SRAM söker patent för intressant framväxel

Man funderar ju lite på vilket problem man löser med detta, men det ser ju rätt fränt ut!
Patentet kanske är till för att andra tillverkare ska få svårt att konstruera en framväxel som gör bakväxeln överflödig?

Vadå? Det finns ju redan en framväxel som gör bakväxeln överfödig. Jag tror den i praktiken är skitdadålig:

SRAM's ide verkar också skitadålig (kan bara växla på ett spec. ställe i tramptaget) och skitadyr (minst 2-3 servomotorer med tillhörande tjafs) men kul med ideer i alla fall

Patentet kanske är till för att andra tillverkare ska få svårt att konstruera en framväxel som gör bakväxeln överflödig?

Ja så kan det vara, det är dock ett ganska rejält patent och de verkar faktiskt ha lagt lite möda på det, men det kanske man behöver göra pga juridik.

Men LITE roligt är det väl ändå att det är SRAM, slayer of the framväxels, som försöker uppfinna en ny...?

Någon skrev i kommentarerna till artikeln att anledningen till att SRAMs framväxlar funkar sisådär pga att shimano har en del viktiga patent på det området, kanske är detta ett försök att göra shimanos teknologi obsolet och att "revolutionera" drivlinan igen genom att återuppfinna framväxeln?

Sen kommer Shimano med sin fina framväxel inbyggd i vevaxeln, så står SRAM där med lång näsa igen.
fast var det inte senast en sidoflytande framkrans från shimano som var på tapeten? så man kan växla till flera bakdrev utan för kass kedjelinje. inte vad jag vet nånsin i produktion.

växlar i vevaxeln alltså växlar trots bara en singel framkrans, har funnits sedan 1890-talet, innan navväxlar slog igenom. ett tidigt exempel tillverkades av singer.

nästan hundra år senare, på 1980-talet sålde shimano i japan en liknande femväxlad konstruktion, senare har det funnits hammerschmidt, och schlumpf. har själv den sistnämnda på en brompton. direktväxeln och plus 65 procent. manövreras bekvämt med knappen i centrum av veven.

Senast ändrad:
singelklinga fast två växlar:)
.
3355EF81-9373-4ECE-BDA5-CEDC81C890E9.jpeg

fast var det inte senast en sidoflytande framkrans från shimano som var på tapeten? så man kan växla till flera bakdrev utan för kass kedjelinje. inte vad jag vet nånsin i produktion.

växlar i vevaxeln alltså växlar trots bara en singel framkrans, har funnits sedan 1890-talet, innan navväxlar slog igenom. ett tidigt exempel tillverkades av singer.

nästan hundra år senare, på 1980-talet sålde shimano i japan en liknande femväxlad konstruktion, senare har det funnits hammerschmidt, och schlumpf. har själv den sistnämnda på en brompton. direktväxeln och plus 65 procent. manövreras bekvämt med knappen i centrum av veven.
För att växla fram sparkar man alltså till knappen med foten? Om så, kan man göra det i farten eller är man tvungen att klicka ur?

Jajaja va ska man säga. På det glada 80 talet fanns det redan el växlar fram : Browning som Suntour shoppade och snart gick dom i kk http://velobase.com/ViewComponent.aspx?id=e86793a6-e84a-4bdb-8faf-fa02da8ec0ff

https://www.bikeman.com/the-attic/attic-what-izit-mainmenu-44/920-attic-what-izit-44
Har för mig att det var Julia Furtado som fick batteri torsk (vanligt 9volts batteri) på en tävling.

Å Shimano hade ett på g utan el. Man kunde justera steglöst från mindre till större med "ett drev" kom aldrig i produktion.

Finns fler försök som aldrig kommit längre än några "spion bilder"

/M

Senast ändrad:
För att växla fram sparkar man alltså till knappen med foten? Om så, kan man göra det i farten eller är man tvungen att klicka ur?
man gör det med sidan av hälen, och man kan vara iklickad. det finns manöverblad som följer längs veven, men funnit dessa onödiga.

går bra att växla i farten medan hälen passerar, men jag brukar för egen del göra ett lätt bakåttramp. känns tryggare på något vis.

manövern känns naturlig, och växlingen sker blixtsnabbt. går också att göra stillastående, t ex efter snabb inbromsning för ett rödljus. starta sedan på lägre växeln och vips är man uppe i fart och kan växla upp igen.

Återuppliva Hammerschmidt istället, dock kanske inte det mest effektiva systemet om det ska användas till landsväg.

schlumph har effektivitet som inte skämmer sig på landsväg. när man bara vevar framklingan med eller utan högre växel ilagd är det ytterst svårt att känna någon skillnad.

lägger inte märke till min faktiskt, och då kör jag på min brompton 50t-klinga vilket ger effektivt 82t på högre växeln, resulterande i hög fart på kedjan och en del motstånd när kedjan skall trixas förbi trissorna i bakväxeln.

botas med större trissor.

på en cykel med normalstora hjul och monterad klinga på t ex 30t innebärande effektivt sett 50t på högre växeln är detta problem inte närvarande.

Tillbaka
Topp