Svenska randorekord (uppdaterad 2025-11-08)

GoranS sa:
Kul att ett Stockholmsbrevet kom in på rekordlistan. Är dock lite orolig för att det här bara taggar den skånska randoeliten till ännu snabbare turer även om NLC indikerade i tråden för Barkarbys 40-mildare att det kan dröja till 2020 innan attacken mot det nysatta 40-milsrekordet kommer att ske.

Ja, det är inte sååå många 40-milare kvar på årets brevetprogram och det kan vara en fin morot att hänga framför sig vid vinterträningen ;-)

NLC sa:
GoranS sa:
Kul att ett Stockholmsbrevet kom in på rekordlistan. Är dock lite orolig för att det här bara taggar den skånska randoeliten till ännu snabbare turer även om NLC indikerade i tråden för Barkarbys 40-mildare att det kan dröja till 2020 innan attacken mot det nysatta 40-milsrekordet kommer att ske.

Ja, det är inte sååå många 40-milare kvar på årets brevetprogram och det kan vara en fin morot att hänga framför sig vid vinterträningen ;-)

Där ser man... när Nisse sitter hemma med brutet ben och jag är ute och fincyklar med frun på knappa 16 timmar så kommer turboklungan smygandes i natten.

Vi får väl börja med att rita en bana utan 8 bonuskilometer. Och eventuellt skaffa fler kompisar :)

JLarsson sa:
MarcusS sa:
IngvarW sa:
ohellstrom sa:
Vilket föranleder frågan om man peakar som 35-åring i den här svängen?
(NLCs aningen mer mogna ålder skänker hopp om att svaret inte per automatik är "ja")

Om vi inför åldersavdrag i någon form kanske man kan närma sig listan.... fast ålder är väl bara något man inbillar sig har jag hört.

Svenska rekordet på PBP togs väl av en 55-årig Krister Jönsson på 47:24.

Undrar vilka rundor i Stockholmsområdet som skulle passa bäst för lite högre fart? Jag tippar på att Barkarbys nattförtiomilare upp till Gävle-Sandviken passar bäst. Ganska platt (1700hm) , rätt längd (402km) men med hela fem kontroller. Det finns dock en stor nackdel att slutstämpla redan kl 12 - Lilla Barkarby öppnar först kl 14.

Men jag gissar att hotellet var öppet?

Ja :-)

Har i och för sig inte fastställts officiellt ännu, men jag plitade i första inlägget i tråden in det som rimligen kommer att stå som 120-milsrekord när resultaten är inrapporterade. Omstrukturerade även informationen i det inlägget.

Nieves och jag har satt eget rekord igår. Inofficiell MR med lite utsvängning 336km. Vi lyckades pausa, fika och äta i sju timmar. Cyklingen tog 15 timmar och resten var paus. Totalt 22 timmar, vi är sjukt nöjda. Stort tack till Grimpeur, Grimpeuse och Nieves kompis för att de förgyllde turen och såg till att pauserna blev kvalitativa. De var inte med hela vägen men bidrog starkt till magin.

Nieves och jag har satt eget rekord igår. Inofficiell MR med lite utsvängning 336km. Vi lyckades pausa, fika och äta i sju timmar. Cyklingen tog 15 timmar och resten var paus. Totalt 22 timmar, vi är sjukt nöjda. Stort tack till Grimpeur, Grimpeuse och Nieves kompis för att de förgyllde turen och såg till att pauserna blev kvalitativa. De var inte med hela vägen men bidrog starkt till magin.
Haha, grymt!
Räknar du den som Siljan Runt home edition, Hasse#7? Själv vet jag inte om jag kommer mig för att köra 16 mil, hade planer idag men det blev inget...

I kontrast till kämparna på RM1200 så var vi aldrig ens i närheten av dödszonen?
Jag får inte in det i huvudet hur deltagarna där lyckats hålla det tempot i värmen. Ödmjukheten finner inga gränser. Ett stopp på en bensinmack med AC, man vill nästan fråga om man kan övernatta.

Bara en reflektion; då alla kanske inte vet hur långt UTU och Sverigetempot är, vore det kanske på sin plats att skriva in det i första inlägget.
Än en gång stort grattis till det nya 120 milarekordet!

Haha, grymt!
Räknar du den som Siljan Runt home edition, Hasse#7? Själv vet jag inte om jag kommer mig för att köra 16 mil, hade planer idag men det blev inget...
Ja det har jag tänkt. Om du saknar motivation skulle jag välja någon som behöver att du hälsar på och som bor 8 mil bort. Cykla dit, hälsa på, cykla hem igen. Dubbel-win.

Det känns väldigt fint att det nu finns inte bara en utan flera noteringar i den nobla 1200-kategorin.

Det man kan säga om det nya rekordet är att de svaga vindarna iallafall var en fördel. En annan gång är det kanske kallt och blött.

Det lär väl inte komma SÅ många BRM1200 i Sverige så de många (vackra) höjdmeterna är helt enkelt en del av dealen.

Bra jobbat!

För att undvika urspårande i alltför privata rekord håller jag mig dock till lite mer officiella arrangemang i listan i denna tråd.

Bara en reflektion; då alla kanske inte vet hur långt UTU och Sverigetempot är, vore det kanske på sin plats att skriva in det i första inlägget.
Än en gång stort grattis till det nya 120 milarekordet!
Va!? Fattar ingenting - vet inte hur långt UTU och Sverigetempot är? Finns det sådana människor?

Skämt åsido, lägger till en liten fotnot om det i händelse av att någon icke-ranodnörd hittar tråden.

Bra jobbat!

För att undvika urspårande i alltför privata rekord håller jag mig dock till lite mer officiella arrangemang i listan i denna tråd.
Jag skulle ha hållit det utanför tråden. Se det som en ren parentes som inte behöver beaktas. Det är dock svårslaget om man är en snabb cyklist som vill blir klar fort med cyklandet.

Känner mig extremt trög, men vilka är de andra noteringarna i 1200-kategorin, utöver den som tillkom denna helg? Inkluderar 1200-kategorin allt som är >= 1200 km?

Nej det kan ju bara finnas ett rekord åt gången, men jag menar att det är glädjande att flera personer fullföljde en 1200 här i helgen. Det är ju på nåt vis den ’riktiga’ långa distansen som man hörde om när man först fick upp ögonen för randonischen.

Va!? Fattar ingenting - vet inte hur långt UTU och Sverigetempot är? Finns det sådana människor?

Skämt åsido, lägger till en liten fotnot om det i händelse av att någon icke-ranodnörd hittar tråden.

Vad gäller Sverigetempot är det ju ganska riktigt så att ett lopp ”mellan Riksgränsen och Smygehuk” väl är ungefär så precist det blir.

Bansträckningen år 2016 var 2165km, vilket vad jag förstår är ca 60km längre än upplagorna 2012/2014 då vägarbeten i (det som jag som skåning i grova drag kallar) Norrland kan leda till ganska ansenliga omvägar.

Jag och två kompisar tog minimitid 5.53 på Umeås 200k i Lördags! Bra form och lätta vindar hjälpte till. Vi hann till och med fika och kissa i sammanlagt 28 minuter då vi låg före minimitid och fick vänta vid samtliga kontroller. Vår inställning har på de tidigare breveterna vara att cykla ganska fort och fika mycket och länge men nu gick vi för minimitid. Härligt att lyckas!

Jag och två kompisar tog minimitid 5.53 på Umeås 200k i Lördags! Bra form och lätta vindar hjälpte till. Vi hann till och med fika och kissa i sammanlagt 28 minuter då vi låg före minimitid och fick vänta vid samtliga kontroller. Vår inställning har på de tidigare breveterna vara att cykla ganska fort och fika mycket och länge men nu gick vi för minimitid. Härligt att lyckas!
Utgörs denna trio alltså av samma personer som tidigare under året cyklat tillsammans på raska tider på en hel serie från Umeå?

Sen undrar jag lite vad vi ska kalla denna gruppering. Vi har ju sedan tidigare den väl etablerade och i det närmaste legendariska skånska randoeliten med en kärntrio kompletterad med en del mer sporadiska inhopp från andra åkare. Har alltför dålig bild av denna grupps förehavanden i randovärlden för att veta vad lämplig benämning kan vara. Norrländska randoeliten känns rätt vagt. Är den västerbottniska randoeliten hyggligt korrekt? Det handlar ju mer om randomässigt hemvist än boendeort. Den skånska randoeliten inkluderar ju t.o.m. åtminstone en utlandsboende person.

En tredje mer löst sammansatt gruppering av raska randonnörer finns ju i huvudstadsregionen. Där funkar landskap dåligt då de ju både Sörmland och Uppland är frekvent kommande som startlandskap när dessa personer randonnerar. Tror att den stockholmska randoeliten är hyggligt väl stämmande rent geografiskt om man kopplar det till Stockholms län.

Senast ändrad:
Har lagt in er tid som preliminärt 20-milsrekord fram tills dess att resultatet dyker upp på randonneurs.se
Det finns en överhängande risk att det nya rekordet inte kommer att räknas. Bara de lopp som genomfördes i början av sommaren i Umeå är registrerade hos ACP. Dessutom är det inte korrekt brevet-pris på arrangemanget i lördags.

Suck! Jag trodde denna lista skulle vara enkel och komplikationsfri att underhålla. Får väl lägga till ngn slags inofficiella rekordnoteringar också då ...

Det finns en överhängande risk att det nya rekordet inte kommer att räknas. Bara de lopp som genomfördes i början av sommaren i Umeå är registrerade hos ACP. Dessutom är det inte korrekt brevet-pris på arrangemanget i lördags.
Tror du blandar ihop det med "Månskensbrevet" och/eller "Västerbottensbrevet"? Loppen med "BRM", även de vi körde i augusti är alla sanktionerade och kostar 100:-.

Västerbottensbrevet t ex kördes ju i olika distanser bla 200k men är inte sanktionerat och kostade några kronor mer pga fika och mat efteråt ingick. Månskensbrevet är en liten kul grej i oktober på 80km helt i mörker och med några överraskningar:)

Senast ändrad:
Tror du blandar ihop det med "Månskensbrevet" och/eller "Västerbottensbrevet"? Loppen med "BRM", även de vi körde i augusti är alla sanktionerade och kostar 100:-.

Västerbottensbrevet t ex kördes ju i olika distanser bla 200k men är inte sanktionerat och kostade några kronor mer pga fika och mat efteråt ingick. Månskensbrevet är en liten kul grej i oktober på 80km helt i mörker och med några överraskningar:)
Då får vi hoppas att registreringen kommer in till ACP. Det är ju en fantastisk prestation!

Inser att jag naturligtvis varit inkonsekvent och redan plockat in 120-mils-noteringen trots att den inte dykt upp på randonneurs.se ännu. Senaste uppdatering där gjordes tydligen 2020-08-13 så det är väl en viss eftersläpning.

Hm, resultaten för både den snabba 20-milaren och 120-milspremiären är nu uppe på randonneurs.se men reg.nr. saknas för resultat från dessa båda lopp samt för ett par andra lopp i Umeå.

En sådan kommentar bara krävde lite avancerad Strava-stalkning. Snabba stämplingar får man väl säga (snabbt trampat också).
Tack!

Med 4 bonuskilometer och dagen till ära 10m/s rätt i snoken de första 7 milen var det inte så mycket lyx.

Medvinden var givetvis festlig, men det jämnar som bekant inte riktigt ut sig.

Personligt rekord på BRM200 med 40 minuter. Det har bara aldrig blivit av att ladda på ordentligt innan :)

Fint att toppa formen på säsongens sista lopp, hehe.

Tack!

Med 4 bonuskilometer och dagen till ära 10m/s rätt i snoken de första 7 milen var det inte så mycket lyx.

Medvinden var givetvis festlig, men det jämnar som bekant inte riktigt ut sig.

Personligt rekord på BRM200 med 40 minuter. Det har bara aldrig blivit av att ladda på ordentligt innan :)

Fint att toppa formen på säsongens sista lopp, hehe.

??❤️

Som enväldig upprätthållare av listan i trådens första inlägg kräver jag en RR för att klämma dit ditt/era namn som delandes rekordnoteringen. :sneaky:

Okej okej, får väl klämma ur mig några rader. Under tiden kan du som förberedande aktivitet snegla under "H" respektive "R" i resultatlistan på randonneurs.se ;)

Hur är reglerna för en 20-milare? Totalsnittet är uppenbarligen max. 34km/t, men finns det begränsningar om hur tidigt man får stämpla på kontroller, hur många kontroller krävs för en godkänd bana etc.

Det känns som att ha "gjort en 5:53" kan bli det nya "gjort sub-8". :-)

Ja, det finns en första och en sista tidpunkt för stämpling vid varje kontroll. Inte säker på om det finns regler för hur många kontroller det ska finnas. I princip tycker jag att det borde vara OK med en bana som går 10 mil längs en väg, har en kontroll och sen går tillbaka längs samma väg. Man får väl inte köra en väg åt samma håll mer än en gång på ett lopp men att köra i båda riktningarna ska var OK och görs ju på rätt många lopp även om det är kortare sträckor.

Jag misstänker att chanserna att nå den kortaste tillåtna tiden ökar om man har en bana som:

a) är relativt platt
b) går på relativt raka vägar
c) har lite hinder såsom trafikljus
d) avslutas i en riktning där det är större sannolikhet för med- än motvind
e) har få kontroller
f) kontrollerna är sådana att stämpling kan ske snabbt

Tillbaka
Topp