Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Dottern behöver en cykel med växlar när hon ska börja cykla 2,5 km till skolan. Dagligen, även vintertid, därför förordar jag navväxel, navbroms, skärmar och pakethållare. Dock svårt att hitta en lätt sådan. Hon är 6 år, ganska kort: 112 cm med 48 cm innerben.

Överväger exempelvis Islabike Beinn 20 Small (7,4 kg), med 130mm gaffelbredd, men byta till exempelvis ett Shimano Nexus 3-vxl 20" hjul från Contec. Med lite mer specifikationer på danska sidan. Kan det hjulet vara OK? Har ni tips på alternativa färdigbyggda hjul?

Låter det rimligt, eller kommer vikten ändå springa iväg med pakethållare, skärmar, korg, stöd, punkteringskyddade citydäck, mm, att jag lika gärna kunnat valt en Cresent Saga 20" på 12.8 kg eller Winora Chica 20" på 12.5 kg?

Vikter på Islabikes orginaltillbehör till en Beinn 20 Small om det är till någon hjälp eller om någon annan undrar:
Skärm, fram: 152 g
Skruv (3x): 10 g
Tot: 162 g

Skärm, bak: 179 g
Skruv (4x): 14 g
Tot: 193 g

Stöd: 235 g

Pakethållare (inkl baklykta & batterier, Biltema 27-1795): 496 g
Skruv (4x): 13 g
Tot: 509 g

Summa ca 1100 g
(med reservation för att allt är vägt på enkel hushållsvåg (Philips HR 2388) och inte någon kalibrerad precisionsvåg och att skärmarna är otvättade), Baklyktan väger kanske 50 g inkl batterier (2x AAA, ca 23 g).

Barncyklar samlingstråd
Varför navväxlar bara för att barnet ska cykla på vintern?
Mina barn (och jag själv) har kört med "riktiga" växlar när de har cyklat till dagis året runt. Riktiga växlar ger ju större omfång och är mer lättrullade. Sånt gör det betydligt roligare att cykla till dagis eller skolan. Det enda straffet är att du 2-3 gånger under vintern får droppa på lite olja på kedjan men det tar ju bara 2 minuter per gång så det är väl inte så farligt?

Barncyklar samlingstråd
Jag funderar på att sätta på lite bredare däck på sonens Woom 4, är det någon som vet hur breda däck som fungerar?

Monterade precis nya Small Block Eight i 1,95" bredd (original 1,75") på grabbens Woom 4 (köpte för 99 kr/st efter tips här i tråden!). Det däcket har monterat en total bredd på 46mm. Minst utrymme är det vid kedjestagen men fortfarande runt 7 mm frigång. Andra grabben har Schwalbe Jumpin Jack i 2,1" på sin Frog, de skulle också lätt få plats.
Skulle tro att 2,25" går bra också, beroende på modell.
IMG_9701.jpg

Barncyklar samlingstråd
Monterade 1.95x20 small block eight på grabbens hoj häromdagen.
Kapad 550g roterande vikt jämfört med de Conti tråddäcken som satt på (Beinn 20).
Det gick märkbart snabbare till simträningen igår?

Barncyklar samlingstråd
Varför navväxlar bara för att barnet ska cykla på vintern?
Mina barn (och jag själv) har kört med "riktiga" växlar när de har cyklat till dagis året runt. Riktiga växlar ger ju större omfång och är mer lättrullade. Sånt gör det betydligt roligare att cykla till dagis eller skolan. Det enda straffet är att du 2-3 gånger under vintern får droppa på lite olja på kedjan men det tar ju bara 2 minuter per gång så det är väl inte så farligt?

Jag upplever att problemen med salt och vinterväder är mindre med navväxel och navbroms. Dels krånglande växlar, men framförallt vill jag minimera risken att hon tappar bromsverkan.

Barncyklar samlingstråd
Vikter på Islabikes orginaltillbehör till en Beinn 20 Small om det är till någon hjälp eller om någon annan undrar:
Skärm, fram: 152 g
Skruv (3x): 10 g
Tot: 162 g

Skärm, bak: 179 g
Skruv (4x): 14 g
Tot: 193 g

Stöd: 235 g

Pakethållare (inkl baklykta & batterier, Biltema 27-1795): 496 g
Skruv (4x): 13 g
Tot: 509 g

Summa ca 1100 g
(med reservation för att allt är vägt på enkel hushållsvåg (Philips HR 2388) och inte någon kalibrerad precisionsvåg och att skärmarna är otvättade), Baklyktan väger kanske 50 g inkl batterier (2x AAA, ca 23 g).

Tack för bra input allihopa! Speciellt siffrorna från hakan, så jag kan räkna på det! Tack!

Barncyklar samlingstråd
Jag upplever att problemen med salt och vinterväder är mindre med navväxel och navbroms. Dels krånglande växlar, men framförallt vill jag minimera risken att hon tappar bromsverkan.

Egen erfarenhet:
Våra barn har cyklat till skola/förskola året runt i alla väder (Göteborgsväder) på Islabikes Cnoc 14/16 & Beinn 20/24 och de har aldrig haft problem med bromsverkan. Kuperad sträcka på asfalt & grus.

Barncyklar samlingstråd
Det som händer med salt i en vanlig växel är ju att det blir kärvt. Men om man smörjer drivlinan regelbundet så är det inget problem. Även om man har navväxel så måste drivlinan smörjas regelbundet på vintern så det är inget merjobb egentligen. Vill man göra det riktigt lätt för sig så köper man en spejburk med kedjesmörj och spayar på när man tycker att det är dags. Tidsåtgången är väl 30 sekunder då.

Den enda nackdelen med fälgbromsar är att det krävs att man som förälder 1-2 gånger per år kollar så att de biter. Beläggen på fälgbromsar slits ju ner snabbare än navbormsar och slarvar man att kolla så försvinner ju bromsverkan. Men det finns inget specifikt med fälgbromsar som gör att de tappar bromsverkan när det är vinter. Om man inte litar på sig själv att man tar 30 sekunder 2 ggr per för att kolla bromsarna så är det bäst att hålla sig till navbroms.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som sett om Woom någonsin kör kampanjer eller liknande? Jag tror en Woom 4 Off skulle höja tjejen här hemma. Men 710euro är ju en slant.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som sett om Woom någonsin kör kampanjer eller liknande? Jag tror en Woom 4 Off skulle höja tjejen här hemma. Men 710euro är ju en slant.
Jag har under tre år aldrig sett det eller fått det på mail. Fick en 25eur rabattkod när vi hade köpt två cyklar inom 1,5 år.. men inte något annat.

Barncyklar samlingstråd
Hej Happyride! Mitt första inlägg någonsin, efter många år av läsande och K&S. Google sviker mig här... 2-åringen har idag uppgraderat från Puky 10” springcykel till dito 12” - med broms! Köpt begagnad med slitet hölje, så jag klippte av hela höljet med vajer i tron att det skulle vara enkelt att byta. Min utmaning är att modellen (Puky LR1-L Br) har en trumbroms bak med ett mycket speciellt(?) vajeravslut Vid bromsen. Se följande bild som även visar den vanliga kulan vid handtaget. Har någon stött på detta innan? Är det jag som inte fattar? Är det något jag löser lätt själv? Tack så mycket på förhand!

63249A9C-9D44-4112-B1DC-F564B73F30D4.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Sitter det inte en liten insexsskruv i den där till vänster? Ser ut som såna man har på.moppevajrar. tror den där pluppen går att skruva loss på nåt sätt.

Barncyklar samlingstråd
Sitter det inte en liten insexsskruv i den där till vänster? Ser ut som såna man har på.moppevajrar. tror den där pluppen går att skruva loss på nåt sätt.
Tack! Man kan tycka att det borde det, men jag blir inte klok. Delen framstår så jäkla helgjuten, och på baksidan ser man vajeränden (tror jag). Formatet på hylsan är sexkant 6 mm. Bör kunna gå att lösa med en slags skruvnippel (har jag googlat mig till), verkar mycket riktigt vara vanligt på mopeder. Är inga våldsamma bromskrafter som 2-åringen klämmer med på denna trumbroms helt i plast. :D På bilderna nedan syns spår av näbbtång och polygrip...

4E384A8C-8B1E-49B2-85E2-75EFCB141A32.jpeg

B75D0813-E830-4266-B2FC-C59539EB4A68.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag surfat på detta tills hjärnan håller på att spricka. Bakgrunden: har två killar, 6 år och 124cm och 7,5 år och 135cm, som cyklar ofta och mycket. Alla former av ojämnheter älskas precis som lera. Igår körde vi ett varv på Nick-spåret här i Sundbyberg och det blir alltmer tydligt att vi behöver uppdatera från nuvarande 20" cyklar (Woom och Frog).
Kraven är singelklinga, hydrauliska bromsar och vettig, dämpad gaffel. Låg vikt hade varit fint men då drar priset iväg så förskräckligt.
Efter allt Googlande, och efter att ha läst den här tråden femtielva gånger, så lutar det åt att beställa en Vitus Nucleus till dem var, en 24" och en 26". Den större är kanske på gränsen till 135 cm men han är grymt motiverad så tror det ska funka.
Gör jag bort mig?
04DC60A3-3E69-4A05-96D6-F40FF01E801C.jpeg
Idag kom cyklarna så då var det bara att ge sig ut! Det känns som jag gjorde helt rätt med storlekarna, det tog ungefär 5s för dem att anpassa sig till de stora cyklarna. Standover är precis på gränsen men så fort de är på rull så funkar det hur bra som helst.
Två lyckliga grabbar!
Enda smolket:
• Kedjan på 26” linjerar typ med 6:e kransen (av 9). Med kedjan på 1:an så kan man inte rulla cykel eller pedaler bakåt alls, då hoppar kedjan ner till 2/3:e kransen. Har skrivit till Wiggle men får kanske svarva en distans.
• Gaffeln på 26” är lite onödigt hård, även helt utan luft.
• 26” har prestaventiler.

Barncyklar samlingstråd
Hej.

Vad tror ni om Scott contessa 14 som alternativ till Isla eller Frog. https://www.cykelkraft.se/scott-contessa-14?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc. Corona och Brexit gör det lite besvärligare att beställa tycker jag. Mycket som är slut i lager också. Garanti i Svensk butik istället för Engelsk. Den är något tyngre 7,4 kg men mycket lättare än alla 12" lekcyklar på 10-12 kg ändå. Den är rätt mycket billigare också. Den är beställd men det finns ju returmöjlighet. Sista exemplaret för 2299kr så jag agerade. Andra alternativ mottages tacksamt. 14 tum känns som ett bättre alternativ till 12 tum eller? Dottern är 95cm lång.

Barncyklar samlingstråd
Varken Corona eller Brexit har påverkat postorderverksamheten från UK ännu så låt inte det hindra dig. Men Frog finns ju även i Sverige, jag köpte Frog från Bikeshop.se (som nog tekniskt sett är Norge men för mig som konsument ingen skillnad).

Barncyklar samlingstråd
Hur gick det med white xc240 cyklarna flera happyiter köpte på påskrean? Ångrar att jag inte slog till.
Förutom att Postnord strulade med leveransen är vi (ffa sonen!) helnöjda. Överlag bra komponenter för pengen och ramen i sig verkar helt ok. Kanske något långt till styret när han sitter (pojken är 130 cm), men perfekt för ståcykling, får se om vi skaffar en kortare styrstam eller inte. Geometrin "ser bra ut när han cyklar" även om jag inte har koll på några mått. Den utlovade vikten (10.3kg) stämmer. Ett par enkla, men helt ok, pedaler följde med. Hur den står sig i väder och vind och för en 8-årings hantering återstår att se :)

Bromsarna är förvånansvärt bra (Shimanos BL/R-MT200), däremot är reglagen för stora för ett barns händer och det är lite trixigt att passa in dom tillsammans med växelreglaget på lagomt avstånd från handtagen. Kedjeföraren är rätt slapp vilket ger en kedja som slår ganska mycket när han far fram i hopp och över sten och stök. Däcken verkar bra (Kenda Small Block 8 1.95 ) men när de är utslita sätter jag nog på något lite grövre, bredare och med mer volym (det finns gott om plats i ramen/gaffeln). Allt det här är dock småsaker som bara pappan funderar på, pojken bryr sig inte ett skvatt och bara kör!

Skulle jag köpa den igen? Ja, till reapriset 3000SEK utan tvekan. Till ordinarie pris (~4k) skulle jag antagligen gå igenom aternativen i samma prisklass en gång till.

2020-04-30 18.36.17.jpg

Barncyklar samlingstråd
Varken Corona eller Brexit har påverkat postorderverksamheten från UK ännu så låt inte det hindra dig. Men Frog finns ju även i Sverige, jag köpte Frog från Bikeshop.se (som nog tekniskt sett är Norge men för mig som konsument ingen skillnad).
Tyvärr så levererar inte Isla utanför UK pga Corona. Hittade som tur var en begagnad Beinn till dottern som fyller år om några veckor.

Barncyklar samlingstråd
Förutom att Postnord strulade med leveransen är vi (ffa sonen!) helnöjda. Överlag bra komponenter för pengen och ramen i sig verkar helt ok. Kanske något långt till styret när han sitter (pojken är 130 cm), men perfekt för ståcykling, får se om vi skaffar en kortare styrstam eller inte. Geometrin "ser bra ut när han cyklar" även om jag inte har koll på några mått. Den utlovade vikten (10.3kg) stämmer. Ett par enkla, men helt ok, pedaler följde med. Hur den står sig i väder och vind och för en 8-årings hantering återstår att se :)

Bromsarna är förvånansvärt bra (Shimanos BL/R-MT200), däremot är reglagen för stora för ett barns händer och det är lite trixigt att passa in dom tillsammans med växelreglaget på lagomt avstånd från handtagen. Kedjeföraren är rätt slapp vilket ger en kedja som slår ganska mycket när han far fram i hopp och över sten och stök. Däcken verkar bra (Kenda Small Block 8 1.95 ) men när de är utslita sätter jag nog på något lite grövre, bredare och med mer volym (det finns gott om plats i ramen/gaffeln). Allt det här är dock småsaker som bara pappan funderar på, pojken bryr sig inte ett skvatt och bara kör!

Skulle jag köpa den igen? Ja, till reapriset 3000SEK utan tvekan. Till ordinarie pris (~4k) skulle jag antagligen gå igenom aternativen i samma prisklass en gång till.

Visa bilaga 414733

Har plöjt alla alternativ, och även för 5-6 k så får man i regel mekaniska skivbromsar istället och inte alls roligare spec så för 3.000 kr känns den sjukt prisvärd. Klämde på den på XXL efter att rean var slut och insåg att den hade varit ett bra köp speciellt med några mindre modifieringar som riserstyre, kortare styrstam osv.
Small block Eight tycker jag är ett rätt bra "allrounddäck" för barn som lätt hamnar på de flesta underlagen och inte kör så stökigt som oss större barn i regel.
Den "orangea" var inget vidare i verkligheten dock, typ laxrosa så ni valde rätt med den blåa :)

Barncyklar samlingstråd
Isla har slut på aktuell modell och verkar inte utanför eu. Bikeshop har slut på Frog 40 och 43. Woom är slut.... Det verkar helt enkelt vara ont om barncyklar på marknaden nu. Men är scott 14 mycket sämre än dessa modeller? Den verkar ju rätt lik ändå.

Barncyklar samlingstråd
Isla har slut på aktuell modell och verkar inte utanför eu. Bikeshop har slut på Frog 40 och 43. Woom är slut.... Det verkar helt enkelt vara ont om barncyklar på marknaden nu. Men är scott 14 mycket sämre än dessa modeller? Den verkar ju rätt lik ändå.
Jag har (eller kanske inte jag egentligen, men jag har en gång betalat för den) en Frog 43 som inom kort behöver en ny ägare.

Barncyklar samlingstråd
Hej.

Vad tror ni om Scott contessa 14 som alternativ till Isla eller Frog. https://www.cykelkraft.se/scott-contessa-14?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc. Corona och Brexit gör det lite besvärligare att beställa tycker jag. Mycket som är slut i lager också. Garanti i Svensk butik istället för Engelsk. Den är något tyngre 7,4 kg men mycket lättare än alla 12" lekcyklar på 10-12 kg ändå. Den är rätt mycket billigare också. Den är beställd men det finns ju returmöjlighet. Sista exemplaret för 2299kr så jag agerade. Andra alternativ mottages tacksamt. 14 tum känns som ett bättre alternativ till 12 tum eller? Dottern är 95cm lång.

Annars:

Barncyklar samlingstråd
Tack för tipset. Den är lite avlägset belägen ?. Sedan tror jag att 2300kr för en ny scott mot 3000 kr för en 10 år och två barn gammal Isla är en bättre deal. Eftersom ingen verkar provat scottcykeln här och det finns väldigt lite omdömmen om den så kommer vi nog att prova den i alla fall. Den är ju rätt lik Woom i ramen och inte så mycket tyngre än t.ex isla och frog.

Barncyklar samlingstråd
Tack för tipset. Den är lite avlägset belägen ?. Sedan tror jag att 2300kr för en ny scott mot 3000 kr för en 10 år och två barn gammal Isla är en bättre deal. Eftersom ingen verkar provat scottcykeln här och det finns väldigt lite omdömmen om den så kommer vi nog att prova den i alla fall. Den är ju rätt lik Woom i ramen och inte så mycket tyngre än t.ex isla och frog.

Kollade faktiskt inte "modellår" :)
Men kan hålla med om optimistisk prislapp.
Vi gav 1800 för vår CNOC 16 när det begav sig.

Ogillar en del saker på Scotten, fotbroms, stödhjul osv. :)
För vår del gick vi direkt från 12" balanscykel till 16" Islabike. Våra vänner körde en 14" emellan men de ångrade sig rätt snabbt, och bytte till en 16" vilket gav mycket bättre balans och trygghet för deras son än 14" som blev väldigt vinglig. Sen ska man ha Islas väldigt starka restvärde i åtanke. Och har man fler kids på gång så är de ju värdiga att få gå i arv. Vår CNOC 16 är "arkiverad" tills lillsyrran är redo. Sen när den fyllt 10 ska jag sälja den dyrt på happy ;-)

Barncyklar samlingstråd
Kollade faktiskt inte "modellår" :)
Men kan hålla med om optimistisk prislapp.
Vi gav 1800 för vår CNOC 16 när det begav sig.

Ogillar en del saker på Scotten, fotbroms, stödhjul osv. :)
För vår del gick vi direkt från 12" balanscykel till 16" Islabike. Våra vänner körde en 14" emellan men de ångrade sig rätt snabbt, och bytte till en 16" vilket gav mycket bättre balans och trygghet för deras son än 14" som blev väldigt vinglig. Sen ska man ha Islas väldigt starka restvärde i åtanke. Och har man fler kids på gång så är de ju värdiga att få gå i arv. Vår CNOC 16 är "arkiverad" tills lillsyrran är redo. Sen när den fyllt 10 ska jag sälja den dyrt på happy ;-)
Tack för responsen. Stödhjulen kommer inte att behövas då balanscykeln åker nerför backarna i ett huj med fötterna under styret. Bromsar med skorna sista metern. Totalt livsfarlig. Hon är ju rätt kort. 95 cm i skor. tror att 16 tum är för stort. Jag tänkte att en 14 tum istället för 12 såkunde man kanske hoppa över 16 och gå direkt på 20. Det blir väl knasigt i slutändan. Det jag läst är att för stor cykel i början kan vara svårt. Hmm. svårt det här. Är det inte fotbroms på alla 12 och 14" cyklarna? Och en del har handbroms också.

Barncyklar samlingstråd
Tack för responsen. Stödhjulen kommer inte att behövas då balanscykeln åker nerför backarna i ett huj med fötterna under styret. Bromsar med skorna sista metern. Totalt livsfarlig. Hon är ju rätt kort. 95 cm i skor. tror att 16 tum är för stort. Jag tänkte att en 14 tum istället för 12 såkunde man kansje hoppa över 16 och gå direkt på 20. Det blir väl knasigt i slutändan. Det jag läst är att för stor cykel i börjankan vara svårt. Hmm. svårt det här. Är det inte fotbroms på alla 12 och 14" cyklarna? Och en del har handbroms också.
Frog har inte fotbroms. Ingen barncykel borde ha fotbroms, nånsin.

Barncyklar samlingstråd
Tack för responsen. Stödhjulen kommer inte att behövas då balanscykeln åker nerför backarna i ett huj med fötterna under styret. Bromsar med skorna sista metern. Totalt livsfarlig. Hon är ju rätt kort. 95 cm i skor. tror att 16 tum är för stort. Jag tänkte att en 14 tum istället för 12 såkunde man kanske hoppa över 16 och gå direkt på 20. Det blir väl knasigt i slutändan. Det jag läst är att för stor cykel i början kan vara svårt. Hmm. svårt det här. Är det inte fotbroms på alla 12 och 14" cyklarna? Och en del har handbroms också.

Jag minns tyvärr inte hur lång vår son var, jag vet att han var strax under rekommenderad längd från Isla för Cnoc 16 som var 104 cm. Tror han var typ 98-100 cm lång. Vår son fick 16" på sin fyraårsdag och körde den 1 1/2 år innan det var dags för 20" som han är på nu men vi ska snart gå upp till 24" på mtb också.
Är hon för kort så går det så klart inte, speciellt på första cykeln måste hon ju kunna stå över överröret och få fötterna i backen. Så 14" kanske blir bra för henne. Jag personligen förespråkar att de lär sig använda handbroms på en gång, vilket förutsätter att cykeln har BRA handbromsar anpassade för små barnhänder.
Där är Isla helt klockrena.

Barncyklar samlingstråd
Pojken kör 16'' utan fotbroms. Det går bra. Flickan är större och kan cykla bra på sin svenska barncykel men det är ett j-vla jidder för att få pedalerna rätt vid start och andra problem med fotbromsen. Ska bli intressant att se vad hon tycker när hon får en riktig mtb.

Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Isla är väl svåra att få tag på just nu och jag skulle heller inte betala 3000kr för en begagnad. Om man inte har superbråttom så är detta ett riktigt bra alternativ för ungefär samma pengar:

Barncyklar samlingstråd
Min son är 7 år, typ 133 cm lång och har precis fått en.m merida matta jr

fantastiskt fin. Passar perfekt för längden och är lysande i skogen.

Barncyklar samlingstråd
Hej,

Kul tråd! Som extremt okunnig försöker jag hitta en ny cykel till min son 9år 135cm. Han är duktig på cykla och kör väg + skog/stig + park.

Vad säger ni alla? Har googlat upp dessa som är intressanta än så länge.

Spontant känns alla är lite dyra men jag förstår att jag siktat in mig på ett övre prissegment. Blri helt snurrig på alla alternativ! :=)

Verkar grymma cyklar allihop. Dämparen och vikten är väl problemet oftast när tillverkarna försöker göra en prispressad juniorcykel. Luftdämpare och en vikt runt 11kg är vad jag skulle leta efter. Singelklinga har funkat fint för vår son som har en SUP 27,5. Kört med den i 2 år, bra komponenter och 27,5 hjul som rullar på bra. Mkt pengar absolut, kanske inte cykeln till skolan men finns det intresse för längre turer och kanske träning i klubb så får man nog ge dom ngt som funkar om det skall bli roligt. Allebike har en ny juniorcykel men den såg jag bara som S? Du behöver troligtvis en 13" (XS).

Barncyklar samlingstråd
Köp S, min dotter var 147 och vi köpte xs för ett år sedan. Den var rätt storlek över förra säsongen. Nu för liten...

Hittade en Trek Marlin med "tjejram". Small blev perfekt till tösen som är 149cm utan skor. Bytte till kortaste styrstam som går att uppbringa och kapade styret 3 cm på varje sida. Helnöjd tjej :)

För övrigt helt ok hoj för pengarna. Motsvarande svennehoj från Scott kostar 1000-1500 mer utan att erbjuda bättre komponenter.

Lite tung kanske, nånstans strax under 13kg. Funderar på uppgradera till 1x10 om möjligt.

Barncyklar samlingstråd
Kan tipsa om Kenda Small Block Eight i 20" för 99 kr om någon söker däck till barncykeln.
Skriv att du vill ha vikbara i kommentarsfältet för säkerhets skulle bara när du beställer. Ska bli intressant att se hur mycket lättare de är än conti ostarna som sitter på nu.
Nån som kan tipsa om lätt 20" slang?

Tack för tipset! Beställde i torsdags och i måndags meddelade DHL att dom fanns att hämta. Blueandyellow.se har dessutom fraktfritt hela maj, så två däck för 198kr ?
Dom har även ett gäng olika 20” slangar

/T

Barncyklar samlingstråd
Börjar få lite panik kring bristen på tillgängliga bra 24tums cyklar.

Åttaåriga dottern behöver byta upp från sin Isla Beinn 20 som hon cyklat på i drygt två år. Borde ha beställt en Beinn 24 i vintras men fick inte tummen ur innan Corona. Initialt var tanken att vänta ut leveransstoppet, men börjar nu oroa mig att hon skall behöva vänta ett halvår eller mer på större cykel. Av de alternativ som jag hittat verkar alla vara slut. Vitus 24, Frog, Voom (tidigast slutet av juli)... Early Rider är lite för dyra (och verkar också vara svåra att få tag på)

Kravspec:
Stel gaffel
Kunna montera skärmar (iaf ihop med släta smalare däck om mtb)
Vill inte köpa begagnat

Finns några alternativ jag missat? Har hittills varit inne på "hybridmodeller" men nu börjat fundera på MTB också. Jag har ju en önskan att locka med henne ut i skogen/pumptrack, och för vardagsbruk kan man ju sätta på mer lättrullade däck. Dock frågetecken kring skärmkompabilitet på mtbmodeller

Commencal Ramones?

Barncyklar samlingstråd

Åttaåriga dottern behöver byta upp från sin Isla Beinn 20 som hon cyklat på i drygt två år. Borde ha beställt en Beinn 24 i vintras men fick inte tummen ur innan Corona. Initialt var tanken att vänta ut leveransstoppet, men börjar nu oroa mig att hon skall behöva vänta ett halvår eller mer på större cykel. Av de alternativ som jag hittat verkar alla vara slut. Vitus 24, Frog, Voom (tidigast slutet av juli)... Early Rider är lite för dyra (och verkar också vara svåra att få tag på)

Kravspec:
Stel gaffel
Vill inte köpa begagnat

Finns några alternativ jag missat? Har hittills varit inne på "hybridmodeller" men nu börjat fundera på MTB också. Jag har ju en önskan att locka med henne ut i skogen/pumptrack, och för vardagsbruk kan man ju sätta på mer lättrullade däck. Dock frågetecken kring skärmkompabilitet på mtbmodeller

Commencal Ramones?
Scott Roxter?

Early Rider var för övrigt superenkla att handla av tyckte jag.

Barncyklar samlingstråd

Kravspec:
Stel gaffel
Vill inte köpa begagnat

Commencal Ramones?

Tycker ändå att Whitecyklarna verkar rätt fina, i synnerhet i förhållande till pris. Känns bra när man klämmer på dem.

Barncyklar samlingstråd

Kravspec:
Stel gaffel
Vill inte köpa begagnat

Commencal Ramones?

Orbea MX 24 TEAM Disc. Runt 5400.- Stel gaffel, 10-delat Deore, MT400 bromsar.

Barnen är nöjda, och jag med. Bytte ut de små hala pedalerna direkt annars körklar. Sen kortare styrstam å lite bredare styre oxå.

Tillbaka
Topp