Pinkbike XC Field test 2021 - tråden

maRRtin

Medlem
nja, de tyska mtb-testernas betyg är till största delen baserade på känsla ändå, men de har flera cyklister (medelvärde av olika känslor) och mätvärden på ramstyvhet och liknande som komplement (men en rätt liten del av totalbetyget). Sen kan jag störa mig på att de ger lite för mycket vikt i totalbetyget till sånt som lackkvalitet och ramgarantier.

Det jag vänder mig mot i pinkbike-testet är att de bara går på känsla och dessutom från bara en cyklist, den tidtagning de gjort blir ju rätt meningslös, det kan lätt skilja 30s mellan två 20min varv för mig på samma cykel, det går ju inte att säga nåt utifrån det, räcker med ett felaktigt spårval ett av varven.

Sen håller jag med om att det är kul att de gjort det, även om jag mer ser det som en recension än ett test så är det iaf en input till på hur de olika cyklarna beter sig, särskilt eftersom det oftast inte är möjligt att provköra själv före köp.
Nu körde dom ju faktiskt flera varv med varje cykel.

"So that's how we did it, with each bike facing the same 20-minute-ish course over and over again during the last four weeks."

Jensen

Aktiv medlem
Mycket gnäll om testet - handen på hjärtat är vi alla smarta nog att kunna läsa lite mellan raderna och se vad som passar en själv bäst. Scalpel har ju fått kanonomdömen i alla test som går i linje med pinkbike med beröm för länkaget, effektiviteten osv.
Sen personligen skulle den aldrig bli aktuell pga. alla speciallösningar.

Jag håller med ovan, vi ska vara glada för att dem ens gör testet och jämfört med de flesta andra siterna är detta bra underhållning och tillräckligt vetenskapligt för att ge en fingervisning om cyklarnas styrkor och svagheter för att hitta den som passar en själv bäst.

Om de bara kunde dra igång DC delen nu någon gång :)
På Scalpel se, och vi pratar special. Tänker du på vevpartiet och att fälgen är förskjuten 3 mm? Eller vilka mer special tänker du på när vi pratar om SE? :-)

glitch

Aktiv medlem
På Scalpel se, och vi pratar special. Tänker du på vevpartiet och att fälgen är förskjuten 3 mm? Eller vilka mer special tänker du på när vi pratar om SE? :-)

Ocho på SE och för alla varianter:
Vevar AI offset
Ai offset hjul
Pressfit30 BB
Garantibegränsning på svingen

Jensen

Aktiv medlem
Vevar AI offset
Ai offset hjul
Pressfit30 BB
ocho på SE? Inte vad jag kan se.
Vevpartiet absolut. Det kan jag köpa i vad du menar. Vevlagret, Jaru, går ju sätta i tex wheelmfg om man vill det.
Svingen har jag missat vad som är special garantimässigt, vad är det som är special där med garantin? Menar du med att det ”bara” är 5 år på svingen (så som de flesta andra tillverkare har på hela ramen) Medans de har livstid på resten av ramen?

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
ocho på SE? Inte vad jag kan se.
Vevpartiet absolut. Det kan jag köpa i vad du menar. Vevlagret, Jaru, går ju sätta i tex wheelmfg om man vill det.
Svingen har jag missat vad som är special garantimässigt, vad är det som är special där med garantin? Menar du med att det ”bara” är 5 år på svingen (så som de flesta andra tillverkare har på hela ramen) Medans de har livstid på resten av ramen?
Jag skrev slarvigt, jag menade så klart Ocho för den vanliga, och resten av listan för alla varianter av Scalpel.
Precis, begränsad garanti på den delen av ramen som flexar.
Trek, Spesh, Transition, Revel t.ex. erbjuder alla "lifetime warranty". Sen är alltid frågan hur garantierna tillämpas.
Utgående Scalpel var det rätt vanligt med sprickbildning tror runt vevhuset? Har två polare som fick nya ramar på garanti. Då blir också förtroendet lite sänkt.

Sen tycker jag det är synd att SE2 fått SX gruppen.
Också hade jag gärna sett något slackare HA och något brantare SA :)

Men den är säkert hur bra som helst, verkar ju så på testerna. Har ju haft flera Cannondale racers så jag är inte omöjlig på den punkten haha

Jensen

Aktiv medlem
Jag skrev slarvigt, jag menade så klart Ocho för den vanliga, och resten av listan för alla varianter av Scalpel.
Precis, begränsad garanti på den delen av ramen som flexar.
Trek, Spesh, Transition, Revel t.ex. erbjuder alla "lifetime warranty". Sen är alltid frågan hur garantierna tillämpas.
Utgående Scalpel var det rätt vanligt med sprickbildning tror runt vevhuset? Har två polare som fick nya ramar på garanti. Då blir också förtroendet lite sänkt.

Men den är säkert hur bra som helst, verkar ju så på testerna. Har ju haft flera Cannondale racers så jag är inte omöjlig på den punkten haha
fast köper du tex en scott så är det ju 5 år på hela ramen. Stort märke ändå. Menar inte att de inte kunde göra det bättre. Men det lät ändå som om vi pratade om en garanti som var märkligt kort när det gäller branchen.
förra generationen hade (främst på första årgången) problem vid nedre lagerinfästning för svingen, men det var ju första året och de la på mer kolfiber där (running change) och tror inte de haft lika stora problem där efter det. Och som sagt, den delen har ju livstid. Inte hört om någon som haft problem med den delen som flexar, svingen alltså. Men absolut, önskvärt att det var livstid där med. Tycker bara det är lite komiskt att kalla något som är branschstandard hos många märken som något som är ”special lösning”. Just saying. Sen behöver man ju inte gilla den för det. Det låter jag vara osagt, finns ju annat man kollar på med.

Tyckte bara att ibland målad saker upp som skitstort fast det inte är det. Vevpartiet ser jag som största ”problemet”. 3 mm offset i en ram som sägs ta2,4” däck så skulle jag nästan kunna gissa att det finns marginal att trycka i ett lånehjul från kompis såvida man inte kör 2,4. Vilket kanske inte ä allt för vanligt på den typen av ram. Me. Absolut, har man som dig (om jag minns rätt) flera hjulpar att switcha mellan, då är det en större grej.

Senast ändrad:
Ai bakhjul har samma ekerlängd som vanliga.
2016/2017 var det vanligt med sprickor, 2018 och senare inte så mycket.
Har en 2018, livstidsgaranti på ramen också. De borde ju lärt sig till nya.

Vevarna är ju ganska bra, så inte så stort uppgraderings behov. Finns eftermarknads drev.
Vevlagerlösningen, nja...

Jensen

Aktiv medlem
Ai hjulen har samma ekrar över allt på hojen. Eller min Scalpel 2017 hade det. Alltså alla 56 ekrar, oavsett vart de satt. Det har väll inte vanliga icke Ai hjul. Så tanken isig är inte såååå dum. Det är det där om man vill låna hjul av andra eller har många hojar man vill växla hjul mellan och alla inte har Ai

Berk

Aktiv medlem
SX är väl bra, så lägger man mindre pengar på en grupp men ska enda sälja direkt.

Jag hade gärna också det släckare HTA och också längre reach. Annars är det än jättefin cykel (om man inte behöver byta mellan olika hjulpar).

Jensen

Aktiv medlem
Utrustningsnivåer är alltid intressant. Kan tex tycka det är ”banana” att man har Xtr och till o med en Xt kassett på Scalpel 1 hi-mod för över 90000kr. Eller att man idag får Gx på 60000kr hojar från vissa märken. Hade även när det gäller SE önskat att det fanns en modell mellan 1 och 2. Lika märkligt att damvarianten bara finns utrustad som 2an men inte benämns som SE2

men som Berk skriver. Beror ju på om man ändå tänkt slakta den så.... men det är väll samtidigt inte tanken från tillverkaren.

cande

Medlem
Jag har köpt Scalpel SE1 efter att ha kört Canyon Spectral ett par år (och dessförinnan bara större cyklar) Har nu cyklat den ca 30mil. Scalpel är inte en cykel utan en bergsget. Brantare STA behövs inte - länkaget gör hela skillnaden. Den är fenomenal uppför men samtidigt otroligt plush. Its Magic. Jag kommer från DH och inte XC, så för mig är detta nytt. Att faktiskt (nästan) ha kul uppför och på nästan-platten. Men det är inte en DH cykel. Nope. Kanske en grad till hade varit toppen på HTA, men tror mkt det beror på hur och var man cyklar. jag låg mellan två storlekar och valde den större. Reach blev perfekt. Jag är så jävla happy.

maRRtin

Medlem
Vevar AI offset
Ai offset hjul
Pressfit30 BB
Ok jag är uppriktigt nyfiken på varför alla är så anti PF BB30. Jag en CAADX (köpt 2014, används som daglig pendlare samt grus/vintercykel), SuperSix (köpt 2016) och en Habit SE (köpt 2016).
Samtliga har väl detta vevparti, jag har aldrig haft ett enda problem med dom. Har inte behövt byta ett enda av dom heller.
Vad är det som är så dåligt?

Berk

Aktiv medlem
Ok jag är uppriktigt nyfiken på varför alla är så anti PF BB30. Jag en CAADX (köpt 2014, används som daglig pendlare samt grus/vintercykel), SuperSix (köpt 2016) och en Habit SE (köpt 2016).
Samtliga har väl detta vevparti, jag har aldrig haft ett enda problem med dom. Har inte behövt byta ett enda av dom heller.
Vad är det som är så dåligt?
Troll? ;)

Berk

Aktiv medlem
Haha, nej. Jag är bara nyfiken på vad det är som är så dåligt. Kan ju vara bra att veta vad folk har haft för problem om det skulle dyka upp något.
Enda PF BB30 jag har erfarenheter med är den på min frus lvgcykel. Den har aldrig haft problem, men den har inte kört många mil. Pressfit vevlager på min egen lvgcykel ger oljud, som nästan alla PF gör efter ett tag. Andra med mer expertis kan berätta om fina BB30 standarden.

glitch

Aktiv medlem
Haha, nej. Jag är bara nyfiken på vad det är som är så dåligt. Kan ju vara bra att veta vad folk har haft för problem om det skulle dyka upp något.
Jag ogillar alla former av pressfit och föredrar lager man skruvar i ramen då det är betydligt smidigare att meka med dem och man faktiskt kan ta bort och återmontera lagren utan att behöva använda en massa våld.
Sen är PF bättre än äkta BB30 där lagret ligger direkt i ramen. Jag inbillar mig att PF har mindre problem med knirk.

Jag har själv haft och har både BB30 och numera PF30A och bara att Cannondale sätter stora BB30 dekaler på ramarna fast än det kan vara lite vad som helst räcker för att reta gallfeber på mig.
På en BB30 ram jag hade började vevlagret knirka, lagret i sig var hur fint som helst men enda sättet att få tyst på eländet var att knacka ur lagret med risk för att det skulle förstöras och återmontera med loctite.
Med gängat lager hade det varit en barnlek.
Sen har jag en personlig preferens för shimanos vevar och deras konstruktion samt möjligheterna till 3dje parts delar.
Äh jag kan skriv en uppsats om detta.
Låt oss bara säga smaken är som baken :)

Jensen

Aktiv medlem
Enda PF BB30 jag har erfarenheter med är den på min frus lvgcykel. Den har aldrig haft problem, men den har inte kört många mil. Pressfit vevlager på min egen lvgcykel ger oljud, som nästan alla PF gör efter ett tag. Andra med mer expertis kan berätta om fina BB30 standarden.
fast alla kastar skit på pf30. Ingen snackar om att vart o varannat shimano lager på ramar är pf. Tekniken är densamma. Lagrena är typ lika tjocka. Osv.

tycker det skulle vara intressant att se lite mer ramar med t47

Berk

Aktiv medlem
fast alla kastar skit på pf30. Ingen snackar om att vart o varannat shimano lager på ramar är pf. Tekniken är densamma. Lagrena är typ lika tjocka. Osv.

Nästan alla här klagar väl om alla pressfit lager standarden?

T47 verkar fin. Sista tre (mtb)cyklar jag köpte hade BSA-73, gammal, fin standard!

glitch

Aktiv medlem

Mitt hat är genuint kategoriskt och omfattar alla sorts presspassningar för vevlager. Här diskrimineras ingen :)

Jensen

Aktiv medlem
Nästan alla här klagar väl om alla pressfit lager standarden?

T47 verkar fin. Sista tre (mtb)cyklar jag köpte hade BSA-73, gammal, fin standard!
Skulle nog ändå vilja påstå att det vrids ur lite mer hat mot ”30 standarderna”. Men är som sagt bara en känsla. Fördelen med t47 är ju att den både ger möjlighet för tillverkaren att välja externa lager. Men även interna, utan att behöva ta hänsyn till vilken Axel vevpartiet har. Tex inte behöva sätta i lövtunna lager för att man vill ha 30 mm axel på en ram som är byggd efter en standard som är avsedd för 24 mm Axel. Med t47 får du in en 30 mm Axel, med bra lager och fortfarande skruvade koppar, även internt. Nu är det väll chrisking som varit med o tagit fram det, så inte superförvånad. Dock få som hakat på.

Edit: sorry. Alldeles för mycket OT. Jag vet.

maRRtin

Medlem
Jag ogillar alla former av pressfit och föredrar lager man skruvar i ramen då det är betydligt smidigare att meka med dem och man faktiskt kan ta bort och återmontera lagren utan att behöva använda en massa våld.
Sen är PF bättre än äkta BB30 där lagret ligger direkt i ramen. Jag inbillar mig att PF har mindre problem med knirk.

Jag har själv haft och har både BB30 och numera PF30A och bara att Cannondale sätter stora BB30 dekaler på ramarna fast än det kan vara lite vad som helst räcker för att reta gallfeber på mig.
På en BB30 ram jag hade började vevlagret knirka, lagret i sig var hur fint som helst men enda sättet att få tyst på eländet var att knacka ur lagret med risk för att det skulle förstöras och återmontera med loctite.
Med gängat lager hade det varit en barnlek.
Sen har jag en personlig preferens för shimanos vevar och deras konstruktion samt möjligheterna till 3dje parts delar.
Äh jag kan skriv en uppsats om detta.
Låt oss bara säga smaken är som baken :)
Ah, tack för för vecklade ut det. Mest en principsak alltså ;)

skier

Aktiv medlem
Det varierar tyvärr rätt mycket mellan olika cykeltillverkare hur bra toleranser de har, min förra orbea oiz höll jag på att bli tokig på att den käkade vevlager (typ 4/säsong), min nuvarande Rocky Mountain har jag fortfarande (ta i trä) inte bytt på efter två säsonger. Gängade lager har (vad jag upplevt) inte de problemen.

glitch

Aktiv medlem
Grymt off topic diskussion, men pressfit engagerar :) Det är väl som vanligt "Your mileage may vary" beroende på användning, toleranser osv.
Ett Shimano HTII vevlager kostar en dryg hundring och är plättlätt att få dit och bort på nolltid.

Hatar också interna bromsdragningar av samma anledning. Pajar en externt dragen broms är det bara häkta på en ny / reservbroms. Speciellt när man idag kan sätta fina snygga täckluckor över och göra kvasi-interna lösningar som man ändå kommer åt.

glitch

Aktiv medlem
Jag har köpt Scalpel SE1 efter att ha kört Canyon Spectral ett par år (och dessförinnan bara större cyklar) Har nu cyklat den ca 30mil. Scalpel är inte en cykel utan en bergsget. Brantare STA behövs inte - länkaget gör hela skillnaden. Den är fenomenal uppför men samtidigt otroligt plush. Its Magic. Jag kommer från DH och inte XC, så för mig är detta nytt. Att faktiskt (nästan) ha kul uppför och på nästan-platten. Men det är inte en DH cykel. Nope. Kanske en grad till hade varit toppen på HTA, men tror mkt det beror på hur och var man cyklar. jag låg mellan två storlekar och valde den större. Reach blev perfekt. Jag är så jävla happy.
Kul att du är nöjd! Jag tror också den är superbra. Det var en intressant diskussion i Pinkbike-podden om skillnaderna på Transition Spur mot cyklarna som kom från XC sidan. Förvånansvärt nyanserat faktiskt.

H.

Aktiv medlem
Kul att du är nöjd! Jag tror också den är superbra. Det var en intressant diskussion i Pinkbike-podden om skillnaderna på Transition Spur mot cyklarna som kom från XC sidan. Förvånansvärt nyanserat faktiskt.
För en som inte orkar med videos/poddar pga att det inte går att skumma texten, vad kom de fram till?

aland33

Medlem
För en som inte orkar med videos/poddar pga att det inte går att skumma texten, vad kom de fram till?
Att Levy gillade bäst EVO:n av samtliga DC cyklar. Spuren var väldigt kompetent men att man måste jobba hårdare för att få den att gå riktigt hårt.
Sarah skulle välja EVO:n av alla cyklar om hon skulle köra ett xcm och Levy skulle välja en Supercaliber om man ska rejsa på riktigt och är skicklig utför.

De pratade även om att man idag är alltför mycket insnöad på gaffelvinklar och de trodde inte att xc-typ cyklar kommer att bli flackare än Epicen på några år. Måste hända något mer med cyklarna/geometrin om gaffelvinkeln ska bli ännu slackare.

Intressant avsnitt.

Själv är jag lite tveksam till dessa tester men är ytterst glad och intresserad att få ta del av dem. Kanske det har diskuterats tidigare men några saker som man undrar över:

- varför inte använda samma hjulset på alla cyklar? Nu används endast samma däck. Jag vet att man behöver jämföra klara modeller mellan tillverkarna men jag tycker att speciellt hjulen kan påverka effektivitet och varvtider (speciellt klättring)
- varför körde man Epic med brain i öppet läge på testvarven? Är det inte just detta som man lite betalar för när man köper en Epic.
- jag valde helt klart rätt cykel då jag förhandsbeställde EVO:n samma dag den lanserades :-)

glitch

Aktiv medlem
Jag hade väntat mig en hyllningskör utan dess like för Spur, men istället var det väldigt nyanserat. Typ grym cykel till mycket men måste pressas rätt hårt och köras snabbt för att komma till sin rätt och jag anar att de tyckte den var lite klumpig i relation till de andra cyklarna i alla annat än warp speed.
Risken blir ju att den är så pass kompetent att den körs i så köttigt terräng att geon förvisso är stabil nog men att dämpningen helt enkelt tar slut. Tar man Tallboy som närmsta exempel så känns det som att Santa Cruz medvetet satsade på utförsegenskaperna och "XC egenskaperna" hölls tillbaka.
Spur känns som de vill dra den mer åt XC kompetens men geon leder en in på sån körning att mer slag i slutändan ändå hade behövts för att kunna komma till sin fulla rätt.

Sen snackades det mycket om proffs racers och hur konservativa de är vilket gör det svårt för tillverkarna att pusha utvecklingen då proffsen är aviga mot ny teknik.

hm

Aktiv medlem
Ja bara att köra samma däcktryck på olika fälgar mellan jag vet inte vad ? 25-30i är ju bara det lite "fel" och dom kunde gått kört med orginaldäck och optimalt tryck istl..

glitch

Aktiv medlem
Känns som de tappat tempo på detta.....inte så XC alls. Håller tummarna att första DC hojen kommer idag i alla fall.
Jag gissar att de börjar med Yeti SB115.
Varför? Ingen aning.....kanske för att den känns minst spännande i sammanhanget.

skier

Aktiv medlem
Inte bara jag som är inne på Pinkbike med jämna mellanrum och väntar då :)
Yetin var väl den som Mike tyckte sämst om verkade det som i podcasten, så jag tror den kommer som andra cykel:
-Revel
-Yeti
-Cannondale
-Specialized
-Transition

H.

Aktiv medlem
Jag är lite kluven över testet. Antingen är det en drömhoj för hemmaåkandet, eller så är det bara en underbyggd utförshoj. Svårt att bedöma.

Men en Spur för Sthlmsåkande och en billig slitochsläng när man ska åka lift kanske är the shit?

Eller bara en ny generation Smuggler med lite Spur-DNA, 5-10mm extra slag bak och byggd för 140mm gaffel. Så slipper man den där Endurohojen...

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Inte bara jag som är inne på Pinkbike med jämna mellanrum och väntar då :)
Yetin var väl den som Mike tyckte sämst om verkade det som i podcasten, så jag tror den kommer som andra cykel:
-Revel
-Yeti
-Cannondale
-Specialized
-Transition
Det där gick ju bra :)

Jag vet inte riktigt vad jag tror om Spur, tycker det låter som en bra trail-cykel, definitivt inte nåt jag skulle ta med på en xc-tävling.

glitch

Aktiv medlem
Tror man behöver få läsa / se de andra hojarna i testet också för att få en bättre känsla för Spur.
Får inte heller grepp om var den riktigt passar in, respektive hur den förhåller sig gentemot vad som redan finns på marknaden. Utifrån testet känns det som en Santa Cruz Tallboy - samtidigt som någon i kommentarssektionen skrev att hen hade båda och de var rätt annorlunda.

H.

Aktiv medlem
Tror man behöver få läsa / se de andra hojarna i testet också för att få en bättre känsla för Spur.
Får inte heller grepp om var den riktigt passar in, respektive hur den förhåller sig gentemot vad som redan finns på marknaden. Utifrån testet känns det som en Santa Cruz Tallboy - samtidigt som någon i kommentarssektionen skrev att hen hade båda och de var rätt annorlunda.
Det låter ju ändå som att Spur är rejält trampvillig, men lång och bänglig vid långsam uppförsåka. Tallboyen har väl fått en del ris för att den gungar mkt vid tramp?

cande

Medlem
Tycker detta inlägget på pinkbike sammanfattade det bra? Var (och kanske hur) man cyklar bra att tänka på innan man hoppar på i”modern geo” tåget?

flag
yupstate (54 mins ago)

@stumphumper92: In my experience there are several different types of "climbing". I frequent a riding location with a few long 2-3 mile, 1000+ft climbs that are moderately chunky, rocky/rooty. I don't think a 24lb 120mm bike has much of an advantage there compared to a 30lb 150mm bike. Any speed lost with the bigger bike is regained (for me) plowing through the chunky sections of the climbs not caring about line choice or traction. Now if I were going to veer off the singletrack switchbacks and attempt several 3-4 minute sections of double-track that just goes straight up the side (less chunky) then I think the light 120mm bike has an advantage. Then there's the "climbing" sections of a local 4-5 mile per lap XC-style course. Sure there's climbs, but they are like 1-2 minutes long and basically smooth (not 30+min like the aforementioned) and you can sprint them on a 120mm XC bike and make up alot of time and its even more fun than the bigger 150mm bike on the rest of the lap since its quicker

glitch

Aktiv medlem
Det låter ju ändå som att Spur är rejält trampvillig, men lång och bänglig vid långsam uppförsåka. Tallboyen har väl fått en del ris för att den gungar mkt vid tramp?
Jo, visst är det lite olika svagheter, men kontentan är snarlik, de är båda "downhill oriented". Intressant att man aldrig läst om att TB4 skulle vara bänglig, cyklarna har väldigt lika mått speciellt med kedjestagen i långa läget på TB4.
Allebike Alpha har väl rätt liknande mått som Spur också har jag för mig och där har väl heller ingen anmärkt på det vad jag sett.

cande

Medlem
Det är väl mer hur den svarar i länkaget. Min Alpha är väldigt lik Spuren i geon och den är absolut en XC-hoj.
Har aldrig testat Alphan. Men kortare cyklar är (enligt mig) generellt roligare när det är flackare, mindre tekniskt - som en liten och lätt bil som får 70 km/h att kännas roligt. Lång 150mm cykel bättre i bergen där man cyklar grusvägar upp (ref. din poäng med länkage). Flack 120mm roligast på allt däremellan?

H.

Aktiv medlem
Jo, visst är det lite olika svagheter, men kontentan är snarlik, de är båda "downhill oriented". Intressant att man aldrig läst om att TB4 skulle vara bänglig, cyklarna har väldigt lika mått speciellt med kedjestagen i långa läget på TB4.
Allebike Alpha har väl rätt liknande mått som Spur också har jag för mig och där har väl heller ingen anmärkt på det vad jag sett.
Mike Levy är 178 cm och körde på en Large med 480 i reach. Han är väl precis i nedre längd för en L-ram. Det kan ju ha spelat roll.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer