Trailforks Pro - kostar pengar

här kan ni läsa om hur ni taggar mtb-stigar på openstreetmap istället: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking

det är ett mycket bättre system. eftersom datan är öppen så kan nåt geni sitta på sin kammare och hitta på nåt asgrymt med den i framtiden. dessutom bygger ni samtidigt en karta för fler alla stigfarare, inte bara cyklister. det är trevligt.

Ja, hade jag haft en större hög pengar så hade jag nog byggt något ovanpå det datasetet. Att sälja appen eller presentationen tycker jag är helt OK, men datat borde vara öppet.

här kan ni läsa om hur ni taggar mtb-stigar på openstreetmap istället: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking

det är ett mycket bättre system. eftersom datan är öppen så kan nåt geni sitta på sin kammare och hitta på nåt asgrymt med den i framtiden. dessutom bygger ni samtidigt en karta för fler alla stigfarare, inte bara cyklister. det är trevligt.
Handlar inte det där mer om att berätta vilka befintliga stigar som är bra att köra MTB på, snarare än att skapa dedikerade MTB-stigar?
Jag tycker det låter som "ett helt annat system", varken bättre eller sämre, utan annat syfte.

Men jag har aldrig använt det, och förstår kanske det hela fel!

OSM är dock lite svårt att greppa och ännu svårare att få ut bra layers ifrån. Eller om mitt missnöje med layers beror på dålig meta data i mitt område...

Men det är precis detta jag menar att man bör tänka på vilken license som gäller för content man bidrar med.

ja altså, det är ju ingen som helst tvekan om att TF är bättre för mtb, om man bortser från licensieringar och kostnader.

Även om OSM säkert har bättre grundkartor. Men upplägget och presentation på TF är svårslaget.

Får man mer funktioner i Pro jämfört med idag? Har inte orkat sätta mig in i TF fullt ut än. Tänker på uppdateringar och annat till min Garmin.

Det hade ju varit en idé.
Man får pynta för ett område.
Organisatioinen/föreningen "äger stigarna"
Ja, men på nåt måste du sätta områdets pris eller storlek efter innehållet. Annars riskerar du köpa ett tomt område.
Sen är det nog oklart vem som har monopol på underhållet på en stor andel av stigarna. Speciellt de som inte är sanktionerade av markägaren.

Låt t.ex hemsidan vara gratis, så man ser vad som finns, visa även vad som innefattas av området, så man vet vad man köper.

Betala för appen och funktioner.

Områdena blir ju en annan fråga, och vem som ska "äga" dessa.
Här i GBG kan det ju bli knepigt med ett gäng cykelföreningar och områden.

Osanktionerade stigar kan man helt stävja genom att inte låta användarna ladda upp stigar, utan det gör föreningarna/dylikt.

Örk.
Låter som massa jobb.

Låt t.ex hemsidan vara gratis, så man ser vad som finns, visa även vad som innefattas av området, så man vet vad man köper.

Betala för appen och funktioner.

Områdena blir ju en annan fråga, och vem som ska "äga" dessa.
Här i GBG kan det ju bli knepigt med ett gäng cykelföreningar och områden.

Osanktionerade stigar kan man helt stävja genom att inte låta användarna ladda upp stigar, utan det gör föreningarna/dylikt.

Örk.
Låter som massa jobb.
Vad jag förstår så kommer det mesta vara appen som får begränsningarna. På hemsidan ska man kunna se alla stigar ändå. Sen kanske det bli andra funktioner som också blir begränsande på hemsidan.

med tanke på att de raderade den där meningen från about-sidan skulle jag aldrig våga bidra med data till det där slukhålet. snart begränsar de webben också.

använd openstreetmap och skänk hela femtiolappen till den lokala föreningen.

Nu har dom ändrat gratisområdet nära hemmet till 60 kvadratkilometer... istället för en radie på 30 km. Man ska kunna markera sin egen fyrkant(?)

”Trailforks app is still free in your user customizable free area. Within this area all trails are fully accessible for free.

The app will choose your free area automatically but you can adjust this area once to your choice. The free area is 60 square kilometers or 37 square miles.”

Spännande att de redan ändrar i villkoren så snart efter lanseringen och innan de flesta ens använt sina 7 gratis dagar. Det hela känns bara väldigt ogenomtänkt.

Skulle vara roligt om de ansvariga gjorde en AMA på PB, eller intervjuades på podcasten med frågor från lyssnarna.

Spännande att de redan ändrar i villkoren så snart efter lanseringen och innan de flesta ens använt sina 7 gratis dagar. Det hela känns bara väldigt ogenomtänkt.
Är det ens lanserat på riktigt ännu? Jag har visserligen inget Trailforks konto men ser på hemsidan inte en enda länk eller omnämnade alls om Pro annat än direktlänken till en FAQ som finns tidigare i tråden.

Det är inte lanserat i den klassiska tolkningen, inget pressmedd eller publik info i deras kanaler PB/TF. Mao inget som går att kommentera. Det är info som skickats till admins, som förstås "läckt". Och URLen i den infon är publik så jag antar att de medvetet räknat med att den skulle länkas/läckas och inte ville stoppa det men heller inte sprida den själva på ställen där folk kan kommentera, än.? Kanske bara ballparka lite och se feedbacken innan publik lansering? Spännande lanseringsstrategi ja.

Senast ändrad:
Här är lite mer fart

Då är det väl bara att lägga ner gratisversionen helt?

Nu kan man ju flytta på sin "hem fyrkant".
Typ centrerat på där jag bor så får jag med halva ÄGB, lite av Hisingen, Oljehamnen, Frölunda torg...

fyrkant-ish.PNG

Är det ens lanserat på riktigt ännu? Jag har visserligen inget Trailforks konto men ser på hemsidan inte en enda länk eller omnämnade alls om Pro annat än direktlänken till en FAQ som finns tidigare i tråden.

Det undrade jag också eftersom jag inte läst något om det förutom här men under kontoknappen i appen står det "You are now in a free 7 usage day trial of the app" nu.

Jag undrar verkligen hur TF kommer lösa promlematiken med att content generation troligtvis kommer sjunka drastiskt. Och med mindre fokus på stigarna, vad kan de möjligtvis erbjuda för mervärden jämfört med aningen sämre appar med bättre content? Ursäkta svengelskan :/

Skrev att de borde gör en podcast om tf i kommentarerna till avsnittet som kom idag. Fick detta svar av en mod:

The unlocked local riding area is "The free area is 30 km (19 miles) radius which equals 3600 square kilometers (1400 square miles)." To be more precise the area is a square of 60km sides.
Also based on feedback we are looking at perhaps making this bigger if selected in sparse trail areas. But not smaller.

Visst, jag förstår att dom behöver få det att gå runt, men kan kan inte låta bli att ångra att jag bidragit med en hel drös stigar. Deras modell är mer relevant i länder utan allemans rätt där stigar oftast (tror jag) läggs upp av någon organisation och där i stort sett inte finnas annat. Då blir avgiften möjligen lite med som att köpa en trailmap. I Sverige där de flest stigar läggs upp av privatpersoner blir det lite annorlunda.

Känner mig ändå lite lurad.

bra! glöm den där sajten nu och använd openstreetmaps system för att tagga mtb-stigar istället. som folk.

En mening på about-sidan har mystiskt försvunnit :)

Visa bilaga 438750

var tog meningen vägen? :)
Visa bilaga 438751
Det har nog garanterat legat i marknadsplanen sedan länge. Först håvar vi in en massa stigar, sen användare. När det finns tillräckligt många användare så tar man betalt.
Annars hade de aldrig fått finansiering.
Nu vill kapitalet ha ränta.

Lite snopet. Räknade förut och har lagt upp 10% av stigarna i Delsjön. Är inte lokal admin. Får fundera på om jag ångrar mig. Jag hade hittat dom ändå.

Jag tycker inte prissättning luktar börsnoteringen. Det är nog snarare okunskap och avsaknad av fingertoppskänsla som är problemet. Samt svårighet med begrepp som radie och kvadrat.

Handlar inte det där mer om att berätta vilka befintliga stigar som är bra att köra MTB på, snarare än att skapa dedikerade MTB-stigar?
Jag tycker det låter som "ett helt annat system", varken bättre eller sämre, utan annat syfte.

Men jag har aldrig använt det, och förstår kanske det hela fel!

OSM fungerar för exakt all data som är geografisk. Du kan lägga in nya, ändra befintliga. Finns inga begränsningar rent datamässigt där. Problemet är att presentera det på ett snyggt sätt. Jag har lagt in dedikerade stigar där, inga problem.

Det finns ju http://mtbmap.cz/ men man måste nog tagga stigarna med imba-grad vilket inte är gjort mycket alls så kartan blir ganska tom när den är utzoomad.
Tom?
Jag skulle säga tvärtom, den drunknar i för mycket information så att man knappt märker dom stigar som finnas.

Jag gillar verkligen trailforks design, där det i stort sätt bara är stigarna som syns.
Hoppas någon bygger ett OSM-frontend med liknande profil.

Tom?
Jag skulle säga tvärtom, den drunknar i för mycket information så att man knappt märker dom stigar som finnas.

Ja, tom på just stigar menade jag. Jag var nog förvirrad, verkar som att mtbmap.cz använder mtb:scale-taggen och opencyclemap trodde jag först körde mtb:scale:imba, men misstänker att den bara tar router som har route=mtb taggen kanske.

När man kollar nogrannare så är ju opencyclemap mycket cleanare vid lägre zoom, _men_ däremot så behåller mtbmap spåren längre medans de försvinner vid zoomnivå 9 på OCM.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp