Rockshox Pike inställningar?

Sladdbarn

Medlem
Hej jag har en Rockshox Pike framgaffel, 160 mm.
Går det att se exakt vilken typ och vilken årsmodell jag har?

Sag har jag koll på blir inte klok på de två vreden på bilden, kan någon vänlig själ förklara.
IMG_20200627_143311619.jpg

På a svarar jag att det ska finnas ett serie nummer på röret.
På b.. nån låsning och low speed compression dämpning

Du hittar ett serienummer på gaffeln, där den går in i ramen (på gaffelns baksida).
Sedan så matar du in det numret på den här sidan:
Vredet med ”Low Spd” angivet, det justerar dämparens lågfartskompression. Det har inte med hur snabbt du cyklar, utan hur snabbt dämparen rör sig i slaget.
Den justerar du för att ändra kompressionen vid långa, böljande gupp (bland annat).
Det stora drevet är en justering i tre lägen.
Låst, för att göra dämparen så stum som möjligt; Pedal, ett läge du ”skall” ha när du trampar; Öppen, för att kunna använda så mycket som möjligt av slaglängden (när du åker utförs).

Tack för svar.

"Vredet med ”Low Spd” angivet, det justerar dämparens lågfartskompression. Det har inte med hur snabbt du cyklar, utan hur snabbt dämparen rör sig i slaget."

Finns det någon vettig grundinställning? Jag väger ca 80 kg.

"Det stora drevet är en justering i tre lägen."

I vilket läge står den på bilden?

Tack för svar.

"Vredet med ”Low Spd” angivet, det justerar dämparens lågfartskompression. Det har inte med hur snabbt du cyklar, utan hur snabbt dämparen rör sig i slaget."

Finns det någon vettig grundinställning? Jag väger ca 80 kg.

"Det stora drevet är en justering i tre lägen."

I vilket läge står den på bilden?
Vrid på vredet, så vet du. Går det att vrida 2 klick medurs, så stod den i fullt öppet läge.
Går du in på länken från tidigare inlägg, då hittar du troligen en justeringsguide.
Annars så är det bara ut och cykla och justera.

Pumpa i luft tills du har ca 20% sag.
Gå till rock shox sidan länkad ovan. Ställ in rebound enligt rekommenderat värde för det tryck som gav 20% sag.
Sätt den i öppet läge på stora vredet. Dra på 7-8 click low speed.

Så. Nu har du en baseline som inte är helt kass att börja labba ifrån.
Enda sättet att veta vad som är rätt för dig är att ha en bas som inte är kass, som du alltid kan återgå till, sen testa att skruva på 4 click low speed, eller sätt vredet i pedal, eller snabba upp returen 2 click.
Eller något annat. Sen prova och se hur det känns.
Prova bara en sak åt gången.
Skriv upp dina ändringar och hur det kändes. Till slut har du något som passar dig.

Eller så går du bara på tabellvärden och får en helt ok inställning som inte är åt helvete

Det är mycket som påverkar hur du ”bör” ställa dämparen. Gaffelvinkel, vikt, terräng mm. Testa grundinställningen som Rockshox rekommenderar, de har även en app som heter ”TrailHead” som gör samma sak. Jag kör min så mjukt att den bottnar nästan varje gång jag är ute, cirka 30% sag och två klick LSC.

I botten av dämparen (undertill) kan du även ställa rebound, alltså hur snabbt dämparen återgår till sitt utgångsläge. Känns den för studsig så ställ ner den (mot sköldpaddan) och känns den för långsam så klicka några steg mot haren.

Vad gäller returen så har den även större effekt än man tror på upplevda "dämpningen". Långsam (dvs för långsam) retur och gaffeln känns nästan trasig. Stum, obekväm, dödar handleder osv. Med rätt retur (och servad gaffel inkl rätt sag och rimligt inställd lågfartskompression) så blir allt såå mycket bättre.
Bör även tilläggas att svarta vredet för LSC endast fungerar i open-läget.

Jag startade en tråd som gav mig en rejäl knuff i rätt riktning för inställningarna men det är som sagt otroligt individuellt.

Tillbaka
Topp