Nybörjare som vill cykla genom Sverige.

Anton1112

Medlem
Hej! Jag har länge varit intresserad av att köra en cykelsemester genom hela Sverige på 2-3 veckor och endast sova i tält där det passar. Tänkte Sverigeleden.

Jag har letat en del efter en duglig cykel men jag tycker det är väldigt svårt att veta vad man ska ha. Min fråga till er kunniga är om jag kan göra denna resa på en hybridcykel? Eller om det är en landsvägscykel som gäller vid långa sträckor. Har märkt att priset blir avsevärt mycket dyrare när man kollar på landsvägscykel.

Vill ju även gärna ha pakethållare både bak och fram så man kan ha cykelväskor.

Tack så mycket på förhand!

Hur är din grundkondition? Sverigeleden är sisådär 260 mil lång. Så ska du göra den på tre veckor är det mer än tolv mil per dag, utan vilodagar. Om du inte redan är kittad med lätt och liten utrustning och hyggligt van att cykla så tror jag att du tar dig vatten över huvudet.

Jag skulle börja i närområdet. Cykla en vecka på vägar som verkar roliga och vänd sedan hemmåt.

En hybrid duger gott.

Hybrid eller gammal mtb är att föredra framför landsvägscykel i de flesta fall. De är lättare att lasta grejer på och klarar lite sämre vägar. Du skulle nog få bättre tips om du berättade vad ditt utgångsläge är, cykelvana och budget och så. Hoppas du får till en trevlig resa!

Hade kört landsvägscykel med mönster på däcken,
för någon tusenlapp på blocket, äldre i stål som håller. Ofta mer tillförlitligt än nya plast-delar.
80-tals räsers funkar OK på grusväg, men det är inte alltid optimalt. Punka-risk..

Pakethållare och väskor finns billigt på e-handeln.

Men ja, lite oklart med budgeten :p

Tjena!

Som erfaren långfärdscyklist, cyklat genom b.la. Usa och Spanien-Tyskland har jag lite erfarenhet. Ska du ha landsvägscykel är det mer "bikepacking" som generellt är dyrare då man behöver bättre prylar som tar mindre plats. Standard touring med Hybridcykel / äldre Mtb och funkar bra och du kan ha mer grejer men kan vara bra att ha möjlighet till att fästa väskor fram och bak. Planerar du många turer i framtiden med fullastad cykel kan det vara najs att investera i en långfärdscykel, t.ex. Trek 520 eller Surly long haul trucker.

Ett tips är att utgå från less is more, speciellt om det är din första tur, räkna med extra vilodagar eller planera för att ta tåget om det blir stressigt. Alltid skönt att kunna hänga en extra dag med alternativt ta en omväg till något man vill se. Det är inte så kul att stressa och det tar på krafterna att cykla varje dag. Börja med att åka på en kortare veckotur och testa att se vad du egentligen behöver och ta med det mest nödvändiga.

Tips är sidan Warmshowers för att träffa likasinnade människor och få gratis sovplats/dusch, absolut en av höjdpunkterna med långfärdscykling!

Lycka till!

Just att ta det lugnt är det viktigaste. Jag tror inte sträckan i sig är något problem, men att sitta i sadeln 8-15h per dag utan vilodagar knäcker de flesta. Om du låter resan ta två månader istället för två veckor så kommer det vara mycket mer behagligt, och något som du kan tänka dig att göra om, och inte ett galet minne som du aldrig kommer upprepa.

Runt fyra fem timmar i sadeln per dag tror jag nästan alla klarar. Cykla en timme, pausa i en. Så runt en arbetsdag ute. Då kan du också hålla lite högre snitthasighet. Om du kan hålla 13km/h så är det 40 cykeldagar med fem timmar cykel per dag. Då har två cykeldagar på varje ledig dag.

Detta är definitivt ett stort projekt som behöver mer genomgående planering.
Det har redan blivit sagt i denna tråd men 260 mil på 3 veckor är ganska orealistiskt även för någorlunda erfarna cyklister. Jag skulle rekommendera att du tar lite mindre sträckor först så du lär dig hur långa sträckor är rimligt för dig per dag. Och bli van vid din cykel och lära dig grundläggande cykelunderhåll.

Börja med typ banvallsleden eller dylikt. Det borde du klara på ett par dagar och kommer ge dig en bra uppskattning för vad det innebär att bikepacka

Jag har själv ingen direkt erfarenhet av långcykling även om olika typer av touring/bikepacking står på min lista och något jag indirekt funderar på samt läser reportage med nöje

Som cykel kan du cykla på nästan vad som helst, och har man ingen cykel, eller direkt erfarenhet så är det svårt kanske att börja någonstans. Men som skrivits ovan tror jag, först skall du bestämma vilken typ av cykling och packning. Det kommer avgöra vilken cykeltyp som passar bäst. Därefter fixa cykeln och prova ut utrusning i närområdet. Att cykla grusvägar, bo i tält, laga sin egen mat kräver mer utrustning och annan cykel än att susa fram på bra asfalt och primärt bo på hotell/vandrarhem och äta på restaurang/gatukök etc.

Du skriver ju att du vill köra med pakethållare fram och bak, tält mm. Du kan ju köra på nästan vad som helst, kanske inte en renodlad lvg-cykel dock. Anledningen till att de oftast blir lite dyrare är ex. om de har hydrauliska bromsar, det sticker iväg så fort det sitter bockstyre på cykeln även om det börjar bli vanligare och billigare. Bockstyre är såklart inget måste för den typen av cykling och allt från en schysst gammal 26 tummare till någon mer vanlig hybridcykel är väl gångbart.

Senast ändrad:
Biketouring är ju suveränt, och där finns mkt att upptäcka om sig själv. Man måste vara lite filosofisk och köra lagom långt och fort för sin egen förmåga, inte tävla, det är lätt att köra för långt och sen tröttna.

Cykeln måste vara bekväm och kännas skön, och ha ganska lätta växlar. Börja med en Hybridcykel eller Cx eller liknande. Och med möjlighet att ta med den packning man vill ha. En del vill ha väldigt mkt packning, andra väldigt lite, up to you !

Så gör lite kortare provturer först och testa, ändra sen baserat på vad du tyckte var bra & dåligt. Det krävs lite erfarenhet & test innan det blir bra.

Jag cyklade genom Sverige från norr till söder för sådär 10 år sedan med två kompisar. Dock bara delvis via sverigeleden. Min cykel var en lånad DBS stålhybrid med tjurhorn, gissningsvis från 90-talet. Ena kompisen körde på en ny damcykel (7 navväxlar) och den andra på en mtb han fått låna någonstans. Vi cyklade från Kiruna och var himma i Skåne igen på dag 16.

Jag var nog rätt bra tränad då men min kompis med damcykeln var inte riktigt i sitt livs form. Han gick dock ner ett antal kilo under resans gång. Skulle säga att damcykelns svaghet var växlarna och det blev att gå i vissa backar. Mtb-cykeln hade problem med rullet och min cykel var tung som ett as. Jag hade även domnade fingrar i någon månad efteråt.

Vi körde igenom ett par vägarbeten uppe i norr och jag hade nog inte rekommenderat landsvägscykel där. Vi fick även avvika till grusvägar vissa sträckor pga tung trafik. 2+1 väg med timmertransporter bakifrån var inte kul. Men vi hade heller inte planerat vår rutt speciellt mycket utan egentligen bara skrivit en lista på ortsnamn och sedan cyklat efter vägskyltar. Tror inte vi skaffade någon karta förrän rätt långt söderut, det fanns inte så många vägar i norr att välja på.

Du kan nog cykla på det mesta och du ska inte tro att det inte går utan rätt cykel. Som sagt, min otränade kompis klarade det (förvisso med maximal peppning under resans gång) på en 7-växlad damcykel. Du kan definitivt göra det på en hybridcykel men kolla så att du sitter bra i sadeln. Kanske kan du sätta på ett par barends så du kan variera greppet lite också.

3 veckor á 2600km blir drygt 800km/vecka och +100km/dag. Det är en hyfsad mängd kilometer för en erfaren cyklist utan packning på en racerhoj.
Det schemat tror jag spricker stenhårt, inte på den fysiska biten i första hand utan på det mentala planet.

Den mängden av tid i sadeln varje dag kommer göra att du upplever ingenting och stupar i säng varje kväll. Går ngt knas 1 dag så är schemat rökt. Jag hade undersökt möjligheter till tåg vissa sträckor eller utökat antal dagar till minst 30.

Jag sällar mig till dom som föreslår vilodagar var 3-5 dag, det behöver inte innebära 0km bara inte heldagar i sadeln. Vad har du för intressen, kolla längs vägen och planera in ett stopp på sådana ställen.
En dag i badtunna, äventyrsbana, flugfiske, mm, idéerna är många och gör resan till ett trevligare minne.
Lycka till!

Ett alternativ kan vara att börja med att cykla Göteborgs Hamn --> Söderköping (eller tvärtom) och följa Göta Kanal. Det är en riktigt fin tur som bör ge mersmak. Beroende på hur mycket småvägar och kringelkrokar man lägger in bör det sluta runt 45-50 mil. Då kan du cykla 5 mil om dagen i två veckor och ha tid för 2-3 vilodagar. Ibland kommer det ju riktiga regndagar också, då kan det vara skönt att ta in på vandrarhem och slippa cykla. Sedan kan man köra 10 mil nästa dag när man vilat och känner för det. Den rutten för en nybörjare bör absolut vara görbart, sedan kan du köra Sverigeleden nästa om du vill. Men lite rutin behöver du nog först.

Senast ändrad:
Har långtgående planera att cykla genom Sverige nästa år. Drömmen har närt i nästan 50 år, då jag läste om stålfarfar(träffade han även en del i min barndom). Cykeln blir (troligtvis) en hybrid-Cube kathmandou men med påmonterat tempostyre. Detta för att få en mer vilsam position på långa, raka sträckor.Har övervägt o testat lite på modifierad landsvägsracer, men det kändes för instabilt. Planen är mellan 15-17 mil/dag. Jag är förvisso gammal (54 år), men erfaren landsvägscyklist och har ett år på mig att träna in med packning o nöta mil. Har dock inga planer på att "njuta cykelturen", utan detta "skall bara göras".

Har långtgående planera att cykla genom Sverige nästa år. Drömmen har närt i nästan 50 år, då jag läste om stålfarfar(träffade han även en del i min barndom). Cykeln blir (troligtvis) en hybrid-Cube kathmandou men med påmonterat tempostyre. Detta för att få en mer vilsam position på långa, raka sträckor.Har övervägt o testat lite på modifierad landsvägsracer, men det kändes för instabilt. Planen är mellan 15-17 mil/dag. Jag är förvisso gammal (54 år), men erfaren landsvägscyklist och har ett år på mig att träna in med packning o nöta mil. Har dock inga planer på att "njuta cykelturen", utan detta "skall bara göras".
Bara göras låter sisådär men alla är vi olika. Jag kan bara säga lycka till.

Ska du ha med tält osv också? Det blir många timmar om dagen i sadeln om man ska köra det på 15-17 mil/dag. Krävs en hel del vana. Men det verkar ju finnas förutsättningar iofs :)
Det är bra att ha en plan, men ha också reservdagar om något skulle skita sig. Någon kroppsdel krånglar, eller någon cykeldel :) då kan det vara fint med lite extra tid utan att känna att planen sket sig liksom. Ha några dagar extra som reserv.
Själv cyklade jag genom Sverige också på ca 14 mil/dag. På en Cube Kathmandu faktiskt! :) Bra hoj för sådant där måste jag säga. Men det är lite ånglokskänsla över det hela. Jämfört med en lite mer landsvägsbetonad cykel. Men grym att packa på. Jag har H-Bar på min som är rätt bra också, men tempopinnar hade ju varit något kanske. Läs mer här: RR Sverigeloppet Touring.

Ska du ha med tält osv också? Det blir många timmar om dagen i sadeln om man ska köra det på 15-17 mil/dag. Krävs en hel del vana. Men det verkar ju finnas förutsättningar iofs :)
Det är bra att ha en plan, men ha också reservdagar om något skulle skita sig. Någon kroppsdel krånglar, eller någon cykeldel :) då kan det vara fint med lite extra tid utan att känna att planen sket sig liksom. Ha några dagar extra som reserv.
Själv cyklade jag genom Sverige också på ca 14 mil/dag. På en Cube Kathmandu faktiskt! :) Bra hoj för sådant där måste jag säga. Men det är lite ånglokskänsla över det hela. Jämfört med en lite mer landsvägsbetonad cykel. Men grym att packa på. Jag har H-Bar på min som är rätt bra också, men tempopinnar hade ju varit något kanske. Läs mer här: RR Sverigeloppet Touring.
Tack för du delade din tur. Ja är i valet o kvalet mellan Haparanda och Karesuando som utgångspunkt. Mest av praktiska skäl. Inbillar mig att det är lättare att utgå från Haparanda (transport dit)?
Jag har egentligen ingen tidsram , och såklart är det i "riskanalysen" att något kan skita sig, men det får man ta då . Dock är just 2 veckor lite av en "magisk gräns" att klara det på. Sen undrar jag om man (realistiskt) klara bara packning på pakethållaren/sidoväskor? , och kanske en frontväska. Mest för jag vill undvika väskor vid framhjulet.
Tempopinnar har jag erfarenhet av (gammal triathlet) men jag tänk ha en mer "snäll" variant: https://www.cykelgear.se/reservdela...FsSJ_8DoDujN9U9_TiuV3Q2UDn9aXJxQaAoo1EALw_wcB . Detta för att inte få den klassiska ostbågeformen på ryggen , utan en mer vilsam position.

Ja är i valet o kvalet mellan Haparanda och Karesuando som utgångspunkt. Mest av praktiska skäl. Inbillar mig att det är lättare att utgå från Haparanda (transport dit)?
Det är nog lättare, har ingen erfarenhet av Karesuando. Men vet att vissa som cyklat frn treriksröset har man fått cykla genom Finland en bit. Sedan är en sträcka rätt dåligt underlag.
Haparanda är bra, jag vet inte hur det funkar nu. Men när jag körde så fick man slänga cykeln på bussen från Luleå. Sedan cyklar man inledningsvis på 2+1-vägen, man får göra det, inga problem. Men sedan är det finfina vägar.

Tempopinnar har jag erfarenhet av (gammal triathlet) men jag tänk ha en mer "snäll" variant: https://www.cykelgear.se/reservdela...FsSJ_8DoDujN9U9_TiuV3Q2UDn9aXJxQaAoo1EALw_wcB . Detta för att inte få den klassiska ostbågeformen på ryggen , utan en mer vilsam position.
Aha, sådana där pinnar har en kollega. Han är absolut ingen racercyklist men har sådana på sin allround-cykel. De ser sköna ut.

/edit: Jag bytte gaffel (igen) till en Surly ECR-gaffel, blev riktigt bra! Den är kapabel till det mesta. Om man vill ha det.
https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-3749922

Senast ändrad:
Hej! Jag har länge varit intresserad av att köra en cykelsemester genom hela Sverige på 2-3 veckor och endast sova i tält där det passar. Tänkte Sverigeleden.

Jag har letat en del efter en duglig cykel men jag tycker det är väldigt svårt att veta vad man ska ha. Min fråga till er kunniga är om jag kan göra denna resa på en hybridcykel? Eller om det är en landsvägscykel som gäller vid långa sträckor. Har märkt att priset blir avsevärt mycket dyrare när man kollar på landsvägscykel.

Hej
Vi cyklade genom Sverige 2011 på 7-växlade standardcyklar. Om du vill kan du läsa om hela resan på länken nedan. Nordkap Gibraltar Långfärdscykling.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw2GoZeuvxS5-SfD5ZyRh5Tr
/Rolf Z

Tillbaka
Topp