Rassemouse
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nej, vad är det? Nått specialverktyg? Jag har aldrig grejat nått med vevparti och vevlager tidigare.Har du prövat en vevarmsavdragare för fyrkantsaxel?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, vad är det? Nått specialverktyg? Jag har aldrig grejat nått med vevparti och vevlager tidigare.Har du prövat en vevarmsavdragare för fyrkantsaxel?
Nej, vad är det? Nått specialverktyg? Jag har aldrig grejat nått med vevparti och vevlager tidigare.
Gummispännena på mitt Thule Xpress 970 har gått av. Är det generellt dålig kvalitet på dom eller kan det vara så att man bara spänner för hårt? Har ofta tänkt att det kanske är överdrivet att dra i skiten för att komma åt en ögla till, men man vill också att det ska sitta hårt åt.
Jag har pajat några delar på mina hållare också och tycker väl att de gått sönder lite väl lätt.Gummispännena på mitt Thule Xpress 970 har gått av. Är det generellt dålig kvalitet på dom eller kan det vara så att man bara spänner för hårt? Har ofta tänkt att det kanske är överdrivet att dra i skiten för att komma åt en ögla till, men man vill också att det ska sitta hårt åt.
Jo, reservdelar är inget problem, handlar väl mer om man vill ersätta med samma skit igen om det är så att kvalitet är dålig. Är ju rädd varje gång jag har cykeln i bak. Förra sommaren skakade den av ett spänne på E22 och är ogärna med om det igen.Jag har pajat några delar på mina hållare också och tycker väl att de gått sönder lite väl lätt.
Men Thule är iaf rätt billiga på reservdelar så lätt att fixa.
Det brukar vara enkelt. Sätta på pedaler, sadel och stolpe, montera dit styret (som har allting monterat) och montera ett framhjul.Jag tittar på potentiella cyklar till mina barn som behöver nya höjar. Jag undrar om det som säljs på bikester.se kommer som lösa delar som jag måste montera, eller levereras cyklarna mer eller mindre färdiga typ bara att skruva pedalerna eller så.
Tack. Jag var lite rädd att det skulle behövas komplicerade verktyg men det verkar inte vara fallet. Bra att denna tråd finns för att ställa dumma frågorDet brukar vara enkelt. Sätta på pedaler, sadel och stolpe, montera dit styret (som har allting monterat) och montera ett framhjul.
Nej, ett par insexnycklar ska räcka. Vissa pedaler kräver en öppen nyckel, men då har det nog alltid legat med en sån i paketet.Tack. Jag var lite rädd att det skulle behövas komplicerade verktyg men det verkar inte vara fallet. Bra att denna tråd finns för att ställa dumma frågor![]()
Så länge hundarna inte har koppel löser det sig om man försiktigt knör lite. Det är värre med tanterna.. men att stanna och vänta till de passerat är ju det mest rimliga i en sån situation.Hur ska man egentligen bete sig när man möter folk på stig med hund/hundar? Normalt sett brukar jag sakta in, få ögonkontakt, hundägaren håller in/kopplar hunden, Släpper förbi mig, man säger tack och hej eller så är det en sån där som ser skitsur ut och vägrar möta ens blick.
Idag var det värre och riktigt otrevligt på ett sätt jag aldrig varit med om innan. Tre tanter med en hund som sprang runt i sicksack, liksom vägrade släppa förbi mig, sen när jag sa ursäkta kan jag komma förbi var hon riktigt spydig och var inte det minsta tillmötesgående.
Brukar ni råka ut för sånt här?
Så länge hundarna inte har koppel löser det sig om man försiktigt knör lite. Det är värre med tanterna.. men att stanna och vänta till de passerat är ju det mest rimliga i en sån situation.
Charmigt!Dom gick medvetet i bredd, dom visste att jag cykla med knapp styrfart, det var på en rätt bred stig, "bohusleden Enduro" upp mot prästtjärn
Då sa jag"Ursäkta kan jag få komma förbi?"
Tant"Det här är en vandringsled"
Jag"Man får cykla här också"
Tant"Ja, tyvärr"
Jag blev irriterad"Man ska egentligen ha kopplad hund" brukar aldrig bry mig om det annars men eftersom hon var så dryg.
Tant"Jag kan koppla dig"
Jag"Du kan ju försöka"
Kedjor.
Vad är KMC för typ av märke, funkar de till shimano / sram gruppset?
Hur ska man egentligen bete sig när man möter folk på stig med hund/hundar? Normalt sett brukar jag sakta in, få ögonkontakt, hundägaren håller in/kopplar hunden, Släpper förbi mig, man säger tack och hej eller så är det en sån där som ser skitsur ut och vägrar möta ens blick.
Idag var det värre och riktigt otrevligt på ett sätt jag aldrig varit med om innan. Tre tanter med en hund som sprang runt i sicksack, liksom vägrade släppa förbi mig, sen när jag sa ursäkta kan jag komma förbi var hon riktigt spydig och var inte det minsta tillmötesgående.
Brukar ni råka ut för sånt här?
Dom gick medvetet i bredd, dom visste att jag cykla med knapp styrfart, det var på en rätt bred stig, "bohusleden Enduro" upp mot prästtjärn
Då sa jag"Ursäkta kan jag få komma förbi?"
Tant"Det här är en vandringsled"
Jag"Man får cykla här också"
Tant"Ja, tyvärr"
Jag blev irriterad"Man ska egentligen ha kopplad hund" brukar aldrig bry mig om det annars men eftersom hon var så dryg.
Tant"Jag kan koppla dig"
Jag"Du kan ju försöka"
+1Alltid efter högsta. Räcker inte droppet till behöver du en stolpe med mer dropp
Nej, det går inte med vad som helst. Trodde du verkligen det, cykelindustrin skulle ha enats om en standard? ?Tänkte köpa ny bakaxel till min Scott Spark eftersom inpassningen där jag sticker in torxverktyget börjar ge sig (klent aluminiumgods).
Fungerar vilken boostaxel som helst? Jag tror ju det men har en krypande känsla av att jag kan ha fel.
Här https://www.shift-up.eu/en/content/9-axle kan du se vilken axel du skall ha.Nej, det går inte med vad som helst. Trodde du verkligen det, cykelindustrin skulle ha enats om en standard? ?
Anläggningen mot ramen kan vara olika, plan eller konisk. Du får försöka läsa i specen vad du ska ha. Men här har du ett exempel som jag TROR fungerar: https://r2-bike.com/CRUEL-COMPONENTS-Thru-Axle-Scott-12x148-mm-Boost
Den krypande känslan var m a o korrekt. Hade man ju kunnat ge sig f_n på...Nej, det går inte med vad som helst. Trodde du verkligen det, cykelindustrin skulle ha enats om en standard? ?
Anläggningen mot ramen kan vara olika, plan eller konisk. Du får försöka läsa i specen vad du ska ha. Men här har du ett exempel som jag TROR fungerar: https://r2-bike.com/CRUEL-COMPONENTS-Thru-Axle-Scott-12x148-mm-Boost
Hur får jag bäst bort kedjefläckarna från mina jeans?
Yes plus finger provat. Nästa steg tandborste. Tack!YES diskmedel (inga andra märken) eller vanlig såpa. Gnugga med finger, tandborste, annat.
Är det kanske risers de heter? De där ringarna som höjer styret?
I vilket fall så vet jag inte alls vad som är vettigt. Hur långt har dolk över lag? Jag är nybörjare och har inte riktigt lärt mig vad som är bra för just mig ännu och har nog mest nöja av att göra som alla andra och anpassa mig efter det.
Pic?Hur många eller hur mkt spacerlängd brukar ni ha på era stighardtails? Jag tror jag har löjligt högt satt styre.
Jag brukar gnugga in Yes. Sedan tvätta i tvättmaskin som vanligt (med tvättmedel). Då försvinner de flesta oljefläckar.Yes plus finger provat. Nästa steg tandborste. Tack!
GALLTVÅL! ?
Tips & Råd | Galltvål
Tips & Råd Till allt som behöver rengöras kan du använda GALLTVÅL. Vilken av våra produkter ska man använda ? ...galltval.se
![]()
Flytande galltvål, rengöring och fläckborttagning, 0,5 l | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Hmmm... Letade knak på nya hojen, gick igenom alla skruvar med momentnyckel. Tog ut vevpartiet och kände så att lagren var ok. När jag tog ut vevaxeln följde den här o-ringen med. Liten blå.
Vevpartiet/vevlager är ett Decendant, Dub, gängat.
Vaereförnåge?
Visa bilaga 415986
Diskmedel?enligt invisiframe ska man kunna äta nudlar från ramen så..
Vad som anses rätt finns det nog oerhört många åsikter om.Jag lämnade röret för långt med flit så att jag kunde prova lite olika höjder. Jag brukar egentligen inte ha det så där högt. Vanligen någonstans halvvägs. Problemet är att jag typ gillar alla höjder efter några minuters cyklande. Så jag tänkte fråga vad som anses ”rätt” och anpassa mig efter det.
Några tips? Jag cyklar antingen stökiga men ganska platta stigar eller pendlar med cykeln en min till och från jobbet.