Trailforks Pro - kostar pengar

$4.60 per månad, inte jättefarligt. Man kan nog köra resten av Sverige också utan att behöva äta nudlar.

Bara att sätta igång. Jag har varit sugen på renderings biten ett tag, men det står inte längst fram på spisen.
Dessutom gör jag inte front-end stuff, inte gratis ialla fall (och asynkront skit inte alls)

För den hugade så finns det en massa på github. Vet inte hur generösa .cz och .no är med know how.

Bara att sätta igång. Jag har varit sugen på renderings biten ett tag, men det står inte längst fram på spisen.
Dessutom gör jag inte front-end stuff, inte gratis ialla fall (och asynkront skit inte alls)

För den hugade så finns det en massa på github. Vet inte hur generösa .cz och .no är med know how.
Jag började skriva en stravaklon med segmentstidtagning för ett tag sedan. Total GIS-noob och kan inte frontend dock. Men händer det nått är jag intresserad av att hjälpa till de få timmar man orkar och har över ;)

Äh, man kan kolla leaderboard i cli. Det blir fint det.

Tror strava är svårare. Allt finns redan färdigt i osm och är redan gjort i No och cz.

Men jag vet hur det blir när man börjar rodda med nåt odokumenterat skit. Snart har man läst några 100 000 rader kod och slösat bort några dygn...

Lämplig övning är att rendera en cyclemap klon och läsa in i base camp.

Edit

Jag fattar inget av vad ni pratar om. Men provade att öppna mtbmap.no, det såg ju jättebra ut! Något sådant vore väl toppen att ha för Sverige också? Som sagt, är helt lost i sådana prylar, men är det en fördom att tro att det norska projektet är nåt slags gratisjobb av ett gäng cykel- och data-intresserade farbröder? De kanske delar med sig av ”koden” om man ber snällt? Eller fungerar det inte så?
Hursomhelst tycker jag det verkar så bra att jag gärna hjälper till (glada hejarop) eller sponsrar lite om någon vill ta tag o det!

Jag fattar inget av vad ni pratar om. Men provade att öppna mtbmap.no, det såg ju jättebra ut! Något sådant vore väl toppen att ha för Sverige också? Som sagt, är helt lost i sådana prylar, men är det en fördom att tro att det norska projektet är nåt slags gratisjobb av ett gäng cykel- och data-intresserade farbröder? De kanske delar med sig av ”koden” om man ber snällt? Eller fungerar det inte så?
Hursomhelst tycker jag det verkar så bra att jag gärna hjälper till (glada hejarop) eller sponsrar lite om någon vill ta tag o det!
Troligen är delar eller allt tillgängligt tex

Hur intresserade de är av att hjälpa nån tomte med vad de anser bristfällig förståelse av koncepten är mer tveksamt. Man kan behöva orientera sig en del innan man börjar jiddra.
Jämför mina frågor om mtb dämpare och efterföljande utskällning av diverse happyprofiler samt länkar till konstruktionsritningarna.

Sen är det inget skämt att drifta en public site 2020. Det ska helst göras lite seriöst så man inte får flugor i trumpeten. Du ska köpa certificates och fan vet vad.

Hei,

Jeg utvikler trailguide.net, løsningen som brukes i Norge (og mye av alpene). Dette er en åpen platform, utviklet av syklister for syklister. Om man åpner trailguide.net i nettleseren på telefonen og legger linken på hjemskjermen så installeres denne som en app.

I tillegg til tilgang til de 4500 stiene som er lagt inn av brukere, så har man også MTB tracks fra OpenStreetMap og Strava heatmap tilgjengelig som map overlays. Man har selvfølgelig også sin egen gps-posisjon (husk å gi tilgang til gps for Safari på iOS).

Det finnes mer informasjon her https://trailguide.as/features

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Utvikler
trailguide.net

Godt å se folk sjekker brukervilkårene. Om hele prosjektet er open-source, inkludert koden og innholdet, samt driften av tjenesten (som ofte koster en del penger), så tenker jeg det er greit at alt er åpent og alle kan gjøre hva de vil med innholdet.

Så lenge det finnes utviklere (trailguide har blitt utviklet siden 2013 og det ligger ca. 8 årsverk i utviklingen av det) og selve driften (server, database, karttjeneste, translations, bildetjenester osv) blir betalt av et firma (ligger på ca. 60-70.000 NOK i året), så tenker jeg det er en super løsning av la sluttbrukerne "betale" for en tjeneste som blir bedre og bedre ved å donere innholdet.

Den som legger inn innholdet har fortsatt full adgang til all informasjon til sitt eget innhold. Andre aktører kan bruke alt innhold for personlig bruk så mye de vil (men ikke laste ned all info og putte det inn i andre tjenester).

Informasjon bør være gratis, men ofte trengs det å utvikles en tjeneste for å samle inn, presentere, og kategorisere denne informasjonen så den kan søkes opp og brukes av ivrige syklister. Utviklingen av slike tjenester trenger utviklere, som enten gjør dette på fritiden (som jeg gjorde i tre år) eller håper å bygge opp en platform som også kan bli økonomisk bærekraftig.

Vi gjør hva vi kan for at trailguide skal være gratis for sluttbrukerne, uten reklame, og uten av vi selger dine brukerdata til andre selskaper. Vi satser på å utvikle en platform som turistdestinasjoner kan nyttiggjøre seg av ved å digitalisere utendørsaktiviteter og hjelpe sin gjester med å finne frem.

Som utvikler så er det lett å bli provosert om folk klager på at apper og tjenester ikke er bra nok, har problemer, eller at alt ikke er gratis. Jeg velger heller å tenke at folk ikke alltid tenker over hvor mye jobb som ligger bak i utviklingen av slike tjenester, og det sitter personer bak datamaskinen kveld etter kveld og jobber med noe de elsker, helt gratis, slik at alle skal kunne nyttiggjøre seg av det.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Utvikler
trailguide.net

Godt å se folk sjekker brukervilkårene. Om hele prosjektet er open-source, inkludert koden og innholdet, samt driften av tjenesten (som ofte koster en del penger), så tenker jeg det er greit at alt er åpent og alle kan gjøre hva de vil med innholdet.

Så lenge det finnes utviklere (trailguide har blitt utviklet siden 2013 og det ligger ca. 8 årsverk i utviklingen av det) og selve driften (server, database, karttjeneste, translations, bildetjenester osv) blir betalt av et firma (ligger på ca. 60-70.000 NOK i året), så tenker jeg det er en super løsning av la sluttbrukerne "betale" for en tjeneste som blir bedre og bedre ved å donere innholdet.

Den som legger inn innholdet har fortsatt full adgang til all informasjon til sitt eget innhold. Andre aktører kan bruke alt innhold for personlig bruk så mye de vil (men ikke laste ned all info og putte det inn i andre tjenester).

Informasjon bør være gratis, men ofte trengs det å utvikles en tjeneste for å samle inn, presentere, og kategorisere denne informasjonen så den kan søkes opp og brukes av ivrige syklister. Utviklingen av slike tjenester trenger utviklere, som enten gjør dette på fritiden (som jeg gjorde i tre år) eller håper å bygge opp en platform som også kan bli økonomisk bærekraftig.

Vi gjør hva vi kan for at trailguide skal være gratis for sluttbrukerne, uten reklame, og uten av vi selger dine brukerdata til andre selskaper. Vi satser på å utvikle en platform som turistdestinasjoner kan nyttiggjøre seg av ved å digitalisere utendørsaktiviteter og hjelpe sin gjester med å finne frem.

Som utvikler så er det lett å bli provosert om folk klager på at apper og tjenester ikke er bra nok, har problemer, eller at alt ikke er gratis. Jeg velger heller å tenke at folk ikke alltid tenker over hvor mye jobb som ligger bak i utviklingen av slike tjenester, og det sitter personer bak datamaskinen kveld etter kveld og jobber med noe de elsker, helt gratis, slik at alle skal kunne nyttiggjøre seg av det.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Utvikler
trailguide.net
Det är inget problem och det är bra att det framgår tydligt.

Jag och flera andra har förklarat flera ggr att vi inte har några problem med att de tar betalt.
Och många har förklarat att dom har det.

Och det har jag egentligen full förståelse för.
Det är rätt komplexa lägen när innehållet är community-skapat, men tjänsten inte är det, men när tjänsten till så stor del är innehållet.

De som inte vill betala ser inget värde i tjänsten som sådan. Jag har inte appen idag och kommer inte skaffa den heller. Jag har dock ett principiellt motstånd mot att man tar betalt för andras arbete utan att ge något tillbaka. Jag har inget principiellt emot att man tar betalt. Och jag tror att jag har ganska bra koll på kostnader efter att ha byggt och driftat webbtjänster de senaste 25 åren.

Att TF förr eller senare skulle börja kosta pengar är väl ingen skräll. Har egentligen inga problem med kostnaden. Som många påpekat är den liten i förhållande till allt annat cykelrelaterat. Min största farhåga med detta är att det i o m detta inte kommer fyllas på med nytt innehåll i form av nya stigar och det är i s f riktigt trist. Det gör också att värdet på tjänsten minskar kraftigt.

Hörde något om att om man har 1000 Trailforks poäng så kan man få det gratis. Det vore ju en jäkligt bra lösning för poäng får man ju lättast genom att bidra med stigar.

Det kommer väl om något ge mer arbete för de frivilliga moderatorerna eller mycket lägre kvalitet på datat?

Ok, här ser man hur det fungerar. Trails etc läggs inte i OSM strukturen.
Antingen för att de var listiga med licensen eller för att de behövde en annan datamodell. Troligen det senare eller båda.
De verkar ju importera trails från OSM också:
och frågan om ett fält i databasen som gör att det går att ladda ned anses fylla licenskraven. Vore spännande om någon tittade på det.

De verkar ju importera trails från OSM också:
och frågan om ett fält i databasen som gör att det går att ladda ned anses fylla licenskraven. Vore spännande om någon tittade på det.
Jag tycker det verkar som de har koll på läget
will be treated slightly different in our database and will always be publicly available for download as per some OSM restrictions.
Om man inte ska få det till att hela deras databas ska vara öppen pga att de har gjort detta. Vore det open source hade de varit körda men nu är det inte källkod (pga av detta Microsoft kallat open source för ett virus, får du in en rad så är allt öppet). Moraliskt kan man tycka att det är fel att importera öppen data in i en stängd platform och ännu värre ta betalt för att låsa upp osm i appen men antar att det är lagligt. Fast jag har inte läst hela licensen.

Vad gäller de uppladdade stigarna så får man skylla sig själv om man inte läst avtalet.
Det är detta jag tar med mig.

Men ja, vore kul att höra vad som verkligen gäller. Du kan hävda att de använt osm som bas och att allt det andra är enhanchments och därför täcks av osm licensen. Kan du lägga all enhanchments i en wrapper och undvika licensen?

Hur gör ni med era fortsatta uppladdningar? Ska jag lägga upp på OSM först och sen exportera det vidare till TF så det finns på båda? Lägger jag ner tid på att kartlägga stigar vill jag ju att så många som möjligt ska ha tillgång till det.

Hur gör ni med era fortsatta uppladdningar? Ska jag lägga upp på OSM först och sen exportera det vidare till TF så det finns på båda? Lägger jag ner tid på att kartlägga stigar vill jag ju att så många som möjligt ska ha tillgång till det.
Att ladda upp dem på osm gör det tillgängligt för alla men jag är inte klar över hur smidigt det är i praktiken.
Jag har inte hittat nåt annat med en riktig license. Mtp project låter öppet liksom andra som nämns ovan men de kan göra vad de vill med materialet. Om jag förstår avtalet rätt.

Att ladda upp dem på osm gör det tillgängligt för alla men jag är inte klar över hur smidigt det är i praktiken.
Jag har inte hittat nåt annat med en riktig license. Mtp project låter öppet liksom andra som nämns ovan men de kan göra vad de vill med materialet. Om jag förstår avtalet rätt.

Tror inte OSM är så smidigt att använda istället för Trailforks. Tänker mer att då finns det tillgängligt för alla, kanske till och med någon som vill utveckla en egen tjänst/app.

Hei,

Alt som lastes opp av stier til OSM er tilgjengelig som et eget kartlag i Trailguide (se https://trailguide.as/features/overlays) - helt gratis selvsagt.

Vi satt opp denne tjenesten i vår og er ikke helt ferdige, men det fungerer veldig fint med de data som var tilgjengelige i april. Vi jobber fortsatt med å sette opp en automatisk oppdateringsfunksjon for dette slik at nye stier som legges inn i OSM dukker opp innen 24 timer. Vi regner med å få på plass dette i løpet av vinteren.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Utvikler
trailguide.net

Alltså, om nu folk börjar ladda ner GPX från Trailforks och ladda upp på andra tjänster. Hur ska TF ens hålla koll på det och ska dom skicka copyright strike till dessa då?

Men det kanske är enklare att jaga det här innehållet än vad jag tror, och vem blir skyldig? Tjänsten som tillhandahåller "Trailforks stigar" eller användaren som ladda upp den?

Om jag nu laddar upp till OSM först och sen TF, hur blir det då? TF får låna av andra men ingen av TF?

Alltså, man bör ju ha cyklat en stig innan man lägger upp den. Förhoppningsvis mer än en gång. Då bör man ju ha ett GPS-spår liggande nånstans, och det blir då enkelt att klippa upp den igen och lägga in i en ny tjänst.
Mycket merarbete, men själva uppklippandet är minimalt jämfört med allt annat som beskrivning och så (eller att ens reka upp och cykla stigen).

En stor hjälp här är dock TFs ride guides, som visar var folk har cyklat och så att man kan fixa till stigar så att de passar hyfsat rätt med hur de flesta cyklar.

Jag tror man kan skita i det och att även TF inser det. Det verkar vara massnedladdningar de vill undvika.
Det är säkert inga problem att fortsätta ladda upp på TF och senare när man hittar nåt man vill stödja även ladda upp det där. Lämpligen sparar man sina egna stigar någon annanstans för att undvika begränsningar. Och möjligen digital signatur.

Jag slantade in 145 spänn som early adopter. I morse kom en notis från Google Play att de sänkt priset till 99. Nästa betalning 2021.
Undras om det är för early adopters eller alla?
Inget om att de tänkte kompensera oss som betalade direkt.
Undras hur det här slutar och hur många som till slut retar sig så mycket på deras betalmodeller att anvöndarbasen sviker...

99:- om man köper idag....

Screenshot_20200925-071015_Trailforks.jpg

Lyckas inte hitta den där för 99. Men de verkar ha förlängt den här early adopter till sista september. Kanske dåligt gensvar för Progrejen.

Känner mig fortfarande lite kluven till hela grejen. Har en del glädje av TF och i sammanhanget är det såklart inga pengar men är samtidigt tveksam till att man ska börja ta betalt för användargenererad data.

Billigaste jag hittade nu vad 17,99 CAD vilket enligt kontoutdraget blev ca 123 SEK.

Kan testa ett år och se, i förhållande till vad allt annat kostar idag så kändes det inget att bråka över...

Lyckas inte hitta den där för 99. Men de verkar ha förlängt den här early adopter till sista september. Kanske dåligt gensvar för Progrejen.

Känner mig fortfarande lite kluven till hela grejen. Har en del glädje av TF och i sammanhanget är det såklart inga pengar men är samtidigt tveksam till att man ska börja ta betalt för användargenererad data.
näe, inte mycket pengar för något jag använder, det är mer principen och hur man hanterar/betraktar sin kunder. Från början var det bara det med att ta betalt för användardata. Men sen, "special price only for you" och så slantar man snabbt in som "early adopter" och sen sänker de priset så de som tvekade kommer undan billigare. Då känner man sig ytterligare lite lite pissad på.

Ähh. Använder knappt trailforks men hoppade på 99:-/år "for life" för att inte missa priset framöver, och det är ju "bara 99 kronor".

Så ja, de får väl precis som de vill ?

Jag tog också 99kr/år (just nu)-dealen. Men ångrade mig nästan för på mailen kom en annan deal där man fick 50% livstidsrabatt! :) det var visserligen några tior mer kan blir nog billigare på längre sikt.
Jaja, whatever. Inte mycket att bråka om, tyckte det var smidigt att pröjsa i appen.

Jag tog också 99kr/år (just nu)-dealen. Men ångrade mig nästan för på mailen kom en annan deal där man fick 50% livstidsrabatt! :) det var visserligen några tior mer kan blir nog billigare på längre sikt.
Jaja, whatever. Inte mycket att bråka om, tyckte det var smidigt att pröjsa i appen.

Men du, och jag som gjorde sam, har då väl 50% "livstidsrabatt"?

Jag, som många andra här tvivlade mycket. 99 kr är inte mycket och betalar gärna för en bra app, men hur dom gjorde var inte snyggt. Dessutom räcker homezonen till nästan all min stigcykling.

Tillbaka
Topp