[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi
Mitt hatord är prenumeration, premuneration, premuration. Ja, ni fattar. Hopplöst ord som man sällan skriver och som smetas ihop när man pratar.
Löses enkelt med "abonnemang" ;)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mitt hatord är prenumeration, premuneration, premuration. Ja, ni fattar. Hopplöst ord som man sällan skriver och som smetas ihop när man pratar.
När jag gick i första eller andra klass pratade fröken om hur saker uttalas och helt plötsligt blev jag en måltavla eftersom hon troligtvis hade snappat upp något jag sagt i förbigående. Nå, hur uttalas egentligen kamrat? Varpå jag säger som jag har uppfattat det i mitt korta liv utan tillräckliga språkpolisiära förebilder (eller kommunister) i min närhet att rätta snedsteget: kambrat. Först tyst, men sen får jag upprepa det så att alla hör ordentligt. Kambrat va, det är ju fel, fel, fel! Det sa hon inte, men det var så det kändes. Och därför kommer det alltid sitta kvar, ty jag var ett känsligt barn.
När människor uttalar saker fel är det enkelt att på ett vänligt och sympatiskt sätt upplysa dem om det. Okonstlat och inte utpekande för att undvika eventuella livslånga trauman. För allas bästa.
Jag var 8 år och tyckte skriven rättstavning av ett uppläst ord var lätt och kul. En dag kom ordet "Risgrynsgröt" med på listan. Jag skrev "Risningsgröt" för så hade jag alltid sagt utan rättning. Glömmer aldrig känslan även om det inte var så viktigt. Däremot hade jag en kompis i högstadiet som sällan pluggade. Vid ett tillfälle hade vi tillämpning av ord i skrift. Han skrev "Mina föräldrar kreativerade mig". Läraren läste upp det för klassen och skrattade. Något dog inom mig och min kompis den dagen.När jag gick i första eller andra klass pratade fröken om hur saker uttalas och helt plötsligt blev jag en måltavla eftersom hon troligtvis hade snappat upp något jag sagt i förbigående. Nå, hur uttalas egentligen kamrat? Varpå jag säger som jag har uppfattat det i mitt korta liv utan tillräckliga språkpolisiära förebilder (eller kommunister) i min närhet att rätta snedsteget: kambrat. Först tyst, men sen får jag upprepa det så att alla hör ordentligt. Kambrat va, det är ju fel, fel, fel! Det sa hon inte, men det var så det kändes. Och därför kommer det alltid sitta kvar, ty jag var ett känsligt barn.
När människor uttalar saker fel är det enkelt att på ett vänligt och sympatiskt sätt upplysa dem om det. Okonstlat och inte utpekande för att undvika eventuella livslånga trauman. För allas bästa.
Med den inställningen kan man ju rättfärdiga barnaga i skolan också.Uppenbarligen fungerade undervisningen iaf, eftersom eleverna än idag minns det de lärde sig av sina misstag.
Jag har säkerligen många felaktigheter i uttal av ord, men just poststämpel är jag rätt säker på att jag uttalar rätt ?det senare är väl bara att det går lite fort, då förenklas uttalet lite. du säger troligtvis själv postämpel inte poststämpel.
men inte ens professorn i språket i p1 kunde förstå det där med pogram. "det heter språk inte spåk". https://sverigesradio.se/artikel/1077235
själv har jag svårt att uttala prokrastinera. det kan bli både pokrastinera och prokastinera.
Jag sa "situationstecken" ända upp i gymnasiet, tills en av klassens mer begåvade elever påpekade att det minsann hette "citationstecken". Sånt glömmer man inte i första taget. Sitter nästan lika fast i minnet som den där gången i sjätte klass när klassens snygging påpekade att jag hade smala ben.
Smala ben jaha. Jag jämförde mina konstiga tjocka lår med kompisarnas smala, fattade sen att vissa var ämnade att cykla genom livet. :)
Enligt det allmänna intellektet, inga problem. Sylt är en med socker kokt eller rörd fruktmassa.Rårörd lingonsylt... Går det?
I Boulder, Colorado finns en Table Mesa Road.
/Martin
det där redde vi ju ut när frågan ställdes: https://happyride.se/forum/threads/...aklig-terminologi.3683617/page-8#post-3796350Enligt det allmänna intellektet, inga problem. Sylt är en med socker kokt eller rörd fruktmassa.
![]()
Sylt – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Än värre i Kalifornien med The La Brea Tar Pits, helt på engelska blir det The The Tar Pits Tar Pits.
Jag var 8 år och tyckte skriven rättstavning av ett uppläst ord var lätt och kul. En dag kom ordet "Risgrynsgröt" med på listan. Jag skrev "Risningsgröt" för så hade jag alltid sagt utan rättning. Glömmer aldrig känslan även om det inte var så viktigt. Däremot hade jag en kompis i högstadiet som sällan pluggade. Vid ett tillfälle hade vi tillämpning av ord i skrift. Han skrev "Mina föräldrar kreativerade mig". Läraren läste upp det för klassen och skrattade. Något dog inom mig och min kompis den dagen.
Löses enkelt med "abonnemang" ;)
Har varit där (också). Intressant museum och gräsmatta.Än värre i Kalifornien med The La Brea Tar Pits, helt på engelska blir det The The Tar Pits Tar Pits.
Enligt det allmänna intellektet, inga problem. Sylt är en med socker kokt eller rörd fruktmassa.
![]()
Sylt – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Bra att ha när en famlar i lufthavet?Falmskärm har man ju hört...
”Ett pogram där de interjuvade en ressigör...”Att uttala program som pogram kan störa mig även på de bästa av dagar.
Eller varför inte gymnasiet som uttalas gynasiet.
Eller.....nja tror vi slutar där så blodtrycket inte skenar en härlig fredagsmorgon![]()
Han kanske var från Sveitch?”Ett pogram där de interjuvade en ressigör...”
Mycket troligt. Han gillade i alla fall både pangkaka och handburgare ?Han kanske var från Sveitch?
Det var ganska nyligen jag insåg att SRAM inte uttalas S-RAM...
Dessutom finns facit i bilden ?I underkategorin stavfel så ligger ju Bahco erkänt bra till sedan många år.
Fick JULAs nyhetsbrev precis, och naturligtvis skriver dom Bacho! Upprörande! ? "Ingen kan allt, osv..." Jo, det har dom ju onekligen rätt i.
Visa bilaga 449395
I underkategorin stavfel så ligger ju Bahco erkänt bra till sedan många år.
Fick JULAs nyhetsbrev precis, och naturligtvis skriver dom Bacho! Upprörande! ? "Ingen kan allt, osv..." Jo, det har dom ju onekligen rätt i.
Så även BAHCO, till stor del i alla fall.Med tanke på att det vanliga är att man skriver EU och inte Eu kan jag tycka att IKEA är rätt rimligt då båda är initialförkortningar.
akronymer som utläses som ett ord och inte bokstav för bokstav brukar skrivas med gemener. det brukar rekommenderas att skriva Ikea. och radar, inte RADAR.Med tanke på att det vanliga är att man skriver EU och inte Eu kan jag tycka att IKEA är rätt rimligt