Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Agressor tål väl lite tuffare tag än nn medan dhrII är närmare hd?
Jag skulle säga att Aggressor, DHR II (EXO) och HD är likvärdiga. Aggressor och DHR II har förmodligen nära nog identisk casing så det är "bara" mönstret som skiljer. HD är lite mer styvt och odämpat på Schwalbe-maner men rullar därmed också oväntat bra i förhållande till köttigheten.

Jag kör Aggressor 2,3 EXO Dual bak nu och tycker att det är väldigt funkis och känns bra. Det är bara klättergrepp i gegga som är kass eftersom mönstret är relativt tätt. Sen tycker jag att Dual-gummit är mycket bra på bakdäck. Det håller ganska länge och greppar ganska bra. Frågan är om det inte vore bättre fram än MaxxTerra till och med, när det är 0-7° eller så.

Jag skulle ju kunna byta bak också. Gamla HD har jag haft i 2.35 och det var väl bra men inget vidare att ha hemma för det rullade inte så så bra utanför skogen. Ska jag ändå byta kan jag ju ta nåt matigare.

Är de någon som kört på Vittorias nya modeller? Tänker på Mota fram och Morsa bak.
Jag har kört slut på min Michelin combo (Wild enduro Front/rear).
Nyfiken på att testa nått nytt!
Har tidigare kört på Conti Der Baron (Fram och Bak)
Innan de var de Maxxis DHF WT EXO 3C MAxx grip med Aggressor 2C DD bak.

/Anders

Är de någon som kört på Vittorias nya modeller? Tänker på Mota fram och Morsa bak.
Jag har kört slut på min Michelin combo (Wild enduro Front/rear).
Nyfiken på att testa nått nytt!
Har tidigare kört på Conti Der Baron (Fram och Bak)
Innan de var de Maxxis DHF WT EXO 3C MAxx grip med Aggressor 2C DD bak.

/Anders
Jag har kört martello och morsa . Morsa känns väldigt specifikt för torrt/hårt underlag. Så jag hade kört mota / martello som känns mer allround .

Jag har kört martello och morsa . Morsa känns väldigt specifikt för torrt/hårt underlag. Så jag hade kört mota / martello som känns mer allround .

Ok, vad tyckte du om däcken i övrigt, har du kört på nått av de andra däcken jag pratar om och kan jämföra?
Michelindäcken har väl egentligen varit minst lika bra som jag förväntade. Så borde kanske köpa en omgång till av dem!
Tycker Wild enduro front är lika bra som DHF på de som DHF är bra på, men lite bättre på att rensa lera och ev rullar de bättre. Som allround åretrunt däck tycker jag Der Baron är sjukt mångsidigt men kanske inte rikigt lika förtroendeingivande som DHF WT MaxxGrip och Michelin på sommarstigar och stenigt.

/Anders

Mota är greppigt och förutsägbart, stadigare dobbar än shorty 2.5wt och verkar funka fint på hårt underlag. Tydlig kanal mellan mitten och sidodobbar.

Martello har sämre kurvgrepp än high roller 2 vilket troligen beror på lite rundare profil och förhatliga transition dobbar som jag funderar på att trimma ner. (Och att hr2 troligtvis är det bästa däcket i världen när det kommer till mycket nedlägg i kurvor) Hade inte kört det fram men funkis och driftigt bak när det är löst och verkar ha ett jäkla bett när det är torrt p.g.a mycket gummi i backen. Bra bromsgrepp det lilla jag hunnit testa.

Graphene 2.0 blandningen verkar ha bra grepp på både stenar och rötter och ska enligt recensioner hålla bra. Något smala kanske, runt 58mm på 30mm id fälg men det passar mig bra. Casingen känns bra

Ok, vad tyckte du om däcken i övrigt, har du kört på nått av de andra däcken jag pratar om och kan jämföra?
Michelindäcken har väl egentligen varit minst lika bra som jag förväntade. Så borde kanske köpa en omgång till av dem!
Tycker Wild enduro front är lika bra som DHF på de som DHF är bra på, men lite bättre på att rensa lera och ev rullar de bättre. Som allround åretrunt däck tycker jag Der Baron är sjukt mångsidigt men kanske inte rikigt lika förtroendeingivande som DHF WT MaxxGrip och Michelin på sommarstigar och stenigt.

/Anders
Yes jag har kört samtliga utom conti däcken. Jag valde dock nu att köra assegai fram o hr2 bak. Tyckte dock vittoria däcken va rätt trevliga och greppar bra på blöta stenar/rötter. Rullar betydligt bättre än Michelin enligt mig iaf. Hållbarhet helt ok på graphen 2.0 dock har jag en rätt så "låsa bakhjulet" åkning och det syntes rätt snabbt på det mjuka "yttre" gummit men dubbarna isig höll bra.

Vilken usel bild det blev..

Oavsett. Kombon Michelin Wild AM/Force AM är hittills mycket lyckad för blandad stigcykling. Rullar bra och ingen signifikant uppoffring avseende grepp jmf med DHF/DHR2. Kräver mer tryck och ger mindre komfort och dämpning dock vilket inte gör mig nu den greppiga årsitden framåt.
IMG_20200330_210652.jpg

Jag har nu kört hr2 (2,3 Exo maxterra) bak ett tag på min hoj. Inte helt imponerad klättergreppet men tänkte att det säker rullar ganska bra (lite mönster i mitten). Men nu är jag tveksam.
När jag testade brorsans hoj på senaste turen (har en likadan) kände vi båda att hans var märkbart piggare. Han kör HD 2,35 addix soft. Rullar det så mkt bättre?
Googlade lite om många verkar tycka att hr2 rullar enormt tungt och att dhr2 eller dhf är bättre på allt inkl. rull. Det kanske är allmän kunskap :) tycker det låter märkligt så dhf och dhr2 har kraftigare mönster och väger ungefär samma.

Jag har nu kört hr2 (2,3 Exo maxterra) bak ett tag på min hoj. Inte helt imponerad klättergreppet men tänkte att det säker rullar ganska bra (lite mönster i mitten). Men nu är jag tveksam.
När jag testade brorsans hoj på senaste turen (har en likadan) kände vi båda att hans var märkbart piggare. Han kör HD 2,35 addix soft. Rullar det så mkt bättre?
Googlade lite om många verkar tycka att hr2 rullar enormt tungt och att dhr2 eller dhf är bättre på allt inkl. rull. Det kanske är allmän kunskap :) tycker det låter märkligt så dhf och dhr2 har kraftigare mönster och väger ungefär samma.
HR2 rullar inte jättebra, nej. Jag tycker inte skillnaden mot DHR2 eller DHF är signifikant men mot HD ska det vara märkbar skillnad ja.

Surt och geggigt här nu och även snö och is kvar i skogen. Jag kör damphasse 29x2,6 bak och butcher 29x2,6 fram tills det torkat upp.

Riktigt bra fäste och helt ok rull med tanke på strl på däcken. Känns ju även helt omöjliga att punka, lyckades inte förra året heller. Senast ikväll fick en kompis punka och även förra veckan en annan. Men dom kör vekare däck visserligen.

HR2 rullar inte jättebra, nej. Jag tycker inte skillnaden mot DHR2 eller DHF är signifikant men mot HD ska det vara märkbar skillnad ja.

Tack! Ja då får det bli HD igen :)
Bättre grepp och bättre rull, whats not to like? Kanske ”studsig casing” ? dock inget jag upplevt problem med innan. Kanske mer märkbart på väldigt kortslagiga cyklar eller på ht (?)

Bättre grepp och bättre rull, whats not to like? Kanske ”studsig casing” ? dock inget jag upplevt problem med innan. Kanske mer märkbart på väldigt kortslagiga cyklar eller på ht (?)

Mjukost däckssidor i 29" i alla fall med trista revor till följd. Men annars är HD nice. Så är man lite lättare / smuttare funkar det nog bra.

Studsigt casing märks mest i hög hastighet i stökig terräng, där däckens egen dämpning bidrar märkbart till stabiliteten. Inget jätteproblem på vanlig stig tycker jag.

Åter igen, Spech Eliminator BlckDmnd är fan svårslaget som all-around aggressivt bakdäck (utan att göra anspråk som DH-däck)... Just saying...

Tur man är lätt så man slipper sånt ?
Jag är iofs tung för min vikt, om åtgången av material är något att gå efter.

Fortfarande toknöjd med mina lite lättare dock längre upp. Två bar bak och lite mindre fram (enligt min pump då). Cykeln går som ett skott och greppet är fullt tillräckligt för årstiden.

Tur man är lätt så man slipper sånt ?
Jag är iofs tung för min vikt, om åtgången av material är något att gå efter.

Fortfarande toknöjd med mina lite lättare dock längre upp. Två bar bak och lite mindre fram (enligt min pump då). Cykeln går som ett skott och greppet är fullt tillräckligt för årstiden.
Ja och jag kör 2.4bar bak och 2.2 fram ?

Ehm, varför har ingen postat något on Gwins nya gummi?
Nåja lika bra att jag gör det då...
Say hello to Kenda's little friend "Pinner":
1589223105668.png
Men release video'n är roligast och Kendas åkare verkar sååååå nöjda (vad annars från en sponsrad åkare i en release video...). Bara framtiden kan utvisa vad däcket verkligen går för, men ser helt klart ut som en vettig utmanare till DHF och liknande däck för lata dagar i BikePark'en... :D

Visa bilaga 416366 Men release video'n är roligast och Kendas åkare verkar sååååå nöjda (vad annars från en sponsrad åkare i en release video...). Bara framtiden kan utvisa vad däcket verkligen går för, men ser helt klart ut som en vettig utmanare till DHF och liknande däck för lata dagar i BikePark'en... :D
Lite lite smal kanal mellan mitt och kant kanske, men det ser väldigt lovande ut ändå.

Jag måste nog erkänna en sak. Jag vet inte om jag märker så stor skillnad på liknande däck. Bytte från DHF + Nått liknande bak förra året till Magic Mary + Hans Dampf. Märker inte direkt någon skillnad förutom att jag tror att det rullar lite sämre.

Jag måste nog erkänna en sak. Jag vet inte om jag märker så stor skillnad på liknande däck. Bytte från DHF + Nått liknande bak förra året till Magic Mary + Hans Dampf. Märker inte direkt någon skillnad förutom att jag tror att det rullar lite sämre.
Perfekt! Då blir du ju långsammare eller lite starkare... :D

Men release video'n är roligast och Kendas åkare verkar sååååå nöjda (vad annars från en sponsrad åkare i en release video...). Bara framtiden kan utvisa vad däcket verkligen går för, men ser helt klart ut som en vettig utmanare till DHF och liknande däck för lata dagar i BikePark'en... :D

Som ngn skrev på Pinkbike, "Gwinner" Ser köttigt ut!
/D

I princip samma sak här. Körde DHF fram, Rekon bak förra året. Har nu bytt till MM fram, Rock Razor bak. 3C EXO på Maxxis. Snakeskin Addix soft/Addix speedgrip för Schwalbe. Praktisk skillnad? Tja, trögare front, snabbare bak? Och så oändligt mycket svårare att montera slanglöst förstås.

Önskar jag också kunde känna de där subtila (eller snarare enorma) skillnaderna mellan olika däck såsom många här inne verkar kunna göra. Studsig casing, 2mm bredare fälg, 0.1 bar mindre luft i däcken. Jag märker ingen nämnvärd skillnad. Jag kör så snabbt jag kan (när det inte är ren transport), och antingen har jag grepp eller så har jag det inte. Vad som händer däremellan verkar gå mig obemärkt förbi.

Ja. Assegai Maxterra Exo bra grepp och riktigt trögt. Bara för nedförsåkning enligt mig.

Dissector Maxterra Exo var tänkt att ersätta Magic Mary soft som sommarframdäck på lite tuffare stigåka när det är torrt då jag inte gillar dämpningen i MM. Har redan börjat gå tillbaka till MM då jag upplever att Dissector är för trögrullat i jämförelse. Kan inte känna någon stor skillnad mot DHF vad gäller rull.

Inte helt klar men känns inte som något av de två däcken får vara kvar hos mig tyvärr.

Kör assegai Exo maxxpro fram grymt greppigt för stig och inte så värst trögare än annat likvärdig däck. Men kör med semi slicks bak nu sommartid men även med hr2 för köttigare åkning (bikepark).

I princip samma sak här. Körde DHF fram, Rekon bak förra året. Har nu bytt till MM fram, Rock Razor bak. 3C EXO på Maxxis. Snakeskin Addix soft/Addix speedgrip för Schwalbe. Praktisk skillnad? Tja, trögare front, snabbare bak? Och så oändligt mycket svårare att montera slanglöst förstås.

Önskar jag också kunde känna de där subtila (eller snarare enorma) skillnaderna mellan olika däck såsom många här inne verkar kunna göra. Studsig casing, 2mm bredare fälg, 0.1 bar mindre luft i däcken. Jag märker ingen nämnvärd skillnad. Jag kör så snabbt jag kan (när det inte är ren transport), och antingen har jag grepp eller så har jag det inte. Vad som händer däremellan verkar gå mig obemärkt förbi.
Jag känner mig träffad! ? Men, du borde snarare vara glad. Det vore helt underbart att slippa känna subtila skillnader så man kan cykla istället för att fundera. ?

Någon som har erfarenhet av Minion SS för stökigare stigcykling? Spinner det bara loss om det inte är snustorrt, uppför hällar t.ex?
Trivs som fasen med Minion DHR 2.4wt bak/High Roller II 2.5wt fram men börjar bli dags för sommarsulor.

Lutar åt Minion SS bak/Aggressor fram, alternativt Aggressor/Aggressor. Vad som helst kommer ju rulla lättare än det jag har idag så där bryr jag mig inte.

Jag känner mig träffad! ? Men, du borde snarare vara glad. Det vore helt underbart att slippa känna subtila skillnader så man kan cykla istället för att fundera. ?

...du tar det dock med ro, så all heder åt dig :-D

Syftet var inte att peka ut någon särskild och det var därmed inte egentligen riktat direkt mot dig. Kan däremot förstå om du känner dig träffad med tanke på de senaste diskussionerna kring just dessa ämnen ;-)

Inlägget skrevs (såklart) medvetet i en något raljerande ton, men jag är uppriktigt både fascinerad och en smula avundsjuk på hur pass många av er som verkar känna av materialskillnader i den mån ni gör. Jag gillar också att nörda ner mig i lite siffror ibland, men så fort teorierna ska sättas på prov så märker jag oftast så otroligt liten praktisk skillnad. Och det handlar alltså inte bara om däck.

Förklaringen ligger möjligtvis i vilken nivå man befinner sig på i sitt eget cyklande. Åtminstone lär det vara en delförklaring. Många inklusive dig själv i dessa diskussioner är uppenbarligen betydligt skickligare cyklister rent tekniskt än vad jag är. Är själv stigcyklist i grund och botten, gör inte bort mig på långlopp, men gillar sällan röda eller svarta (naturliga) leder och söker inte heller upp dessa aktivt. Kan oftast cykla merparten av de, men det går aldrig särskilt snabbt. Rimligtvis blir så att säga de marginella effekterna av exempelvis fälgbredd eller gummiblandning mer tydliga ju mer tekniskt krävande terräng som körs. Speciellt om det ska gå undan.

Någon som har erfarenhet av Minion SS för stökigare stigcykling? Spinner det bara loss om det inte är snustorrt, uppför hällar t.ex?
Trivs som fasen med Minion DHR 2.4wt bak/High Roller II 2.5wt fram men börjar bli dags för sommarsulor.

Lutar åt Minion SS bak/Aggressor fram, alternativt Aggressor/Aggressor. Vad som helst kommer ju rulla lättare än det jag har idag så där bryr jag mig inte.
Dom flesta verkar välja aggressor framför SS. Jag har kört båda och tycker SS är roligare om än typ sämre på det mesta utom kanske rent kurvgrepp mot aggressor . Sen rullar ju SS galet bra på torrt/hårdpackat. Funkar fint för stökcykling men har mer med åkstil att göra. Fanatik bikes på Youtube kör assegai fram o SS bak i typ whistler alltid . Han som mig gillar och låta bakhjulet glida runt mer fritt under baken.

Aggressor vet jag inte om jag velat ha fram.
Kantgreppet är bra på SS imho, bättre än Agressor. Störst skillnad tycker jag bromsgreppet är, sämre på SS.

Jag körde Minion SS 2,3 bak ett tag och tänkte smälla på det igen när mitt nuvarande Aggressor är slut. Det greppar riktigt bra på hällar men givetvis sämre på rötter och annat när det är blött. Sen sätter det täta mönstret igen ganska fort även av jord, så ett mulligt blöthål följt av en häll kan bli intressant.

...du tar det dock med ro, så all heder åt dig :-D

Syftet var inte att peka ut någon särskild och det var därmed inte egentligen riktat direkt mot dig. Kan däremot förstå om du känner dig träffad med tanke på de senaste diskussionerna kring just dessa ämnen ;-)

Inlägget skrevs (såklart) medvetet i en något raljerande ton, men jag är uppriktigt både fascinerad och en smula avundsjuk på hur pass många av er som verkar känna av materialskillnader i den mån ni gör. Jag gillar också att nörda ner mig i lite siffror ibland, men så fort teorierna ska sättas på prov så märker jag oftast så otroligt liten praktisk skillnad. Och det handlar alltså inte bara om däck.

Förklaringen ligger möjligtvis i vilken nivå man befinner sig på i sitt eget cyklande. Åtminstone lär det vara en delförklaring. Många inklusive dig själv i dessa diskussioner är uppenbarligen betydligt skickligare cyklister rent tekniskt än vad jag är. Är själv stigcyklist i grund och botten, gör inte bort mig på långlopp, men gillar sällan röda eller svarta (naturliga) leder och söker inte heller upp dessa aktivt. Kan oftast cykla merparten av de, men det går aldrig särskilt snabbt. Rimligtvis blir så att säga de marginella effekterna av exempelvis fälgbredd eller gummiblandning mer tydliga ju mer tekniskt krävande terräng som körs. Speciellt om det ska gå undan.
Haha, jag tyckte mest det var roligt. ? Faktum är att jag ofta önskar att jag inte var så "känslig". Det gäller även andra saker. Exempelvis är jag sjukt petig med mina kameraprylar trots att skillnaderna i slutresultat bara lär synas för mig och ingen annan.

Tillbaka
Topp