Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Man ska inte underskatta vad en cool cykel (med fjädring!) kan göra för motivationen att cykla. Och ärligt talat; är det säkert att barnen har roligare bara för att cykeln är aningens effektivare?
Jag tror att man ofta har mycket att vinna på att ge barnen det de vill ha. Båda mina killar gick i år från drygt 7kg (Woom, Frog) till Vitus på över 12kg med dämpad gaffel och allt. De har roligare än nånsin!
Har du nån woom till salu?

Barncyklar samlingstråd
Har en EarlyRider belter 14 till fyraåringen. Helnöjd egentligen, men sittpositionen är väldigt framåtlutad. Bra att hon redan nu får lära sig "rätt" position men det är ändå så att jag funderar på om det skulle vara värt med ett styre med högre rise. Stammen är redan höjd max, om jag inte börjar tumma på instick i stammen, vilket jag iofs säkert skulle kunna göra, hon kör ju inte särskilt hårt.

Men vsd finns det för MTB-styren med rise till barncyklar? Vill ju inte ha för brett, så ett vanligt styre gissar jag är uteslutet eftersom bromshandtag inte lär gå att montera när man kapat ner det till rätt bredd? 31.8 mm klämma, 49 cm brett.
Beställde det styret till pojkens. Fick söka lite men finns mindre styren här och där. Däremot var ordentliga pedaler svårare att hitta. Men hittade det oxå.

Barncyklar samlingstråd
White XC 240 i version 1.0.1 invägd på 9965 utan pedaler och 10280 med. Jag trodde att 10.3 var utan pedaler så jag är nöjd. Den lätta QR var för kort där bak så det blev en från min cyclepro istället. Sammanlagt 70g lättare än original ?

Sammantaget fin cykel, fint paketerat. Allt draget till ett JÄVLA moment och smort som fan. Även seat tube är väl infettat, men det går kanske när man väger 26kg.

Verkar som de ansträngt sig att hamna runt 10.0 utan pedaler. Plast spacers och några andra grejor som inte är supertunga. Jag har vägt en del men inte allt.
Om det är small block däck så är det white labeled. CST-JET TPI 27, 50-507, 24x1.95 står det på.

Tror stammen är 60mm får se om 35 funkar.

Barncyklar samlingstråd
Har ni fått 16'' att funka i skogen på naturlig stig med lite sten och rötter? Han cyklar lite skatepark men stig var väldigt svårt med de små hjulen.

Hoppades kunna cykla med båda barnen men flickan överraskade åt andra hållet. (Med 24'' så inte grabbens fel).

Bättre med pump track kanske?

Barncyklar samlingstråd
Har ni fått 16'' att funka i skogen på naturlig stig med lite sten och rötter? Han cyklar lite skatepark men stig var väldigt svårt med de små hjulen.

Hoppades kunna cykla med båda barnen men flickan överraskade åt andra hållet. (Med 24'' så inte grabbens fel).

Bättre med pump track kanske?
16” känns för litet här också, särskilt i kombination med att de har svårt att undvika de stenar och rötter som skulle kunna undvikas.

Barncyklar samlingstråd
Nä, precis. Delvis hjul och delvis koordination/vägvalet. Testar igen till våren, sen är det väl snart 20''.
Lite sten och rötter fungerade, men visst blev det sämre jämfört med springcykeln. Ge inte upp, hitta bättre (slätare) stigar! Du har inte så många chanser på sommarcykling med din lilla (det blir annorlunda när de blir större) klon!

Barncyklar samlingstråd
Jag lovade att vi skulle ut på släta stigar utan min cykel så jag kan hjälpa honom.
Nu ska vi först testa pump i Torna Hällestad! Det är coolt säger han.

Fick hem grejor till XC 240. Black Jack var inget vidare men Rocket Ron verkar toppen. Ställer black jack i skåpet om ingen lokalt vill ha det billigt. Sätter RR fram och original bak tillsvidare.
Orginal däck väger 550g mot RR 435g.
Bytte även skivor, det är riktig skit som sitter på. Låsringen på orginal väger 20g. Nya klarar vägen inte att väga.
Ca 300 ner på skivor och ett däck.

Barncyklar samlingstråd
Jag behöver hjälp.
Min son har provat liftassisterad cykling ett par gånger nu under semestern och blivit rejält biten. Problemet är att han behöver en mer ändamålsenlig cykel och jag kan inget om denna typen av cykling.

Dessa två gånger har han kört på sin vanliga "cykla till skolan cykel", en billig barncykel från Orbea med kort, hög, brant och tung HT-ram, stålfjädergaffel som fjädrar ungefär en cm trots att min son är hyfsat tung för sin ålder och hjul/komponenter av absolut billigaste slag. Han håller på att skaka sönder och får ont i händer och underarmar.

Vad ska man ha? Skulle en bättre HT med flackare gaffelvinkel, fungerande luftgaffel och plats för däck med större luftkammare vara en förbättring, eller är det FS som gäller?

Han är 10 år, 145 cm, 42 kg. Jag kan tänka mig begagnat, gillar att skruva och budgeten ligger på runt 10 000 kr. Finns det något vettigt under de förutsättningarna?

Tack på förhand.

Barncyklar samlingstråd
Jag behöver hjälp.
Min son har provat liftassisterad cykling ett par gånger nu under semestern och blivit rejält biten. Problemet är att han behöver en mer ändamålsenlig cykel och jag kan inget om denna typen av cykling.

Dessa två gånger har han kört på sin vanliga "cykla till skolan cykel", en billig barncykel från Orbea med kort, hög, brant och tung HT-ram, stålfjädergaffel som fjädrar ungefär en cm trots att min son är hyfsat tung för sin ålder och hjul/komponenter av absolut billigaste slag. Han håller på att skaka sönder och får ont i händer och underarmar.

Vad ska man ha? Skulle en bättre HT med flackare gaffelvinkel, fungerande luftgaffel och plats för däck med större luftkammare vara en förbättring, eller är det FS som gäller?

Han är 10 år, 145 cm, 42 kg. Jag kan tänka mig begagnat, gillar att skruva och budgeten ligger på runt 10 000 kr. Finns det något vettigt under de förutsättningarna?

Tack på förhand.
Någonting sånt här kanske? https://happyride.se/annonser/ad.php?id=124894

Barncyklar samlingstråd
Jag behöver hjälp.

Tack på förhand.
Nerd 24 ser fin ut men går säkert inte att få tag i beggad på kommando. Köpa hyrcykel efter säsongen?
Kan du sälja in HT så är HORNET JUNIOR cool.

Barncyklar samlingstråd
Det har du helt rätt i! Men å andra sidan kostar en cykel mer än budget över åren. Underhåll, uppgraderingar, krascher.

Såklart. Min sons stigcykel har inte behövt underhåll, förutom kedjan, och han kör hård. En DH cykel får troligtvis mer problem, men bike parks tjänar väl fortfarande på hyran. Tror att val berör på om man tycker om mekka själva eller inte.

Barncyklar samlingstråd
Såklart. Min sons stigcykel har inte behövt underhåll, förutom kedjan, och han kör hård. En DH cykel får troligtvis mer problem, men bike parks tjänar väl fortfarande på hyran. Tror att val berör på om man tycker om mekka själva eller inte.
Jo, vi förstår att din pojk kör hårt. Grattis att han inte sliter på grejerna då. Min pojk har behövt nya däck, ”villhövt” ny lättviktstolpe i coolfiber (det var nog mest pappa egentligen?) och strax är det dags för underbensservice på gaffeln. Plus att sadeln är kraschad. Och då kör han ändå bara simpel XC, inte ens Stockholms-stig eller DH. Och så har han en syster som också cyklar. Det drar iväg! ?

Jag spelar djävulens advokat. Självklart ska grabben ha en DH. Det är det roliga alternativet som också kan leda till mer spontancykling. Kör på det om ni hittar något passande!

Barncyklar samlingstråd
Jo, vi förstår att din pojk kör hårt. Grattis att han inte sliter på grejerna då. Min pojk har behövt nya däck, ”villhövt” ny lättviktstolpe i coolfiber (det var nog mest pappa egentligen?) och strax är det dags för underbensservice på gaffeln. Plus att sadeln är kraschad. Och då kör han ändå bara simpel XC, inte ens Stockholms-stig eller DH. Och så har han en syster som också cyklar. Det drar iväg! ?

Är förvånad över hur stark lätta Vpacen är. Min son bruka ramla flera gånger varje tur för att han vill köra allt: branta, steniga, krångliga uppförsbackar, smala spånger med kurvor, ... Cykeln har fått några repor och mjuka växelöron måsta riktas ofta, men det är allt. Låg hastighet och vikt av cyklisten hjälper såklart. Jag har bara bytt drev till 28t ovalt och styrlager till en angleset, men då är en Vpace redan nästan perfekt vid köpet.

Barncyklar samlingstråd
Vet inte om det finns någon mer allround fs som klarar park. Annars kanske det är utvecklande att varva ht med hyrcykel. Blir dyrt om hela familjen ska ha ett par tre cyklar var.

Barncyklar samlingstråd
Norco Fluid FS 1 24 känns spontant lite mer allround än clash och nerd. Ser fin ut. Tveksam till moralen i att öppna plånboken på vid gavel för en barncykel om man inte bor i backen dock.

Barncyklar samlingstråd
Min första post här och den kanske uppfattas som lite lat. Men det får jag ta :).
Behöver byta vevlager på yngsta grabbens Scott Scale 20 jr. Har kommit fram till att det är 68mm brett iaf, men orkar inte montera isär allt för att mäta axeln. Internet har inte gett mig svar heller... Så undrar om någon vet vad det ska vara för mått på nytt vevlager så jag kan beställa och göra allt i ett svep.

Tack på förhand ?

Barncyklar samlingstråd
Jag fyndade en begagnad White XC 240 igår (24", 2017 års modell). 400kr. Behöver byta växelörat och några små saker men det är varken dyrt eller tråkigt.

Vevlagret var rätt trögt så jag tänkte även byta det men jag såg att vevarmarna av någon anledning är anpassade för vuxna. 170mm. (Dottern är 125 cm och skall få ha cykeln till skolan när den är bekväm nog). Jag måste hitta ett vevparti med kortare vevarmar!

Vad är lämplig längd på vevarmarna? 140? Någon som har koll på var man köper ett vettigt vevparti till barncyklar? Gärna så billigt som möjligt då cykeln kommer vara en vardagscykel. Det skall vara ca 32 tänder. Cykeln är 1x8.

Barncyklar samlingstråd
Jag fyndade en begagnad White XC 240 igår (24", 2017 års modell). 400kr. Behöver byta växelörat och några små saker men det är varken dyrt eller tråkigt.

Vevlagret var rätt trögt så jag tänkte även byta det men jag såg att vevarmarna av någon anledning är anpassade för vuxna. 170mm. (Dottern är 125 cm och skall få ha cykeln till skolan när den är bekväm nog). Jag måste hitta ett vevparti med kortare vevarmar!

Vad är lämplig längd på vevarmarna? 140? Någon som har koll på var man köper ett vettigt vevparti till barncyklar? Gärna så billigt som möjligt då cykeln kommer vara en vardagscykel. Det skall vara ca 32 tänder. Cykeln är 1x8.
2020 har 140mm vev tror jag. Står i spacen.
32 / 11-34 är högt växlat för skogen men kanske ok på asfalt. Tänkte fixa större range

Vpace har vev. Frågan är vilket vevlager det ska vara

Barncyklar samlingstråd
Min första post här och den kanske uppfattas som lite lat. Men det får jag ta :).
Behöver byta vevlager på yngsta grabbens Scott Scale 20 jr. Har kommit fram till att det är 68mm brett iaf, men orkar inte montera isär allt för att mäta axeln. Internet har inte gett mig svar heller... Så undrar om någon vet vad det ska vara för mått på nytt vevlager så jag kan beställa och göra allt i ett svep.

Tack på förhand ?

Kan svara mig själv. Var tydligen 122,5mm axel (snabbt mätt). Bytte ut mot ett hastigt inköpt vevlager med 113mm axel. Glappar ju iaf inte längre. Kedjelinjen ser f.ö helt ok ut med kedjan på mittdrevet. Borde flyga tänker jag med lite tightare Q-faktor vilket säkert är skitviktigt för en snart sexåring med taxben :)

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Fast bäst är kanske
Men shit. Mina googleskills brukar vara bra. Det är ju precis det jag behöver! Jag sökte men hittade inget där i går.

Jag skall till XXL snart, skall se om de kan få hem ett. Annars får jag se om någon snäll Happyit kan köpa i sthlm och skicka till Göteborg. Om inte XXL kan skicka internt dvs.

Barncyklar samlingstråd
Men shit. Mina googleskills brukar vara bra. Det är ju precis det jag behöver! Jag sökte men hittade inget där i går.

Jag skall till XXL snart, skall se om de kan få hem ett. Annars får jag se om någon snäll Happyit kan köpa i sthlm och skicka till Göteborg. Om inte XXL kan skicka internt dvs.

Ville skriva att man kan beställa online och får hem, men ser nu: "Denna produkt kan endast köpas tillsammans med andra produkter".

Barncyklar samlingstråd
Dottern behöver ny cykel. 140cm. Jag tänker 27,5” hjul. Behöver inte vara MTB men skadar inte. Pris 5-10k (hellre 5 än 10, för 10 ska det vara mtb). Finns det ngt vettigt tillgängligt just nu eller ska man vänta till våren? XXL har en som ser ok ut, ännu mer om de skulle köra rea.

Barncyklar samlingstråd
Vi har nyligen bytt till 24" , först nu tar han sig vettigt fram på stig. Med 20" slogs det i och fastnade han i stenar och rötter hela tiden och höll på att tröttna på cykel.
Ja 24an går över förväntan trots att hon inte provat tidigare.
Vad blev det för nåt? Jag köpte till sist en white till fullpris i brist på bättre. Mycket nöjd. Sub 10 med bättre skivor och däck. Lite högt växlad för skog.

Barncyklar samlingstråd
Ja 24an går över förväntan trots att hon inte provat tidigare.
Vad blev det för nåt? Jag köpte till sist en white till fullpris i brist på bättre. Mycket nöjd. Sub 10 med bättre skivor och däck. Lite högt växlad för skog.

Vi tog över en Norco Fluid 2015 100/100 heldämpad. Var lite nojjig för vikten och jag märker att han blir trött snabbare men tycker också att det är roligare att cykla :)

Barncyklar samlingstråd
Vi tog över en Norco Fluid 2015 100/100 heldämpad. Var lite nojjig för vikten och jag märker att han blir trött snabbare men tycker också att det är roligare att cykla :)
Här är det total nybörjare på plattstig så en lätt hs är helträtt. Vi får se när det är grabbens tur vad han säger. 20'' blir nog helstel oavsett.

Barncyklar samlingstråd
Det här var ju lite pinsamt. Cykeln jag köpte är 26" och inte 24" som jag trodde. Jag var helt inställd på att den var 24" när jag så annonsen så jag reflekterade inte mer över storleken än så... Det måste varit den lilla ramen förvillade mig. Sjukt i alla fall.

Nu har cykeln nytt växelöra och skall få sig en total genomgång, sen åker den ut på blocket eller k&s här. Eller sparar som framtida cykel.

Tillbaka
Topp