Pinkbike XC Field test 2021 - tråden

Saknar YT Izzo test mot Evo, SE downcountrys

Ingen Scott heller med? Allebike är väll för okänt

Saknar YT Izzo test mot Evo, SE downcountrys

Ingen Scott heller med? Allebike är väll för okänt

Detta är ett XC test, Izzo är mer åt trailhållet, inte lätt med dagens alla kategorier =)
Izzo är ju konkurrent med Santa C Tallboy, Norco Optic .etc.

Scott 2021 verkar typ inget ändrats på, som med Oiz 2021 som de redan testade förra året.

Gällande Santa Cruz skulle det vara Blur men den kom ju för ett tag redan och är knappast revolutionerande på nåt sätt.

Alle Alpha hade varit kul men inte mest relevanta märket för PBs huvudmarknader. Vet inte om Alle säljer internationellt ens?

Senast ändrad:
Detta är ett XC test, Izzo är mer åt trailhållet.

Gällande Santa Cruz skulle det vara Blur men den kom ju för ett tag redan och är knappast revolutionerande på nåt sätt.

Alle Alpha hade varit kul men inte mest relevanta märket för PBs huvudmarknader. Vet inte om Alle säljer internationellt ens?
Nja står ju faktiskt from XC till downcountry rockets på listan?
Men visst är mer trailcykel än EVO och SE modeler på listan kanske

Hoppas nu de har stake nog att faktiskt välja ut en topp 3 lista. Så det inte är som det ibland är på deras round-ups där det är 20 produkter och ingen vinnare.

Hade jag varit smart nog hade det varit kul med en omröstning på happy inför resultatet men jag har noll koll hur man gör en poll :unsure:

Mina favoriter är i alla fall Spur och Epic Evo.:)
Epic Evo tyckte jag körde i diket på en gång, men det är möjligt att den är bättre än vad den verkar. Men i min värld är den en länkage- och dämpartrimmad vanlig epic, dvs inte mkt mer än vad man själv kan åstadkomma. Inte direkt som Spur som från grunden är designad som en latjolajbanshoj för trampcykling.

Epic Evo tyckte jag körde i diket på en gång, men det är möjligt att den är bättre än vad den verkar. Men i min värld är den en länkage- och dämpartrimmad vanlig epic, dvs inte mkt mer än vad man själv kan åstadkomma. Inte direkt som Spur som från grunden är designad som en latjolajbanshoj för trampcykling.

Jo det är väl egentligen bara Ranger och Spur som är "riktiga" egna modeller som är komplett utvecklade från grunden.
Evon till skillnad från Scalpel har åtminstone en egen baktriangel samt annan dämpar set-up samt att man slipper Brain så det är inte bara att övergaffla en vanlig Epic men visst känns det lite kompromissverk - vilket inte behöver vara dåligt om grunden är bra.

Hur är den trimmad i länkage? Trodde skillnaden mest var avsaknad av brain

Evon har 5mm längre kedjestag, 190x40 dämpare medan vanliga har specialmått för braindämperiet enligt tabellerna.
Och i och med det lär de gjort vissa modifieringar i dämparkurvan skulle jag tro.
Tyvärr alltid lite luddigt i presstexterna vad som skiljer exakt.

Evon har 5mm längre kedjestag, 190x40 dämpare medan vanliga har specialmått för braindämperiet enligt tabellerna.
Och i och med det lär de gjort vissa modifieringar i dämparkurvan skulle jag tro.
Tyvärr alltid lite luddigt i presstexterna vad som skiljer exakt.

jo förstått att baktriangeln är annorlunda. Precis som cannondale hade på förra SE, men länkaget trodde jag var samma, mer eller mindre. Men kanske skiljer lite pga annan dämpare. Undrar lite hur trampeffektiv den är, eftersom de ändå anser att xc versionen behöver brain.

jo förstått att baktriangeln är annorlunda. Precis som cannondale hade på förra SE, men länkaget trodde jag var samma, mer eller mindre. Men kanske skiljer lite pga annan dämpare. Undrar lite hur trampeffektiv den är, eftersom de ändå anser att xc versionen behöver brain.
Ja, nej så nog vet jag inte. Syftade mest till att de mulat in en annan dämpare, hade glömt bort att de gjort en annan baktriangel, tänkte att det bara var dämparfästet som var annorlunda.

Jag var väldigt sugen på en Epic comp då jag kan plocka ut en som förmånscykel. Men 485 reach på 1.92cm man känns lite kort.
Är väl bara Revel och Transition som har väl tilltagen reach av de cyklar i testet.

Jag var väldigt sugen på en Epic comp då jag kan plocka ut en som förmånscykel. Men 485 reach på 1.92cm man känns lite kort.
Är väl bara Revel och Transition som har väl tilltagen reach av de cyklar i testet.
Beror nog lite på hur du är skapt.
Med långa ben räcker det klart till för stigcykling men har man som mig sjukt korta ben så skulle en extra 15-20mm inte skada.

Inte hört talas om tidigare så var tvungen att surfa efter Grim Donut. Jösses, den där skapelsen ser helt vanskapt ut o borde åka direkt till "fula hojjar"-tråden utan att passera gå.
Den har ju allt. 3 vattenflaska hållare, flack HTA, brant STA.
Alla väntar ju på att Levy ska kuna provköra den men dom håller inne på testet ?

Äntligen måndag?
Fanns det Spur hemma i lager hos Velotek?
Leveranstiderna verkar ju börja dra iväg.

Intressant om de tar upp nåt om underhållet av länkagen.
Evon har 8 lager varav 6 är samma dimension.
Scalpel SE har väl ännu färre lager (tror 6?) där endast de nedersta är speciellt utsatta för smuts.
Ranger däremot har 18 lager, vilket torde driva upp underhållet.

Senast ändrad:
Äntligen måndag?
Fanns det Spur hemma i lager hos Velotek?
Leveranstiderna verkar ju börja dra iväg.

Intressant om de tar upp nåt om underhållet av länkagen.
Evon har 8 lager varav 6 är samma dimension.
Scalpel SE har väl ännu färre lager (tror 6?) där endast de nedersta är speciellt utsatta för smuts.
Ranger däremot har 18 lager, vilket torde driva upp underhållet.

såg att de hade ett ramset hemma. Såg Den sedan ihopbyggd. Så garanterat den som nämns ovan. O mig veterligen var det den enda de hade hemma.

har för övrigt beställt en Scalpel SE1. 15 november it is ???

Lite synd att de inte verkar jämföra med effektmätare på sitt testvarv utan bara uppför nån grusväg. Vissa cyklar inbjuder ju till att man tar i mer och att det då går fortare en stund tills man blir trött.

Ska ändå bli intressant att se hur mycket det skiljer i tid mellan cyklarna, t ex Yetin är ju rätt tung jämfört med de andra.

@Valhalla verkar som vi får lite Grim Donut snart också:-)

Intressant med klättringsjämförelsen men som skrivet ovan, man hade velat ha tider och snitt watt även uppför stigsegmentet. Ett länkage som är aktivt på en grusväg kan ju också skapa bra grepp uppför i en svårare klättring så man kanske tar sig lättare upp.

Intressant att Levy nämnde reachen på Spur (480) kändes lite lång när han bytte mellan cyklarna.

Jag fick provrulla en Alle Alpha nyligen med 480 reach och fick lite samma känsla. Levy är rätt snarlik mina mått baserat på den lilla info man har. För att bomba utför är reachen nog kanon (främst då den medger längre hjulbas också tror jag i kombo med HA) men vid tighta snabba klättringar kan det nog vara en nackdel.

Jag *tror* vi börjar närma oss läget där längre inte är bättre per automatik och jag tror min personliga gräns ligger runt 470 ish (181 lång med relativt kortare överkropp/armar).

Xc testet engagerar i alla fall av mängden kommentarer att döma ?

Tror Treken på XC delen också.
DC är svårare men Spur eller Epoc Evo är nog bra kandidater för prispallen.

Tyska Bike testade nya scalpel mot nya Epic, då vann scalpel, de tyckte brain funkade för dåligt för en 100k cykel.
Jag tror på scalpel för xc och Epic evo som dc.

Tillbaka
Topp