Pinkbike XC Field test 2021 - tråden

theBrand

Aktiv medlem
Jag tror man får se det i kontexten av de andra cyklarna i testet. Spur är nog ganska smidig jämfört med en genomsnittlig enduromoppe, men jämförd med en gaffel-trimmad XC-racer är det ju inte så konstigt om den är mindre alert i svängarna.

H.

Aktiv medlem
Men när kommer nya Smugglern då? Sentinel och Scout har ju fått ny kostym och så släpps Spur. Eftersom den fick ett nytt namn lär ju Smugglern leva kvar och borde väl då designas som ett mellanting mellan Sentinel och Spur för att därmed också ta fighten mot tex YT Jeffsy och Norco Optic. Kan de få lättheten och trampeffektiviteten från Spur i ett lika lekfullt chassie som nuvarande Smugglern lär det kunna bli succé!

theBrand

Aktiv medlem
Men när kommer nya Smugglern då? Sentinel och Scout har ju fått ny kostym och så släpps Spur. Eftersom den fick ett nytt namn lär ju Smugglern leva kvar och borde väl då designas som ett mellanting mellan Sentinel och Spur för att därmed också ta fighten mot tex YT Jeffsy och Norco Optic. Kan de få lättheten och trampeffektiviteten från Spur i ett lika lekfullt chassie som nuvarande Smugglern lär det kunna bli succé!
Cykeln du söker heter Evil Offering ;)

glitch

Aktiv medlem
Då var det dags för SB115.
Tror inte de high five:ar på marknadsavdelningen i Boulder nu.....

Nypåmtb

Aktiv medlem
Kan man köra angle-set på Revel Ranger och Yeti Sb 115?
Förstår inte varför de anses behöva så branta gaffelvinklar. 66 grader hade känts mer lagom för en aggressiv xc/dc cykel.

skier

Aktiv medlem
Största problemet med Yetin verkade vara att den var kort i förhållande till slaglängden, det blir ju bara värre med angleset. Gissar att den har lite längre reach som SB100 än som SB115 och känns lite mer balanserad pga det.

Verkar allmänt vara en lite svår kategori, varken cykeltillverkarna eller testarna vet vad de vill ha:)
Eller ja, de vill ha en cykel som klättrar som en supercaliber och går utför som en spur, men det är nog svårt att både äta kakan och ha den kvar verkar det som...

Mike Levy fick ju frågan i nån av videorna vilken av alla xc och dc cyklar han helst skulle köra BCBR (ordentligt stökigt etapplopp) på och då svarade han lite oväntat Supercaliber.

skier

Aktiv medlem
Undrar hur mycket snabbare Mike är än Sarah om de kört samma cykel? Det hade varit intressant att se skillnaden i varvtid mellan xc och dc-hojarna.
Jag plockade varvtiderna från videorna för deras snabbaste cyklar men det skiljer rätt mkt:

Sarah på Scalpel:18:21
Mike på Epic evo: 17:15

hm

Aktiv medlem
Undrar hur mycket snabbare Mike är än Sarah om de kört samma cykel? Det hade varit intressant att se skillnaden i varvtid mellan xc och dc-hojarna.
Jag plockade varvtiderna från videorna för deras snabbaste cyklar men det skiljer rätt mkt:

Sarah på Scalpel:18:21
Mike på Epic evo: 17:15
Mycket, jag Tycker nog det var lite .

skier

Aktiv medlem
Mycket, jag Tycker nog det var lite .
Jag tänker att dc-hojarna borde vara långsammare totalt på varvet eftersom de kommenterar så mycket kring hur mkt bättre xc-hojarna tar klättringen och det brukar vara en större del av totaltiden på ett varv.

Men det blir ju förstås bara spekulationer, kan ju vara dc-hojarna som är snabbast på just den banan. Spontant hade jag gissat att Sarah var snabbare än Mike mtp tävlingsbakgrunden.

skier

Aktiv medlem
För lång tid mellan testerna, hinner ju byta sport innan de testat klart :)

Epic evo verkar väl vara en bra alltiallo-hoj om man både vill tävla och bara cykla stig, hade gärna fått vara lite längre reach för mig.

Crossmax

Aktiv medlem
Den här tråden har tappat fart likt Majbäck på staffeten på OS 1992 . Vad var det som gjorde att folk tappade tappade intresset, när Spuren inte visade sig va den optimala snabbstigcykeln?
Nä, det var bara glitch som slutade hetsa i tråden efter att han gått och köpt en Epic EVO utan att invänta resultatet av testet!

Davidvargen

Ny medlem
För lång tid mellan testerna, hinner ju byta sport innan de testat klart :)

Epic evo verkar väl vara en bra alltiallo-hoj om man både vill tävla och bara cykla stig, hade gärna fått vara lite längre reach för mig.
Jag är helt med dig. Hade gärna fått varit lite längre reach.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Grim donut verkar rätt snabb på rätt bana...
Det där testet var ju super intressant, för den var skitsnabb på precis en grej, men rätt värdelös på allt annat. Framtidens cykelägande innebär att man kommer välja bland sina 50-60+ cyklar utifrån exakt den uppgiften den skall utföra.

- Ska du med ut och cykla i helgen?
- Absolut, men innan dess skulle jag behöva denna info: exakt rutt, topologi, höjdskillnader och vilken typ av mark vi kommer cykla på.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Varför så konservativ sadelvinkel? Jag hade velat se en starkt framåtlutad sadelstolpe med någon typ av sele att hänga i istället för sadel. Framtidsvykel? Pffft

freddag

Aktiv medlem
mer on topic: hur tror ni en mer konservativ xc-version av grim donut skulle påverka tiden på ett svenskt långlopp?

säg 100 mm fjädringsväg, 62 graders gaffelvinkel, lång offset på gaffeln som en stooge mk4, 80 graders sadelrörsvinkel, 480 mm kedjestag och 550 mm reach. men normalhögt vevparti för att kunna trampa. samma vikt som en vanlig xc-cykel såklart.
grim-donut-xc.png

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
mer on topic: hur tror ni en mer konservativ xc-version av grim donut skulle påverka tiden på ett svenskt långlopp?

säg 100 mm fjädringsväg, 62 graders gaffelvinkel, lång offset på gaffeln som en stooge mk4, 80 graders sadelrörsvinkel, 480 mm kedjestag och 550 mm reach. men normalhögt vevparti för att kunna trampa. samma vikt som en vanlig xc-cykel såklart.Visa bilaga 442673
Liknande scenario som i videon kanske? Snabbare utför, sämre på resten. Min fördom är att egenskaper som att vara vara snabb allround och bra på att klättra är egenskaper som är viktigare än just utför i XC.

Någon som tävlar i Svenska långloppscupen får gärna fylla i=)

freddag

Aktiv medlem
Liknande scenario som i videon kanske? Snabbare utför, sämre på resten. Min fördom är att egenskaper som att vara vara snabb allround och bra på att klättra är egenskaper som är viktigare än just utför i XC.

Någon som tävlar i Svenska långloppscupen får gärna fylla i=)
på vilket sätt är den sämre uppför tro? jag tvivlar inte på det du säger egentligen, det såg klumpigt ut uppför i pinkbikevideon, men jag fattar inte riktigt teorin. den branta sadelstolpen och långa bakändan borde underlätta med grepp och viktfördelning uppför tänker jag.

de har väl också en helt vanlig gaffel med kort offset som gör styrningen oprecis och knepig i tekniska uppförsbackar kanske.

jag föreställer mig att den kanske blir långsammare för en duktig cyklist som får svårare att flytta vikten fram- och tillbaka för att spara energi över guppigheter. med en jättelång cykel borde det handla mer om att bara bröta rakt igenom allt och låta fjädringen göra mer av jobbet med guppen. men det är väl å andra sidan vad många gör med sina heldämpade cyklar. å den tredje sidan kanske det blir lite som att sitta mitt på ett gungbräde, cykeln blir friare att röra sig uppåt och neråt där fram och där bak. tänker jag konstigt?

xzbatt

Medlem

säg 100 mm fjädringsväg, 62 graders gaffelvinkel, lång offset på gaffeln som en stooge mk4, 80 graders sadelrörsvinkel, 480 mm kedjestag och 550 mm reach. men normalhögt vevparti för att kunna trampa. samma vikt som en vanlig xc-cykel såklart.Visa bilaga 442673

Saken är väl den att det inte finns några partier eller scenarior i ett svenskt långlopp som kräver en 62graders gaffelvinkel så det lär ju inte finnas några direkta fördelar med ovan geometri.

Sen ställer jag mig i skaran av dom som kompromissar fart/nöje då jag ska leva med min fs alla andra mtb turer jag gör som inte är ett xc-långlopp.

InlineOla

Aktiv medlem
Med den långa fronten skulle man tappa en del fördel av att ligga på rulle, typ 20cm längre bakom än med en vanlig cykel. Må låta som en marginell faktor men det gör en del på lättåkt grusväg.

freddag

Aktiv medlem
Med den långa fronten skulle man tappa en del fördel av att ligga på rulle, typ 20cm längre bakom än med en vanlig cykel. Må låta som en marginell faktor men det gör en del på lättåkt grusväg.
intressant. å andra sidan skulle den branta sadelrörsvinkeln tillåta mer radikal aeroposition utan att få knäna i hakan.

edit: och den långa bakändan borde alltså ge konkurrenterna bakom en nackdel? :)

skier

Aktiv medlem
Jag tror som @InlineOla är inne på att största skillnaden blir en liten nackdel vid grusvägsåkande, det är ju trots allt en rätt stor del av loppen som handlar om att hålla sig kvar i en klunga. Den väldigt branta sadelstolpsvinkeln skulle nog kräva rätt mycket tillvänjning eftersom det blir andra muskler som jobbar jämfört med 74-75 graders vinkel (vid plattcykling).

På stig gissar jag att det varken gör till eller från så länge vikten är densamma, brukar varken vara speciellt tekniskt svårt/snabbt utför eller speciellt snäva svängar på ett långlopp. Personligen tycker jag att det som mest hindrar mig att köra fortare utför är att xc-däcken/hjulen inte håller om man gör för stora misstag snarare än cykelns geometri.

Tror en sån lång cykel skulle vara utmärkt att klättra med om man bara kommer runt i kurvorna, fästet borde vara fantastikt.

H.

Aktiv medlem
Redan med geometrin på tex Spur och Rangern var väl Pinkbikes kommentarer att däcken är det som sätter begränsningarna för cykelns kapacitet.

skier

Aktiv medlem
Ja, man märker det rätt tydligt tycker jag om man har flera hjulpar man kan skifta mellan.
Jag har en Rock Mountain Element med 120mm fram /110mm bak som blir som en helt annan cykel när jag lägger på hjulen från endurohojen. Misstänker att det är både däcken och gyroeffekten från tyngre hjul som gör att hela cykeln blir lugnare/riktningsstabilare.

Kan inte nån utveckla ett däck som beter sig som ett maxxis minion men rullar och väger som ett Conti Raceking? Det kan väl inte vara så svårt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer