Elektriska dropper?

Elektriska dropper?
Är det bara jag som aldrig modulerar min vajerstyrda dropper, utan vill ha upp den i full längd så snabbt som möjligt? Har aldrig varit rädd för den när den kommer upp, det är ju jag som bestämmer när den ska fällas upp. Att sätta sadeln i något slags mellanläge har jag aldrig sett någon anledning till, antingen vill jag ha den ur vägen i nedfällt läge, eller så vill jag ha den i korrekt höjd. Mellanläget känns ju som sadeln antingen är i vägen eller så sitter jag för lågt. Förstår inte riktigt poängen med detta.
Jag har heller aldrig sadeln i något mellanläge.
Antingen sitter jag eller står och trampar med sadeln i uppfällt läge, alternativt så åker jag utför eller hoppar stående med sadeln i nedfällt läge.

Elektriska dropper?
Har alla som skaffar eDropper missat att optimal sadelhöjd varierar med underlagets stökighet? Vajerstyrt klarar finjustering av höjd genom modulationen i droppermekanismens "broms".

De flesta eDroppers verkar sakna modulation i bromsverkan. Full fart pungkross enbart?
Inte sant helt enkelt för varken typ dropper. En vettig dropperpost, oavsett aktiveringsmekanism, har dämparenhet som begränsar rörelsefastighet. Trådlösa dropper kan man också lämna i valfritt mellanläge.

Elektriska dropper?
Inte sant helt enkelt för varken typ dropper. En vettig dropperpost, oavsett aktiveringsmekanism, har dämparenhet som begränsar rörelsefastighet. Trådlösa dropper kan man också lämna i valfritt mellanläge.

Poängen med modulation i dropperbromsen är att du kan välja att släppa upp långsamt, snabbt eller först snabbt och långsamt på slutet. Syftet är att slippa använda benen + baken till att ställa in höjd på uppvägen (spara kraft). Eller bara använda baken att stoppa den sista lilla farten för att få sadeln exakt där man vill.

Dämpning i dropper har väl inte samma funktion som modulation i broms? Fast jag har aldrig haft en dropper med någon slags dämpare vad jag vet. Eller är dämpare inbyggd i luftpatronen i alla droppers?

Edit: Rättade syftningsfel i syftet ;)

Senast ändrad:
Elektriska dropper?
...använda baken att stoppa den sista lilla farten...
1000032384.gif

Tillbaka
Topp