Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Kanske egentligen passar bättre i "frågor man inte vågar ställa"-tråden, men testar ändå. Hur högt vill man ha datorskärmen när man zwiftar? Står nämligen i begrepp att skruva upp en hylla på garageväggen. Ska/vill man ha överkanten av skärmen i ögonhöjd när man sitter upprätt?

Kanske egentligen passar bättre i "frågor man inte vågar ställa"-tråden, men testar ändå. Hur högt vill man ha datorskärmen när man zwiftar? Står nämligen i begrepp att skruva upp en hylla på garageväggen. Ska/vill man ha överkanten av skärmen i ögonhöjd när man sitter upprätt?

Du vill ha den lägre om du frågar mig, nacken mår inte så roligt annars efter ett par timmar. Kör själv med laptop placerad på en bänk i höjd med hoodsen och skärmen ganska uppvinklad, så det blir typ såhär;
1581880720170.png

Vart tittar du när du cyklar ute?
Jag klarar inte av att ha skärmen neråt, dessutom kan det väl bli en dum vana? Blicken långt fram..

Zwiftar du garaget ska du skruva upp en ikeagardin och en projektor i taket. Du får bäst bild och inget som är ivägen när du gör annat

Jag fick ge mig mot den här gubben i går, lite surt just då men när jag kollade profilen efteråt blev jag lite fundersam. Över 50 år gammal, 65 kg och 555 watt i FTP :eek:

Ingenting att bry sig om. Han har status ZRVG vilket betyder suspended rider, troligt beroende på att hans siffror är helt uppåt väggarna.

Du vill ha den lägre om du frågar mig, nacken mår inte så roligt annars efter ett par timmar. Kör själv med laptop placerad på en bänk i höjd med hoodsen och skärmen ganska uppvinklad, så det blir typ såhär;

Tack för input! Låter som en rimlig lösning. Och du besparade mig nog precis nackspärr! Har avdelat garaget, så det blir på väggen i gymdelen, annars hade projektor nog varit fint!

Tack för input! Låter som en rimlig lösning. Och du besparade mig nog precis nackspärr! Har avdelat garaget, så det blir på väggen i gymdelen, annars hade projektor nog varit fint!

Kör med det upplägget, har min gamla 40” monterad så att jag avslappnat ser mitt i TVn utan att nacken är konstigt vriden, som på bilden två inlägg upp. Det fungerar perfekt.

Sugen på mer innecykling trots våren runt hörnet?

Cykeltävlingarna lyser ju med sin frånvaro i dessa virustider men vill man tävla går det alltså inomhus och helt själv.

Varje onsdag 19:00 (herrar) och 19:05 ( damer) fram till slutet maj kör vi onsdagar Swedish Zwift Racing Cup by SZR.

Swedish Zwift Racing Cup by SZR! Så heter den helt nya tävlingsserien för elit- såväl som motionscyklister som går mellan 25:e mars och 27:e maj 2020 på den virtuella träningsplattformen Zwift. 10 deltävlingar körs på de vackraste och mest utmanande banorna i Zwift-världen varav de åtta bästa räknas i en totalställning.
Racen kommer livestreamas och kommenteras av Martin Björgvik och Karl Tiselius. Båda två väldigt rutinerade zwiftare. Martin är grundare av SZR och är Karl head coach och ”Directeur sportif” i svenska Team SZ som är ett av de absolut bästa tävlings-teamen world wide!

Swedish Zwift Racing Cup by SZR presenteras av Aktivitus Testklinik & Coaching som i samarbete med Gran Canaria Tursim sponsrar cupen med presentkort på valfria tjänster hos Aktivitus samt en komplett cykelträningsresa till Gran Canaria vintern 2021 värd 15 990:-

Wahoo och Maurten är cupens övriga partners och bidrar med träningsutrustning, till exempel en Wahoo KICKR värd 12 000:- , och energiprodukter till ett sammanlagt värde av 50 000:-

Bilagor

• 90584888_523337421709606_6030517125947326464_o.jpg
    90584888_523337421709606_6030517125947326464_o.jpg
    295.1 KB · Besök: 179
När fan drar ni igång? Är ju minst 2 månader kvar tills man kan köra lvg ute?
Senast jag postade i tråden var innan Coronan kom och drogs som en blöt filt över allt vad gruppträningar heter här i Oregon.
I veckan bet jag i det sura äpplet och skaffade en Kickr Core och ett Zwift konto för att muntra upp i den beordrade hemmakarantänen. Fungerade imponerande smidigt. I med hojen, upp med paddan och bara köra. Kickr skickar effekt och kadens och mitt Garminband klarar blåtand. Började med Zwift101-programmet för att komma igång (tröskel idag som nog inte riktigt var ägnat åt en som cyklar regelbundet).
Åker under svensk flagg och kör gärna ett av SZR-racen om det passar med nio timmars tidsskillnad.

Jag slängde på en gammal DA 11-21 kassett, som jag blivit för klen för att använda i verkligheten, på min nya Wahoo Kickr. Är det korrekt att anta att kassettvalet är helt oviktigt, eftersom det ändå är trainern som justerar motståndet?

Bara om du kör i ERG läge t.ex. i en workout.
Om du kör ett race eller frikör är det mer som på riktigt och alpe de zwift kan bli en utmaning med 11-21 om du har trainer difficulty på 100%.

Jag slängde på en gammal DA 11-21 kassett, som jag blivit för klen för att använda i verkligheten, på min nya Wahoo Kickr. Är det korrekt att anta att kassettvalet är helt oviktigt, eftersom det ändå är trainern som justerar motståndet?
Kassettvalet är oviktigt när du kör i ERG mode och kan göras mindre viktigt även utanför ERG mode.
Sänk trainer difficulty så slipper du växla så mycket när du inte kör ERG mode. Trainer difficulty är ofta missförstått.
Läs mer här: Trainer difficulty

Kassettvalet är oviktigt när du kör i ERG mode och kan göras mindre viktigt även utanför ERG mode.
Sänk trainer difficulty så slipper du växla så mycket när du inte kör ERG mode. Trainer difficulty är ofta missförstått.
Läs mer här: Trainer difficulty

Tack den länkade artikeln gav en utmärkt förklaring. Jag skall laborera med att dra ner på "Difficulty".

Skrev upp mig på Haute Route. Körde etapp 1 (tre systrar) idag på morgonen. 47 km 897 höjdmeter. Rätt slitigt. Imorgon blir det Alpe du Zwift med 1100 höjdmeter på 25 km. Men det är The Pretzel som skrämmer mig på söndag...

Skrev upp mig på Haute Route. Körde etapp 1 (tre systrar) idag på morgonen. 47 km 897 höjdmeter. Rätt slitigt. Imorgon blir det Alpe du Zwift med 1100 höjdmeter på 25 km. Men det är The Pretzel som skrämmer mig på söndag...

Samma här. Första loppet för min del, hade nog bort spara lite krafter till andra halvan. Småbarnsförälder och februari - gör ju inte gott för träningen direkt. Nåja, första hindren avklarade, förhandlingar med familjen och etapp 1. Morgondagen bör väl bli överkomlig, men söndag.... Vore kul med en virtuell Haute Route-tröja också.

Tack den länkade artikeln gav en utmärkt förklaring. Jag skall laborera med att dra ner på "Difficulty".
Jag fattar fortfarande inte?
Har "alltid" kör på fullt, vad blir skillnaden förutom att jag behöver växla mindre om jag sättet tex 50%? Känns det lättare, nä watten är samma, fattar inte.
Kommer jag kunna hänga med dårarna i nerförsbacke med 50% för där tycker jag att jag alltid blir ifrån åkt?

Har "alltid" kör på fullt, vad blir skillnaden förutom att jag behöver växla mindre om jag sättet tex 50%? Känns det lättare, nä watten är samma, fattar inte.
Kommer jag kunna hänga med dårarna i nerförsbacke med 50% för där tycker jag att jag alltid blir ifrån åkt?

Drar du ner till 0 så får du en "dumtrainer". Din avatar i spelet rör sig fortfarande långsammare uppför än på Platten givet att du håller samma effekt.

Drar du ner till 0 så får du en "dumtrainer". Din avatar i spelet rör sig fortfarande långsammare uppför än på Platten givet att du håller samma effekt.
Är inte poängen snarare att "den rör sig långsammare uppför och du slipper växla"?
Automatlåda måste klassas som "smarttrainer" om något.

Senast ändrad:

Difficulty har enbart att göra med vilken växel du behöver använda för att uppnå en viss watt i uppför och nerförsbacke.

100% = du måste ha låg växel precis som i verkligheten när du kör uppför en brant backe.
50% = nu behöver du ha en högre växel för att uppnå samma watt, för backen är nu bara hälften så brant för trainern.
0% = backen är nu i princip ingen backe längre utan trainern tycker allt är plan mark.

Samma sak gäller utför fast tvärtom med växlarna.
100% = brant nedför, behövs hög växel.
50% = inte lika brant utför, du behöver ha lättare växel för att producera samma watt.

I spelet rör din avatar sig efter hur många watt du producerar. Om du behöver använda 200w för att ta dig uppför en backe på 2 minuter, så spelar det ingen roll vilken Difficulty du har. Om du producerar dina 200w kommer du varje gång få samma tid. Skillnaden är bara vilken växel du behöver använda för att producera watten.

hej! Är ska snart starta mitt zwiftande men jag behöver hjälp med den sista detaljen! Vad ska ha för plattform? Hade varit trevligt med android ( nvidia shield) men hittar inget vettigt hur det funkar. Eller ska man köra Apple TV4. Någon som har kört på shielden?

hej! Är ska snart starta mitt zwiftande men jag behöver hjälp med den sista detaljen! Vad ska ha för plattform? Hade varit trevligt med android ( nvidia shield) men hittar inget vettigt hur det funkar. Eller ska man köra Apple TV4. Någon som har kört på shielden?
Funkar bara på utvalda Android device. Hjälper inte att side loada heller. Kan säkert variera från build till build men jag fick det inte alls att funka.
Windows appen verkar helt rutten också men funkar. I alla fall så länge man är påloggad som admin.
Jag har inte själv testat på atv4 men det är nog det man ska satsa på. Eller trainerroad....

Körde mitt först lopp på Zwift igår, eftersom det regnade och jag sökte omväxling till mina strukturerade pass.
Märkligt är min spontana reaktion.
- Starten var tuffare än ett XCO lopp med backig start
- Jag flöt fram och tillbaka i klungan trots jämn effekt
- I mål fann jag att halva gruppen gått i mål tidigare, utan att jag sett dem lämna gruppen
Att det inte gav mersmak är att ta till i underkant.
Iofs körde jag ganska lugnt med snitteffekt på 254 w och bara 165/136 bbm i max-/snittpuls, men ser man inte utbrytningar finns det ju ingen anledning att bränna på förrän det är dags för målgång.
Innan jag kör igen vänder jag mig hit för lite pepp från folk som gillar att köra lopp på Zwift.
Vad gillar ni och vad bör man tänka på?

- Starten var tuffare än ett XCO lopp med backig start
- Jag flöt fram och tillbaka i klungan trots jämn effekt
- I mål fann jag att halva gruppen gått i mål tidigare, utan att jag sett dem lämna gruppen
- Starter är tuffa, det var antagligen där du blev droppad från början. Räkna med att du ska ligga och trycka 120-140 % av din ftp i 1-2 minuter. Sen lugnar det ner sig.
- Flyter du fram och tillbaka i klungan gör du fel och du skriver själv varför. Du ska inte hålla jämn effekt i klungkörning utan vila på rulle och trycka på vi förningar. Så fungerar ju faktiskt riktig cykling också.
- Om man bortser från en ganska värdo powerup som gör en osynlig i 15 s är det omöjligt att missa utbrytningar i Zwift. Du har minimap och lista på gubbar till vänster (edit: jag menar höger) som ganska tydligt förklarar hur du ligger till och för längre lopp där glappen kan bli stora får du indirekta uppdateringar genom sprint/KOM tider.

Det låter på din beskrivning som om du redan från början hamnade i den "mediokra" klungan där ingen bryr sig om att göra en utbrytning eller annat skoj för att säkra 9'e platsen. Där kör alla ganska lugnt och sen sprintar man.

Annars, är du inte reggad på zwiftpower har loppet aldrig hänt

- Starter är tuffa, det var antagligen där du blev droppad från början. Räkna med att du ska ligga och trycka 120-140 % av din ftp i 1-2 minuter. Sen lugnar det ner sig.
- Flyter du fram och tillbaka i klungan gör du fel och du skriver själv varför. Du ska inte hålla jämn effekt i klungkörning utan vila på rulle och trycka på vi förningar. Så fungerar ju faktiskt riktig cykling också.
- Om man bortser från en ganska värdo powerup som gör en osynlig i 15 s är det omöjligt att missa utbrytningar i Zwift. Du har minimap och lista på gubbar till vänster (edit: jag menar höger) som ganska tydligt förklarar hur du ligger till och för längre lopp där glappen kan bli stora får du indirekta uppdateringar genom sprint/KOM tider.

Det låter på din beskrivning som om du redan från början hamnade i den "mediokra" klungan där ingen bryr sig om att göra en utbrytning eller annat skoj för att säkra 9'e platsen. Där kör alla ganska lugnt och sen sprintar man.

Annars, är du inte reggad på zwiftpower har loppet aldrig hänt
Startar man dessutom i B eller C klass och samtliga klasser startar samtidigt tycker jag det är omöjligt att hålla koll på de andra i "min" klass. Loppen ser helt annorlunda ut längst fram i A-klassen jmf med de lopp jag kört i B-klass.

Startar man dessutom i B eller C klass och samtliga klasser startar samtidigt tycker jag det är omöjligt att hålla koll på de andra i "min" klass. Loppen ser helt annorlunda ut längst fram i A-klassen jmf med de lopp jag kört i B-klass.
Nej det är lätt :) Du trycker allt du har och försöker hänga med i en klunga av starka cyklister. Sen filtrerar man mentalt bort dem som går över 20-min maxeffekt gränsen på zwiftpower.. Du kanske till och med trycker på lite extra i någon backe för att vara säker på att sålla ut några av lättviktarna. Klarar du av det så vet du efter 20 minuter att du är "först"

Tack för tipsen. Listan till höger du nämner finns ju i vanliga fall med de som ligger nära, men där var det tomt under det race jag körde. Jag måste kolla om det är en inställning som spökade.

...och så saknar jag fortfarande lite pepp om att det är roligare än att köra ett virtuellt race mot ett gäng 55-kilospluttar med 400W FTP än att köra mot sina egna mer verklighetsförankrade träningsmål ;-)
Eller är det bara att svälja att surgubbar med FTP under 300w och vikt över 70kg inte har där att göra?

Senast ändrad:
Jag kanske är trög och eller för gammal men jag fattar inte heller. Kör tr och netflix istället. Kanske roligare om man är duktig.

...och så saknar jag fortfarande lite pepp om att det är roligare än att köra ett virtuellt race mot ett gäng 55-kilospluttar med 400W FTP än att köra mot sina egna mer verklighetsförankrade träningsmål ;-)
Eller är det bara att svälja att surgubbar med FTP under 300w och vikt över 70kg inte har där att göra?

Hmm. Den i skrivande stund högst rankade plutten väger 58 kg och har ftp på 302 W: https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=7915

Vad är det för lopp ni kör egentligen? Det är en konkret och inte retorisk fråga eftersom jag själv efter typ 117 lopp i zwift aldrig stött på folk som fuskar så hårt att de sätter vikt till 55 kg med en ftp på 400 w

Ingen koll, det var något som dök upp som "event" i Zwift-appen. Jag är som sagt ny på Zwift. Efter lite googlande verkar det vara lopp via Zwiftpower som gäller.

Ingen koll, det var något som dök upp som "event" i Zwift-appen. Jag är som sagt ny på Zwift. Efter lite googlande verkar det vara lopp via Zwiftpower som gäller.
Aha! Zwift har någon slags allsång-på-skansen-alla-ska-med mentalitet i sina egna events. Det blir ofta ganska dåligt. Kör du lopp som börjar med en kryptisk bokstavskombination 2-4 bokstäver lång hamnar du förmodligen i ett lopp som inte är skräp

Tänk på att man bara ser de närmaste 100 på minimapen så är det ett stort race och du ligger på +100 plats kommer du inte se när fronten drar.

1. Kan någon tipsa om en Smart trainer som fungerar med en MTB?(gärna så billig som möjligt ;) ) (gärna den modellen där man monterar av bakhjulet)
2. måste man köpa en extra kasett eller där medföljer?

/ Väl mött

1. Kan någon tipsa om en Smart trainer som fungerar med en MTB?(gärna så billig som möjligt ;) ) (gärna den modellen där man monterar av bakhjulet)
2. måste man köpa en extra kasett eller där medföljer?

/ Väl mött

Elite Suito möter dina krav (medföljer adapter för thru-axle 142mm, boost behöver man köpa till extra adapter).
Medföljer också kasett, shimano 105

Mitt i bästa utedelen av säsongen slipar jag på inneutrustningen. Ska börja med zwift till hösten. Tänkte kolla med er innan jag köper de sista delarna. Jag tänkte köra följande:

taxc neo trainer
Telefon till Tv med Apple TV (troligen inte lägga pengar på en 4k utan spegla med en tidigare modell-rätt tänk?)

Funderingar:
Kommer mitt röda garmin pulsband att funkande detta? Hur?
Läse trainer av kadens (antar att den inte gör det..)? Hur får jag in min Garmin kadenstare i detta?

något jag glömt?

Vill du ha lopp med bättre samarbete i klungan och där man ofta pushar sig lite mer så prova ett Hare & Hounds race. Då startar de olika klasserna med lite mellanrum, och så ska de snabbare klasserna försöka komma ifatt de långsammare. Som D-cyklist så får man en liten extra kick när målet närmar sig och folk börjar rapportera i chatten att någon från en snabbare klass närmar sig.

På söndag 20:00 kommer det bli ännu bättre, då Fabian Cancellara himself ska starta sist och jaga alla andra i ett event som heter "Chasing Cancellara". Då kommer man troligen även få uppleva hur ryckigt Zwift kan vara innan fältet sprids ut. :)

Vill du ha lopp med bättre samarbete i klungan och där man ofta pushar sig lite mer så prova ett Hare & Hounds race. Då startar de olika klasserna med lite mellanrum, och så ska de snabbare klasserna försöka komma ifatt de långsammare. Som D-cyklist så får man en liten extra kick när målet närmar sig och folk börjar rapportera i chatten att någon från en snabbare klass närmar sig.

På söndag 20:00 kommer det bli ännu bättre, då Fabian Cancellara himself ska starta sist och jaga alla andra i ett event som heter "Chasing Cancellara". Då kommer man troligen även få uppleva hur ryckigt Zwift kan vara innan fältet sprids ut. :)
Påpassligt av dem att lyfta in det evenemanget. Motsvarande kördes i verkligheten medan jag bodde i Schweiz.
Noterade även att Nino bjudit in till en gruppträning i Zwift och bjussade på bilder från sitt träningsrum.

Borde ju heta chased by Cancellara ?

Borde ju heta chased by Cancellara ?

Man tycker ju det! Eller så är dom ute efter en effekt likt "the Amazing Spiderman", - "the Chasing Cancellara"! I vilket fall som helst så gick det åt skogen. När jag var på kilometer 24 så var han på 23 och närmades sig snabbt, sedan plötsligt försvann han både från sin livesändning på Instagram och från Zwift. Jag som var beredd att föreviga när jag blev virtuellt kränkt... :) Jaja, det blev en bra tur ändå. Lite längre än jag brukar köra och med en bra klunga där även en del cyklister från bättre klasser som kommit ikapp var med och höll uppe tempot..

Man tycker ju det! Eller så är dom ute efter en effekt likt "the Amazing Spiderman", - "the Chasing Cancellara"! I vilket fall som helst så gick det åt skogen. När jag var på kilometer 24 så var han på 23 och närmades sig snabbt, sedan plötsligt försvann han både från sin livesändning på Instagram och från Zwift. Jag som var beredd att föreviga när jag blev virtuellt kränkt... :) Jaja, det blev en bra tur ändå. Lite längre än jag brukar köra och med en bra klunga där även en del cyklister från bättre klasser som kommit ikapp var med och höll uppe tempot..
Då vann du ju, grattis inte många som håller undan för Fabio?

Tillbaka
Topp