Velotek i Uppsala eller trailstore.seOj, vad jag blev sugen på en Spur nu! Hittar ingen svensk återförsäljare. Någon som vet hur/var man beställer en?
Vad ska bli nästa trend hos internetcyklisterna tro? Kortare reach och längre stam?:D den eviga jakten på att kränga mer prylar fortsätter IAF.Jag *tror* vi börjar närma oss läget där längre inte är bättre per automatik...
Jag tror ju att vikthetsen kommer få en revivalVad ska bli nästa trend hos internetcyklisterna tro? Kortare reach och längre stam?:D den eviga jakten på att kränga mer prylar fortsätter IAF.
Det där kan va nått faktiskt. Längre styrstam ger mer tryck på framhjulet å då slipper folk köra med DH-däck på plattstig. :-)Vad ska bli nästa trend hos internetcyklisterna tro? Kortare reach och längre stam?
Det tror faktiskt jag också, när normalvikten för en stigcykel närmar sig 15kg så är det dags för en vändning neråt igen.Jag tror ju att vikthetsen kommer få en revival![]()
Det borde vara aerodynamik, men på grund av att piloten inte törs se ut hur som helst så har cykelns förmåga att klyva vinden inte så stor betydelse när den som trampar fångar vind i klass med en spinnaker.Jag tror ju att vikthetsen kommer få en revival![]()
På ren XC, absolut aero. Bara att titta på gravelsidan där det ska bara feta aerohjul trots relativt lägre farter enligt devisen "luftmotstånd som luftmotstånd vare sig det är pga. farten eller vinden på slätten".Det borde vara aerodynamik, men på grund av att piloten inte törs se ut hur som helst så har cykelns förmåga att klyva vinden inte så stor betydelse när den som trampar fångar vind i klass med en spinnaker.
Lite stil i skogen är ju alltid välkommet.Det borde vara aerodynamik, men på grund av att piloten inte törs se ut hur som helst så har cykelns förmåga att klyva vinden inte så stor betydelse när den som trampar fångar vind i klass med en spinnaker.
SLite Off Topic. Tar mig friheter idag.
Ja den va fin.Lite Off Topic. Tar mig friheter idag.
Kan du dela med dig av lite mer av slutsatserna i testet? Förvisso mest nyfiken på Evo mot SE men de har ju en del gemensamt.Tyska Bike testade nya scalpel mot nya Epic, då vann scalpel, de tyckte brain funkade för dåligt för en 100k cykel.
Jag tror på scalpel för xc och Epic evo som dc.
Å andra sidan ger ju framsteg i material också tåligare delar. Tittar man på XCO så köttar ju en kille som Nino eller MVDP rätt hårt på en "anorektisk" racehoj.Att det kommer en mindre studs när man slår i taket för reach, HA och SA är inte detsamma som att trenden för dessa kommer vända. Det tror jag inte kommer ske. Däremot tror jag att det som redan är tydligt vad gäller slaglängd kommer förstärkas - stigcyklister kommer nog börja gå ner i slag, eftersom geometrin innebär att slaglängd inte fyller samma behov för att få förlåtande egenskaper.
Sen låter det också rimligt att vikt kommer bli en ny trend. Nu har allt fokus legat på att skapa allt mer mångsidiga hojar, då har vikt fått stå åt sidan för att få till hållbara hojar. Men nånstans känns det ju orimligt med stigcyklar som väger nästan som en DH-cykel. Problemet är väl bara att många, just pga mångsidigheten, utsätter sina stigcyklar för påfrestningar som kanske inte hade varit aktuella med "sämre" geometri.
Eller som Mike Levy skrev i någon kommentar, cyklar som Transition Spur och Revel Ranger är så kompetenta att däcken blir begränsande faktor för vad de duger till.
Absolut! Men viktoptimering kostar. Det kräver jobb att utveckla lätta komponenter, och vill tillverkare gå utanför spec på komponenter måste de säkert förhandla med tillverkarna eller själva testa en massa. Tror tex att typ vevarmar och styrstammar kan bantas av rätt lätt. När såg ni senast nån med en avbruten vev?Å andra sidan ger ju framsteg i material också tåligare delar. Tittar man på XCO så köttar ju en kille som Nino eller MVDP rätt hårt på en "anorektisk" racehoj.
Förvisso får dem en ny hoj om de vill, men jag tror knappast teamen utsätter sina toppåkare medvetet för risken att ram eller hjul viker sig i en viktig tävling. Dels för de så klart vill vinna men de vill nog heller inte riskera skadade cyklister.
Men nånstans känns det ju orimligt med stigcyklar som väger nästan som en DH-cykel
De jämförde Epic s-works mot scalpel hm1. De tyckte Epic hade en bekvämare sittställning med högre styre och kändes tryggare utför med helt öppen brain. Uppför gungar det när man trampar med öppen brain. Med stängd brain funkade det för dåligt utför.Kan du dela med dig av lite mer av slutsatserna i testet? Förvisso mest nyfiken på Evo mot SE men de har ju en del gemensamt.
å andra sidan brukar ju inte wc hojarna de kör på vara i absolut lättaste setup heller.Å andra sidan ger ju framsteg i material också tåligare delar. Tittar man på XCO så köttar ju en kille som Nino eller MVDP rätt hårt på en "anorektisk" racehoj.
Förvisso får dem en ny hoj om de vill, men jag tror knappast teamen utsätter sina toppåkare medvetet för risken att ram eller hjul viker sig i en viktig tävling. Dels för de så klart vill vinna men de vill nog heller inte riskera skadade cyklister.
Ja, det är detta jag menar. Man har svalt viktstraffet för det har varit värt det. Min nuvarande hoj är utan tvekan den tyngsta jag haft, förutom DH-cyklar. Likväl är det också den bästa och mest mångsidiga.Folk har dock halvblind accepterat tyngre cyklar under dom senaste åren när man gick från 10 till 11 delat och sen till 12.
Bredare fälg och däck gör inte cykeln lättare...
Inlägg i däcken
Osv...
Det är ju rätt små skillnader i geometri iaf när Bike mäter upp själva. Båda cyklarna har 67.5 styrvinkel, Epic har 75.6 sadelvinkel vs 75.0 på scalpel. Bara 2mm skillnad i hjulbas, är egentligen bara reach som skiljer nämnvärt (467 på Epic vs 453 på scalpel).Intressant! Scalpelen har ju fått bra omdömen just för länkagets förmåga att äta stöka men fortfarande vara trampeffektivt (på Scalpel SE testerna jag läst).
Samtidigt hade jag nog tänkt att den slackare Epicen skulle vara tryggare utför samt få beröm för den brantare sadelrörsvinkeln.
Vilken hoj är referens HT i test?Det bästa vore ju om deras referens-ht är snabbast, skulle ta död på hela testet :)
Tror inte de har avslöjat det än.Vilken hoj är referens HT i test?
Håller inte @dangerholm på nåt liknande projekt på DH? Förutom Sparken som skall ner riktigt mycket i vikt?
http://instagr.am/p/CDBSjIUistk/ 12.5kg för en lätt DH...
Senaste ram till Gambler ska väga 2.6kg utan dämpare.
Dh cyklar har lättare kassett, ingen dropper. Dom tappar dock lite på däcken (inte alltid) och lite på gaffeln. Skillnader är inte så stora.
Jag har själv inte haft en stigcykel under 13kg på många år
Dagens är runt 13.3kg och skulle nog gå att banta en del om jag öppnade plånboken.
Endurohojar som många kör stig med kan lätt hamna runt 15kg...
Jo så fattade jag det oxå, lux brukar iofs få bra omdömen för trampeffektivitet i de tester jag sett. Lite märkligt ändå iom att lux inte är lättast, bara sitta och spinna grusväg uppför på 300w borde ju vikten spela in.Tror inte de har avslöjat det än.
Hörde jag rätt att Luxen var över 10 sekunder snabbare på "efficiency testet"? Är inte det helt galet mycket?
Måste ju bli en evighet på ett långlopp på snällare underlag?
Precis så. Hoppas som du är inne på att de ger någon feedback på varandras hojar också även om den "vetenskapliga" delen är uppdelad dem emellan.Fattade jag det rätt om Sarah har testat rena XC-hojarna och Mike DC-hojarna? Har de även testat varandras cyklar? Vore ju kul med jämförelser mellan xc och dc.
Det gör han nog, på en Gambler. Jag har ingen aning om var han kommer hamna dock...Håller inte @dangerholm på nåt liknande projekt på DH? Förutom Sparken som skall ner riktigt mycket i vikt?
Det verkar onekligen vara en sjukt fin cykel. Priserna på komplett cykel verkar ju dock helt knepiga. 56k för en GX-build? Vad kostar en GX-grupp, 4k? Hjulen, 3k? Gaffel, 7k? Det blir typ 10k över till däck, sadel och styre.Oj, vad jag blev sugen på en Spur nu! Hittar ingen svensk återförsäljare. Någon som vet hur/var man beställer en?
En RockShock SIDLuxe Ultimate, kostar typ €400. Så lite svettigt pris är det. Men inte lika svettigt som en komplett GX-build. €2500 hade varit rimligt för en ram med dämpare.Väldigt fin. 3199euro för frame only. Är det inte med en fin dämpare är det långt ifrån min prisklass.
Ja, skulle gärna har en Spur! Tur att jag redan har för många cyklar och är nöjd med min stig-HT (köpte ny ram för 4000 kr på K&S, 599 euro hos tillverkaren).Väldigt fin. 3199euro för frame only. Är det inte med en fin dämpare är det långt ifrån min prisklass.