Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Helt sant! Men dämpning känns som ett självklart nästa steg för grabben. Han har en stel roxter 20 nu men besviken på plushjulens dämpande effekt. Studsar runt och blir trött i armarna när man kör stig eller bergspark.
Det är alltså inte vikten utan brist dämpning som gör honom trött!
Cykeln kan gå i arv så lutar åt att kosta på 5-10 k på nästa 24 och troligtvis Off Air även om Naloo Hill Bill såg ut som värdigt alternativ!
Hade gärna köpt från min lbs men då blir det Frog och den väger lite mycket... Men öppen för förslag!
Precis, som jag skrev i den andra tråden kan man hoppas att de börjar köra mer aggressivt efter 24'' så vikten spelar mindre roll, men en del gör det så klart redan på 24'' eller 20''.
Risken är att min yngre inte nöjer sig med helstelt när det blir hans tur men det blir i så fall ett kärt besvär.

Barncyklar samlingstråd
Helt sant! Men dämpning känns som ett självklart nästa steg för grabben. Han har en stel roxter 20 nu men besviken på plushjulens dämpande effekt. Studsar runt och blir trött i armarna när man kör stig eller bergspark.
Cykeln kan gå i arv så lutar åt att kosta på 5-10 k på nästa 24 och troligtvis Off Air även om Naloo Hill Bill såg ut som värdigt alternativ!
Hade gärna köpt från min lbs men då blir det Frog och den väger lite mycket... Men öppen för förslag!
Min yngsta dotter har gått från Roxter 20 med plusdäck till 24 Rocket Ron 2,35 TL. Hade samma upplevelse med Roxtern med slangdäck. Studsande. Hyfsad skillnad med TL och mycket lågt tryck gällande studsandet.

Barncyklar samlingstråd
Har skummat igenom tråden, och det verkar onekligen som det roliga börjar vid 24".

Nu är dock dottern bara 5år, fast lång, och behöver byta från 16" till 20".

Vad har vi för bra och lätta 20" på marknaden?
Hon kör XC med mig och cykelklubben, och vill alltid vara i skogen.

Barncyklar samlingstråd
Min yngsta dotter har gått från Roxter 20 med plusdäck till 24 Rocket Ron 2,35 TL. Hade samma upplevelse med Roxtern med slangdäck. Studsande. Hyfsad skillnad med TL och mycket lågt tryck gällande studsandet.

Nyfiken på vilken modell det blev? Tyvärr verkar det som Wooms Rocket Ron 2.35 inte är TL och de som provat med TL ändå har problem att det inte håller tätt.

@Tegheim83 Tycker Wooms Off serie är fantastisk. Deras 4 (20") är otroligt fin och hade valt den i Air om den funnits när min pojk var 5. Håller nog andrahandsvärde fint också!

Barncyklar samlingstråd
Nyfiken på vilken modell det blev? Tyvärr verkar det som Wooms Rocket Ron 2.35 inte är TL och de som provat med TL ändå har problem att det inte håller tätt.

@Tegheim83 Tycker Wooms Off serie är fantastisk. Deras 4 (20") är otroligt fin och hade valt den i Air om den funnits när min pojk var 5. Håller nog andrahandsvärde fint också!
En Orbea MX 24 Team disc. Kommer med TL-rims. Håller trycket fint. Har dock beställt Stans Crest med Dt350 för att reducera vikt ytterligare.

Barncyklar samlingstråd
Fördelen med Hill Bill är att man inte behöver vara lika lång som med woom, så barnen kan få större hjul tidigare.

Barncyklar samlingstråd
Har skummat igenom tråden, och det verkar onekligen som det roliga börjar vid 24".

Hur lång/långt innerben har hon?

Barncyklar samlingstråd

Är hon väldigt taggad vore det nice att ge henne chansen med en vmax 24.
Grabben får nog gå ifrån Vitus 16 till Vitus 20 men vi får se. Än så länge kör han hellre street än stig. Kan bero på cykeln men han verkar ha pushbike mentalitet.

Barncyklar samlingstråd

Har 2 st orbea 20" team disc som jag varit väldigt nöjda med. Lätta typ 9.8kg . Gryma bromsar (bl-mt 400) och bra range på växlarna (11-36) har bytt styrstammar till kortare och piggepedaler : ps dessa kommer att vara till salu lagom till jul då grabbarna växt ur dom

Barncyklar samlingstråd

Voom Off 4 var ju väldigt frän!

Barncyklar samlingstråd

Har du koll på täcktrycket? Körde med en barngrupp på morgonen och upptäckte bara vid avslutningen att alla kör med mycket för högt tryck både fram och bak. Nästan alla hade problem med blöta häll och lite rötter uppför, medan jag hade bra grepp. Jag kör på en hardtail med 0.9 bar fram och 1.3 bar bak med 75 kg + kläder + rycksäck. Barnens däck verkade har 2 bar eller mer. Att halvera däcktrycket ger mycket mer grepp och komfort.

Barncyklar samlingstråd
Har du koll på täcktrycket? Körde med en barngrupp på morgonen och upptäckte bara vid avslutningen att alla kör med mycket för högt tryck både fram och bak. Nästan alla hade problem med blöta häll och lite rötter uppför, medan jag hade bra grepp. Jag kör på en hardtail med 0.9 bar fram och 1.3 bar bak med 75 kg + kläder + rycksäck. Barnens däck verkade har 2 bar eller mer. Att halvera däcktrycket ger mycket mer grepp och komfort.
Du har absolut en poäng men han kör så lågt det går, precis sänkt rejält. Ca 0.7 fram 1 bak. Problemet med plusdäck (2.6) blir då enligt mig halvbra dämpning och instabila i högre fart. Jag tycker det är att föredra framför nån fjädergaffel men ser fram emot att få en luft anpassad för barn!

Någon som har tips på ok pedaler? Kan DMR v6 vara ok? Vill gärna ha plast med grepp!

Barncyklar samlingstråd
Du har absolut en poäng men han kör så lågt det går, precis sänkt rejält. Ca 0.7 fram 1 bak. Problemet med plusdäck (2.6) blir då enligt mig halvbra dämpning och instabila i högre fart. Jag tycker det är att föredra framför nån fjädergaffel men ser fram emot att få en luft anpassad för barn!

Någon som har tips på ok pedaler? Kan DMR v6 vara ok? Vill gärna ha plast med grepp!
Hej. DMR V6 upplever jag som något stora. Inte heller jättebra grepp är min erfarenhet. Tveksamma lager.

Barncyklar samlingstråd
Har 2 st orbea 20" team disc som jag varit väldigt nöjda med. Lätta typ 9.8kg . Gryma bromsar (bl-mt 400) och bra range på växlarna (11-36) har bytt styrstammar till kortare och piggepedaler : ps dessa kommer att vara till salu lagom till jul då grabbarna växt ur dom
Satt precis och tittade på mx disc som uppgradering till 16-tummaren. Bromsreglagen såg väldigt stora ut på bilder på bikester, funkar de för barnhänder? Hojta om det är i Gbg-området de är till salu! :)

Barncyklar samlingstråd
Så då var det till sist rea på White xc 240. Kan inte bli fel till det priset. Däck och skivor så väger den en bit under 10kg
5ccdb326839e4ab5ad3046771da39a93.png

Barncyklar samlingstråd
Så då var det till sist rea på White xc 240. Kan inte bli fel till det priset. Däck och skivor så väger den en bit under 10kg
Visa bilaga 440727
Grabben hadde en sådan fast med dämpare fram för några år sedan. Den var lätt och snabb men kändes "konstig" i geometrin och fungerade inget vidare i skogen. Har den inte väldigt långa kedjestag för sin storlek?

Barncyklar samlingstråd
Grabben hadde en sådan fast med dämpare fram för några år sedan. Den var lätt och snabb men kändes "konstig" i geometrin och fungerade inget vidare i skogen. Har den inte väldigt långa kedjestag för sin storlek?
Jag tror inte detta är samma som den gamla. Vi tittade rätt mycket på det några sidor bak och jag tror inte det finns nåt som är konstigare på denna än på MX eller superior. Tvärtom. Sen ska den nog ses som en XC instegscykel, det finns både tyngre och dyrare vägar att gå. Under 6000 tror jag denna är väldigt konkurrenskraftig. För 3400 är det ett idiotsäkert köp.

Barncyklar samlingstråd
Behöver lite tips och råd inför kommande cykelköp.
Äldsta grabben fyller snart 4 och han önskar sig en ny cykel.
Han fick en balanscykel när han fyllde 2 och en 12" trampcykel när han fyllde 3. Nu vill han ha en MTB, så vad finns det för bra val till en ganska kort (97cm) 4åring? Han använder fortfarande sin balanscykel ganska mycket när vi kör på den lokala BMX-banan eller i skogen då den är lättare och smidigare än trampcykeln. Jag vill att han ska ha något riktigt bra för han tycker om att cykla och jag vill uppmuntra intresset. Har sneglat på Woom efter att ha läst artikeln här på Happy.

Barncyklar samlingstråd
Han fick en balanscykel när han fyllde 2 och en 12" trampcykel när han fyllde 3. Nu vill han ha en MTB, så vad finns det för bra val till en ganska kort (97cm) 4åring? Han använder fortfarande sin balanscykel ganska mycket när vi kör på den lokala BMX-banan eller i skogen då den är lättare och smidigare än trampcykeln. Jag vill att han ska ha något riktigt bra för han tycker om att cykla och jag vill uppmuntra intresset. Har sneglat på Woom efter att ha läst artikeln här på Happy.

Menar du RIKTIGT bra?

Barncyklar samlingstråd
Jonte987, har du koll på hur breda däck ram/gaffel medger på xc 240?
Jag valde att inte testa 2.35 på 18mm fälg. På 2.1'' så är det 5-6mm kvar till seat stay och mer fram. Om man ska tro på att det är 6mm bredare med 2.35 så känns det tight. Jag skulle kunna tänka mig att testa fram.

När man bytt skivor och däck så är nog fälgarna den svaga punkten men jag tror 2.1 med slang duger åt oss.

Barncyklar samlingstråd
Går det att motivera en YT Primus 24 med att det är lite stökig nedförsbacke till skolan...

Fråga: Vad är grejen med att gaffeln nu ser ut att vara monterad bakåt?

Barncyklar samlingstråd
Jag valde att inte testa 2.35 på 18mm fälg. På 2.1'' så är det 5-6mm kvar till seat stay och mer fram. Om man ska tro på att det är 6mm bredare med 2.35 så känns det tight. Jag skulle kunna tänka mig att testa fram.

När man bytt skivor och däck så är nog fälgarna den svaga punkten men jag tror 2.1 med slang duger åt oss.
Ok, tack för det. Jo, 2.35 på 18 fälg känns spontant tveksamt (har iofs aldrig provat heller).

Barncyklar samlingstråd

Min grabb är också kort men nyss fyllda 5. Han kör vitus 16 men den blir nog tuff om man är 97cm - beroende på teknik och mognad. Det finns en 14'' också om man vill lägga pengarna. De växer snabbt.
Han kör sadeln i botten fortfarande (sågade stolpen) och 35mm stam. Jag ska fixa klämma med QR så vi kan testa att höja sadeln på asfalt.

Barncyklar samlingstråd
Går det att motivera en YT Primus 24 med att det är lite stökig nedförsbacke till skolan...

Fråga: Vad är grejen med att gaffeln nu ser ut att vara monterad bakåt?

Kan man sätta ett pris på kärlek? :-)

Gaffeln är en Manitou och de har bryggan på baksidan för att... Ja, säg det men de gör så iaf.

/T

Barncyklar samlingstråd
Går det att motivera en YT Primus 24 med att det är lite stökig nedförsbacke till skolan.

Kanske. Men bara om man ofta vill köpa nya cyklar till barnet, den blir inte länge kvar framför skolan.

Om man också ska cykla uppförsbacke hem efter skolan är Vpace Moritz26 ett bättre val.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vad ska jag köpa för mtb-inriktade däck till 12" balanscykel? Är det schwalbe Black Jack som gäller?
Jag hittade inget bättre till 16''. Räknas visst som allround, men de har sid dobbar. Jag skannade inte marknaden utan höll mig till de vanliga shopparna.

EDIT. Jag har alltså inte kollat efter 12'' men menade att det väl inte är lättare än 16.

Barncyklar samlingstråd
Min grabb är också kort men nyss fyllda 5. Han kör vitus 16 men den blir nog tuff om man är 97cm - beroende på teknik och mognad. Det finns en 14'' också om man vill lägga pengarna. De växer snabbt.
Han kör sadeln i botten fortfarande (sågade stolpen) och 35mm stam. Jag ska fixa klämma med QR så vi kan testa att höja sadeln på asfalt.

Teknik och mognad är det inget fel på, han hoppar, gör sladdar med båda fötterna på pedalerna och kör pumptrack. Dock föredrar han som sagt ofta balanscykeln när det är stökigt. Trampcykeln väger ju mer än min 29" HT så det är ju inte så konstigt.
Vitusen såg riktigt fin ut, tack för tipset! Det är en solklar kandidat!

@Berk Hellion hade varit givet om man varit ekonomiskt oberoende ;)

Vad tror ni om storleken då? 14" eller 16"? Lillebror som fyller 2 i februari kommer ändå få ärva så småningom så det kanske är bättre att satsa på en 14"?

Barncyklar samlingstråd

Vad tror ni om storleken då? 14" eller 16"? Lillebror som fyller 2 i februari kommer ändå få ärva så småningom så det kanske är bättre att satsa på en 14"?

Större hjul är alltid bättre, men ramen måste inte vara för stor.

Det finns Early riders som är billigare och utan diskbroms. 16" skulle vara fin, men är kanske lite för stor:

Barncyklar samlingstråd
Teknik och mognad är det inget fel på, han hoppar, gör sladdar med båda fötterna på pedalerna och kör pumptrack. Dock föredrar han som sagt ofta balanscykeln när det är stökigt. Trampcykeln väger ju mer än min 29" HT så det är ju inte så konstigt.

Jag har gett med mig och låter grabben köra med sadeln lågt så han når med fötterna så för stor cykel hade inte funkat. Om ditt barn gillar balanscykeln hade jag varit orolig att 16'' var för stort. Finns det möjlighet så hade jag gått på 14. I alla fall vad gäller vitus. Det stämmer också med tabellan där 14'' börjar på 98cm.

Barncyklar samlingstråd
Funderar på ditt tips Naloo Hill Bill 24. Deras hemsida anger € 899.- men verkar inte gå att beställa direkt. På övriga sidor ligger priset betydligt högre än så. Vart beställde du ifrån?

de verkar ha färre cyklar från naloo nu, oklart om det beror på slut i lager eller inte.

Barncyklar samlingstråd

de verkar ha färre cyklar från naloo nu, oklart om det beror på slut i lager eller inte.
Det blev för övrigt ingen Hill Bill för vår del än så länge.. det lutar dock fortfarande åt en sådan. Har släkt i Tyskland och då ökar möjligheterna till olika återförsäljare.

Barncyklar samlingstråd

Var i samma sits i somras när jag letade efter cykel till dotterns 4-årsdag. Hon var 97-98 lång och när vi provsatt 16" i cykelaffär och xxl kändes dom alltid snäppet för stora så bestämde mig för att 14" är det rätta o det blev bra! Valet föll på en Commencal Ramones 14" med skivbromsar och den känns klockren!

Barncyklar samlingstråd
Oj va cool. Oj va dyr! ?

Då en Propain Dreckspatz billigare, snyggare och, tror jag, också bättre.

Tillbaka
Topp