Batavus gas

Batavus gas
Hej, någon som vet om det går att installera gashantag på en Batavus Harlem ?

Ja, det är möjligt. Kolla bara vilken modell av gashandtag som är kompatibel med din Harlem sen kan du beställa tex hos BatBike. Det är lite meckigt så om du ogillar den biten så kan du få det installerat av en serviceverkstad mot en peng.

Batavus gas
Hej, finns ju cyklar som går lite av sig själv om man inte orkar trampa länge.

Att bygga om en elcykel så är inte förenligt med svensk lag.
Då är det inte längre en cykel utan blir en moped. Dvs ett fordon som förvisso kan räknas som lagligt även om grunden är en cykel om man ser till att trafikförsäkra det med allt vad det innebär osv. Men det innebär även att du ska åta dig producentansvar mm...

Mitt råd är att köpa en elmoped istället.

Batavus gas
Ja, det är möjligt. Kolla bara vilken modell av gashandtag som är kompatibel med din Harlem sen kan du beställa tex hos BatBike. Det är lite meckigt så om du ogillar den biten så kan du få det installerat av en serviceverkstad mot en peng.

Ursäkta? Det finns ingen riktig verkstad som åtar sig ett sådant jobb då dom blir producentansvariga och det är inget en verkstad vill ha på sina axlar.

Batavus gas
Ursäkta? Det finns ingen riktig verkstad som åtar sig ett sådant jobb då dom blir producentansvariga och det är inget en verkstad vill ha på sina axlar.

BatBike byggde om min fars Batavus med gashandtag utan några som helst anmärkningar. Gashandtag på elcyklar är ett "tillbehör". Det är inget accelerator-handtag så som på en elmoped, utan du måste fortfarande röra pedalerna, dock så kan du ju lägga i ettans växel och rulla i 25km/Tim om du vill.

Batavus gas
Finns det gas till Bosch Performance 2020 också? Jag blir galen av allt trampande. Blev omåkt av en kille som bara satt och åkte med häromdagen. Han måste fått tag på en gas till sin cykel så det verkar rätt vanligt?

Batavus gas
Brukar tycka att elcykelgnället är lite överkänsligt ibland men jag håller med. Vill man bara gasa så köp en moped. Det finns jättefina elmoppar.
Det finns även elsparkcyklar, om man nu vill hålla sig till just cykel men slippa trampandet.
Vill man åka fortare än 20 km/h utan att trampa så är det moped som gäller.
Vill man åka olagligt så kan man skaffa sig en bil och köra oförsäkrat och körkortslöst.
Vill man åka olagligt på cykelbana så kan man skaffa sig en klass I-moppe och köra oförsäkrat, körkortslöst och registreringsskyltlöst.
Jag har svårt att förstå varför man krånglar med just olaglig elcykel? Risken att bli stoppad i en rutinkontroll lär vara obefintlig, även om man väljer de mer fräsiga alternativen.

Tillbaka
Topp