Vad bör man ha med sig vid cyckeltur

Köpt en roadlite och tänkte börja cykla lite "längre" sträckor, ca:4-5 mil.
Vad ska man ha med sig, tänker om man får punktering eller något går sönder?

Slang, lagningskit inkl däckjärn, pump, insexnycklar, kedjebrytare och extralänk, ett par bars om energin tar slut, några zip ties om du får totalt haveri, lite silvertejp/gorillatejp, lampor om turen blir längre än tänkt, plast/gummihanskar och en mobiltelefon.

Ibland stressar man ju i en ny slang och glömmer att kolla så att det som orsakade punkteringen inte sitter kvar i däcket så ett lagningskit är en bra idé.

Om rundorna är inom rimlig radie för att man ska kunna hämtas upp med bil så behövs inget mer än mobil o vatten i flaskorna. Vid högre intensitet är det nog bra att få i sig lite energi. En gel är bra att ha med oavsett som reservbränsle.

Med lite pannben o ett kreditkort löser man det mesta.

Men det är ju trevligt att kunna ta sig hem för egen maskin. Så kör oftast med:

-Slang+däckjärn/tub
-Litet multiverktyg.
-Minipump eller kolsyrapatron

Klarar det vanligaste, men inte allt.

Slang, lagningskit inkl däckjärn, pump, insexnycklar, kedjebrytare och extralänk, ett par bars om energin tar slut, några zip ties om du får totalt haveri, lite silvertejp/gorillatejp, lampor om turen blir längre än tänkt, plast/gummihanskar och en mobiltelefon.

Ibland stressar man ju i en ny slang och glömmer att kolla så att det som orsakade punkteringen inte sitter kvar i däcket så ett lagningskit är en bra idé.
Oj det var en jäkligt lång lista för en tur på 4-5mil, har själv med med mig endast vatten på en sådan tur. I värsta fall får man promenera eller ringa nån om cykeln havererar.

Förutom ovan nämda saker är det bra att också ha med en kedja (bytes var 30-40 km) kedjeolja kan vara bra att ha, en xtra styrtejp i fall att, fett till lager, verktygslådan för ev mekaniska problem. Hjul kan vara bra att ha, extra kläder vid väderomslag, en ny cykel i fall det inte går att fixa haveri på plats. Det bästa är dock att ha med en följebil för alla eventualiteter som kan inträffa. Samt om man vill vara extra på den säkra sidan också en ambulans.

Äh fan, jag tror jag går ner till sjön och matar andarn... ändor... änderna i stället. Nog säkrast så.

Och stetoskop för att upptäcka hålet i slangen. ?
20150613_102018.jpg

Mer seriöst +1 på Manurhin2

Ska lägga till Djungelolja eller ngt annat antiinsektsmedel i mitt kitt.
Fick punka idag, höll på och bli galen på alla knott och broms som höll mig sällskap under slangbytet mitt i skogen.

Tack, var flera bra tips. :)
Men förstår inte vara vissa bara försöker göra sig lustig? Har man inget vettigt att säga är det lika att vara tyst.
Du fick bra svar i början, när ämnet är uttömt (eller tidigare) kommer ofta lite lustigheter, det är så det funkar här. Dessutom hade du kunnat söka först, det finns rätt många trådar med liknande frågeställning som du hade. Bara några exempel nedan.

Senast ändrad:
Till en tur på 4-5 mil behövs vatten, kreditkort, mobiltelefon, reservslang, däckjärn, kolsyrepatron och en kolsyrepump. Varken mer eller mindre. Inget att göra sig lustig över.
(Kör man tub byts däckjärn och reservslang ut mot en förklistrad försträckt tub)

Har en påse med två däckavtagare, ett multiverktyg, en liten bit däck och en minipump. Utöver det åker alltid tfn med och om jag cyklar i Stockholmstrakten ett SL-kort. På cykeln sitter två slangar. Så länge jag inte ska så länge att dagsljuset kan börja tryta är det utöver det bara förstärkningsplagg och vatten (samt något att tugga på om det väntas ta längre än 3-4 timmar.

Lite skämtsamma kommentarer får du helt enkelt räkna med dyker upp. Gillar du dem inte, ignorera dem. Om du har speciella användare du mest tycker skriver inlägg du inte gillar kan du dölja användarens inlägg.

Till en tur på 4-5 mil behövs vatten, kreditkort, mobiltelefon, reservslang, däckjärn, kolsyrepatron och en kolsyrepump. Varken mer eller mindre. Inget att göra sig lustig över.
(Kör man tub byts däckjärn och reservslang ut mot en förklistrad försträckt tub)
Kör man med slangar går det fint att köra med minipump och skippa kolsyrebiten om man vill. Smaksak säger jag.

Varför har du vatten med dig, du kan väl ringa någon som kommer ut med ett glas när du är törstig.
Händer att jag skippar även vattnet, men nu när termometern stiger över 25 så är det rätt praktiskt. Men ogillar massa tjafs i tröjan. Ser till att hojen är väl servad med däck bytta i lagomtid. Och har inte punkat senaste 2-3åren. Så den dagen den sorgen :)

Händer att jag skippar även vattnet, men nu när termometern stiger över 25 så är det rätt praktiskt. Men ogillar massa tjafs i tröjan. Ser till att hojen är väl servad med däck bytta i lagomtid. Och har inte punkat senaste 2-3åren. Så den dagen den sorgen :)
Nu inväntar vi bara herr Murphys entré i dramat. ;-)

Jag har ofta med mig lite mer än bara jag behöver. Men ibland är det avgörande eller vad säger du MrBottecchia?

Senast ändrad:
+1 på lagningskit. Jag har alltid haft med endast en slang med på turen, men efter en dubbelpunka där min kamrat hade med lagningskit i form av självhäftande lappar slapp jag både ringa på mamma eller gå hem 2,5 mil. Nu ser jag till att ha slang + självhäftande lappar.

Ni som ringer någon så fort ni får punka; är det er mamma ni ringer då?

Att promenera hem när man punkar 2,5 mil hemifrån är ju inga problem, men fy satans så tråkigt!
...tråkigt i vanliga skor, ännu tråkigare i landsvägsdojja.

Nej, lagningskit (vad det nu innehåller för var och en) tycker jag är minimum oavsett turens längd. Ser inte vitsen med att skippa det, eller vatten. Min mamma har ingen bil (eller körkort) och jag byter hellre en slang än att betala en trave hundringar för en taxiresa hem

Har en påse med två däckavtagare, ett multiverktyg, en liten bit däck och en minipump. Utöver det åker alltid tfn med och om jag cyklar i Stockholmstrakten ett SL-kort. På cykeln sitter två slangar. Så länge jag inte ska så länge att dagsljuset kan börja tryta är det utöver det bara förstärkningsplagg och vatten (samt något att tugga på om det väntas ta längre än 3-4 timmar.

Lite skämtsamma kommentarer får du helt enkelt räkna med dyker upp. Gillar du dem inte, ignorera dem. Om du har speciella användare du mest tycker skriver inlägg du inte gillar kan du dölja användarens inlägg.
kan man cykla en tur på under 4 timmar? blir det inte en runda då? Smidigt att sitta på slangarna då slipper man ju bibsvikten. Hur gör jag för att dölja dig??? Verkar vara som att du är undantaget, för resten är blankt i denna tråd ;)

Att promenera hem när man punkar 2,5 mil hemifrån är ju inga problem, men fy satans så tråkigt!

Det har aldrig hänt men jag skulle inte dra mig för att ringa morsan eller farsan om jag hade 2,5 mil att gå på asfalt i landsvägsskor..

/curlad 80-talist

Jag spekulerar i att problemet är kraftigt ökande.
Efter alla inlägg på flera obskyra forum så verkar många montera gp5000 tl på fälgar där det tar timmar att få på dom.
Är väl bara mamma eller taxi som gäller då vid punka.

M

Jag spekulerar i att problemet är kraftigt ökande.
Efter alla inlägg på flera obskyra forum så verkar många montera gp5000 tl på fälgar där det tar timmar att få på dom.
Är väl bara mamma eller taxi som gäller då vid punka.

M
därför cyklar vi med Schwalbe One så slipper vi punka och om det mot förmodan behövs jobbiga pnkafix. :)

Att gå 2,5 mil i ett par racerskor (eller i strumplästen) skulle i alla fall jag inte göra om något alternativ stod till buds (taxi, släklting eller bekant med bil, ...).

Tillbaka
Topp