Specialized Aethos - ramvikt 585 gram

The cat's out of the bag! Det har tasslats ett tag om Aethos bland lite mer teknikintresserade cyklister med varumärkesregistreringar (och -konflikter, vilket alltid är uppfriskande rättvist när Specialized åker på det), golare bland återförsäljare, kartongembargon, grävande på websidor från Specialized, handlare och media och allt annat som gör alla släpp till en ren formalitet numera.

Temat är en intressant återgång till, som Barbastark säger, vad vi såg typ 2010 - det är RCA, Addict LTD, Hi-Mod/Black et cetera all over again. Modet är, precis som det jag jobbar med till dagligdags i kläder, cykliskt och det är intressant hur vi alldeles nyss avskrivit vikt för aerodynamik och nu är vi tillbaka i det som alla datorsimuleringar inte kan visa - att just vikten är den faktor som känns. Konsensus var väl i somras att Venge var död, men med tanke på det med en sannolikhet gränsande till visshet kommer att bli mer svängrum i UCIs regler för utformning cyklar rörande exempelvist rörprofiler (det är väl sagt att 3:1 ska bli 8:1) misstänker jag att vi kommer att se en Re-Venge inom överskådlig tid. Och kalla mig gärna cynisk, men jag är rätt säker på att aerodynamiken kommer att blir förbannat viktig då igen...

Precis som med Tarmacsläppet i somras är dock priserna märkliga. Inte märkliga som i höga (det är de, men det är en del av grejen och rimligheten i det är en annan diskussion), men att det till skillnad från det förutsatta och traditionella är ordentligt mycket dyrare att köpa komplettåk än lös ram och alla delar till rekpris (vilket vi alla vet inte alltid sker).

Med det sagt ser jag fram emot nya lättviktsrekordbyggen utan hänsyn till ekonomisk bärighet, rimlighet och sans. :)

Jag tyckte den var nice. Tror merparten av målgruppen inte cyklar i såna hastigheter att Aero gör en jätteskillnad utan det är fabröder med stora plånböcker som gillar prylar och den där lär ju vara hur mysig som helst att puttra runt i 30 km/h på. Prissättningen var som sagt mycket märklig ram VS komplett bygge.

Precis som med Tarmacsläppet i somras är dock priserna märkliga. Inte märkliga som i höga (det är de, men det är en del av grejen och rimligheten i det är en annan diskussion), men att det till skillnad från det förutsatta och traditionella är ordentligt mycket dyrare att köpa komplettåk än lös ram och alla delar till rekpris (vilket vi alla vet inte alltid sker).

Prissättning är väl inte märkligt. Tror att Specialized tjänar mycket mer med att sälja hela cyklar dyrare till män med (för) mycket pengar en att dom "tappar" vid dom som köpa ram isf hel cykel. Vet inte ens om dom som överväga att bygga upp själva skulle överväga att köpa en komplett cykel i den priskategori.

Jag tyckte den var nice. Tror merparten av målgruppen inte cyklar i såna hastigheter att Aero gör en jätteskillnad utan det är fabröder med stora plånböcker som gillar prylar och den där lär ju vara hur mysig som helst att puttra runt i 30 km/h på. Prissättningen var som sagt mycket märklig ram VS komplett bygge.
Ska bli kul att se farbröderna byta ut sina aerohojar med komfortmod nu. Nya aeroad kanske är mer passande då??? ??.

Cool grej ändå, mest för att ingen annan gör det nu... Bortsett små tyska ramtillverkare, typ. Den är ju snygg jämfört med många aerohojar. Klassisk! Älskar att dom inte har sänkt bakstagen.

Prissättning är väl inte märkligt. Tror att Specialized tjänar mycket mer med att sälja hela cyklar dyrare till män med (för) mycket pengar en att dom "tappar" vid dom som köpa ram isf hel cykel. Vet inte ens om dom som överväga att bygga upp själva skulle överväga att köpa en komplett cykel i den priskategori.
Självklart, det är jag med på - jag vill dessutom gärna tro (cynismen igen...) att det kan vara rätt knepigt att få tag på lösa ramar jämfört med kompletta cyklar, men...

Hursomhelst, läckert lyxåk.

Det är väl också så att utanför Sverige så är det stort och även en märkbar uppgång (baserat på flödet i sociala medier :) ) av att man handlar ett ramkit och låter sin LBS bygga upp den med delar man ihop väljer ut. Allt ska ju vara unikt och ha en story idag.

Ett citat att notera om Tarmac SL7, min fetstil: "In our quest for tube shapes that deliver the fastest frame that the UCI rules allow, we took a page out of the Venge development book and utilized our FreeFoil Shape Library." (Från https://www.specialized.com/us/en/s-works-tarmac-sl7-frameset/p/175296?color=&searchText=74920-0444 )

Lätt att tolka som att Tarmac SL7 nådde slutet på vägen med aerodynamik/vikt med nuvarande regler och Vengen blev obsolet. Nya ReVengen (?) släpps i vår enligt de möjliga nya reglerna och vi är tillbaka i aero-racet igen?

Senast ändrad:
Vore det inte jäkligt mycket roligare om uci släppte helt på viktbegränsningen? Då har ju cyklisterna i klingan ett reellt val att göra - Vikt eller Aero. Idag är svaret i princip alltid Aero...

vore det inte roligare om det blev ännu hårdare regler? bara runda rör i ett snävt spann av diametrar. inga högprofilshjul. minsta vikt 8 kg. bara fria standarder på sadelstolpe, styrstam, vevlager, hjulaxlar. driva utvecklingen så att cyklar blir billigare och mer likvärdiga, vilket sänker trösklarna och gör att duktiga cyklister inte riskerar att stängas ute och bli fotbollsspelare eller gå något annat ännu hemskare öde till mötes.

vore det inte roligare om det blev ännu hårdare regler? bara runda rör i ett snävt spann av diametrar. inga högprofilshjul. minsta vikt 8 kg. bara fria standarder på sadelstolpe, styrstam, vevlager, hjulaxlar. driva utvecklingen så att cyklar blir billigare och mer likvärdiga, vilket sänker trösklarna och gör att duktiga cyklister inte riskerar att stängas ute och bli fotbollsspelare eller gå något annat ännu hemskare öde till mötes.
Nä. Roligare när det går snabbare. Träningshojjen är klart roligare än pendlarhojjen.

Då har du ju i praktiken en enhetsserie, likt Keirin. Det vore ju guld ur ett rättvise-, idrotts- och atletperspektiv, men problemet är ju att proffs-/tävlingscykling i första hand inte är sport utan geschäft, underhållning och i viss utsträckning politik. Och i fallet Keirin även lite annat pikant.

Faktum är nog att vikt- och måttreglerna för tävlingsjärnen snarare sett till att utveckla materialet ytterligare - just att man tvingats fokusera på andra saker för att man ganska omgående slår i botten gör att det finns plats för att utveckla snabbhet, kontroll, hållbarhet och komfort på andra sätt. Det är bannemig inte en chans i världen att vi sett skivbromsar, breda däck och aerodynamisk optimisering utan viktbegränsningen - vi hade haft fyrakiloscyklar som kostade en förmögenhet, likt Chapmans vagnar bara skulle hålla fram till mållinjen och sannolikt inte hade gett glada amatörer som oss ett piss i fördelar.

Enklare få att uci bestämmer 1 model som är 2021 cykel med bestämd spex så cyklar alla på samma cykel och ingen kan skylla på materialet. Görs bla i segling. Men blir ju tråkigt lite av grejen är ju att få göra val vad man tror passar sin egen profil bäst.

Enklare få att uci bestämmer 1 model som är 2021 cykel med bestämd spex så cyklar alla på samma cykel och ingen kan skylla på materialet. Görs bla i segling. Men blir ju tråkigt lite av grejen är ju att få göra val vad man tror passar sin egen profil bäst.

Tror inte att UCI vill att alla sponsorpengar från cykeltillverkare tas bort från sporten.

Tror inte att UCI vill att alla sponsorpengar från cykeltillverkare tas bort från sporten.
Tror inte det heller, men jag tror att antingen får man löpa hela vägen och ge alla samma material eller så är det bara att acceptera att det är en materialsport och sätta reglerna för att till viss del styra sporten.

Tror inte det heller, men jag tror att antingen får man löpa hela vägen och ge alla samma material eller så är det bara att acceptera att det är en materialsport och sätta reglerna för att till viss del styra sporten.

Man måste har några regler för säkerheten. I Formula 1 behöver man också en limit på budgeten, annars har man bara ett eller två teams kvar som kan vinna. Men UCI har många konstiga regler och absoluta viktslimiten är en (små) fördel för större cyklisten över lätta cyklisten som sydamerikaner.

Man måste har några regler för säkerheten. I Formula 1 behöver man också en limit på budgeten, annars har man bara ett eller två teams kvar som kan vinna. Men UCI har många konstiga regler och absoluta viktslimiten är en (små) fördel för större cyklisten över lätta cyklisten som sydamerikaner.
I rättvisans namn ska det ju vara samma regler för sparviga klättare som för spurtuppdragare, men undantagen finns - exempelvis har ju riktigt långa cyklister vissa lättnader för utformningen av tempocyklar.

En tanke som ventilerats är ju huruvida små/lätta åkare skulle få undantag från 6,8kg-regeln, men risken är nog överhängande att det dels är en mardröm att administrera/kontrollera men också att en sport som redan har bekymmer utövarnas relation till mat och vikt (påtvingat eller betingat) kanske inte riktigt behöver fler benrangel och/eller folk som likt kraft- och kampsportare sitter och kör trainer i bastun inför en invägning...

Varför? Man skulle kunna har 10% av cyklistens vikt som limit.
Kul uppslag, men det kommer ju med utmaningar enligt ovan - dels är det knappast eftersträvansvärt att ha ett ännu större viktfokus på utövarna (inte minst damerna har ju larmat om en synnerligen osund kultur), men jag ser också avsevärda bekymmer med själva administrerandet av det (vem väger, var, när och hur)?

Nu har vi svajat utanför ämnet betänkligt, så nu återgår vi till att prata Aethos.

Kul uppslag, men det kommer ju med utmaningar enligt ovan - dels är det knappast eftersträvansvärt att ha ett ännu större viktfokus på utövarna (inte minst damerna har ju larmat om en synnerligen osund kultur), men jag ser också avsevärda bekymmer med själva administrerandet av det (vem väger, var, när och hur)?

Nu har vi svajat utanför ämnet betänkligt, så nu återgår vi till att prata Aethos.

Ja, håller med. Men UCI måste redan nu mäta många saker och skanna för elmotorer, så kanske tycker dom om det.

Aethos verkar fin, men det finns ingen många berg i Sveriga man skulle har tillräckligt fördel men sån cykel.

Vore käckt om viktgränsen slopades och man istället har ett krav att cykeln som används i protour finns till salu i exakt samma utförande i ett större antal för säg 6.000 dollar. Kan ju vara fritt val av sadel,styre o däck.

Ja, håller med. Men UCI måste redan nu mäta många saker och skanna för elmotorer, så kanske tycker dom om det.

Aethos verkar fin, men det finns ingen många berg i Sveriga man skulle har tillräckligt fördel men sån cykel.
Men tänk dig att komma hem efter en cykeltur och vara riktigt trött. Då är två kilogram lättare när cykeln ska hängas upp guld värt.

Mycket snack om att den inte är Aero, klart de kunde ha byggt den "aero" med samma vikt, men den här är inriktad mot prylnördarnas prylnörd inom cykling, och då är den låga vikten intressantare än aero...

Man ska aldrig underskatta den som vill vara absolut värst, och har pengar, det kan inte finnas en bättre målgrupp att skapa produkter åt.=)

Men tänk dig att komma hem efter en cykeltur och vara riktigt trött. Då är två kilogram lättare när cykeln ska hängas upp guld värt.

Sånt. Men tror att viktigaste är nog att göra intryck på polaren. Extra fördel där, förutom dyra och lätta cykeln, är att man utan berg inte blir ifrånkört uppför, så din polare inte skrattar åt dig och du kan skylla ifrånkörning på platten på dåliga aerodynamiken: bara fördel!

Finns en del gubbar som gillar lätta cyklar, men saknar intresse att cykla snabbt, långt eller klättra.

Såklart, det är väl största målgruppen. Menade mer att jag gärna skulle ha sån cykel, snygg, lätt och gängad vevlager, men alperna och norska fjorden är för långt bort (och priset för ramen är lite hög).

Faktum är nog att vikt- och måttreglerna för tävlingsjärnen snarare sett till att utveckla materialet ytterligare - just att man tvingats fokusera på andra saker för att man ganska omgående slår i botten gör att det finns plats för att utveckla snabbhet, kontroll, hållbarhet och komfort på andra sätt. Det är bannemig inte en chans i världen att vi sett skivbromsar, breda däck och aerodynamisk optimisering [sic!] utan viktbegränsningen - vi hade haft fyrakiloscyklar som kostade en förmögenhet, likt Chapmans vagnar bara skulle hålla fram till mållinjen och sannolikt inte hade gett glada amatörer som oss ett piss i fördelar.
Jag förstår inte riktigt logiken. Visst breda däck är tyngre och står i motsats till lättare cyklar och aero kostar också typiskt lite i vikt. Å andra sidan kommer väl bredare däck/fälgar att vara mindre aero och båda dessa har ju utvecklats utan att det funnits stopp för hur breda däck man får ha.

Jag tror att det säkert hade funnits ett större viktfokus utan 6,8-kilosgränsen. Däremot tror jag att man även utan gränsen jobbat med t.ex. aerodynamiska förbättringar.

Läge att styra in dottern på cykelmekanikerspåret vad gäller yrkesval? Annars pratas det ju en del om att man ska bryta upp och utbilda sig till något helt annat mitt i livet. Kanske något för frun?
Jag har faktiskt lekt med tanken själv, men slagit bort den igen när jag tänkt på att jag måste vidröra 10000 vrak för varje Aethos. Släktingar och bekantas cyklar kommer inte ens över tröskeln om de inte är rena.

Tillbaka
Topp