Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka trådlösa droppers finns idag? Har det kommit någon konkurrent till Reverb AXS?
men vajer och hydraulik krånglar på en rad andra sätt.Nej det är inte värt pengarna, batteriet tog slut förra svängen å då märker man hur mycket man faktiskt använder droppern, en wire tar aldrig slut på batteri ?
Möjligt att en ” vanlig” dropper kan krångla, men vi har 6 hojjar i familjen och ingen dropper har krånglat. Anledningen till att jag har ”el dropper” på min stigsmiskare är att den satt som standard på nya biken, nu räcker batteriet ganska länge på en laddning men rätt störande när man ska ut och svettas å inget händer när man trycker på knappen, visst är det smidigt om man skulle flytta med den till nästa hojj men å andra sidan så är det mer eller mindre standard med sänkstolpe på nya hojjar ?men vajer och hydraulik krånglar på en rad andra sätt.
största plusset med trådlös dropper är att den är smidig att montera, och smidig flytta mellan cyklar. klassikern magura vyron är inne på sin tredje version, varvid man gått över till engångsbatterier även till servot i stolpen.
jag har version 2, funkat stabilt. enda är att den måste rekalibreras när man byter batteri i sändarknappen, med ett inte helt logiskt upplägg därvidlag. tar sändarbatteriet slut ute på tur kan man likväl använda en knapp på själva stolpen.
Hellre mekanisk som jag har, mycket bättreSkitjobbigt att ta fram mobilen varje gång man ska sänka sadeln ??
Nu finns det billiga, drygt 2000kr på aliexpress, vet dock inget om dom.Vilka trådlösa droppers finns idag? Har det kommit någon konkurrent till Reverb AXS?
Är det inte bara att hålla emot med rumpan?Har alla som skaffar eDropper missat att optimal sadelhöjd varierar med underlagets stökighet? Vajerstyrt klarar finjustering av höjd genom modulationen i droppermekanismens "broms".
De flesta eDroppers verkar sakna modulation i bromsverkan. Full fart pungkross enbart?
Möjligt att det räcker för somliga, fast det kräver mer benkraft.Är det inte bara att hålla emot med rumpan?
Nja, vissa droppers har denna möjlighet, men det har ingenting med vajern att göra. Finns gott om vajerkontrollerade droppers som bara har två lägen.Har alla som skaffar eDropper missat att optimal sadelhöjd varierar med underlagets stökighet? Vajerstyrt klarar finjustering av höjd genom modulationen i droppermekanismens "broms".
Det varierar mellan olika fabrikat o modeller.Jag har vajer på båda mina och gör helt enkelt så att jag sätter rumpan mot sadeln, trycker in reglaget och justerar höjden tills jag är nöjd, varpå jag släpper reglaget. Det känns som att det borde funka även med elektronisk dropper.![]()
Kan du utveckla? Alla droppers funkar väl i grund och botten likadant? Det finns ett tryck underifrån som är starkt nog att pressa sadeln uppåt men inte starkt nog att pressa en människa uppåt, och en spärr som gör att sadelstolpen *inte* kan röra sig. När spärren är lossad så kan sadeln röra sig, antingen uppåt eller nedåt, berående på hur stor kraft som pressar nedåt.Det varierar mellan olika fabrikat o modeller.
Det varierar hur spärren fungerar. En del kan spärras var man vill medans andra bara spärras i bottenläge o ev. ett mellanläge. Man får kolla specen för resp. stolpeKan du utveckla? Alla droppers funkar väl i grund och botten likadant? Det finns ett tryck underifrån som är starkt nog att pressa sadeln uppåt men inte starkt nog att pressa en människa uppåt, och en spärr som gör att sadelstolpen *inte* kan röra sig. När spärren är lossad så kan sadeln röra sig, antingen uppåt eller nedåt, berående på hur stor kraft som pressar nedåt.
Eller har jag missförstått hur droppers funkar?
Jag har vajer på båda mina och gör helt enkelt så att jag sätter rumpan mot sadeln, trycker in reglaget och justerar höjden tills jag är nöjd, varpå jag släpper reglaget. Det känns som att det borde funka även med elektronisk dropper.![]()
Jag visste inte att den varianten existerade. Alla droppers jag har provat har varit sådana som kan stanna vad som helst.Det varierar hur spärren fungerar. En del kan spärras var man vill medans andra bara spärras i bottenläge o ev. ett mellanläge. Man får kolla specen för resp. stolpe
Jag visste inte att den varianten existerade. Alla droppers jag har provat har varit sådana som kan stanna vad som helst.
Jag trodde i min enfald att dom elektriska kunde gå både upp och ner av sig självt och att dom stannade när man släpper knappen. Men dom kanske fungerar precis lika som en med vajer?
Jag tycker det är svårt när jag kommer från t.ex. grusväg in på stig och bara vill sänka men liten bit, det blir alltid fel första gången/erna oftast lite för lågt. Gillade command posten på Enduron som hade ett par fasta lägen då blev det alltid rätt på en gång.Låter mest krångligt för att inte säga tidsödande att försöka positionera stolpen genom att modulera hastigheten.
Man släpper upp stolpen helt, behåller reglaget intryckt, sätter sig på önskad höjd och släpper reglaget, klart. Tar bråkdelen av en sekund och blir alltid rätt.
Har man koll kan man förenkla ytterligare genom att möta sadeln med sittbenen, det gör inte ont, annars låter man den gå upp i topp medan man fortfarande står upp.
Jag har aldrig upplevt att jag kunnat/velat göra på det viset med någon av mina vajerdroppers, hur mycket man än i teorin kan modulera hastigheten på dom.Ja, men det är inte bästa dropper-teknik.
Tag till exempel situationen med ståtramp över stök och sadel långt nere. Det kommer ett slätare parti tillfälligt. Det går inte sluta trampa, men benen behöver vila. Då är det effektivt att kunna släppa upp sadeln till ett lagom läge och sätta sig ned och trampa några sekunder tills det är dags att stå igen.
Det är inte som fönsterhissar på bilen om det är så du menar.
Istället för att en vajer drar i mekanismen för låsning är det ett servo.
Ok, synd. Droppern krånglar på två av mina cyklar. Misstänker vajern på båda. Tänkte att jag kan göra det enkelt för mig och byta till elektrisk och att det dessutom skulle bli en uppgradering men det låter ju som att det inte blir bättre på något sett förutom att jag slipper byta vajer.Poängen av diskussionen häruppe är att de fungerar sämre än med vajer för att man inte kan reglera hastigheten.
Om vajern är problemet och du byter till en utan vajer så löser du väl problemet?Ok, synd. Droppern krånglar på två av mina cyklar. Misstänker vajern på båda. Tänkte att jag kan göra det enkelt för mig och byta till elektrisk och att det dessutom skulle bli en uppgradering men det låter ju som att det inte blir bättre på något sett förutom att jag slipper byta vajer.
Ja precis men jag jag hade hoppats på något ytterligare mervärde. Det hade ju tex varit riktigt smutt om den fungerade som en fönsterhiss så att man i stående läge kunde köra ner den utan att behöva sätta ner rumpan.Om vajern är problemet och du byter till en utan vajer så löser du väl problemet?
Skulle vara guld med en sensor så att den automatiskt drog sig ur vägen vid crash :)Ja precis men jag jag hade hoppats på något ytterligare mervärde. Det hade ju tex varit riktigt smutt om den fungerade som en fönsterhiss så att man i stående läge kunde köra ner den utan att behöva sätta ner rumpan.
Min Enduro har, på klassiskt Specialized-manér, en dropper som åker upp som en katapult. Ingenting jag har lust att prova på den.Har man koll kan man förenkla ytterligare genom att möta sadeln med sittbenen, det gör inte ont, annars låter man den gå upp i topp medan man fortfarande står upp.
Så olika! Jag kör ganska sällan med sadeln i högsta läget, det är bara på transport eller väldigt enkla stigar. Ganska ofta kör jag sadeln 2-3 cm under högsta läget där jag trampar ganska bra men ändå har lite bättre kontroll. På stökiga men inte svåra stigar har jag den kanske 3-4 cm över lägsta läget där jag kan sitta och trampa lite i nödfall men sadeln är nästan ur vägen. Bara när det är väldigt stökigt sätter jag den i lägsta läget. Jag använder helt enkelt alla 15 centimetrar jag har i slaglängd på sadelstolpen. Använder den nog nästan lika mycket som jag växlar.Är det bara jag som aldrig modulerar min vajerstyrda dropper, utan vill ha upp den i full längd så snabbt som möjligt? Har aldrig varit rädd för den när den kommer upp, det är ju jag som bestämmer när den ska fällas upp. Att sätta sadeln i något slags mellanläge har jag aldrig sett någon anledning till, antingen vill jag ha den ur vägen i nedfällt läge, eller så vill jag ha den i korrekt höjd. Mellanläget känns ju som sadeln antingen är i vägen eller så sitter jag för lågt. Förstår inte riktigt poängen med detta.
Aha, jag kroknar ju aldrigDet är för oss som kroknar. När det är för stökigt att ha sadeln i högsta läget, men man är för trött för att stå kan det vara skönt att köra sadeln i ett mellanmjölksläge några centimeter under max.
Däremot står jag fast vid att faran med en dropper som fälls upp utan broms är tämligen överdriven.
Jag gör det för att lättare kunna sätta en hand på ryggen på ett barn i uppförsbackar. Är sadeln i botten kan jag inte trampa effektivt; är den helt uppe får jag luta mig konstigt. Men annars gör jag sällan så. Oftast är det ju helt nere för stök och helt uppe för tramp.Förstår inte riktigt poängen med detta.