Elektriska dropper?

Per-Axel

Medlem
Elektriska dropper?
Ni som använder elektrisk dropper, hur upplever ni det? Är det värt pengarna? Är det mindre krångel med blåtand än wire?
Hur tåliga är de för smuts, vatten, kyla?
/ Per-Axel
 
Elektriska dropper?
För mig har det fungerat problemfritt i 3år, Och jag är väldigt nöjd.
Men om det är värt pengarna vet jag inte.
Köpte den för att jag hade pengar över på cykelkontot. Men det funkar lika bra med vajer.
 
Elektriska dropper?
Nej det är inte värt pengarna, batteriet tog slut förra svängen å då märker man hur mycket man faktiskt använder droppern, en wire tar aldrig slut på batteri ?
 
Elektriska dropper?
Vilka trådlösa droppers finns idag? Har det kommit någon konkurrent till Reverb AXS?

Fox har en som jag tror släpps nu. Magura har också en. Hade den gamla generationen Magura men den var väldigt dålig, byttes mot en billig från Decathlon med spak under sadeln som var fantastiskt mycket bättre så det säger väl en del. Den nya kanske är bättre.
 
Elektriska dropper?
Nej det är inte värt pengarna, batteriet tog slut förra svängen å då märker man hur mycket man faktiskt använder droppern, en wire tar aldrig slut på batteri ?
men vajer och hydraulik krånglar på en rad andra sätt.

största plusset med trådlös dropper är att den är smidig att montera, och smidig flytta mellan cyklar. klassikern magura vyron är inne på sin tredje version, varvid man gått över till engångsbatterier även till servot i stolpen.

jag har version 2, funkat stabilt. enda är att den måste rekalibreras när man byter batteri i sändarknappen, med ett inte helt logiskt upplägg därvidlag. tar sändarbatteriet slut ute på tur kan man likväl använda en knapp på själva stolpen.
 
Elektriska dropper?
men vajer och hydraulik krånglar på en rad andra sätt.

största plusset med trådlös dropper är att den är smidig att montera, och smidig flytta mellan cyklar. klassikern magura vyron är inne på sin tredje version, varvid man gått över till engångsbatterier även till servot i stolpen.

jag har version 2, funkat stabilt. enda är att den måste rekalibreras när man byter batteri i sändarknappen, med ett inte helt logiskt upplägg därvidlag. tar sändarbatteriet slut ute på tur kan man likväl använda en knapp på själva stolpen.
Möjligt att en ” vanlig” dropper kan krångla, men vi har 6 hojjar i familjen och ingen dropper har krånglat. Anledningen till att jag har ”el dropper” på min stigsmiskare är att den satt som standard på nya biken, nu räcker batteriet ganska länge på en laddning men rätt störande när man ska ut och svettas å inget händer när man trycker på knappen, visst är det smidigt om man skulle flytta med den till nästa hojj men å andra sidan så är det mer eller mindre standard med sänkstolpe på nya hojjar ?
 
Elektriska dropper?
Reverb XPLR AXS på min gravel. Dyrt men väldigt smutt då jag använder befintliga broms/växehandtag för att kontrollera den. Den använder ett likadadant batteri som bakväxeln. Så jag brukar ha ett extra i ramväskan./
 
Elektriska dropper?
Har alla som skaffar eDropper missat att optimal sadelhöjd varierar med underlagets stökighet? Vajerstyrt klarar finjustering av höjd genom modulationen i droppermekanismens "broms".

De flesta eDroppers verkar sakna modulation i bromsverkan. Full fart pungkross enbart?
 
Elektriska dropper?
Är det inte bara att hålla emot med rumpan?
Möjligt att det räcker för somliga, fast det kräver mer benkraft.

Jag gör oftast inte så utan släpper ned några cm när sitter utan att bromsa så mycket med benen. Eller släpper upp lite från helt nere så sadeln är i mellanläge när sätter mig. Kräver mindre kraft och går snabbare jämfört med stolpe i helt obromsat läge.

Ser inte så skönt ut att placera baken i mellanläge och släppa upp pungkrosssren från Ali från tidigare inlägg.
 
Elektriska dropper?
Jag har vajer på båda mina och gör helt enkelt så att jag sätter rumpan mot sadeln, trycker in reglaget och justerar höjden tills jag är nöjd, varpå jag släpper reglaget. Det känns som att det borde funka även med elektronisk dropper. 🤷‍♂️
 
Elektriska dropper?
Det varierar mellan olika fabrikat o modeller.
Kan du utveckla? Alla droppers funkar väl i grund och botten likadant? Det finns ett tryck underifrån som är starkt nog att pressa sadeln uppåt men inte starkt nog att pressa en människa uppåt, och en spärr som gör att sadelstolpen *inte* kan röra sig. När spärren är lossad så kan sadeln röra sig, antingen uppåt eller nedåt, berående på hur stor kraft som pressar nedåt.

Eller har jag missförstått hur droppers funkar?
 
Elektriska dropper?
Kan du utveckla? Alla droppers funkar väl i grund och botten likadant? Det finns ett tryck underifrån som är starkt nog att pressa sadeln uppåt men inte starkt nog att pressa en människa uppåt, och en spärr som gör att sadelstolpen *inte* kan röra sig. När spärren är lossad så kan sadeln röra sig, antingen uppåt eller nedåt, berående på hur stor kraft som pressar nedåt.

Eller har jag missförstått hur droppers funkar?
Det varierar hur spärren fungerar. En del kan spärras var man vill medans andra bara spärras i bottenläge o ev. ett mellanläge. Man får kolla specen för resp. stolpe
 
Elektriska dropper?
Jag har vajer på båda mina och gör helt enkelt så att jag sätter rumpan mot sadeln, trycker in reglaget och justerar höjden tills jag är nöjd, varpå jag släpper reglaget. Det känns som att det borde funka även med elektronisk dropper. 🤷‍♂️

Ja, men det är inte bästa dropper-teknik.

Tag till exempel situationen med ståtramp över stök och sadel långt nere. Det kommer ett slätare parti tillfälligt. Det går inte sluta trampa, men benen behöver vila. Då är det effektivt att kunna släppa upp sadeln till ett lagom läge och sätta sig ned och trampa några sekunder tills det är dags att stå igen.

Den som är utan modulation/broms måste ner helt och bromsa sadeln upp. Blir jobbigare att trampa under den manövern, om ens möjligt.

Alternativet är att släppa upp dropper med full fart och hålla baken i rätt läge under trampning. Låter inte heller så kraftbesparande och man kan få ont.

Edit: stavfel.
 
Elektriska dropper?
Jag visste inte att den varianten existerade. Alla droppers jag har provat har varit sådana som kan stanna vad som helst.

Förut fanns det flera. Nuförtiden känner jag bara till Fox Transfer SL.

Hade inte tänkt på det, men håller med att det är trevligt att kunna sänka hastigheten på slutet så att man enkelt kan får sadeln några cm under max.
 
Elektriska dropper?
Det går även att styra hastigheten upp med vajer. Min vajer-dropper är en gammal OEM Brand-X. Troligen en av de vanligaste och mest prisvärda. Andra tillverkare sätter sitt märke på dem. Min står det Syncros på.

Modulationen är en lyckad sidoeffekt av vajerstyrningen och reglage tillsammans. Modulationen kan säkert förbättras om den tas med i designen, som det görs med bromsar.

Tillverkare vill ta fett betalt för sina mer avancerade lyx-eDroppers, fast de egentligen bara gör samma sak som en vajer-dropper för 1500 kr med rätt reglage.
 
Elektriska dropper?
Låter mest krångligt för att inte säga tidsödande att försöka positionera stolpen genom att modulera hastigheten.
Man släpper upp stolpen helt, behåller reglaget intryckt, sätter sig på önskad höjd och släpper reglaget, klart. Tar bråkdelen av en sekund och blir alltid rätt.
Har man koll kan man förenkla ytterligare genom att möta sadeln med sittbenen, det gör inte ont, annars låter man den gå upp i topp medan man fortfarande står upp.
 
Elektriska dropper?
Jag trodde i min enfald att dom elektriska kunde gå både upp och ner av sig självt och att dom stannade när man släpper knappen. Men dom kanske fungerar precis lika som en med vajer?
 
Elektriska dropper?
Det är inte som fönsterhissar på bilen om det är så du menar.
Istället för att en vajer drar i mekanismen för låsning är det ett servo.
 
Elektriska dropper?
Jag trodde i min enfald att dom elektriska kunde gå både upp och ner av sig självt och att dom stannade när man släpper knappen. Men dom kanske fungerar precis lika som en med vajer?

Poängen av diskussionen häruppe är att de fungerar sämre än med vajer för att man inte kan reglera hastigheten.
 
Elektriska dropper?
Låter mest krångligt för att inte säga tidsödande att försöka positionera stolpen genom att modulera hastigheten.
Man släpper upp stolpen helt, behåller reglaget intryckt, sätter sig på önskad höjd och släpper reglaget, klart. Tar bråkdelen av en sekund och blir alltid rätt.
Har man koll kan man förenkla ytterligare genom att möta sadeln med sittbenen, det gör inte ont, annars låter man den gå upp i topp medan man fortfarande står upp.
Jag tycker det är svårt när jag kommer från t.ex. grusväg in på stig och bara vill sänka men liten bit, det blir alltid fel första gången/erna oftast lite för lågt. Gillade command posten på Enduron som hade ett par fasta lägen då blev det alltid rätt på en gång.
 
Elektriska dropper?
Ja, men det är inte bästa dropper-teknik.

Tag till exempel situationen med ståtramp över stök och sadel långt nere. Det kommer ett slätare parti tillfälligt. Det går inte sluta trampa, men benen behöver vila. Då är det effektivt att kunna släppa upp sadeln till ett lagom läge och sätta sig ned och trampa några sekunder tills det är dags att stå igen.
Jag har aldrig upplevt att jag kunnat/velat göra på det viset med någon av mina vajerdroppers, hur mycket man än i teorin kan modulera hastigheten på dom.

Saker skumpar och rör på sig. Det blir fullt tryck och styra med rumpan.
 
Elektriska dropper?
Det är inte som fönsterhissar på bilen om det är så du menar.
Istället för att en vajer drar i mekanismen för låsning är det ett servo.
Poängen av diskussionen häruppe är att de fungerar sämre än med vajer för att man inte kan reglera hastigheten.
Ok, synd. Droppern krånglar på två av mina cyklar. Misstänker vajern på båda. Tänkte att jag kan göra det enkelt för mig och byta till elektrisk och att det dessutom skulle bli en uppgradering men det låter ju som att det inte blir bättre på något sett förutom att jag slipper byta vajer.
 
Elektriska dropper?
Skönt ändå att veta att min elektriska reverb är helt fel och jag inte kan sätta sadeln på rätt höjd, på rätt sätt.
Måste nog reklamera.
 
Elektriska dropper?
Ok, synd. Droppern krånglar på två av mina cyklar. Misstänker vajern på båda. Tänkte att jag kan göra det enkelt för mig och byta till elektrisk och att det dessutom skulle bli en uppgradering men det låter ju som att det inte blir bättre på något sett förutom att jag slipper byta vajer.
Om vajern är problemet och du byter till en utan vajer så löser du väl problemet?
 
Elektriska dropper?
Ja precis men jag jag hade hoppats på något ytterligare mervärde. Det hade ju tex varit riktigt smutt om den fungerade som en fönsterhiss så att man i stående läge kunde köra ner den utan att behöva sätta ner rumpan.
Skulle vara guld med en sensor så att den automatiskt drog sig ur vägen vid crash :)

Eller om man stannar och bedöms vara trött..
 
Tillbaka
Topp