Pinkbike XC Field test 2021 - tråden

liveforthis

Aktiv medlem
Nä funka klockrent . Reach minskar väl med 3-5mm och sta 0.5grad men hta blev 65.5 . Inte märkt något negativt på xc banan här hemma.
Men haft en dialog med Hannah bergemann på transition och hon tyckte med om man vill ha den lite mer för stig så va 130 lagom. Om jag inte missminner mig så kör även deras åkare Lars med en Fox 34 130mm på sin spur.

Tillägg , jag är alltså mek /byggare och testpilot åt min gode vän som äger denna hojen. Alltså inte min hoj (tyvärr 😆)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Flummigt att de gett ok på 130 gaffel då det i testerna tjötats en del om att garantin inte skulle gälla med 130.

liveforthis

Aktiv medlem
Ser inte vad problemet är med 130 mm gaffel, kanske tycker dom att gaffelvinkel blir för flackt? Vevlagret är redan låg, så jag tycker att Spur med 130 mm kan vara perfekta hojen till svenska stigar.
Ja lite så va det vi tyckte med. Och även Hannah . Ramen lär ju tåla 10mm mer gaffel sen klart dom vill väl ändå safea lite så folk inte kör 140 el mer då kan man likväl skaffa en smuggler.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ja lite så va det vi tyckte med. Och även Hannah . Ramen lär ju tåla 10mm mer gaffel sen klart dom vill väl ändå safea lite så folk inte kör 140 el mer då kan man likväl skaffa en smuggler.
Ja, och sen får jag (och Makten) bara 120 mm slaglängd ut en 130 Pike.

liveforthis

Aktiv medlem
På S och M är det väl inte så fel på men känns märkligt att sabba själva grejen med nya geon. 🤷‍♂️
Men var och en till sitt, grymt fet hoj i vilket fall.
Ja geon är exakt som smugglern vilket polaren körde innan . Så inte är den sabbad direkt. Vi får se dock har kört 2 kortare test rundor bara och ska även köra den med 120 så får vi se hur den känns. Bilderna ovan va från efter vi direkt byggt ihop den, kör nu med 10mm spacer under stammen isf som många gör typ 20-25mm vilket kortar reachen med.

glitch

Aktiv medlem
Dagens bike var den man minst såg fram emot - Canyon Lux. Omdömet blev som förväntat. Då är det bara Epicen kvar i svettogänget och hitills har Scalpelen briljerat men jag gissar att Epicen sparas till sist av en anledning.

glitch

Aktiv medlem
Utifrån vad som publicerats bör sluttotalen i XC gänget bli:

Full Climb: 1 Scalpel 2 Epic 3 SC 4 Lux
Tech Climb: 1 Scalpel 2 SC 3 Epic 4 Lux
Descent: 1 Epic 2 Scalpel 3 Lux 4 SC
Overall: 1 Scalpel 2 Epic delat med SC 3 Lux

Efficiency: 1 Lux 2 Epic 3 Scalpel + SC

Imponerande klättringsegenskaper på Scalpel som får se sig slagen av modernare geo utför.
Frågan är om det kommer se likadant ut på "DC" versionerna mellan dessa. Givet att Epic Evo saknar Brain är frågan om den kanske tar igen lite på tech climb tack vare mer grepp men tappar ännu mer i totalen uppför?

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Grusbacken, körs den med helt öppna dämpare eller låsta ? Antar öppna ...? Förutom på epic...

kntzn

Aktiv medlem
Grusbacken, körs den med helt öppna dämpare eller låsta ? Antar öppna ...? Förutom på epic...
Detta funderade jag också på, kollade på videon där de visade hur de hade testat cyklarna och där ser det ut som att scalpeln är helt låst. Lite synd, i min mening gör det att detta test är helt värdelöst, man hade ju varit intresserad avatt veta hur effektivt länkage och dämpare var med olika anti-squat osv.

glitch

Aktiv medlem
Kolla 1.17 in i denna video och bedöm själv, jag tycker den ser väldigt låst ut.
Fast det där säger ju ingenting. Den videon är en intro till själva testet och snutten ska illustrera vad de gjort. De pratar inte om tider eller resultat så det kan absolut vara att han cyklar med låst dämpare där och de tog det klippet för att det passade bra visuellt. Vore superkonstigt om de körde med lockout i timingen. Sen borde ju Epicen som med brain är mer eller mindre locked out kanske varit bättre än en öppen Lux?

Jensen

Aktiv medlem
Grusväg uppförs kan de säkert låst den, är det Brain vi pratar om är den garanterat låst på grusvägen.

kntzn

Aktiv medlem
Fast det där säger ju ingenting. Den videon är en intro till själva testet och snutten ska illustrera vad de gjort. De pratar inte om tider eller resultat så det kan absolut vara att han cyklar med låst dämpare där och de tog det klippet för att det passade bra visuellt. Vore superkonstigt om de körde med lockout i timingen. Sen borde ju Epicen som med brain är mer eller mindre locked out kanske varit bättre än en öppen Lux?
Ja, att Lux skulle vara 10 sekunder snabbare än 2an på samma effekt låter helt orimligt, jag tror inte de riktigt har tänkt till när de gjort detta test.

KJS

Medlem
Hela testen är sjukt skumma och man får nog mer ta det som en rolig grej mer.
Vikten bör ha haft mest betydelse uppför om övrigt lika.
Skulle behöva publicera wattfilerna, vindmätningar osv för att kunna göra en bedömning.
Samma gäller testerna i skogen där det är lite tveksamt hur man utesluter en bra dag.

Att mäta tider är galet svårt så de bör nog hålla sig till sin känsla

Berk

Aktiv medlem
Hela testen är sjukt skumma och man får nog mer ta det som en rolig grej mer.
Vikten bör ha haft mest betydelse uppför om övrigt lika.
Skulle behöva publicera wattfilerna, vindmätningar osv för att kunna göra en bedömning.
Samma gäller testerna i skogen där det är lite tveksamt hur man utesluter en bra dag.
Och ännu värre, det var blött i skogen, så då varierar greppet mycket beroende på hur mycket det har torkat upp för varje varv/cykel.

hm

Aktiv medlem
Jag har svårt att få ihop vad dom skriver om bla nu senast luxen.
Berömmer den för dess effektivitet och att den klättrar bra men är kass utför . Sen e slutklämmen att den nästan är snabbast utför men tappar 10% uppför . Varvet är väl 20min? Då borde klättring ta en 15min eller nått , då borde den tappa typ 1.5min/varv vilket låter som en ocean av tid pga av cykelval . Mvdp hade ju spöat Nino med en fot i flaskstället om han satt på en bättre cykel isf .

Sarah Moore: "This was actually the slowest bike in my timed testing, both on the climbs and the full lap. It was 8.4% slower on the complete lap, 9.6% back on the tech climb, and 10.9% back on the entire climb. That being said, it was just 0.3% back on the descent, although I would have expected this bike to win the descent by a landslide since I used the dropper post!"

Erik O

Aktiv medlem
Jag har svårt att få ihop vad dom skriver om bla nu senast luxen.
Berömmer den för dess effektivitet och att den klättrar bra men är kass utför . Sen e slutklämmen att den nästan är snabbast utför men tappar 10% uppför . Varvet är väl 20min? Då borde klättring ta en 15min eller nått , då borde den tappa typ 1.5min/varv vilket låter som en ocean av tid pga av cykelval . Mvdp hade ju spöat Nino med en fot i flaskstället om han satt på en bättre cykel isf .

Sarah Moore: "This was actually the slowest bike in my timed testing, both on the climbs and the full lap. It was 8.4% slower on the complete lap, 9.6% back on the tech climb, and 10.9% back on the entire climb. That being said, it was just 0.3% back on the descent, although I would have expected this bike to win the descent by a landslide since I used the dropper post!"
Gillar Pinkbike men den här tidtagningen är ju verkligen usel journalistik, eller vad man ska kalla det. Alla fattar väl ändå att i de här fallen med ändå väldigt likvärdiga cyklar så skiljer övriga faktorer som dagsform etc. mångdubbelt mer än själva cyklarna.

hm

Aktiv medlem
Gillar Pinkbike men den här tidtagningen är ju verkligen usel journalistik, eller vad man ska kalla det. Alla fattar väl ändå att i de här fallen med ändå väldigt likvärdiga cyklar så skiljer övriga faktorer som dagsform etc. mångdubbelt mer än själva cyklarna.
Har noll koll på pinkbike och Sarah Moore som cyklist , hon kanske är ett genomtränat svetto ? För en elitcyklist skiljer det nog inte många sekunder/dag och form medans det för andra kan det nog gå upp och ner en hel del under ett 2 veckors hårt läger...

glitch

Aktiv medlem
Har noll koll på pinkbike och Sarah Moore som cyklist , hon kanske är ett genomtränat svetto ? För en elitcyklist skiljer det nog inte många sekunder/dag och form medans det för andra kan det nog gå upp och ner en hel del under ett 2 veckors hårt läger...
Hon ligger tydligen rätt högt upp på många segment i krokarna där så hon är nog rätt vass ändå.

@kntzn Luxe var ju "bara" 6 sekunder snabbare i efficiency testet än 2an (Epic).

Sen tänkte dem att Luxen skulle vara snabbast utför då den hade dropper vilket borde gynnat men det räcker inte för att trolla bort de branta vinklarna.

Hur som säger de ju själva att det är "bro science" :)

glitch

Aktiv medlem
Frågade och pinkbike bekräftade att alla cyklar kördes fullt öppna i grusvägsdelen.
Imponerande av Luxen att vara så effektiv mot Brain Epicen. Men å andra sidan är det väl den effektiviteten som ligger i fatet när det gäller att skapa max grepp.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Haha. Testet har inget med journalistik att göra. Det är "content", dvs underhållning producerad för att Pinkebike skall kunna sälja sin produkt, dvs du som läser "testet" till sina kunder, annonsörerna.

Jensen

Aktiv medlem
Underhållning är väll stor del. Det intressanta är väll vad som sägs hur de upplevs snarare än tiderna. Tiderna är mer en fingervisning, snarare än något facit. Så ser jag på det. Att testa mtb på det sättet i skogen kommer aldrig bli rättvist. Precis som om samma cyklist kör samma 20 minuters backe flera gånger på olika cyklar. Det skulle inte heller bli jämförbart.

hm

Aktiv medlem
Hon ligger tydligen rätt högt upp på många segment i krokarna där så hon är nog rätt vass ändå.

@kntzn Luxe var ju "bara" 6 sekunder snabbare i efficiency testet än 2an (Epic).

Sen tänkte dem att Luxen skulle vara snabbast utför då den hade dropper vilket borde gynnat men det räcker inte för att trolla bort de branta vinklarna.

Tror nog hon betygsatt den efter prislappen och föeutfattade meningar ändå ;) när den visade sig va toksämst uppför och "bäst" utför enl klockan ... Men endå skriver hon tvärtom.

Erik O

Aktiv medlem
Haha. Testet har inget med journalistik att göra. Det är "content", dvs underhållning producerad för att Pinkebike skall kunna sälja sin produkt, dvs du som läser "testet" till sina kunder, annonsörerna.
Jo förvisso, men tror knappast varken "produkten", dvs du som läser testet, eller annonsörerna blir gladare av poänglös "bro-science".

KJS

Medlem
Frågade och pinkbike bekräftade att alla cyklar kördes fullt öppna i grusvägsdelen.
Imponerande av Luxen att vara så effektiv mot Brain Epicen. Men å andra sidan är det väl den effektiviteten som ligger i fatet när det gäller att skapa max grepp.
Vilken inställning på Brain? Den är ju öppen om man ställer den på det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer