Vad fyller 12-delat för syfte egentligen?

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum
Jag är också nöjd, har NX och GX samt SLX. Grymt bra med mycket range så man kan ha packning med sig och ändå åka fort utför backarna :)

1.5säsong för min del, men som ja sa var den funtionsduglig fortfarande. Xx1 håller betydligt bättre än nx/gx, polaren får byta sin vid 150mils intervall senaste tiden, så i längde är de mer lönsamt med dyrare. O är man flitig oå o göra rent o smörja upp o byta kedjan innan den blir för sliten håller den längre!

hade hojjen haft gx orginal hade jag kanske hållt mig på den nivån, men nu speccas min med xx1 o då kör man vidare på det ?‍♂️
dessa bytesintervall är extremt dåliga skämt hur man än ser på det.

prestanda, kostnader, besvär, miljö. usch.

sen är det en annan sak att man med dessa groteska kassetter väljer bort att bara pang, gå från högfart på grusväg över till växlarna som gäller på stig.

istället är det ett evigt pumpande.

sen är det en annan sak att man med dessa groteska kassetter väljer bort att bara pang, gå från högfart på grusväg över till växlarna som gäller på stig.

Det är för att enligt de nya cykelreglerna så får man absolut inte cykla MTB på grusväg, då måste man ha en gravelbike. Och skulle man få för sig att vilja vidröra asfalt måste man genast ha en racer, med absolut max 25 mm däck. Och skivbromsar på racern endast efter kunglig dispens. Så är de nya reglerna. :geek:

Det behöver väl inte finnas ett behov? Det räcker väl gott med några slantar över och tanken om att kunna cykla ett uns snabbare utan att för den sakens skull behöva träna ?

dessa bytesintervall är extremt dåliga skämt hur man än ser på det.

prestanda, kostnader, besvär, miljö. usch.

Extremt dåliga?
Här har vi en asfaltsåkare gissar jag ?

Vad är detta? En mtb-tråd där moderniteter ifrågasätts avseende om de tillför nån praktisk nytta? Det måste vara helt unikt på happy?
Nja, du får tillbringa mer tid på Happy så ser du att det är precis tvärtom. ? Saker jag minns har haft en tråd liknande som den här är tex dämpare bak, progressiv geo, boost-standard, alla standarder för vevlager efter BSA, 11-delat, 10-delat, elektrisk växling, elektrisk styrning av dämperiet, hydraulisk styrning av lockout, dropper-post, kolfiber.

Det är mänskligt att ifrågasätta det man själv inte har tror jag. Ibland finns det rationella grunder, ibland är det kanske någon slags psykologisk skyddsmekanism när drivkraft eller ekonomi saknas för att möta ”kraven” (från kollektivet, media, industrin?) man känner finns där.

asfalt är för pendling.

att slitaget på dessa guldkassetter är stort har snarare andra orsaker. och skitig miljö är nog inte huvudproblenet.

jag tänker på stålkvalitet, smala drev, kass kedjelinje, eller växlingar under full kraftutveckling

och sen förstås mikrodreven:)

På mina hojar så finns både 11delatoch12 delat men föredrar 11 delat med utväxling 36/42 och 27.5 hjul framför 12 delat med 32/50 och 29 hjul vilket är grymt besviken på en ur kass stegning i växlarna antingen så går det tungt eller för lätt det finns inget mellan läge.

Jag hade gärna haft 10-60 bak om det funnits.

Det är för att slippa att det säger pang när man kör den groteska 42t klingan i första bästa sten. :LOL:

Senast ändrad:
12-13-14-16-18—-60 vore mumma. varför inte 15-delat. snart på en cykel nära dig...

44t fram är inget direkt problem?

Fan, jag måste vara hur klen som helst. Använder rätt ofta 50 klingan och ibland trycker jag och hoppas på en lättare växel. Har 28 fram...

12-13-14-16-18—-60 vore mumma. varför inte 15-delat. snart på en cykel nära dig...

44t fram är inget direkt problem?

Jag tycker något i stil med 10-15-25-46-60 vore bra. Behöver inte vara så värst många växlar egentligen, bara spannet är stort. (y)

44t funkar inte alls. Man skulle ju slå i klingan stup i kvarten. Är ju nästan så min 32t drar i backen när 180 mm fjädringen bottnar.

Man borde alltså köra 3x12 på ett 14 växlat nav? :D

Då behöver man elektronisk växling med AI för att optimalisera vilken kombination av dom 3 växelenheter man måste köra.

Kan man också direkt lägga till automatisk växlerschema kopplad till Trailforks eller Strava baserat på var du, eller KOM, brukar växla på stigen.

1.5säsong för min del, men som ja sa var den funtionsduglig fortfarande. Xx1 håller betydligt bättre än nx/gx, polaren får byta sin vid 150mils intervall senaste tiden, så i längde är de mer lönsamt med dyrare. O är man flitig oå o göra rent o smörja upp o byta kedjan innan den blir för sliten håller den längre!

hade hojjen haft gx orginal hade jag kanske hållt mig på den nivån, men nu speccas min med xx1 o då kör man vidare på det ?‍♂️
Alltså jag vill inte vara den som är den, men 150 mil? Det är ju osannolikt kort. Jag har fått ut 600 mil xc-träning/tävling ur en XG-1295 utan problem, som efter detta med ny kedja växlande perfekt och kuggade inte över trots ihärdiga försök.

Alltså jag vill inte vara den som är den, men 150 mil? Det är ju osannolikt kort. Jag har fått ut 600 mil xc-träning/tävling ur en XG-1295 utan problem, som efter detta med ny kedja växlande perfekt och kuggade inte över trots ihärdiga försök.

Kanske sliter mer på grejjerna om man kör mkt trail/enduro. Oftast ör det 30-40km turer i bara lera o gegg, eller snustorrt så det är damm överallt. Det hade garanterat hållt längre om man byter kedja ofta. Men som glad hobby åkare byter man inte gärna kedja för typ 800spänn varje 50-80mil eller vad man får ut på den.
Måste säga 600mil var rätt långt på en o samma kassett! Bra jobbat. Snälla växlingar o inte så mkt stökig körning?

Jag hade gärna haft 10-60 bak om det funnits.

Det är för att slippa att det säger pang när man kör den groteska 42t klingan i första bästa sten. :LOL:
Får man fråga när du använder 42x10? :oops: Hur ofta kan/behöver man trampa i 50 blås på MTB? Särskilt om den ska användas i tokbranta uppförsbackar också...

Kanske sliter mer på grejjerna om man kör mkt trail/enduro. Oftast ör det 30-40km turer i bara lera o gegg, eller snustorrt så det är damm överallt. Det hade garanterat hållt längre om man byter kedja ofta. Men som glad hobby åkare byter man inte gärna kedja för typ 800spänn varje 50-80mil eller vad man får ut på den.
Måste säga 600mil var rätt långt på en o samma kassett! Bra jobbat. Snälla växlingar o inte så mkt stökig körning?
Jag loggar inte så noga men på tre säsonger och lite till måste jag ha fått ut iaf 6-900 mil på min 1150-kassett. Fördelat på tre kedjor tror jag. Det allra mesta av det ren stigcykling. Lera förekommer i hygglig volym här i Göteborg, typ som på bilden. De tolvdelade kan omöjligt vara så väldigt mycket sämre?
IMG_20170811_150229517.jpg

Jag har funderat ett tag nu. Jag tycker att överallt när man tittar på nya cyklar ser man dessa gigantiska 12-delade kassetter med ett största drev på runt 50.

Var behöver man det egentligen? Eftersom jag både är snål och bekväm har relativt sett nyligen bytt från 10 )36t som största) -> 11-delat(46t som största) (32t fram). Det förstnämnda funkade ok, det sista är rätt perfekt.

Jag har svårt att se vad 12-delat skulle tillföra till min vardag. Vilka backar jag skulle klara som jag inte gör, vilka långa stigningar som jag tycker 46t är för tungt på.

Är det bara så att jag är helt fel målgrupp och 12-delat är för långa alpdagar och superbranta backar? Varför är det då specat på trailhojar? Är det inte också så att 12-delat är känsligare för småsmällar och lätt skeva växelöron? Är det inte då bättre med lite mindre omfång/steg och mer driftsäker växel?

Jag förstår inte riktigt problemet. Om du nu inte vill ha 12-delat utan är nöjd med din 11-46 så är det väl bara att skita i å köpa 12-delat och köra på med det du har? Eller vad är syftet med tråden? Sen e det ju klart att branchen måste komma på nya grejer för att sälja nya cyklar.

Jag tycker något i stil med 10-15-25-46-60 vore bra. Behöver inte vara så värst många växlar egentligen, bara spannet är stort. (y)

44t funkar inte alls. Man skulle ju slå i klingan stup i kvarten. Är ju nästan så min 32t drar i backen när 180 mm fjädringen bottnar.
det gör man. men som sagt inte tillräckligt för att det skall vara ett direkt problem. klingan hjälper också om man så önskar till att klättra över stockar och så:) skillnaden i utstick mellan 44t och 32t är typ 24 mm. inte så mycket att skriva hem om...

44 och 32 är kompromisser åt varsitt håll. i ena fallet hamnar man på glesa växlar med tröga och snabbt utslitna smådrev bak, så fort det vankas grusvägsrally typ cykelvasan. i andra fallet får man ha framväxel för stigåka på mindre framkrans. belöningen är tajta och hållbara högfartsväxlar, straffet att få kliva av för en och annan stock. dock inte värre än att man i någon snabbgrupp tar sig runt, upp och nedför i ett hyggligt stökigt område som hellas.

smak och behag.

för övrigt kan jag digga din teoretiska femväxlade kassett för enbart stigåka, men tajta gärna till mellan de mindre dreven, och stanna vid 12t. när jag kör tredelat på gammelcykeln har jag ibland när växelörat sneat till sig kört singel bak, och sedan treväxlat stora steg med framväxeln. den omedelbara känslan när man i någon hastigt påkommen uppförsbacke, utan kraftuppehåll går ned på mindre drev fram är faktiskt inte så dum. det var det jag menade med 'pang' :)

och i skogen räcker tre växlar riktigt långt. apropå trådtiteln 11 vs 12.

Ja tredelat fram har så klart sina fördelar. :giggle:

Men nackdelarna är desto större. Sommaren 2011 slog jag pungen i ramen för sista gången pga de där förbannade dreven som är konstruerade för att lätt tappa kedjan....

Sedan dess har jag kört 1x, först med kedjestyrare och sedan ett par år med narrow wide och otrolig vidd på kassetten. Skitnöjd. Och jag har pungen kvar.

jag med. fast den levde farligt när man som småknatte halkade av sadeln då och då:(

på pendlare kört 1x i ett antal decennier. avhoppen varit tillräckliga för att vidta åtgärder i form av kedjestyrare eller bash.

med växelförare fram har man åtminstone bonusen att kunna återföra kedjan medan man fortfarande rullar.

Kan ju vara så att det finns andra, typ 192 eller 245, länder än relativt platta Sverige, och som dessutom har stora berg? Specca en hoj för ett specifikt land kostar pengar. Stora Ikea slutade ju t.ex. tillverka påslakan utan hål bara för att det användes enbart i Sverige.
Men är bara sååå bäst.

Jag tror att XC sliter mer. Ett blött långlopp är som en bra våtslipning, det blev några sådanaper säsong, plus all träning och än fler xco-lopp.

Om jag fick välja skulle jag lätt ha typ 1x7 30 fram och 52-9 bak. Man använder ju typ ändå bara största och minsta drevet.
Jag använder växlarna i mitten mest, kring 20 och nån uppåt och nedåt. Lättaste då och då i jobbiga backar och tyngsta endast vid transport på asfalt. 30 fram på 29".
"Största och minsta" skulle vara helt ocykelbart på stig med jättekassett för min del. :poop: :giggle:

vi kör i olika terräng och har olika ben och preferenser.

men för att återknyta till trådens ämne, varför tolvdelade pizzakassetter, handlar det väl mest om vilken högsta och lägsta utväxling som krävs för åkningen man vill klara, och sedan hur stora steg mellan växlarna som är önskvärt, dels för åkaren, dels för växlingsmekanismen.

och där har marknaden i min smak inte riktigt hittat rätt ännu. det är för stora hopp mellan de höga växlarna, alltså på de minsta dreven.

dagens pizzakassetter är inriktade på åkaren som aldrig piskar någon längre bit på en högfartssträcka på grusväg. vackert så för stigåkaren, men tråkigt för den typiske svenske långloppsåkaren som i praktiken bara har två i bästa fall tre alltför glesa växlar till förfogande, dessutom på drev som är så små att drivlinorna snart slits ut, på t ex här i tråden rapporterade faktiskt löjligt korta sträckor.

men för att återknyta till trådens ämne, varför tolvdelade pizzakassetter, handlar det väl mest om vilken högsta och lägsta utväxling som krävs för åkningen man vill klara, och sedan hur stora steg mellan växlarna som är önskvärt, dels för åkaren, dels för växlingsmekanismen.

och där har marknaden i min smak inte riktigt hittat rätt ännu. det är för stora hopp mellan de höga växlarna, alltså på de minsta dreven.

dagens pizzakassetter är inriktade på åkaren som aldrig piskar någon längre bit på en högfartssträcka på grusväg. vackert så för stigåkaren, men tråkigt för den typiske svenske långloppsåkaren som i praktiken bara har två i bästa fall tre alltför glesa växlar till förfogande, dessutom på drev som är så små att drivlinorna snart slits ut, på t ex här i tråden rapporterade faktiskt löjligt korta sträckor.

På långlopp använde jag alla tolv. Hade gärna haft de 15 man får av två-delat med men fördelen av det överväger inte alla nackdelar.

Ska man slita upp en kassett på 150 mil får man nog köra på ett drev bara. Kan finnas andra anledningar att byta.

Underlättar det rent tekniskt att ha fler drev när man har så stor variation i utväxling? Eller hade det gått att bygga mer hållbart med tex endast 7 drev bak.

klart man använder alla tolv. men inte längs en grusväg på cv.

12 är mer än 11 som är mer än 10. lättare att sälja om inte annat.

när det gäller smalhet på dreven måste man vara nära vägs ände. så för 14 och 15 krävs flytande framkrans.

Underlättar det rent tekniskt att ha fler drev när man har så stor variation i utväxling? Eller hade det gått att bygga mer hållbart med tex endast 7 drev bak.
det får inte vara alltför stora hopp. men t ex 12-16 som jag har på en brompton är problemfritt.

jag tror att breddmåttet på drev och deras mellanrum på niodelat var en bra kompromiss för prestanda och hållbarhet när det gäller själva kassetten. men det är nog svårt att marknadsföra idag...

Tillbaka
Topp