Vad fyller 12-delat för syfte egentligen?

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Jag har funderat ett tag nu. Jag tycker att överallt när man tittar på nya cyklar ser man dessa gigantiska 12-delade kassetter med ett största drev på runt 50.

Var behöver man det egentligen? Eftersom jag både är snål och bekväm har relativt sett nyligen bytt från 10 )36t som största) -> 11-delat(46t som största) (32t fram). Det förstnämnda funkade ok, det sista är rätt perfekt.

Jag har svårt att se vad 12-delat skulle tillföra till min vardag. Vilka backar jag skulle klara som jag inte gör, vilka långa stigningar som jag tycker 46t är för tungt på.

Är det bara så att jag är helt fel målgrupp och 12-delat är för långa alpdagar och superbranta backar? Varför är det då specat på trailhojar? Är det inte också så att 12-delat är känsligare för småsmällar och lätt skeva växelöron? Är det inte då bättre med lite mindre omfång/steg och mer driftsäker växel?

Funktioner är väll att få fler utväxlingar på 1x när man nu gått från 3x som var standard lääänge?
Sen kanske vi i Sverige inte behöver göra lika långa klättringar som man behöver göra utomrikes för att få nerförsåken som för många är det primära.

Jag har funderat ett tag nu. Jag tycker att överallt när man tittar på nya cyklar ser man dessa gigantiska 12-delade kassetter med ett största drev på runt 50.

Var behöver man det egentligen? Eftersom jag både är snål och bekväm har relativt sett nyligen bytt från 10 )36t som största) -> 11-delat(46t som största) (32t fram). Det förstnämnda funkade ok, det sista är rätt perfekt.

Jag har svårt att se vad 12-delat skulle tillföra till min vardag. Vilka backar jag skulle klara som jag inte gör, vilka långa stigningar som jag tycker 46t är för tungt på.

Är det bara så att jag är helt fel målgrupp och 12-delat är för långa alpdagar och superbranta backar? Varför är det då specat på trailhojar? Är det inte också så att 12-delat är känsligare för småsmällar och lätt skeva växelöron? Är det inte då bättre med lite mindre omfång/steg och mer driftsäker växel?

För att trailhojar körs ofta i alperna och där det är riktigt långa klättringar? Kanske har du fel typ av cykel? Du kanske skulle ha en XC-hoj istället? Kör man brant uppför är det skönt med en låg växel.

fler växlar? Alla vet väl att fler växlar är bättre? :D (så länge man slipper en framväxel då...)

Fattar inte heller, 3 växlar räcker ju. Tycker man inte det så kanske man tycker att fler växlar på mer eller samma range trevligt.

Kanske går att mejsla in en sån här om man byter lite grejer.

Sram har numera en 10-36.

När jag är dåligt tränad, fet och stigarna sugande är 50T skönt att ha. Utan 50T skulle jag inte bytt bort 2 vxl fram. Utan den lilla 10T skulle jag inte kunna spinna kring 50 km/h utför.

Backarna på olika ställen är olika och folk är olika. Svårt att säga vad "man" behöver. Men komponent och cykeltillverkare vill inte missa kunder för att en del av kunder behöver lättare växlar. Och det finns en stort effekt av kunderna som vill har de "bästa", så i det fall flesta växlar.

För min del skulle det räcker med 12-36 9-delat på stigcyklen. Men då får man gamla komponenter med gamlare teknik, så jag kör 10-42 11-delad. Men min fru och son använder både ofta 28/42 utväxling.

För att trailhojar körs ofta i alperna och där det är riktigt långa klättringar? Kanske har du fel typ av cykel? Du kanske skulle ha en XC-hoj istället? Kör man brant uppför är det skönt med en låg växel.

Jag trodde det var det endurocyklar var till för? Men det är alltså alperna/fjällen som är brytpunkten, vi har ju kanske inte så långa backar här, men det är ju inte direkt brist på berg eller uppför. Enligt min erfarenhet brukar det vara dags att putta/bära cykeln när jag inte orkar upp på 32-46. Antingen för att det är för stökigt för att kunna klättra eller för att det inte går direkt fortare än att gå. Fattar dock inte vad jag ska med en XC-cykel till. Det är inte riktigt min typ av cykling, dessutom tror jag en större kasett gör sig bättre på en cykel där du har större möjlighet att trampa utförs, exempelvis långlopp etc.

Backarna på olika ställen är olika och folk är olika. Svårt att säga vad "man" behöver. Men komponent och cykeltillverkare vill inte missa kunder för att en del av kunder behöver lättare växlar. Och det finns en stort effekt av kunderna som vill har de "bästa", så i det fall flesta växlar.

För min del skulle det räcker med 12-36 9-delat på stigcyklen. Men då får man gamla komponenter med gamlare teknik, så jag kör 10-42 11-delad. Men min fru och son använder både ofta 28/42 utväxling.
Klart att både folk och terräng är olika, det var därför jag undrade. Jag är/var genuint nyfiken på var man behöver 30-50 som jag sett trailcyklar specade med. Framförallt när jag uppfattar att det går ut över hållbarhet och vikt.

Klart att både folk och terräng är olika, det var därför jag undrade. Jag är/var genuint nyfiken på var man behöver 30-50 som jag sett trailcyklar specade med. Framförallt när jag uppfattar att det går ut över hållbarhet och vikt.
Jag skämtade inte. Jag har 30T och 11-46 och hade gärna haft mer. Om inte annat kunde jag bytt till 32T.

Vad tror du om spotify, kan det va nått att ha? verkar krångligt att få till ist för blandband.
12vxl har funnits i drygt 4år så (vet knappt om jag vågar skriva det men Spanjorerna har 13 vxl nu 2020 (rotor))

Tjena!

Både Box och Microshift har ju moderna niodelade prylar. Iofs är deras minsta kassetter 42 på största, men det går lika bra att använda Shimanos kassetter. Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska köra Microshift, Box eller Deore 10-delat..

Jag skämtade inte. Jag har 30T och 11-46 och hade gärna haft mer. Om inte annat kunde jag bytt till 32T.
Jag fattar ju att folk är olika, jag kanske har vant mig att bryta mig upp efter mycket singelspeed-cyklande.

Vad tror du om spotify, kan det va nått att ha? verkar krångligt att få till ist för blandband.
12vxl har funnits i drygt 4år så (vet knappt om jag vågar skriva det men Spanjorerna har 13 vxl nu 2020 (rotor))
Jag kanske är lite sen på bollen ja, men jag blir fortfarande genuint förvånad. Fler växlar står kanska långt ner på listan över mountainbikeinnovationer jag drömmer om.

Tjena!

Både Box och Microshift har ju moderna niodelade prylar. Iofs är deras minsta kassetter 42 på största, men det går lika bra att använda Shimanos kassetter. Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska köra Microshift, Box eller Deore 10-delat..
Det sistnämnda är en lösning som jag faktiskt funderar på. Tycker 10-delat var mindre känsligt för ett lite snett växelöra, tyvärr tror jag inte jag kan få det att lira med mina Zee växlar.

Hallbarhet av drevet i sig är lite sämre med 1.5 mm isv 1.6 mm tjocka drev på Sram, men kanske har Eagle bättre ytebehandling (ingen aning). Men om man använder ett större drev fram har man bättre hallbarhet på hela drivlinan. 12-delad med 50 isv 42 som största drev är klart tyngre.

Jag instämmer med TS. Jag tycker utvecklingen går åt fel håll. Jag kör fortfarande med 36 i fram och 11-36 i bak. Här i platta uppsala funkar det utan problem. Jag har även hojat i berg med den setupen Men då har det mestadels varit grusserpor uppför.

Tänk om de skulle släppa smalare kassetter med färre växlar. Då skulle man ju kunna bredda ekerbasen eller/och göra smalare nav och inte så breda vevpartier. DET är utveckling!

Tjena!

Jag är nöjd med Sram 11-delad och det är bra att har utväxelbara komponenter mellan alla cyklar i familjen, så letar inte efter något annat.

Jag fattar ju att folk är olika, jag kanske har vant mig att bryta mig upp efter mycket singelspeed-cyklande.

Jag behöver träna men jag tror ändå 11-46 är för smalt för många om man normalt cyklar brant men även vill kunna köra grus nån gång.

Sen behöver jag absolut inte 12 växlar så jag är sugen att testa större kassett på 11s

Jag behöver träna men jag tror ändå 11-46 är för smalt för många om man normalt cyklar brant men även vill kunna köra grus nån gång.

Sen behöver jag absolut inte 12 växlar så jag är sugen att testa större kassett på 11s
Undrar om det inte är " köra grus nån gång." som gör ställer tilll det tankemässigt för mig. Finns liksom inte på kartan att jag orkar släpa ut en stigcykel på grusväg. Hade jag inte orkat upp så hade jag bytt drev fram tills jag kom upp. Fart på landsväg/grus är oväsentligt för mig.

Det sistnämnda är en lösning som jag faktiskt funderar på. Tycker 10-delat var mindre känsligt för ett lite snett växelöra, tyvärr tror jag inte jag kan få det att lira med mina Zee växlar.

Tjena!

Du behöver ju bara den nya bakväxeln och kassetten. Reglage ska fungera med alla tiodelade.

Undrar om det inte är " köra grus nån gång." som gör ställer tilll det tankemässigt för mig. Finns liksom inte på kartan att jag orkar släpa ut en stigcykel på grusväg. Hade jag inte orkat upp så hade jag bytt drev fram tills jag kom upp. Fart på landsväg/grus är oväsentligt för mig.
Nej inte jag heller. Tänker på transport. Bökeberg ligger 5km asfalt bort.

Med det sagt så verkar det inte ovanligt att folk vill ha en hoj för dh och cykla till skolan....

Tänk om de skulle släppa smalare kassetter med färre växlar. Då skulle man ju kunna bredda ekerbasen eller/och göra smalare nav och inte så breda vevpartier. DET är utveckling!

Vevpartier har inte blivit bredare med flera växlar och också inte med boost. Boost get mer utrymme till bredare däck och kortare kedjestag och har bredare nav, så det är bara bra. Och på mtb har 11 och 12 delad inte, som på lvgcykel, led till smalare ekerbasen, så det är ingen nackdel. Nackdelen av 12-delad är vikt, känslighet och langare Cage på bakväxel (och fulheten, tycker jag).
Om man vill har ännu bredare ekerbasen än Boost finns det Super Boost Plus.

Det var ett humor inlägg =) Shimano har inte 12vxl elväxlar. ;)
Inte den minsta humor.
En användare ovan tyckte 12 delat var bra, med 11-36.
Jag svarade bara att sram har en med 10-36.
Ja, annan body, annan kedja. Men möjligheten finns att få mindre steg mellan dreven.
Om du tycker det var humor så är du lättroad.

Jag trodde det var det endurocyklar var till för? Men det är alltså alperna/fjällen som är brytpunkten, vi har ju kanske inte så långa backar här, men det är ju inte direkt brist på berg eller uppför. Enligt min erfarenhet brukar det vara dags att putta/bära cykeln när jag inte orkar upp på 32-46. Antingen för att det är för stökigt för att kunna klättra eller för att det inte går direkt fortare än att gå. Fattar dock inte vad jag ska med en XC-cykel till. Det är inte riktigt min typ av cykling, dessutom tror jag en större kasett gör sig bättre på en cykel där du har större möjlighet att trampa utförs, exempelvis långlopp etc.

Nej, trail-cyklar fungerar alldeles utmärkt i alperna och på många ställen där de kör t.ex. EWS på. Att du inte orkar upp för en backe när du har 32/46 tyder väl snarare på att det är dags med en lättare växel? Att hoppa av och gå är ju knappast speciellt kul eller effektivt om det händer ofta.

En XC-cykel kanske skulle passa eftersom du inte verkar ha några branta backar där du bor? Då lär du ju inte behöva en cykel som är bra på att köra utför.

Behöver ju inte cykla i alperna för att vilja ha hög utväxling, räcker ju för att cykla där det är tillräckligt branta uppförsbackar. Att hoppa av och gå för att det blir lite stök uppför eller brant tror jag de flesta tycker är trist och ineffektivt.

En XC-cykel kanske skulle passa eftersom du inte verkar ha några branta backar där du bor? Då lär du ju inte behöva en cykel som är bra på att köra utför.
Att backarna är korta betyder ju inte att de inte är tekniska och/eller branta. Sen passar flack hoj betydligt bättre på brötigt underlag än en XC-cykel även när det inte lutar utför. Däremot behöver man inte så mycket slaglängd.

Det tråkiga med 12-delat är att det antingen är aptungt eller apdyrt. Och att det inte är bakåtkompatibelt om man som jag är helt ointresserad av massor av växlar och jättestort omfång. Att det specas på stigcyklar är dock inte så konstigt eftersom de flesta ställen där de används har betydligt fler höjdmeter än vad vi har i Sverige.

Att backarna är korta betyder ju inte att de inte är tekniska och/eller branta. Sen passar flack hoj betydligt bättre på brötigt underlag än en XC-cykel även när det inte lutar utför. Däremot behöver man inte så mycket slaglängd.

Det tråkiga med 12-delat är att det antingen är aptungt eller apdyrt. Och att det inte är bakåtkompatibelt om man som jag är helt ointresserad av massor av växlar och jättestort omfång. Att det specas på stigcyklar är dock inte så konstigt eftersom de flesta ställen där de används har betydligt fler höjdmeter än vad vi har i Sverige.

Hela frågan är ju dock löjlig, det är klart att för vissa cyklister finns ingen poäng med att ha en utväxling som är mer än 32/16 eller annan godtyckligt vald utväxling. Om backarna är tekniska och branta och TS hellre väljer att gå upp är det ju upp till TS, men det känns som det finns många backar även i Sverige där det kan vara skönt med hög utväxling.

Och som du säger finns det många ställen med fler höjdmeter än vad vi har i Sverige, där det kan vara skönt med en låg växel. Och många cyklar på sådana ställen så därför är det många som vill ha den typen av utväxlingar.

Att det är dyrt, ja det är det, men det är ju väldigt mycket som är dyrt idag. Tungt, ja men det är många som ersatt t.ex. 2x11 eller 2x10 med 1x12 och då är det ju inte speciellt tungt.

Nej, trail-cyklar fungerar alldeles utmärkt i alperna och på många ställen där de kör t.ex. EWS på. Att du inte orkar upp för en backe när du har 32/46 tyder väl snarare på att det är dags med en lättare växel? Att hoppa av och gå är ju knappast speciellt kul eller effektivt om det händer ofta.

Behöver ju inte cykla i alperna för att vilja ha hög utväxling, räcker ju för att cykla där det är tillräckligt branta uppförsbackar. Att hoppa av och gå för att det blir lite stök uppför eller brant tror jag de flesta tycker är trist och ineffektivt.

Jag förstår inte riktigt var idéen att jag skulle behöva en XC istället för en stigcykel för? Jag har bara svårt att tro att att jag kommer upp för den här branten oavsett om jag har en 50t kasett som väger bly bak. (Igeltjärnsberget). Jag förstår inte heller hur du kommer till slutsatsen att jag inte skulle behöva en cykel som går att köra utför. Det är ju snarast därför jag inte vill ha en stor kasett tätstegad kasett som är känsligare för små skevheter i växlar och växelöron som alltid händer.

Min ursprungsfundering handlade om att jag hade svårt att förstå var man behövde en 10-50-kasett om det inte för alper. Det verkar som att du menar att det är främst i alperna man behöver det. Fick dessutom några bra svar som jag inte tänkt på gällande xc/marathon.

20200516_130107.jpg

Senast ändrad:
mycket tjöt om att det är sååå känsligt och väger bly. Har haft 12 delat i snart 3 år utan några som helst problem och den ENORMA viktskillnaden på 66g mot den 11-42 XT kassetten jag hade innan har jag inte heller mått jättedåligt över. Däremot har jag varit glad över mina lätta växlar både hemma och utomlands.

mycket tjöt om att det är sååå känsligt och väger bly. Har haft 12 delat i snart 3 år utan några som helst problem och den ENORMA viktskillnaden på 66g mot den 11-42 XT kassetten jag hade innan har jag inte heller mått jättedåligt över. Däremot har jag varit glad över mina lätta växlar både hemma och utomlands.

Nej du har rätt, det är jag är nog lite fånig framförallt när jag inte direkt bryr mig om vikt. Jag var mest nyfiken på om det var någon som faktiskt tyckte det 12-delat tillförde något och var det behövdes, eller om det bara var en "marknadsföring/onödig innovationsgrej" som bara följer med en ny cykel.

Kul att argumentet ”då är det så brant att man lika gärna kan gå upp” kommer upp när folk tycker det var bättre förr. Jag tycker att det är mycket roligare att inte behöva gå upp, det är tungt, krampinducerande och pinsamt.

Jag fick tolvdelat med en pizza i bakhjulet när jag köpte komplett cykel förra året (10-51/34). På gamla cykeln körde jag 11-42/32, men trivdes egentligen bäst med utväxlingen på extracykeln som har tvådelat fram.

Fördelarna med 12-delat är för mig större omfång, lättare växlar som jag faktiskt använder relativt ofta, och tyngre som jag använder nån gång ibland. Nu saknar jag inte tvådelat längre. Nackdelarna är att det är fult och dyrare. Jag har inte märkt att det skulle slitas snabbare eller vara svårare att ställa in.

Har faktiskt inte haft problem med min Sram GX Eagle efter finjustering efter nyköp. Men både Sram och Shimano förbättrar bara de nyaste drivlinor med mer växlar, inte den gamla som skulle kunna vara ännu mindre känslig och lättare om dom hade utväxlats mer. En GX Eagle kassett är 125 gram tyngre än en GX 11-delat kassett. En XT 12-delat kassett är bara 66 gram tyngre för att Shimano 11-delat kassetter är så tunga.

Instämmer till viss del med TS. Haft 11-46 som största kasett med 34 fram. Har nu istället 36 bak/34 fram på stigcykeln och det passar utmärkt till min cykling. Går aldrig uppför något (så länge jag fixar det rent tekniskt), och kör 10-delat. Hade gärna kört sju eller åttadelat om det hade gått att göra det på ett tillfredsställande sätt.

Ser däremot större nytta med stort omfång snarare än ett stort antal växlar för de som av olika anledningar anser sig behöva det. Med det sagt är knappast svensk stig vad utvecklarna har i åtanke heller. Detta har redan påpekats, men jag drar till med en kvalificerad killgissning på att just detta också är huvudorsaken till 12-delat och pizzor.

Hela frågan är ju dock löjlig, det är klart att för vissa cyklister finns ingen poäng med att ha en utväxling som är mer än 32/16 eller annan godtyckligt vald utväxling. Om backarna är tekniska och branta och TS hellre väljer att gå upp är det ju upp till TS, men det känns som det finns många backar även i Sverige där det kan vara skönt med hög utväxling.

Och som du säger finns det många ställen med fler höjdmeter än vad vi har i Sverige, där det kan vara skönt med en låg växel. Och många cyklar på sådana ställen så därför är det många som vill ha den typen av utväxlingar.

Att det är dyrt, ja det är det, men det är ju väldigt mycket som är dyrt idag. Tungt, ja men det är många som ersatt t.ex. 2x11 eller 2x10 med 1x12 och då är det ju inte speciellt tungt.
Frågan är inte ett dugg löjlig eftersom alla inte cyklar i Alperna. Det hade varit snajdigt om fler cykeltillverkare lät köparen själv bestämma komponenter. En del gör det, men de är väldigt få.
Sen tror jag inte direkt att många höjdmeter måste betyda att man vill ha superlätta växlar. Det är snarare om det är väldigt brant utan att vara stökigt som det behövs. Är det stökigt blir farten ändå för låg och vitsen försvinner även där.

Skillnaden i vikt är stor om man jämför med 1x10 som jag själv kört under många år. 11-36 räcker för det jag använder cykeln till (99% Hellas). 11-delat med 11-42 torde också räcka för det allra mesta även med många höjdmeter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp