Raggamuffin
Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
25mm räcker, klart du ska ha Pinarellon och inte en tråkig Canyon, oavsett hur fin bakväxel den har.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
25mm räcker, klart du ska ha Pinarellon och inte en tråkig Canyon, oavsett hur fin bakväxel den har.
Hur sexig är inte den här?!
Den är riktigt fin men nåt helt annat än det du verkade söka från början.Hur sexig är inte den här?!
![]()
Ja, men det är därför Happy är så bra ställe! Man slänger ut funderingar och sedan vidareutvecklas ens initiala tanke efter medlemmars input! ?Den är riktigt fin men nåt helt annat än det du verkade söka från början.
M
Exakt!En kvalitetsram kan aldrig vara fel.
Blinga prylar på dussinramar blir ofta fel.
Läste den, verkade vara en schysst cykel! Då lär varianten från cykelcity vara ännu lättare för den kommer med ultegra ist för 105?Svarar mig själv: 8.45 kg
Här är ett test: https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/pinarello-gan-k-disc
Verkar ju helt ok.
Det är ffa i jmf med Canyon Endurace CF SL och Trek Domane, en av anledningarna till att välja en av dem är att de klarar >30mm breda däck (minst 32-33mm har jag för mig, jag har ingen av dem själv).25mm är väl ganska standard för en racer, eller missar jag något? Vill man ha fetare än så?
Erfarenheten visar att en ram bör vara tillräckligt styv, både map stabilitet och vevlager. Mer än tillräckligt styv tillför inte ngt, dessutom ger det ofta bara mer viktLänkens inlägg verkar sätta pinarellon på lägst på komfort, men rätt schysst styvhet på vevlagerhuset?
Här förklaras Tours mätningar: So testet TourVad är det som mäts, är det applicerad kraft för plastisk deformation (men fortfarande under flytvillkoret)? Jag är ingenjör i botten, men har försökt gå på känsla denna gång istället för att gå lös på siffror.
Det är du som skall betala, använda och bli nöjd med din nya cykel, därför borde det väl inte vara särskilt viktigt vad jag eller andra tomtar på internet tycker?Vad är ditt råd kring pinarellon, är den en dålig satsning?
Det är ffa i jmf med Canyon Endurace CF SL och Trek Domane, en av anledningarna till att välja en av dem är att de klarar >30mm breda däck (minst 32-33mm har jag för mig, jag har ingen av dem själv).
Erfarenheten visar att en ram bör vara tillräckligt styv, både map stabilitet och vevlager. Mer än tillräckligt styv tillför inte ngt, dessutom ger det ofta bara mer vikt
Tex är den uppmätta ram+gaffel-vikten för den fälgbromsade Pinarello Gan 200g mer än den Canyon Endurace CF SL, om det nu skulle spela ngn roll
Här förklaras Tours mätningar: So testet Tour
Det är du som skall betala, använda och bli nöjd med din nya cykel, därför borde det väl inte vara särskilt viktigt vad jag eller andra tomtar på internet tycker?
Men som Manuhurin2 skrev: Pinarello Gan Disk är nåt helt annat än det du verkade söka från början.
Ffa vad gäller sittställning, men även kostnad och även (åtminstone till mindre grad) vikt och bekvämlighet.
är pinarellon gammal teknik med andra ord?Om man inte cyklat på en modern racer med bredare däck utan bara haft 23mm och nedåt så kan man säkert uppleva 25mm som otroligt bekvämt.
Nja, snarare rejsig.är pinarellon gammal teknik med andra ord?
Men är 25mm smalt nu för tiden på en racer? Min gamla komfortracer har 25mm. Har lvgvärlden också hakat på trenden med större däck?Nja, snarare rejsig.
Då måste man ha smala däck och en massa andra konstiga saker.
Ja, möjligheten att bara ha max 25mm är udda 2020Men är 25mm smalt nu för tiden på en racer? Min gamla komfortracer har 25mm. Har lvgvärlden också hakat på trenden med större däck?
Men kör seriösa åkare i praktiken med stora däck, typ för vanlig slät asfalt? Genuin fråga, har inte följt lvg så har ingen koll. Skulle jag som åker exklusivt på asfal gynnas av ex 28-30mm?Ja, möjligheten att bara ha max 25mm är udda 2020
M
Utvecklingen går mot bredare fälgar och däck, ja.Men kör seriösa åkare i praktiken med stora däck, typ för vanlig slät asfalt? Genuin fråga, har inte följt lvg så har ingen koll. Skulle jag som åker exklusivt på asfal gynnas av ex 28-30mm?
Min parallell blir till mountainbikevärlden där plusdäck och semiplus blev mode, men du såg aldrig någon tävla med det eller såg någon i liftkön med fetare än standardstorleken 2.3-2.5".
De har också en servicebil. Det har inte ens du.Ändå så kör de som tävlar med tub.
Ändå så kör de som tävlar med tub.
ni med lvgerfarenhet, hur stor verklig skillnad är det mellan däckstorlekarna?
När jag kikar på treks hemsida så ser domane ut att komma med 32mm och emonda med 28mm, dvs rätt mycket bredare än pinarellon. Någon som har känsla/erfarenhet av olika däckbredd?
pinarello gan k disc kan ta 28mm, är det kanske det mer framtidssäkra valet?
ni med lvgerfarenhet, hur stor verklig skillnad är det mellan däckstorlekarna?
?Men som du redan har märkt kommer du att, precis som med ditt val av skivbromsar. få många kommentarer från de som alltför länge har cyklat med onödigt smala och onödigt hårt pumpade däck
om hur onödigt och fel det är med bredare däck.
Liten på jorden, men stor i orden...Tur man inte har en stor kroppsvikt så traktordäck är det som gäller.
Då är det i så fall pinarello gan k (28mm) eller trek domanen (32mm) som blir alternativ. Vill helst ha en någorlunda framtidssäkrad cykelJag känner en relativt stor skillnad på 25 och 28mm, och föredrar 28mm för bättre komfort.
Idag skulle jag inte köpt en racer som tog max 25mm däck. Det känns bara onödigt när det finns massor med modeller som klarar bredare däck. Även om man kan köra grusväg på 25mm är det inget som jag tycker är speciellt roligt, inte minst för punka-risken.
Det här är ju tyckande från en motionär utan några fartambitioner.
Å andra sidan är det sällan, på gränsen till aldrig, jag kör grusväg med min racer. Det har jag andra cyklar till.Jag känner en relativt stor skillnad på 25 och 28mm, och föredrar 28mm för bättre komfort.
Idag skulle jag inte köpt en racer som tog max 25mm däck. Det känns bara onödigt när det finns massor med modeller som klarar bredare däck. Även om man kan köra grusväg på 25mm är det inget som jag tycker är speciellt roligt, inte minst för punka-risken.
Det här är ju tyckande från en motionär utan några fartambitioner.
Är det något annat gällande lvg som jag inte tänkt på som jag bör väga in?
Hur är det med tubeless, kör man med sånt eller är det vanligare på mtb?
Är styrbredd något man ska tänka på?
Men då är Pinarello Gan K möjligtvis ett nytt alternativ, eller är maxbredd 28mm också förlegat? Trek Domane verkar ta upp till 35mm.Jag tycker det verkar lite dumt att år 2020 köpa en ny, fin skivbromsutrustad och elväxlad cykel som bara tar däck på 25 mm. Även om det går rätt bra att cykla på för all del. Om inte annat så är det nog lite negativt vid en ev försäljning i framtiden.
Jag är föredetta kroppsbyggare, sprintar 1500+ watt och kan hålla 300w på 45min. Har inte mycket fläsk på kroppen tyvärr, cyklar för att det är rolig motion men vill inte bränna bort mina muskler ?85-90 kg och 184 cm längd gör att du ligger på gränsen till övervikt. Landsvägscyklar för 30-40 tkr byggs inte för överviktiga. Det betyder inte att du inte ska köpa en så dyr hoj. Men min poäng är att du antagligen inte kommer få ut 100 % av cykeln förrän du bantat av ett par kilo. Du tjänar mer på att banta 3 kilo och köra en cykel som väger 10 kilo än att köra en cykel som väger 7 kilo och inte banta 3 kilo.
Sedan tycker jag det är väldigt svårt att veta vad man vill ha innan man testat. Själv tyckte jag att skivbromsar var ett måste, men eftersom jag inte väger så mycket behöver jag dem inte. Idag hade jag skippat dem och satsat på en lättare hoj.
Sjukt snygg hoj! Den hade jag köpt.Slänger in ett wild card, pinarello gan disk. Finns i sjukt snabb racingröd färg
![]()
2020 Pinarello Gan Disk Shimano 105 288 Red Carbon Road Bike
The Pinarello Gan 105 Disc Road Bike is the perfect option for riders who want to go far, fast. The frameset design is derived from the infamous grand tour winning F8 Dogmawww.prologuecycling.co.uk
Något att ha långsiktigt och på sikt fixa kolfiberhjul? Verkade finnas kolfiberhjul från crc’s egna märke prime för 6000, så man kan få allt under 40. Blir det för mycket frankenstein? Tänker att ramen är centerpiece så får man gradvis uppgradera
Ja det var den som verkligen klickade för mig, men vafan nu får man ny info om att det är trådsmala den på den. Sätter griller i ens huvud! ?Sjukt snygg hoj! Den hade jag köpt.