Pinkbike XC Field test 2021 - tråden

Berk

Aktiv medlem
När du ställer den i soft är den i princip helt öppen och ingen funktion.
Är det så på nyare versioner? Har bara erfarenhet med gamla versioner då man kan ställa in känsligheten men inte så att den känns helt öppen.
Men att ställa Brain i soft är något annat än att ställa dämpare i öppen inställning. Tror inte att Pinkbike har ställt Brain i soft.

H.

Aktiv medlem
Tror nog hon betygsatt den efter prislappen och föeutfattade meningar ändå ;) när den visade sig va toksämst uppför och "bäst" utför enl klockan ... Men endå skriver hon tvärtom.
Hon skrev väl att den var trampeffektiv, det är inte detsamma som att den är bäst uppför. Och utför så är den inte ens bäst, trots dropper. Hon tyckte att den med tanke på dropper borde utklassa de andra utför men så var inte fallet.

hm

Aktiv medlem
Jaja den är ju iaf sämst på lätta delen av klättring, när nyttjas trampefftivteten annars ? Något mindre dålig på svårare delen av klättring om det ändå vore omvänt där.
Och att den har dropper har den väl för att canyon tycker man tjänar på det? Cannondale och övriga har inte gjort den bedömningen och har därmed inga droppers. Vilket också spez visar genom att va snabbast ner ...
Alla bygger väl cyklar på sitt vis.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vet inte hur duktig hon är men för ett proffs att köra reps är inget konstigt, det är en del av det dagliga jobbet för att hitta snabbast inställningar för (morgon)dagens tävling.
Känsla hit och plush dit så är det bara klockan vi kan mäta med.

Luxen har väl dropper för att kompensera sina svagheter.

kntzn

Aktiv medlem
Jaja den är ju iaf sämst på lätta delen av klättring, när nyttjas trampefftivteten annars ? Något mindre dålig på svårare delen av klättring om det ändå vore omvänt där.
Och att den har dropper har den väl för att canyon tycker man tjänar på det? Cannondale och övriga har inte gjort den bedömningen och har därmed inga droppers. Vilket också spez visar genom att va snabbast ner ...
Alla bygger väl cyklar på sitt vis.
Tror största anledningen att specialized och cannondale inte har dropper på sina renodlade XC cyklar är för att de har downcountry varianter av dessa cyklar som har det. På så vis fångar man upp fler kunder som av någon anledning inte vill ha dropper.

theBrand

Aktiv medlem
Mjao den öppnar upp mer flöde beroende på hur du ställer den. I praktiken blir soft i princip som en öppen dämpare.

Men vad vet jag, har ju bara ett gäng hojar med det och haft ännu fler.
Hur ofta kör du hojar utan brain? ;)

(Tror RymdKatten har haft en hoj med brain också om jag inte missförstått, så du är nog inte ensam om att tala från egen erfarenhet)

Spacekitty

Aktiv medlem
Mjao den öppnar upp mer flöde beroende på hur du ställer den. I praktiken blir soft i princip som en öppen dämpare.

Men vad vet jag, har ju bara ett gäng hojar med det och haft ännu fler.
Jag har haft en S-works Epic 19, så det är min erfarenhet vad gäller att soft inte är öppen.

Berk

Aktiv medlem
Tror största anledningen att specialized och cannondale inte har dropper på sina renodlade XC cyklar är för att de har downcountry varianter av dessa cyklar som har det. På så vis fångar man upp fler kunder som av någon anledning inte vill ha dropper.
Tror verkligen att anledningen är att inte tappa poäng i tyska test. Det finns folk som vill har dropper på en Lux. Men det finns många som vill ha en så lätt som mögligt renodlad XC-raket och en med dropper blir vikten i spec mycket högre. Den blir också dyrare med dropper.

glitch

Aktiv medlem
Dumma kanadicker, kan vi få sista XC åket nu så vi kan summera och ladda om för den viktigaste delen DC-hojarna!😁
Scalpel SE mot Evo o Spur som kommer från sidan och försöker lönnmörda dem andra🙃

mv70

Aktiv medlem
Dumma kanadicker, kan vi få sista XC åket nu så vi kan summera och ladda om för den viktigaste delen DC-hojarna!😁
Scalpel SE mot Evo o Spur som kommer från sidan och försöker lönnmörda dem andra🙃
Du menar som en Izzo Ninja fast den fick ju inte vara med i DC spurten :)

glitch

Aktiv medlem
Du menar som en Izzo Ninja fast den fick ju inte vara med i DC spurten :)
Typ, Izzon fick dock lönnmörda konkurrenter i Enduro Mtbs trail bike test.
Dock fick Trek Fuel best Buy men Izzo vann när alla parametrar räknades in.
Izzon verkar riktigt vettig men jag tror den är rätt mycket mer "trailbike" än hojarna i pinkbiketestet.

Supersonic

Aktiv medlem
Hmm men att köra Epicen med avstängd Brain i testet gör ju att ett av cykelns fördelar förloras. Svårare att jämföra den med övriga, eftersom man knappast cyklar hojen så.

Undrar om de gjorde så på effektivitetstestet också.

Någon mer som inte fattar varför Supercaliber får så dålig tid på effektivitetstestet, det borde ju vara hemmaplan för den hojen?

marr

Moderator
Forumvärd
Hmm men att köra Epicen med avstängd Brain i testet gör ju att ett av cykelns fördelar förloras. Svårare att jämföra den med övriga, eftersom man knappast cyklar hojen så.

Undrar om de gjorde så på effektivitetstestet också.

Någon mer som inte fattar varför Supercaliber får så dålig tid på effektivitetstestet, det borde ju vara hemmaplan för den hojen?
Märkligt, man borde ge cykeln bäst möjligheter sett till varje test. Typ låsta dämpare, brain osv osv.

skier

Aktiv medlem
ganska mycket konstigheter som kommer fram i den videon. Först säger hon att hon körde den med brain i läge 2, sen säger Mike att han körde effektivitetstestet i mittenläget (3?) sen avslutar de med att säga att de körde med brain helt öppen för att göra det rättvist mot de andra cyklarna som de inte heller använde lockout på.

Varför använde de inte lockout på de andra cyklarna? Verkar helt snurrigt om man nu specar cykeln med en lockout eller med en brain så ska de väl använda dem så det går så fort som möjligt på deras testvarv. Xc race handlar ju trots allt om att komma snabbt runt en bana... Framstår tyvärr mer och mer som content och mindre och mindre som test, lite synd när de ändå lägger ner så mycket tid på det.

mzi

Aktiv medlem
Och den enda bristen var väl att man märkte när brain kickade in? Vilket den väl inte gör om den är helt öppen.

Jensen

Aktiv medlem
Och den enda bristen var väl att man märkte när brain kickade in? Vilket den väl inte gör om den är helt öppen.
fast det är väll just det som diskuterats, att helt öppet läge ändå inte riktigt är helt öppet.

men håller med om att det är märkligt då epicen ju har Brain av en orsak och så är väll meningen att den ska användas. Annars minskar ju meningen med att även ha med evo versionen. Dessutom har den väll brain just för att utan Brain är ramen mer livlig men mindre effektiv trampmässigt, då är det ju orättvist om man stänger av något den är designad att funka med.

glitch

Aktiv medlem
Först var Luxen 6 sekunder snabbare än nästa hoj, nu var Epicen 4s långsammare.
Deras tidtagningsmoment känns inte som mycket att gå på tyvärr. Som sagt ovan, de har ändå lagt ned mycket jobb men ändå är det rätt hafsigt.

Braindiskussionenr också rätt skum. Nåväl, nu är det i alla fall dags för DC delen alla väntat på :)
Förbandet kliver av scen.

Jensen

Aktiv medlem
det var ändå intressant när hon nämnde "klonkade", för just det är ju något jag upplevt de gånger jag testat och har inte gillat det

Berk

Aktiv medlem
ganska mycket konstigheter som kommer fram i den videon. Först säger hon att hon körde den med brain i läge 2, sen säger Mike att han körde effektivitetstestet i mittenläget (3?) sen avslutar de med att säga att de körde med brain helt öppen för att göra det rättvist mot de andra cyklarna som de inte heller använde lockout på.

Varför använde de inte lockout på de andra cyklarna? Verkar helt snurrigt om man nu specar cykeln med en lockout eller med en brain så ska de väl använda dem så det går så fort som möjligt på deras testvarv. Xc race handlar ju trots allt om att komma snabbt runt en bana... Framstår tyvärr mer och mer som content och mindre och mindre som test, lite synd när de ändå lägger ner så mycket tid på det.
Kan förstår att dom vill testa hur trampeffektivt cyklar är utan lockout. Med lockout på blir alla cyklar nästan lika tramp effektiv. Men då hade det varit bättre att trampa uppför en lite mer stökigt backe för att ha en mer realistiskt scenario.

theBrand

Aktiv medlem
Filmerna är ju ett komplement till artiklarna. Även om text har blivit lite omodernt så är det inte så dumt att läsa lite om vad de skriver också.

"That being said, while the Specialized Brain is awesome on climbs, it’s not always as easy to ride on the descents. At speed, and on smoother sections, it was great in the middle setting that made the bike easy to pump into the terrain. But on our rooty test track, I found my that favorite setting was wide open, which basically means that I liked the Brain best when it was backed right off. That made it feel the most natural and there wasn’t the sensation of the valve opening like there was with the firmer settings. Switching back and forth between bikes with "regular" suspension definitely didn't help though, and I'd like to spend more time with the Brain to see if I can get used to it in a firmer mode. "

glitch

Aktiv medlem
Där försvan intresse helt för Brain mod
Det kräver helt klart tillvänjning. Tror man vänjer sig rätt fort förvisso men jag tyckte det kändes som gaffelglapp / styrlagerglapp hela tiden när jag testade men det var många år sen nu.
Ska bli intressant hur effektiv de tycker Evon är mot Brainversionen.

Jensen

Aktiv medlem
+1!
Klonket skulle ju vara mindre märkbart i denna generation men verkar finnas kvar.
Alltså, det har säkerligen blivit mindre. Men jag personligen är tveksam till att man kommer kunna trolla bort det så länge sakerna bygger på mekanik snarare än elektronik så som live valve. Ändå lite förvånad att det är Fox o inte specialized som släppt det. Visserligen var väll fox de första med Brain, om än i samarbete med Specialized. Men hette väll terralogic då.

med det sagt så vänjer man sig kanske. Frågan är bara varför behövs vänja sig när det finns saker som känns bra direkt. Men det är ju en smaksak.

mv70

Aktiv medlem

hm

Aktiv medlem
Finns test av XC cyklar utförda av XC cyklister ?
Tycker alla tester man stöter på är körda av folk med liten erfarenhet av svett. Och snacket blir mest att dom är obekväma , okapabla utförs ,klena däck mm.. mot vad dom vana vid samt ständiga hånet av kläder.
Hur intressant vore ett test av dh/enduro cyklar om den som gjorde testet knappt sett eller kört någon sån typ cykel ...

Synd på detta försök ändå att dom inte jämförs med dc cyklarna av samma person och sätt . Samt hade gärna sett bmc , Scott, mondraker , sniper ..

Men ändå kul test och bättre än inget men tveksamt om det finns nån relevans i det överhuvudtaget.

Supersonic

Aktiv medlem
Jag har många gånger undrat samma sak. Jag är rejält trött på test av XC-cyklar där en av de första kommentarerna av skribenten är "det här är första gången jag cyklar en XC-cykel och är därför normalt van med mer slag i dämpningen".

Vad skulle DH-cyklister anse om relevansen och informationsutbytet om det skulle vara renodlade XC-cyklister som gjorde test på DH-cyklar. Med kommentarer om enorm vikt, allt för mjuk fjädring, hög trampineffektivitet osv på varje cykel, även de i toppnivå i sin klass.

Pinkbike är ju i huvudsak primärt en site för mer bergsorienterad mountainbikecykling, så jag förstår att de har skribenter därefter. Och ingen skugga ska falla på Sara och Mike, utan jag vänder mig mer mot ett ofta återkommande upplägg som inte är särskilt optimalt för att ge en bra bild av den produkt som testas.

skier

Aktiv medlem
Finns test av XC cyklar utförda av XC cyklister ?
Tycker alla tester man stöter på är körda av folk med liten erfarenhet av svett. Och snacket blir mest att dom är obekväma , okapabla utförs ,klena däck mm.. mot vad dom vana vid samt ständiga hånet av kläder.
Hur intressant vore ett test av dh/enduro cyklar om den som gjorde testet knappt sett eller kört någon sån typ cykel ...

Synd på detta försök ändå att dom inte jämförs med dc cyklarna av samma person och sätt . Samt hade gärna sett bmc , Scott, mondraker , sniper ..

Men ändå kul test och bättre än inget men tveksamt om det finns nån relevans i det överhuvudtaget.
Tyska bike magazin brukar ha 3-4 testare varav 2 är tävlingscyklister på världscupsnivå (typ topp 30).
Problemet för dem blir väl att vara objektiva iom att de ofta är sponsrade av något av märkena, men det blir ändå (inte helt oväntat...) mer data-styrt, ofta med effektsiffror för att backa upp.

De testade t ex Trek supercaliber när den kom mot Canyon Lux och en 8 kg hardtail (Stoll R1) genom att köra varv på en 4km xc-bana och jämföra effekt, puls och tid för att se om FS, softtail eller hardtail var snabbast (Supercalibern var snabbast).

Pinkbike är ju som sagt mer en utförsinriktad site, så testerna blir ju därefter, men både Sarah och Mike har placerat sig rätt högt upp på xcm-tävlingar, så de kan ju cykla och är vältränade, bara att det saknas ett vettigt testprotokoll.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Pinkbike är ju som sagt mer en utförsinriktad site, så testerna blir ju därefter, men både Sarah och Mike har placerat sig rätt högt upp på xcm-tävlingar, så de kan ju cykla och är vältränade, bara att det saknas ett vettigt testprotokoll.
Det är väl alltid utmaningarna med såna här "tester" att de blir baserade på personliga känslor och uttryck (läs klonket från Brain som exempel). Åas sidan så vete tusan om tyska tester i något lab med robotar som gör saker är så verklighetstrogna heller 😁 Bara för att en sak har testats i ett lab med ett visst utfall betyder ju inte det att det passar alla.

Men ändå kul att de faktiskt har gjort detta tycker jag.

skier

Aktiv medlem
Det är väl alltid utmaningarna med såna här "tester" att de blir baserade på personliga känslor och uttryck (läs klonket från Brain som exempel). Åas sidan så vete tusan om tyska tester i något lab med robotar som gör saker är så verklighetstrogna heller 😁 Bara för att en sak har testats i ett lab med ett visst utfall betyder ju inte det att det passar alla.

Men ändå kul att de faktiskt har gjort detta tycker jag.
nja, de tyska mtb-testernas betyg är till största delen baserade på känsla ändå, men de har flera cyklister (medelvärde av olika känslor) och mätvärden på ramstyvhet och liknande som komplement (men en rätt liten del av totalbetyget). Sen kan jag störa mig på att de ger lite för mycket vikt i totalbetyget till sånt som lackkvalitet och ramgarantier.

Det jag vänder mig mot i pinkbike-testet är att de bara går på känsla och dessutom från bara en cyklist, den tidtagning de gjort blir ju rätt meningslös, det kan lätt skilja 30s mellan två 20min varv för mig på samma cykel, det går ju inte att säga nåt utifrån det, räcker med ett felaktigt spårval ett av varven.

Sen håller jag med om att det är kul att de gjort det, även om jag mer ser det som en recension än ett test så är det iaf en input till på hur de olika cyklarna beter sig, särskilt eftersom det oftast inte är möjligt att provköra själv före köp.

glitch

Aktiv medlem
Mycket gnäll om testet - handen på hjärtat är vi alla smarta nog att kunna läsa lite mellan raderna och se vad som passar en själv bäst. Scalpel har ju fått kanonomdömen i alla test som går i linje med pinkbike med beröm för länkaget, effektiviteten osv.
Sen personligen skulle den aldrig bli aktuell pga. alla speciallösningar.

Jag håller med ovan, vi ska vara glada för att dem ens gör testet och jämfört med de flesta andra siterna är detta bra underhållning och tillräckligt vetenskapligt för att ge en fingervisning om cyklarnas styrkor och svagheter för att hitta den som passar en själv bäst.

Om de bara kunde dra igång DC delen nu någon gång :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer