Godt å se folk sjekker brukervilkårene. Om hele prosjektet er open-source, inkludert koden og innholdet, samt driften av tjenesten (som ofte koster en del penger), så tenker jeg det er greit at alt er åpent og alle kan gjøre hva de vil med innholdet.
Så lenge det finnes utviklere (trailguide har blitt utviklet siden 2013 og det ligger ca. 8 årsverk i utviklingen av det) og selve driften (server, database, karttjeneste, translations, bildetjenester osv) blir betalt av et firma (ligger på ca. 60-70.000 NOK i året), så tenker jeg det er en super løsning av la sluttbrukerne "betale" for en tjeneste som blir bedre og bedre ved å donere innholdet.
Den som legger inn innholdet har fortsatt full adgang til all informasjon til sitt eget innhold. Andre aktører kan bruke alt innhold for personlig bruk så mye de vil (men ikke laste ned all info og putte det inn i andre tjenester).
Informasjon bør være gratis, men ofte trengs det å utvikles en tjeneste for å samle inn, presentere, og kategorisere denne informasjonen så den kan søkes opp og brukes av ivrige syklister. Utviklingen av slike tjenester trenger utviklere, som enten gjør dette på fritiden (som jeg gjorde i tre år) eller håper å bygge opp en platform som også kan bli økonomisk bærekraftig.
Vi gjør hva vi kan for at trailguide skal være gratis for sluttbrukerne, uten reklame, og uten av vi selger dine brukerdata til andre selskaper. Vi satser på å utvikle en platform som turistdestinasjoner kan nyttiggjøre seg av ved å digitalisere utendørsaktiviteter og hjelpe sin gjester med å finne frem.
Som utvikler så er det lett å bli provosert om folk klager på at apper og tjenester ikke er bra nok, har problemer, eller at alt ikke er gratis. Jeg velger heller å tenke at folk ikke alltid tenker over hvor mye jobb som ligger bak i utviklingen av slike tjenester, og det sitter personer bak datamaskinen kveld etter kveld og jobber med noe de elsker, helt gratis, slik at alle skal kunne nyttiggjøre seg av det.
Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Utvikler
trailguide.net