Top pull/top swing

Leffe

Aktiv medlem
Top pull/top swing
Är det något som inte finns på framväxlarna till lvg längre. Tänker främst på Shimano?
De verkar funka med heldraget hölje men det blir ju rätt meckigt.

Top pull/top swing
Är det något som inte finns på framväxlarna till lvg längre. Tänker främst på Shimano?
Om du menar Shimanos tidigare CX-serie för cyklocross så har inte denna uppdaterats sedan 10-delat.

De är väl numbera dual pull, dvs du kan välja själv.
Vad avses med detta egentligen? Ser att Shimano nämner det i specarna men manualerna visar ingenting om hur man skall installera med en vajer som kommer ovanifrån. Är det inte bara att man kan dra hölje hela vägen fram till senaste generationen växlar som komplement til lös vajer sin rundar vevlagret?

Top pull/top swing
Vad avses med detta egentligen? Ser att Shimano nämner det i specarna men manualerna visar ingenting om hur man skall installera med en vajer som kommer ovanifrån.

Visserligen fel framväxel, men typ så här:

fd-m661.jpg

Top pull/top swing
Visst men det är ju en MTB-växel. Kan inte påminna mig om att jag sett en landsvägsväxel där kabeldragningen liknar någon av varianterna ovan utom då nämnda FD-CX70-F-T framväxel specifikt för cyklocross med top pull.

Det är en sådan framväxel jag har nu tillsammans med gamla tiodelade 105, men jag vill byta till nya 105 rätt över och ramen har top-pull-dragning.

Vad jag läst ska senaste 105 ha annan spacing på vevpartiet mellan klingorna och då flyttar sig framväxeln också annorlunda, men reglaget kanske drar lika mkt vajer för det och då kan jag ha min gamla växel (FD-CX70 ) och vevparti kvar?

Top pull/top swing
Nej, 11-delade drar mycket mer vajer.
Har inte heller förstått hur man skall göra med cyklar som har vajern uppifrån annat än att vända den via en trissa under växelföraren. Sålde nyligen den cykeln, så problemet är ur världen för mig i alla fall.

Top pull/top swing
Drar den även mer vajer för framväxeln, i handtaget?
Som jag minns det så ja. För att göra växlingarna fram lättare dvs minska den kraft som behöver appliceras på handtaget så ändrade Shimano till en längre hävarm för kabeln på framväxeln i samband med DA 9000 som då krävde större rörelse från vajern.

Top pull/top swing
Som jag minns det så ja. För att göra växlingarna fram lättare dvs minska den kraft som behöver appliceras på handtaget så ändrade Shimano till en längre hävarm för kabeln på framväxeln i samband med DA 9000 som då krävde större rörelse från vajern.

Ok tänkte om handtaget drog lika mycket vajer men att det var större utväxling i framväxeln.

Tillbaka
Topp