Specialized Aethos - ramvikt 585 gram

Den är rolig och sprättig och krisp. Jag tänker liksom inte på den. Hojen är som en förlängnining av mig. Svårt att beskriva...

Att det i recensioner skrivs att den är så otroligt bekväm beror på att den serveras med bomullsdäck på 28 mm.

Med ett par 24 mm Pirelli eller Vittoria, blir den mycket roligare. Tycker jag. 👍🏻

Den är rolig och sprättig och krisp. Jag tänker liksom inte på den. Hojen är som en förlängnining av mig. Svårt att beskriva...

Att det i recensioner skrivs att den är så otroligt bekväm beror på att den serveras med bomullsdäck på 28 mm.

Med ett par 24 mm Pirelli eller Vittoria, blir den mycket roligare. Tycker jag. 👍🏻
Min plan är nog att ha dubbla hjul-uppsättningar. Den verkar ju kunna härbärgera 32-34 mm däck, så det är ju ett fint att ha ett alternativ-par att slänga på för tex rundor nere i alperna på dålig asfalt, samt grusvägsrundorna hemma. Känns ju som att med två olika hjulpar så får man en cykel som fungerar för all cykling i alla typer av landsvägsorienterade miljöer.

1. Med "rätt hjul-däck" bra fart att köra vardaglig "platt/småkuperad" landsvägscykling med (aero känns sekundärt mht kroppsform och ställning, men med rätt hjul så....)

2. Med "rätt hjul-däck" en bra hoj för klättringar i stora och små berg. (Även om cykeln spelar mindre roll jmf mina förutsättningar avseende BMI och Hjärta.)

3. Med "rätt hjul-däck" en bra hoj för gravel light, typ grusvägs-cyklande.

Dvs istället för en massa "mambo-jambo" reglera karaktär, komfort och cykel-upplevelse med däck/hjul-typ och sittställning.

Ska väl tillägga att hade den funnits med fälgbroms så hade jag haft beslutsångest, för den är ju så förbannat klassiskt snygg och det hade varit lockande med en "hel-klassisk" design.

Senast ändrad:
Jag älskar mig.. fantastisk ram och ang antalet watt som kan sparas så lär mindre godis/ öl göra mer susen.
Har kört i dolmiterna där den var grym men nu får den mest tid på skånska slätten

Funderar på ny cykel, och Aethos är ju lockande. Sannolikt inte S-Works dock, utan nöjer mig nog med Pro-nivån.
Kanske denna annons kan vara intressant för dig?
(Den vanliga brasklappen: Inte min annons, jag känner inte heller säljaren)

Det bidde en Pro. Har bara rullat runt någon kilometer för att testa inför köpet, men 28:orna som sitter på original (Spec egna) känns ju väldigt mycket mer ballongdäck jmf conti-28:orna jag har på ”den gamle”.
IMG_2811.webp
IMG_2812.webp

Hafsigt inpassad med originalsadel, däck och styrstam (vilket är vad som kommer bytas inom kort) så tog jag en lite ordentligare provrunda idag. Vilken cykel!! Följsam och spänstig, och otroligt bara rolig att cykla på.

Uppför kul, den sticker iväg själv trots en tjockis i sadeln, på platten riktigt bra och stabil, utför fick jag bara en hygglig utförskörning idag, men det gav ju mersmak och den var ju lätt att vrida runt i kurvorna med..

(Ska väl bara bearbeta min gubbkonservatism och acceptera att det är bra med elektroniska växlar och skivbromsar också.)
IMG_2835.webp

Oj, snabba bud! Var är du?
Är i Bassano del Grappa, men rör mig snart vidare mot Levico Terme för cykling och sedan vandring. Cykeln dök upp begagnad på buycycle som av en slump 5 mil från min första planerade övernattning på väg ner (kör bil ner, cyklar någon vecka innan sambo kommer ner med flyg) så det föll liksom bara på plats.

Senast ändrad:
Är i Bassano del Grappa, men rör mig snart vidare mot Levico Terme för cykling och sedan vandring. Cykeln dök upp begagnad på buycycle som av en slump 5 mil från min första planerade övernattning på väg ner (kör bil ner, cyklar någon vecka innan sambo kommer ner med flyg) så det föll liksom bara på plats.
Haha vilken drömsemester! Grattis till fin hoj!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp