Lämpliga komponenter till bikepacking-cykel?

tailwind

Medlem
Hej

Tänkte försöka mig på att bygga en hoj för bikepacking. Stålram och 27.5x3.00 däck etc. Hjulen har jag nog ganska bra koll på (utom naven, hjälp).

När jag byggde en 26" långfärdshoj för 15-20 år sedan använde de flesta Shimano Deore/SLX/XT men nu ser jag att väldigt många använder Sram. Jag vet ingenting om Sram. Dessutom med singelklinga där framme. 1x12 tror jag. Och en enorm kassett där bak. Jag vet ingenting om singelklingor och stora kassetter.

Har ni några tips om vad tusan jag ska använda som motsvarar typ SLX eller XT i prestanda? Jag bryr mig inte om vikt, utan "stöttålighet" (jag cyklade en gång in i en gren som fångade min ena pedal och då gick vevlagret åt helskotta) och lång levnadslängd är det viktiga. Jag har för mig att folk sa att man ska undvika detaljer i aluminium, men det var som sagt många år sen.. och.. det kanske egentligen gällde naven. Ja, vilka nav rekommenderar ni? Rekommendationer? Som passar till en sådan där monsterkassetter med 10-50/10-51/10-52.

Jag har gjort misstaget förut att tro att dyrare är bättre men tycker det mest handlar om att dyrare är lättare och sånt bryr jag mig inte om.

Tack!

Senast ändrad:
Ska du cykla i inre Mongoliet så ska du nog ta din gamla långfärdshoj med 26-tumshjul.

+1 Moderna, icke-utbytbara grejer är väl snarast en nackdel i det sammanhanget. Personligen skulle jag nog titta på 9-10-delat där drivlinedelar går att byta ut mot lite vad som helst och ändå funka. Det är jobbigt att leta grejer med specifik standard även när man har tillgång till allt 24/7 på nätet. 26-tumshjul är nog också mer gångbart än 27,5 beroende på var man hamnar.

Nä, det är inte aktuellt. Eller ja, visst är ni rätt men 26" fasas ut allt mer och ofta träffar man bara cyklister med antingen +27.5 eller +29 nu för tiden -oavsett plats. I Anderna för ett par år sedan träffade jag ingen med 26 men säkert ett par dussin med de större hjulen. Tiden är inne för att byta hoj.

Här också Mongoliet planer, på en Pugsley med Surly nav och Sram/Truvativ crankset/vevlager. Cykeln kör sedan 6 år på allt möjligt skit som finns (sten, sand, salt, snö, is etc) och kan inte tänka mig en bättre bikepackcykel. Men den är helt klart overkill i Mongoliet. Det är ju bara ett stort stäppområde, inte riktigt jobbigt att cykla. Starka hjul, rätta däck, en crazy cyklist som tål motvind och regn och motvind och regn, och då går allt bra. Har jag tänkt mig så. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Ja, alltså Inre Mongoliet var mest en metafor för avlägsna platser. Även om jag ska dit någon gång.. :-)

Nä, en Pugsley vill jag inte ha. Max 3.00" men även möjlighet till mindre bredd. Tänker använda Swiss DT HX581-fälgar, det verkar ypperliga. Något liknande detta är målsättningen: https://www.brothercycles.com/2020/04/the-brotherhood-bikepacking-to-the-end-of-the-world/

Nåväl. Hade någon rekommendationer på min grundfråga? :-)

Anderna har ju riktigt stora städer, så det är inte så förvånande. Långt bort behöver ju inte betyda utan bekvämligheter. Jag åker till Nya Zeeland med jämna mellanrum och där är det också moderna standarder, trots att det är långt bort. På ryska landsbygden i Sacha så kan det dock vara svårare med reservdelar.

De som kör Continental Divide snabbt verkar inte ha något problem att göra det på trådlös SRAM.

Själv tycker jag att Golanhöjderna är magnifika!

Skämt åsido: har på Shimanosidan modern Tiagra och 12s Deore. På SRAM-sidan GX 11 och NX 11 (hade SX12s men den brakade och blev Deore). Skummade artikeln snabbt men håller med i det jag snappade upp – Shimano känns enklare att ställa in, kräver färre finjusteringar och växlar smidigare.

Dvs: SLX låter najs.

Själv tycker jag att Golanhöjderna är magnifika!

Skämt åsido: har på Shimanosidan modern Tiagra och 12s Deore. På SRAM-sidan GX 11 och NX 11 (hade SX12s men den brakade och blev Deore). Skummade artikeln snabbt men håller med i det jag snappade upp – Shimano känns enklare att ställa in, kräver färre finjusteringar och växlar smidigare.

Dvs: SLX låter najs.

:-)

Tack! Intressant ja. Och för oss som har läggning åt det icke-pedanta hållet och kanske ibland glömmer att göra rent cykeln innan man kryper in i tältet så kanske SLX lämpar sig bättre eftersom den gruppen, precis som du säger, kräver färre finjusteringar..? Vad tror du om det?

Och för oss som har läggning åt det icke-pedanta hållet och kanske ibland glömmer att göra rent cykeln innan man kryper in i tältet så kanske SLX lämpar sig bättre eftersom den gruppen, precis som du säger, kräver färre finjusteringar..? Vad tror du om det?

Utifrån mina erfarenheter skulle jag säga det. Har själv inte så enormt många mil eller stor sample size av växlar i ryggen, men verkar som sagt få stöd av den där artikeln. https://bikepacking.com verkar vara en ganska levande sajt på ditt tema – kanske kan vara en bra kunskapskälla om du inte får så många svar här.

Nu verkar du ju redan ha en hel del egna idéer så det kan bli lite tight att pricka in precis men här är hur jag tänkte när jag nyligen byggde..

Ram av stål som tål stryk och eventuellt går att laga på plats, som tourer valde jag Kona Rove ST men kikar på Bombtrack Hook Ext som ett komplement för med biketouring äventyr men även deras Araise har varit under luppen.
Att vilja ha 3.0 clearence kan jag förstå, men inte att cykla på den dimensionen om man inte tänkt sig långt upp i bergen, runt 48mm rullar så mycket bättre och kommer bli lättare att hitta ersättningsdäck till om olyckan är framme.

Skulle jag cykla långt och vara borta länge skulle jag gå på rack monterade väskor hela dagen istället för bara rammonterat.

Växlar, en robust mtb drivlina typ Deore som tål lite stryk, 9 max 10 växlat och friktionsreglage som inte ger upp om de doppas i gyttjan, microshift gör trevliga såna. Bromsar är en smakfråga, wire så att du kan laga om det pajar eller hydrauliska som inte pajar men som blir jobbigare att fixa om de gör de, definitivt mineralolja som vätska då man kan hitta det över allt och det är trevligare att handskas med.

Alla påskruvade tillbehör i robust rostfri metall som klarar klimat och utmaningen.

Att lyssna till råd från Yonna som är vår offroad milslukare utan konkurrens, där kommer erfarenheten från verkligheten.
Så här ser min Kona ut idag, innan skärmar och pakethållare monterats, den rullar på 650b hjul med 36 ekrar och en tålig fälg.

Bilagor

• FE9B4AB5-2CB8-4E31-97C8-D0EB1B54009C.jpeg
    FE9B4AB5-2CB8-4E31-97C8-D0EB1B54009C.jpeg
    1.1 MB · Besök: 188
Bromsar är en smakfråga, wire så att du kan laga om det pajar eller hydrauliska som inte pajar men som blir jobbigare att fixa om de gör de, definitivt mineralolja som vätska då man kan hitta det över allt och det är trevligare att handskas med.

Här kan det vara värt att nämna att SRAM:s hydrobromsar använder DOT5.1 medan Shimano använder ovan nämnda mineralolja.

Utifrån mina erfarenheter skulle jag säga det. Har själv inte så enormt många mil eller stor sample size av växlar i ryggen, men verkar som sagt få stöd av den där artikeln. https://bikepacking.com verkar vara en ganska levande sajt på ditt tema – kanske kan vara en bra kunskapskälla om du inte får så många svar här.

Tack! Jag har bra koll på den sidan, men skriver aldrig något. Iof har jag glömt av den lite... Dags för ett återbesök kanske. :-)

Nu verkar du ju redan ha en hel del egna idéer så det kan bli lite tight att pricka in precis men här är hur jag tänkte när jag nyligen byggde..

Ram av stål som tål stryk och eventuellt går att laga på plats, som tourer valde jag Kona Rove ST men kikar på Bombtrack Hook Ext som ett komplement för med biketouring äventyr men även deras Araise har varit under luppen.
Att vilja ha 3.0 clearence kan jag förstå, men inte att cykla på den dimensionen om man inte tänkt sig långt upp i bergen, runt 48mm rullar så mycket bättre och kommer bli lättare att hitta ersättningsdäck till om olyckan är framme.

Skulle jag cykla långt och vara borta länge skulle jag gå på rack monterade väskor hela dagen istället för bara rammonterat.

Växlar, en robust mtb drivlina typ Deore som tål lite stryk, 9 max 10 växlat och friktionsreglage som inte ger upp om de doppas i gyttjan, microshift gör trevliga såna. Bromsar är en smakfråga, wire så att du kan laga om det pajar eller hydrauliska som inte pajar men som blir jobbigare att fixa om de gör de, definitivt mineralolja som vätska då man kan hitta det över allt och det är trevligare att handskas med.

Alla påskruvade tillbehör i robust rostfri metall som klarar klimat och utmaningen.

Att lyssna till råd från Yonna som är vår offroad milslukare utan konkurrens, där kommer erfarenheten från verkligheten.
Så här ser min Kona ut idag, innan skärmar och pakethållare monterats, den rullar på 650b hjul med 36 ekrar och en tålig fälg.

Tackar! Jag kommer att köra med en Big Bro-ram (https://www.brothercycles.com/shop/frames/big-bro/) men får den inte förrän i januari. Så stål. Min gamla långfärdare är byggd runt en SurlyLHT-ram och SLX/XT-komponenter. Niodelad. Ryde Andra 40-fälgar med 36 Swiss DT Alpine III-ekrar. Har varit mycket nöjd med den. Är fortfarande nöjd med med den - fast efter 15 år vill jag ändåå prova något nytt och större fetare hjul ser förbannat kul ut. Egentligen skulle jag kunna köra på exakt samma cykel jag har om det bara gick att slänga på 27.5x2.25-3.00 istället för 26x2.00.

Bromsar har jag inte hunnit läsa på om ännu (har fälgbromsar på min gamla hoj, vägrade skivbromsar 2005 när jag skaffade den. Men nu är det ju som det är. Jag har förstått att det finns hydrauliska och mekaniska bromsar och då är det nog mekaniska jag ska ha. Det är alltså sådana du menar när du skriver vajer? :-)

Varför max 9/10-delat?

Jasså, Yonna cyklar mycket. Grymt! Har hört det namnet förut när jag swishat förbi den här sidan. Jag har också cyklat en del utomlands. 110 000km i 101 länder just nu. Finns lite bilder här: https://www.instagram.com/lostcyclist/?hl=sv och en sammanfattning som jag skrev på utsidan för ett tag sedan: https://www.utsidan.se/cldoc/lostcy...mBhDDFSboy3skK11kAAesjiOm5EpebIBeaEAcmxGY2Gp4

Har väl inget att tillföra den här tråden annat än en fet tumme upp till TS. Har läst alla gamla resebloggar och följer på insta, mycket trevliga reseskildringar du delar med dig av!

Har väl inget att tillföra den här tråden annat än en fet tumme upp till TS. Har läst alla gamla resebloggar och följer på insta, mycket trevliga reseskildringar du delar med dig av!

Oj, jättekul att höra! Har inte skrivit någon blogg på tre år nu men jag tror jag ska återuppliva den i framtiden. Rätt kul att sitta med en öl på ett skumt hotell någonstans och kladda ner några tankar och analyser. Jag saknar det.:-)

Tackar! Jag kommer att köra med en Big Bro-ram (https://www.brothercycles.com/shop/frames/big-bro/) men får den inte förrän i januari. Så stål. Min gamla långfärdare är byggd runt en SurlyLHT-ram och SLX/XT-komponenter. Niodelad. Ryde Andra 40-fälgar med 36 Swiss DT Alpine III-ekrar. Har varit mycket nöjd med den. Är fortfarande nöjd med med den - fast efter 15 år vill jag ändåå prova något nytt och större fetare hjul ser förbannat kul ut. Egentligen skulle jag kunna köra på exakt samma cykel jag har om det bara gick att slänga på 27.5x2.25-3.00 istället för 26x2.00.

Bromsar har jag inte hunnit läsa på om ännu (har fälgbromsar på min gamla hoj, vägrade skivbromsar 2005 när jag skaffade den. Men nu är det ju som det är. Jag har förstått att det finns hydrauliska och mekaniska bromsar och då är det nog mekaniska jag ska ha. Det är alltså sådana du menar när du skriver vajer? :-)

Varför max 9/10-delat?

Jasså, Yonna cyklar mycket. Grymt! Har hört det namnet förut när jag swishat förbi den här sidan. Jag har också cyklat en del utomlands. 110 000km i 101 länder just nu. Finns lite bilder här: https://www.instagram.com/lostcyclist/?hl=sv och en sammanfattning som jag skrev på utsidan för ett tag sedan: https://www.utsidan.se/cldoc/lostcy...mBhDDFSboy3skK11kAAesjiOm5EpebIBeaEAcmxGY2Gp4

En kort resume på vad jag försökte förmedla.

Ram och hjul, mycket eget tycke smak och en del religion men 2 sanningar i min bok, stål går oftast att laga och är om det är rätt byggt ganska förlåtande att cykla på, tar hand om vibrationer och ojämnheter lite följsammare än en del modernare material.

Hydrauliskt eller mekaniskt tycker jag mer är en fråga om hur man ser på laga vs underhålla, dvs heal och fungerande hydrauliska bromsar är trevligare på alla vis, men mekaniska är inte alls så dåliga som en del påstår och kommer att få stopp på cykeln.

9-10 delat pga av toleranser, tillgång till delar, möjlighet att blanda landsväg och mtb komponenter. Det är lättare att bygga en custom drivlina där man blandar delar från MTB och landsväg och om man väljer det "omoderna" alternativet med 3 delat fram så har man ett stort spann men framför allt tät stegad utväxling vilket är skönt med lite last när det blir kuperat. Då toleranserna inte är lika snäva som för en 12 växlad drivlina så klarar den mer eftersatt underhåll.

Oväntad vändning på tråden. Har oxå läst alla historier på bloggen, suveränt ! Jag har oxå en gammal touringhoj från 2005, 3*9 drivlina, fälgbromsar, bockstyre, men den klarar 47-622 däck, nätt och jämt. Om jag skulle uppgradera på samma sätt skulle jag behålla ungefär samma stuk, och byta till mekaniska skivbromsar. Eller räkna på om man kan få tillräckligt lätta och tunga växlar för touring med 2*10 istället, dvs att lättaste blir som nu, och tyngsta tillräckligt tung. Men behåller nog min i 15 år till..

Tack alla, och kul Bikzz! :-)

Ok, jag tänker om. Jag hade sett fram emot enkelheten med 1x och därigenom slippa en del komponenter (framväxeln har krånglat en del genom åren) men att beakta fler växlar, priset på kassetten och tillgången till reservdelar låter klokt.

Men om man nu ändå ska ha framväxel, varför bara x2 och inte x3? De flesta som inte förespråkar x1 förespråkar just x2 och väldigt få x3. Det förstår jag inte för om man ändå ska ha framväxel så är det väl lika bra att köra x3?

Och nav? Vad har ni att säga om nav? Har kört olika varianter förr, olika varianter av Deore/SLX och XT. Vill minnas att det fanns vissa modeller som folk som jag ofta undvek eftersom vissa detaljer var gjorda i alu istället för i stål... är det fortfarande något att beakta? Andra märken än Shimano? Har det kommit något revolutionerande de sista tio åren?

Hur ställer ni er till slanglöst?

Tack alla, och kul Bikzz! :-)

Ok, jag tänker om. Jag hade sett fram emot enkelheten med 1x och därigenom slippa en del komponenter (framväxeln har krånglat en del genom åren) men att beakta fler växlar, priset på kassetten och tillgången till reservdelar låter klokt.

Men om man nu ändå ska ha framväxel, varför bara x2 och inte x3? De flesta som inte förespråkar x1 förespråkar just x2 och väldigt få x3. Det förstår jag inte för om man ändå ska ha framväxel så är det väl lika bra att köra x3?

Och nav? Vad har ni att säga om nav? Har kört olika varianter förr, olika varianter av Deore/SLX och XT. Vill minnas att det fanns vissa modeller som folk som jag ofta undvek eftersom vissa detaljer var gjorda i alu istället för i stål... är det fortfarande något att beakta? Andra märken än Shimano? Har det kommit något revolutionerande de sista tio åren?

Vi börjar med det enkla, slanglöst, japp alla dagar i veckan alla sorters av cyklar. Man slipper förhoppningsvis alla irriterade små punkor, vätskan fixar taggar, grus och glasbitar så länge hålet inte är för stort, alla punch och problem med färgbands relaterade är oxå borta. Och om det verkligen är så att skiten hamnar i fläkten så tar man bara fram en av de 2 extra slangarna man har med sig tills man kan hitta ett helt däck och återgå till slanglöst igen.

Växlar är väl precis som du själv säger, har man inte fått kläm på hur en framväxel ställs in ordentligt så finns de nog många dåliga minnen av krånglande 3x drivlinor på gamla mtb och hybrider att beklaga sig över. Jag ser det mer så här, kommer jag cykla där det finns en chans att hålla jämt tempo över längre tid så uppskattar jag de tätare längen som 2x erbjuder, kommer jag lasta cykeln och ta mig fram där det är kuperat så får farmors utväxlingen hänga med..

Det är ju inte direkt svårare att montera 3x än 2x så att det sitter en liten 3:e klinga som en extra backväxel om den kommer behövas ser jag mer som att packa ner compeed när man skall på vandring, man kanske slipper använda dem och det finns massor med andra sätt att lösa det, men att slippa köra push bike i ett par km lång uppförsbacke för att man inte vill ses med 3 klingor på after biken är inte ett argument för mig.

Nav, religion och mycket tyckande. Mina 5 öre är att dt350 är ett bra standard nav som duger till det mesta, har man mer speciella behov så finns det spaltkilometer att plöja på ämnet. En del låmgfarare brukar gilla exotiska nav från mindre producenter som White ind, Phil Wood, mfl.

Generellt blir det lite som resten av komponenterna, köp enkel och det går att fixa, typ kona och kulor varianten eller köp nav med sk. Industrilager så kan man peta in ett lager med exakt den specifikation som passa ens förhållanden, jag gissar att skillnaden blir minimal i slutänden. Frihjuls mekanik som man fattar och som går att göra ren fältmässigt, lager efter tycke och smak, alla navkroppar är mer eller mindre alu. så välj en tillverkare du har förtroende för, skulle oturen vara framme och en olycka sker så skiljer det nog inte speciellt mycket på fabrikat.

Jo det är klart, välj en vettig standard på axlarna så att det går att byta ett hjul om det skulle bli nödvändigt utan att vänta på en special leverans 3veckor senare.

Eventuellt jättedåligt förslag. Men tänker att man kan ju slänga ut det iaf.

Har sett att det finns folk som kör två drev fram, men utan framväxel.
dvs två NW drev. Så att man kan flytta ner kedjan på lilla drevet ifall man vet att man kommer spendera resten av veckan i med att bestiga bergspass

Bikepacking.com har ju massor med bilder, dom flesta är 1 framdrev. Men såklart, dom kan ju inte promota äldre & billigare & lika bra prylar...

Kul att se Lars här. Följer också på instagram.
Kul med ny cykel. Det är väl något du har funderat på ett tag nu?
Tyvärr inga direkta tips. Jag hade snarare vänt mig till dig om jag skulle korsa svårtillgängliga områden för tips!

Försöker lite amatörmässiga växelberäkningar. Nu har jag 42/32/22 fram och 12-34 bak. Funkar väldigt bra för touring och även för branta backar med packning. Men använder då normalt inte dom tyngsta växlarna, så den biten av registret är onödigt.
Fram/bak. Lättaste 22/34 = 0.65 Tyngsta 42/12 = 3.5 Men behöver inte tyngre än 2.8-3.
Så med en 2*10 drivlina där lättaste fram/bak <= 0.65, och tyngsta är >= 2.8, så skulle det oxå funka för mig. Har inte kollat.

Kul att se Lars här. Följer också på instagram.
Kul med ny cykel. Det är väl något du har funderat på ett tag nu?
Tyvärr inga direkta tips. Jag hade snarare vänt mig till dig om jag skulle korsa svårtillgängliga områden för tips!

Haha, tack! Ja, jag kan livet på vägarna. Fråga mig gärna om Bartangdalen, centralasiatisk byråkrati, Namibias vackraste områden, gränsövergångar i norra Kenya, småvägar i Peru, hur jag hittar säkra tältplatser och sånt- men när det kommer till cyklar är jag både okunnig och egentligen helt ointresserad. Jag gillar att se världen från cykelsadeln men är ointresserad av cyklar. Jag gillar även att fotografera men är ointresserad av vilka saker en kamera är uppbygd av. Jag hittade ett koncept som fungerade 2005 och sen dess har jag kört ungefär det samma. Nu när jag ska byta är jag helt lost.

Och ja, jag har funderat länge. Förra året tröttnade jag pga av allt sådant här som den här diskussionen handlar om. Sen i våras började jag leta lite och då hörde ett märke av sig och ville sponsra och jag blev jätteglad. Sen har de inte hört av sig mera fast jag skrivit och frågat vad som händer. Så jag väntade på den hojen hela sommaren - i onödan - men nu äntligen är en ny cykel på gång. Får en ram från Brother cycles istället - men inte förrän i januari. Egentligen vill jag bara att någon som känner mig och vet var jag cyklar ska säga "Lars, det är det här du vill ha".

dvs två NW drev. Så att man kan flytta ner kedjan på lilla drevet ifall man vet att man kommer spendera resten av veckan i med att bestiga bergspass

Haha, det där är ju rätt intressant egentligen! :-) En för bergstrakter och riktigt dåliga vägar och en för flackare landskap och lite bättre vägar! Kul ju! :-)

Ja lite jobbigt ibland. Cykelindustrin gör numera sitt bästa för att förvirra alla cyklister, med nya standarder för växlar & hjul & axlar & bromsar varje år. Intern vajerdragning tex där man måste spendera dagar med att försöka pilla fram vajern. Skrikande skivbromsar som inte går att justera. Lite Jobbigt & confusing. Men min touringbike från 2005 är kanon, så jag fortsätter med den, och byter delar vid behov.

Bikepacking.com har ju massor med bilder, dom flesta är 1 framdrev. Men såklart, dom kan ju inte promota äldre & billigare & lika bra prylar...
Det där var ju 2019, förhoppningsvis har de sista bakåtsträvarna anpassat sig och byggt om sina cyklar nu under hemmasittandet. ;)

Jag har testat den varianten mer eller mindre av en slump. Jag köpte ett begagnat vevparti med 2x som sitter på ett 1x-bygge. Pga att kassetten är "1x only" (11-46 11-delad) så kör jag huvudsakligen på stora klingan. Om jag har kedjan på lilla klingan så får jag hålla mig till de mellersta dreven bak. På de 3-4 minsta dreven blir kedjan för slak och på de två största dreven blir det för tajt, men om jag bara hade haft komponenter som var kompatibla med 2x (och/eller orkat justera mitt 1x-bygge för full 2x-kompatibilitet?) så borde det gå utmärkt att ha en manuell farmorsväxel och växla ned en gång när man står vid Bergets Fot för att sedan torka rent fingrarna och växla tillbaka när man är på Toppen och allt bara går utför i tillvaron.

Ja, exakt. Nästan alla kör med ett framdrev. Samtidigt insinuerar de flesta i tråden att jag ska ha x2 eller x3.
Frågan är varför - för det går inte ihop. Om nu 2x eller 3x är bättre - varför använder inte alla det?
Å andra sidan är jag misstänksam till allt som cyklister som deltar i "races" använder eftersom det är så viktigt för dem att hålla vikten minimal. Det är det inte för mig, jag har mycket tid. Så här skrev en kompis som nyss drog genom Afrika med ett framdrev. Jag har frågat varför han inte nämner tre drev - men han har inte hunnit svara ännu:

"Having run 1x11 for a couple of years and now switched to 2x11, I honestly think that for the kind of riding that you and I are both going for, a 2x is a better bet. 1x11 was fine really, and 1x12 would be even better, but a 2x11 or even 2x10 just gives you more range, more efficiency (and longer chain life), and above all it gives you easy access to a REALLY low granny gear. Personal preference I guess, but I pedal with quite a high cadence and really want to have a crazy low gear so that even the steepest hills aren't a big effort. With my 1x11 my bottom gear was around 20 gear inches, but with 2x11 I can get it down to 15. With a 1x12 and a 30t front Chainring you'd have something like a 18 gear inch bottom gear, which is fine really - I just like it even lower. The simplicity of 1x is really nice though - if I were going mountain biking, or out on a shorter trip (especially in the first world) then I'd happily go with a 1x12, but for a really long or remote expedition I'd choose 2x11 personally. More so if you're expecting to have to carry a lot of weight".

Ja, jag blir mer och mer inne på att köra x2 eller x3 precis som ni säger - även om jag gillar den mer "rena" cykeln utan framväxel. Tack för hjälpen, hörni.

Med packning är det väldigt trevligt med en liten klinga fram. Inte så ofta den behövs men då den behövs är den guld värd.

HeHe, Cool diskussion utan definitiva svar. Philosophy. Bara på känsla efter en bärs. 2x, 3x är något mer tillförlitligt, många fler växlar, större range, mer flexibelt att välja växlar, bekvämare pga mindre steg, ev lättare att hitta ersättningsdelar och reparera. Nyare standarder med 1*11 och 1*12 är coolare, hamnar i alla tidningar, mer känsliga, svårare att justera?, sliter mkt mer på framdrevet som används jämt, något lättare, dyrare, men sämre funktion egentligen när man tänker efter vilka utväxlingar man får jmfrt med innan --- :cool:

Jasså, Yonna cyklar mycket. Grymt! Har hört det namnet förut när jag swishat förbi den här sidan. Jag har också cyklat en del utomlands.
Jag är happys fatbikerafter. Fick en packraft från happy-gänget och nu får jag skriva liveRR varje gång jag cyklar ;)
Ditt namn känner jag inte men (dåligt ursäkt) jag är inte svensk (därför pratar jag konstig svenska) och egentligen är jag mer intresserat i offroad-bikepackers än i klassik-tourcyklister så jag följer aldrig deras blogg, instagram os :)

Nä, en Pugsley vill jag inte ha. Max 3.00" men även möjlighet till mindre bredd.
Hoho, en Pugs kan ha standard 26" med vanliga cykeldäck, men även 27+, 29, 29+ och fat upp till 4.8" plus den har två bakhjul (framhjul är ett 2speed bakhjul, bakhjul har 9sp) så den är en multifunktionell och unik cykel :) Och det var inte meningen att du skulle titta på en Pugsley, jag bara svarade på din nav/lager-fråga att jag är mycket nöjd med surly/sram.

Har förresten 2x fram (36/22), behövs inte mer och det skulle aldrig gå med bara 1x. Vad andra cyklister har bryr jag mig inte om, det är ju jag som får trampa och jag älskar mina knä. På min touringcykel är jag nöjd med 3x men den är ju ingen offroad-beast :)

Aldrig i livet. Det behövs ändå reservslangar pump etc, plus det blir skitskitig och kanske omöjligt att fixa mitt i inre Mongolia.

Ja, exakt. Nästan alla kör med ett framdrev. Samtidigt insinuerar de flesta i tråden att jag ska ha x2 eller x3.
Frågan är varför - för det går inte ihop. Om nu 2x eller 3x är bättre - varför använder inte alla det?
Å andra sidan är jag misstänksam till allt som cyklister som deltar i "races" använder eftersom det är så viktigt för dem att hålla vikten minimal. Det är det inte för mig, jag har mycket tid. Så här skrev en kompis som nyss drog genom Afrika med ett framdrev. Jag har frågat varför han inte nämner tre drev - men han har inte hunnit svara ännu:

"Having run 1x11 for a couple of years and now switched to 2x11, I honestly think that for the kind of riding that you and I are both going for, a 2x is a better bet. 1x11 was fine really, and 1x12 would be even better, but a 2x11 or even 2x10 just gives you more range, more efficiency (and longer chain life), and above all it gives you easy access to a REALLY low granny gear. Personal preference I guess, but I pedal with quite a high cadence and really want to have a crazy low gear so that even the steepest hills aren't a big effort. With my 1x11 my bottom gear was around 20 gear inches, but with 2x11 I can get it down to 15. With a 1x12 and a 30t front Chainring you'd have something like a 18 gear inch bottom gear, which is fine really - I just like it even lower. The simplicity of 1x is really nice though - if I were going mountain biking, or out on a shorter trip (especially in the first world) then I'd happily go with a 1x12, but for a really long or remote expedition I'd choose 2x11 personally. More so if you're expecting to have to carry a lot of weight

Ja, jag blir mer och mer inne på att köra x2 eller x3 precis som ni säger - även om jag gillar den mer "rena" cykeln utan framväxel. Tack för hjälpen, hörni.

Mitt grovt förenklade svar blir som följer, mina 1x cyklar tar mig fram över stock och sten eller möjligen på någon ojämn grusväg och i ärlighetens namn använder jag ungefär de 4 lägsta växlarna till allt utom ren transportsträcka eller någon fantastisk nedförslöpa, allt jag har med mig ryms i en ryggsäck som väger max 3kg och jag är ute som längst 4timmar och kommer kanske i bästa fall 5-6mil.

Mina 2x cyklar packas med upp till kanske max 10kg utspritt över cykeln om jag skall vara borta några dagar, snittfaten ligger runt 25km/h och dagsetapperna kan vara upp emot 16-18h tramptid, här vill jag hitta den växel som passar till den kadens som känns bäst oavsett hur det än lutar.

Mina 3x cyklar används när man skall vara borta så länge eller så långt hemifrån att man har med sig ett komplett mindre bohag och den lilla 22 klingan som endast används när lusten att inte behöva knuffa uppför vid de tillfällen då benen inte riktigt har sitt bästa att ge. Dessa cyklar är inte heller några fartvidunder men ibland så lutar det åt rätt håll så man kan njuta av de höga växlarna, mitt senaste bygge har 22-34-46 fram och 11-34 bak, det finns ingen situation som jag känner till där jag inte kan trampa fram denna cykel med 20-30kg packning.

Slitaget på en 11-12 speed 1x jämfört med en 9-10 speed 2 eller 3x är milsvidd, de extrema kedjelinjerna och den verkare kedjan i kombination utsätter materialet för stora påfrestningar.

Många cyklister är trendkänsliga entiteter (även om de inte tror det själva alltid), så när olika cykelmärken börjar spruta ut singelklingeprofeterandet och slanglöstevangeliumet och influerarna faller in i samma led för att det är deras levebröd så följer även massan och så ska alla bygga om sina riggar för att få vara med i klubben.

Slanglöst och singelklinga funkar för mänskor i populära klubben som kanske inte ger sig ut i vildmarken så mycket, utan snarare tar bilen till mtb-spåret eller på annat sätt tar sig till stadsnära cykling och kör några varv och sen hem. Det fungerar säkert också för trendkänsliga bikepackare som gärna följer profeternas budskap och som ger sig ut nån helg då och då med sin superlätta och supermoderna utrustning. Men att ge sig ut på längre turer i kuperad terräng med bara en klinga fram är självspäkning i mina ögon, och öron, och alla andra sinnen. Men så är jag ju ganska svag också och blir rätt sur om jag inte får äta tillräckligt så backjävlarna blir som Mont Blanc.

Så det egentliga svaret är väl p.g.a. kapitalismens mekanismer, men det är ju som att svära i kyrkan.

Många cyklister är trendkänsliga entiteter (även om de inte tror det själva alltid), -----

Det var ett Komplicerat & smart svar, men fattar precis vad du menar och du har rätt. Very Coolt !! Men är själv inte påverkad alls, som tur är, så jag fortsätter med min TouringBike från 2005, som fortfarande är Bäst & Coolast. :cool:

Haha, det där är ju rätt intressant egentligen! :-) En för bergstrakter och riktigt dåliga vägar och en för flackare landskap och lite bättre vägar! Kul ju! :-)

en eventuell liten fördel är väl att man får en vissextra säkerhet iom att man nu har ett drev till ifall stora klingan skulle bestämma sig att explodera

jag satte på två singelklingor idag. bara hoppa av cykeln och lägga om kedjan till lättare utväxling!

vore fränt med nån slags spak som puttar kedjan mellan klingorna, och ett reglage på styret.

Förr fanns det en spak att montera på sadelröret med just den funktionen!

Bilagor

• 04C469BC-B181-4466-8470-5DBB905C25EF.jpeg
    04C469BC-B181-4466-8470-5DBB905C25EF.jpeg
    57.4 KB · Besök: 81
Men ni blandar långfärd med cyklar från en tävling som Silk, det är ju helt olika infallsvinkel.
Singeldrev är bra om man ska tävla, det innebär flera nackdelar som är värda att ta då. För långfärd är förhållandet omvänt.
2x11 / 2x10 har väl inga nackdelar på långfärd? Viktstraffet mot 1x är ju försumbart och inget att bry sig om.
2x vs 3x så når man samma låga utväxling men man kan med 3x få högre meningslös toppfart. Visst går det att täta till kassetten ytterligare men utanför klungan faller det syftet platt.

En 29" mtb tar ju faktiskt även 700C däck om det skulle knipa, borde vara den fälg som det är enklast att skaffa däck till.

Tillbaka
Topp