Elektriska dropper?

Elektriska dropper?
Är det bara jag som aldrig modulerar min vajerstyrda dropper, utan vill ha upp den i full längd så snabbt som möjligt? Har aldrig varit rädd för den när den kommer upp, det är ju jag som bestämmer när den ska fällas upp. Att sätta sadeln i något slags mellanläge har jag aldrig sett någon anledning till, antingen vill jag ha den ur vägen i nedfällt läge, eller så vill jag ha den i korrekt höjd. Mellanläget känns ju som sadeln antingen är i vägen eller så sitter jag för lågt. Förstår inte riktigt poängen med detta.
Jag har heller aldrig sadeln i något mellanläge.
Antingen sitter jag eller står och trampar med sadeln i uppfällt läge, alternativt så åker jag utför eller hoppar stående med sadeln i nedfällt läge.

Elektriska dropper?
Har alla som skaffar eDropper missat att optimal sadelhöjd varierar med underlagets stökighet? Vajerstyrt klarar finjustering av höjd genom modulationen i droppermekanismens "broms".

De flesta eDroppers verkar sakna modulation i bromsverkan. Full fart pungkross enbart?
Inte sant helt enkelt för varken typ dropper. En vettig dropperpost, oavsett aktiveringsmekanism, har dämparenhet som begränsar rörelsefastighet. Trådlösa dropper kan man också lämna i valfritt mellanläge.

Elektriska dropper?
Inte sant helt enkelt för varken typ dropper. En vettig dropperpost, oavsett aktiveringsmekanism, har dämparenhet som begränsar rörelsefastighet. Trådlösa dropper kan man också lämna i valfritt mellanläge.

Poängen med modulation i dropperbromsen är att du kan välja att släppa upp långsamt, snabbt eller först snabbt och långsamt på slutet. Syftet är att slippa använda benen + baken till att ställa in höjd på uppvägen (spara kraft). Eller bara använda baken att stoppa den sista lilla farten för att få sadeln exakt där man vill.

Dämpning i dropper har väl inte samma funktion som modulation i broms? Fast jag har aldrig haft en dropper med någon slags dämpare vad jag vet. Eller är dämpare inbyggd i luftpatronen i alla droppers?

Edit: Rättade syftningsfel i syftet ;)

Senast ändrad:
Elektriska dropper?
...använda baken att stoppa den sista lilla farten...
1000032384.gif

Elektriska dropper?
Fast jag har aldrig haft en dropper med någon slags dämpare vad jag vet. Eller är dämpare inbyggd i luftpatronen i alla droppers?
Precis. Luftpatronen innehåller ju också olja som låses in (och skapar ett okompressibelt volym som håller ens vikt) och sedan sipprar ut när ventilen öppnas (via mekanisk kabel eller via fjärrstyrd motor). Litet hål betyder att oljan sipprar långsamt igenom det, d.v.s. att dess funktion är dämpad.

Jag misstänker att samtliga droppers måste ha sådan dämpningsmekanism. Annars hade det höga luftrycket (cirka 15-20 bar) alltid skjutit oss kraftfullt i pungen med sadeln. Man måste ju begränsa topp hastighet på sadeln via någon slags friktion, och oljans flytande friktion är redan inbyggd i systemet, alltså den är gratis för tillverkarna.

Tillbaka
Topp