The cat's out of the bag! Det har tasslats ett tag om Aethos bland lite mer teknikintresserade cyklister med varumärkesregistreringar (och -konflikter, vilket alltid är uppfriskande rättvist när Specialized åker på det), golare bland återförsäljare, kartongembargon, grävande på websidor från Specialized, handlare och media och allt annat som gör alla släpp till en ren formalitet numera.
Temat är en intressant återgång till, som Barbastark säger, vad vi såg typ 2010 - det är RCA, Addict LTD, Hi-Mod/Black et cetera all over again. Modet är, precis som det jag jobbar med till dagligdags i kläder, cykliskt och det är intressant hur vi alldeles nyss avskrivit vikt för aerodynamik och nu är vi tillbaka i det som alla datorsimuleringar inte kan visa - att just vikten är den faktor som känns. Konsensus var väl i somras att Venge var död, men med tanke på det med en sannolikhet gränsande till visshet kommer att bli mer svängrum i UCIs regler för utformning cyklar rörande exempelvist rörprofiler (det är väl sagt att 3:1 ska bli 8:1) misstänker jag att vi kommer att se en Re-Venge inom överskådlig tid. Och kalla mig gärna cynisk, men jag är rätt säker på att aerodynamiken kommer att blir förbannat viktig då igen...
Precis som med Tarmacsläppet i somras är dock priserna märkliga. Inte märkliga som i höga (det är de, men det är en del av grejen och rimligheten i det är en annan diskussion), men att det till skillnad från det förutsatta och traditionella är ordentligt mycket dyrare att köpa komplettåk än lös ram och alla delar till rekpris (vilket vi alla vet inte alltid sker).
Med det sagt ser jag fram emot nya lättviktsrekordbyggen utan hänsyn till ekonomisk bärighet, rimlighet och sans. :)