Vi har funderat lite på hur vi ska använda det och kommit fram till ungefär det här:

Olika överträdelser ger olika varningspoäng enligt denna lista (Reglerna finns här):
  • Grova personangrepp, regelrätta hot och andra grova överträdelser 3p
  • Personangrepp i form av otrevliga tillmälen osv 1p
  • Reklam för egen verksamhet 2p
  • Köp & sälj-annonser på forumet 1p
  • Politik 2p
Regelrätta spaminlägg från spamanvändare raderar vi och bannar användaren direkt som vanligt.

Varningspoäng är giltiga i en månad. En användare som uppnår 3 poäng kan inte längre starta trådar eller annonsera under köp & sälj, vid 5 poäng går det inte längre att skicka PM eller svara på inlägg i trådar. Svara på PM går fortfarande om någon annan skickar. Detta går automatiskt.

Återkommande överträdelser kommer fortfarande kunna leda till permanent avstängning.

Glada tillrop, sågningar och allt däremellan tas gärna emot!

Senast redigerad av en moderator:
Tydligt men en liten följdfråga. vart går gränsen för politik? Jag har insett att rikspolitik i allmänhet och SD i synnerhet är alltför känsligt här (och kanske irrelevant) men vartefter cyklingen växer blir det en mer politisk fråga. Naturreservat, terrängfordonslagen och elcyklar, gruppträning i skog etc. Allt detta är politik i slutändan. Jag utgår från att cykelrelaterad politik fortfarande accepteras?

Bra!
En kommentar till regeltexten bara:
Det står Är du tveksam för var gränsen går så kolla med någon av moderatorerna nedan. men det finns ingen listning av moderatorerna på regelsidan.

Det enda jag ser som problem är att systemet medger att man i slänger ur sig en rejäl otrevlighet/personangrepp i veckan utan att det ger någon större effekt. I praktiken oftare eftersom säkert inte alla tillfällen kommer rapporteras.

Kanske köra lite längre avskrivningstid?
Hoppas att det är där klausulen om återkommande överträdelser kommer in. Och kanske folks sunda förnuft.

Vart går gränsen för köp och sälj reklam, är det länk i inlägg till egen annons eller "jag har det här skicka pm"?
Annars låter det toppen med lite renare i vardagsrummet?

Det enda jag ser som problem är att systemet medger att man i slänger ur sig en rejäl otrevlighet/personangrepp i veckan utan att det ger någon större effekt. I praktiken oftare eftersom säkert inte alla tillfällen kommer rapporteras.

Skulle ju inte behövas någon avskrivningstid alls. När man har samlat ihop till en reprimand så får man ta straffet. Lite oklart hur länge straffet gäller dock.
Fast helt ärligt tycker jag det känns lite o-Happy med ett sånt system. Snart får vi väl avatarer också.

Tydligt men en liten följdfråga. vart går gränsen för politik? Jag har insett att rikspolitik i allmänhet och SD i synnerhet är alltför känsligt här (och kanske irrelevant) men vartefter cyklingen växer blir det en mer politisk fråga. Naturreservat, terrängfordonslagen och elcyklar, gruppträning i skog etc. Allt detta är politik i slutändan. Jag utgår från att cykelrelaterad politik fortfarande accepteras?

Har funderat på det och tycker att det måste vara OK. Kanske kan man formulera det som att OT-politik inte är tillåtet.

Nu är inte dokumentation vår starka sida men det var länge sen det slutade vara tillåtet. Främst för att vissa/många men inte alla kan hålla sig på rätt sida om trevlighetsgränsen här i vårt vardagsrum.

Jag tror att en mera synlig moderering både leder till att fler rapporterar och att fler blir medvetna om reglerna.

Min käpphäst är egentligen att jag tycker det är helt OK att tycka helt olika saker och att inte vara överrens, men man behöver inte kalla varandra för fula saker ändå. Precis som vid fikabordet på jobbet eller var som helst.

Med det sagt, det här är en prototyp och vi är justerar gärna både poäng och tidsgränser om det behövs!

Vart går gränsen för köp och sälj reklam, är det länk i inlägg till egen annons eller "jag har det här skicka pm"?
Annars låter det toppen med lite renare i vardagsrummet?

Rena annonstrådar är det som åsyftas, sådant som hör hemma på köp & sälj. Att svara med en länk till sin annons är OK. Att länka till egna annonser i sin signatur är också OK, det tycker jag är en bonus för de som är aktiva i forumet och jag tror det hjälper till att hålla lite högre kvalite på inläggen i någon mån.

Skulle ju inte behövas någon avskrivningstid alls. När man har samlat ihop till en reprimand så får man ta straffet. Lite oklart hur länge straffet gäller dock.
Fast helt ärligt tycker jag det känns lite o-Happy med ett sånt system. Snart får vi väl avatarer också.

Fast kort avskrivningstid och i de flesta fall minst en andra chans innan reprimand gör att det går att varna med ganska låg tröskel utan att någon drabbas så hårt.

Håller med om att det är ohappy egentligen men med den mängden inlägg som det är nu så är det svårt att moderera med lite högre ambition utan att styra upp det lite.

Hur är det med politik i signaturen? :D

Enkelt. Det är tillåtet så länge som moderatorerna surfar på mobilen pga att signaturen inte syns då. Men otillåtet när moderatorerna sitter på riktig dator.

Hej!

Nu med det nya forumet så går det att göra livet lite enklare för oss som modererar så att vi kan agera snabbare och med mindre arbetsinsats.
Vi har funderat lite på hur vi ska använda det och kommit fram till ungefär det här:

Olika överträdelser ger olika varningspoäng enligt denna lista (Reglerna finns här):
  • Grova personangrepp, regelrätta hot och andra grova överträdelser - 3p
  • Personangrepp i form av otrevliga tillmälen osv 1p
  • Reklam för egen verksamhet 2p
  • Köp & sälj-annonser på forumet 1p
  • Politik 2p
Regelrätta spaminlägg från spamanvändare raderar vi och bannar användaren direkt som vanligt.

Varningspoäng är giltiga i en månad. En användare som uppnår 3 poäng kan inte längre starta trådar, vid 5 poäng går det inte längre att skicka PM eller svara på inlägg i trådar. Svara på PM går fortfarande om någon annan skickar. Detta går automatiskt.

Återkommande överträdelser kommer fortfarande kunna leda till permanent avstängning.

Glada tillrop, sågningar och allt däremellan tas gärna emot!

Sååå... om man postar en kos-annons och skriver lite politik kan man kompensera med några grova personangrepp? 2+1-3 = 0

(Jag tar och gräver ner mig i min lilla tramshåla igen.)

Enkelt. Det är tillåtet så länge som moderatorerna surfar på mobilen pga att signaturen inte syns då. Men otillåtet när moderatorerna sitter på riktig dator.

Sååå... om man postar en kos-annons och skriver lite politik kan man kompensera med några grova personangrepp? 2+1-3 = 0

(Jag tar och gräver ner mig i min lilla tramshåla igen.)

Jag har stängt av signaturer. Så det är lugnt :p

Redigerade Jompers inlägg lite med.

Gäller asperationsprincipen?

Fler än jag som var tvungna att googla?

Du menar om någon postar en annons som även innehåller grova personangrepp och politik så kan vi ge straffrabatt för de mindre överträdelserna? Intressant tanke, vi får se när det händer. Viss godtycklighet tycker jag vi ska fortsätta ha i vårt lokala rättsskipande.

Men när hela trådforumet applåderar när ngn får ett rejält personangrepp? I form av otrevligt tillmäle.
För att hen förtjänar det, och nästan har bett om det och det är den Happykorrekta meningen som får råda?

Men när hela trådforumet applåderar när ngn får ett rejält personangrepp? I form av otrevligt tillmäle.
För att hen förtjänar det, och nästan har bett om det och det är den Happykorrekta meningen som får råda?
Det är människor som kommer att bedömma. Räcker det som svar?

Förhoppningsvis ska det aldrig behöva gå så långt.

Är det inte bättre att skippa de mänskliga moderatorerna och ha lite AI som sköter det hela istället? Då minimeras ju risken för godtycke :-)

Kan man häva någons straffpoäng om man inte alls blev så stött som anmälande tredjeman trodde?
Jag tycker det här är en viktig poäng. Vad man uppfattar som påhopp och kränkning varierar mycket beroende på vem man är. Vissa vill ju att allt skall vara gulli-gull och blir förskräckta för minsta lilla hårt ord, medan andra kan föra en hård diskussion med jargong och saker som kan uppfattas som ”påhopp” utan att alls ta illa upp.

Fast att någon inte tar illa upp betyder ju inte att alla förstår det, och tror att det är OK att använda vilka tillmälen som helst. Det faller tillbaka till Lex Vardagsrum, på min hemmafest så känns det inte så trevligt om två snubbar i hörnet står och skriker idiot och pucko till varandra för oss andra även om de brukar göra så när de umgås.

Tillbaka
Topp