Bygga MTB - hur svårt?

Purchaser

Aktiv medlem
Bygga MTB - hur svårt?
Har fått ett infall att bygga en mtb trots att jag är totalt okunnig och inte ens cyklat mtb på 10 år. Något i grejen känns lockande och kul att plocka ihop en "egen". Inser dock att det rimligen är ett dumt val att börja där utan kunskap/erfarenhet om delar eller vad man gillar och trivs med, smartast och troligen billigast torde klart vara att köpa en färdig och sedan ändra/anpassa den allteftersom till att börja med.

Men frånsett detta hur svårt är det egentligen generellt sett om man har ytterst begränsad mekvana osv. finns det guider, monteringsanvisningar på prylar m.m?

Bygga MTB - hur svårt?
Jag stod för några år sedan i samma sits. Byggde och begick en hel del fel, vissa relativt dyra, men det är av dessa man lär sig (massor). Nu har jag byggt fyra cyklar, det har gått bättre och snabbare för var gång. Dessutom leder cykelbygge till djupare kunskaper om din egen cykels funktion vilket är bra när det med tiden börjar fucka. Kontentan (om det inte redan framgått) är således: Kör bara kör.

Bygga MTB - hur svårt?
Kör på en tråd här och lista allt, lättare att få det komplett med hjälp av andra ögon här. Det är väldigt lätt att missa småsaker och det blir fort frakt 5-8 gånger i onödan.

Bygga MTB - hur svårt?
Det är typ som Lego. Bitarna passar oftast bara på ett sätt (eller inte alls om du har fel bitar. Men det undviker du genom att fråga om råd här).
fast det gäller att ha köpt legobitar av rätt dimension. att sedan montera är oftast lättare än att få isär:)

om bygge av cykel ska bli en optimal och njutbar process bör man ha gott om tid. många beslut att fatta, ofta hindrade av tillfällig brist på marknaden av det man egentligen vill ha. inte minst nu i pandemitider

att det blir dyrare än att köpa färdigt hör till sakens natur. dels för att fabrikerna får bättre priser på godiset, dels för att aptiten gärna växer medan man äter eh bygger...

Bygga MTB - hur svårt?
fast det gäller att ha köpt legobitar av rätt dimension. att sedan montera är oftast lättare än att få isär:)

om bygge av cykel ska bli en optimal och njutbar process bör man ha gott om tid. många beslut att fatta, ofta hindrade av tillfällig brist på marknaden av det man egentligen vill ha. inte minst nu i pandemitider

att det blir dyrare än att köpa färdigt hör till sakens natur. dels för att fabrikerna får bättre priser på godiset, dels för att aptiten gärna växer medan man äter eh bygger...

Å andra sidan är det rätt dyrt att uppgradera/byta delar på den dyrt inköpta fabriksmonterade cykeln. Något som ”alla” gör. Kan undvikas genom eget bygge (i alla fall en stund) om man redan från början väljer det man vill ha i varje liten detalj.

Bygga MTB - hur svårt?
absolut. och processen kan vara rolig och lärorik i sig.

det är oavsett bra att undvika att köpa cykeln som nästan kostar som den man vill ha, och nästan får en att inte snart vilja köpa en ny. eller genast börja uppgradera. då staplar sig utgifterna. bättre i min värld att då köpa något enklare under tiden. ger också tid och tålamod att ägna sig åt drömbygget:)

själv brukar jag satsa på topnotch begagnat. en annan approach bara, inte bättre i sig. kan innebära utbytesbehov av slitdelar, men på en dyr cykel spelar det just ingen roll för kalkylen.

Bygga MTB - hur svårt?
En del har tummen mitt i handen. En del extraknäcker som MacGyver. Är man någonstans där mittemellan kommer man med största sannolikhet fixa det helt OK. Fast man ska verkligen inte stressa. Som andra redan har varit inne på ligger svårigheterna oftast i att förstå vad som faktiskt passar var. Cykelindustrin dras med ett fruktansvärt oskick i form av femtielva olika standarder och patenterade lösningar för ett och samma problem.

Detta gör att ett cykelorakel med skruvvana bygger ihop en komplett cykel på sisådär en timme, inklusive (lång) kaffepaus. För den totala nybörjaren som dessutom brukar lämna in cykeln vid punka kan man säkerligen räkna med en full arbetsdag istället. Förutsatt att man förstått vilka delar man ska ha, och dessutom har tillgång till alla specialverktyg som brukar behövas.

Bygga MTB - hur svårt?
Det som var lite lurigt när jag byggde min i höstas var att få till dragningen i ramen. Även om det var förberett med trådar så var kanalerna väldigt trånga för bromsslang/wirehölje. Men det var roligt så kör på!?

Bygga MTB - hur svårt?
Tack för alla grymma svar!

Kan onekligen tänka mig att "risken" att falla i gropen med att vara köpa topprylar ökar när man köper allt själv så där får man ju försöka hitta någon vettig väg. Jag är dock inte alls främmande för begagnade prylar så att där kanske man kan spara in några kronor :)

Sen har jag inte så bråttom, kommer ändå inte köpa hoj förens till hösten eller dyl så ser detta lite som en kul grej att pyssla med när tiden finns (köpa/leta/montera prylar). Dock blir ju ångesten lika stor vid väl av ram som vid väl av färdig cykel haha..

Bygga MTB - hur svårt?
Vissa moment kan vara kluriga men jag skulle också påstå att det svåraste är att bestämma sig för, och lyckas hitta rätt saker, det är svårare än själva monteringen. Hade du köpt en komplett byggsats (som ett lego) så är jobbet att montera det hyffsat enkelt. Men att välja rätt gaffel där 30 modeller av rock shox verkar lika men det skiljer i offset, gaffelbredd, årsmodell, 29 vs 29+ osv. Det är nog största detektivarbetet om man inte vet exakt vad man behöver/skall ha.

Bygga MTB - hur svårt?
Tack för alla grymma svar!

Kan onekligen tänka mig att "risken" att falla i gropen med att vara köpa topprylar ökar när man köper allt själv så där får man ju försöka hitta någon vettig väg. Jag är dock inte alls främmande för begagnade prylar så att där kanske man kan spara in några kronor :)

Sen har jag inte så bråttom, kommer ändå inte köpa hoj förens till hösten eller dyl så ser detta lite som en kul grej att pyssla med när tiden finns (köpa/leta/montera prylar). Dock blir ju ångesten lika stor vid väl av ram som vid väl av färdig cykel haha..

Marginaler vid ramkit verkar iaf vara bättre för lbs, jag fick bra pris på mitt, så stirra dig inte blind på listpris. Jag fick 15%?

Bygga MTB - hur svårt?
Jag byggde ihop själv i vintras. Har tummen hyfsat mitt i handen och hade ingen direkt erfarenhet av att skriva cyklar. Det var busenkelt och väldigt roligt. Tog kanske 5 timmar totalt inkl strul med intern dragning, fyllning/kortning av broms och växelinställning. Med viss digital handledning av Happy dock.

Bygga MTB - hur svårt?
Jag byggde ihop själv i vintras. Har tummen hyfsat mitt i handen och hade ingen direkt erfarenhet av att skriva cyklar. Det var busenkelt och väldigt roligt. Tog kanske 5 timmar totalt inkl strul med intern dragning, fyllning/kortning av broms och växelinställning. Med viss digital handledning av Happy dock.
Låter ju schysst! Tänker lite kring alla delar man behöver, är ju en väldigt mycket grejer totalt sett hur gjorde du för att få koll så du hade allt :)

Bygga MTB - hur svårt?
Låter ju schysst! Tänker lite kring alla delar man behöver, är ju en väldigt mycket grejer totalt sett hur gjorde du för att få koll så du hade allt :)
Är väl inte så mycket.
Ram (+ Headset)
Bromsar (med tillbehör)
Drivpaket + vevlager
Fälgar +däck
Gaffel
Sadel + stolpe
Styre, stam, Handtag

Typ. Jag hade en hoj och köpte en lös ram, sedan flyttade jag över de flesta delarna. Om man inte vet vad det är för delar på en cykel så har man nog tagit sig vatten över huvudet. ?

Bygga MTB - hur svårt?
Är väl inte så mycket.
Ram (+ Headset)
Bromsar (med tillbehör)
Drivpaket + vevlager
Fälgar +däck
Gaffel
Sadel + stolpe
Styre, stam, Handtag

Typ. Jag hade en hoj och köpte en lös ram, sedan flyttade jag över de flesta delarna. Om man inte vet vad det är för delar på en cykel så har man nog tagit sig vatten över huvudet. ?
Haha sant, är främst typ lager och andra liknande småpryttlar jag är fundersam på känns det som. Styre och däck ska jag nog ha koll på som sagt ?

Bygga MTB - hur svårt?

5 timmar, 8 timmar inkl strul för att bygga en cykel, det låter väldigt optimistiskt eller så är ni sjukt mycket snabbare än mig på att meka. Så fort något krånglar eller man måste kolla en youtube-video drar tiden iväg... Jag vill bara att TS ska ha en rimlig förväntan på vad tidsåtgången blir.

Bygga MTB - hur svårt?
Fast tidsåtgången spelar väl ingen roll direkt. Om det tar er eller två kvällar, utan mest om man fixar det.

Har man alla delar och alla verktyg samt koll på momenten så tar det väl ett par timmar på sin höjd. Att det tar tid är väl oftast att något av ovan hackar till.

Bygga MTB - hur svårt?
Man skall inte förglömma postorder väntan från Tyskland när man glömt/kommer på att man behöver nått i efterhand. Om man räknar in den väntetiden så är det många timmar ;)

Bygga MTB - hur svårt?
Vissa moment kan vara kluriga men jag skulle också påstå att det svåraste är att bestämma sig för, och lyckas hitta rätt saker, det är svårare än själva monteringen. Hade du köpt en komplett byggsats (som ett lego) så är jobbet att montera det hyffsat enkelt. Men att välja rätt gaffel där 30 modeller av rock shox verkar lika men det skiljer i offset, gaffelbredd, årsmodell, 29 vs 29+ osv. Det är nog största detektivarbetet om man inte vet exakt vad man behöver/skall ha.

Jag har mekat mycket med cyklar och annat men aldrig byggt någon cykel från grunden, och försöker bilda mig en uppfattning om hur svårt det är. Jag tror största hindret för mig är att hitta lämpliga delar, och jag har några funderingar där jag vore tacksam för hjälp. Tänker i första hand på nya delar.

Jag funderar på hur det skulle vara att bygga en 29 MTB XC HT med aluram. Prisklass 15-25k, ev mer om det är motiverat.

1) Det skulle vara intressant att se en fullständig specifik komponentlista för en MTB (helst HT). Behöver inte vara för just den cykel jag är ute efter, utan bara som exempel för att se på detaljnivå hur mycket prylar jag behöver söka reda på. Dvs inte en översiktlig som denna https://www.diymountainbike.com/mountain-bike-build-checklist/ . Har någon en bra länk eller lista att skicka?

2) Det verkar attraktivt med gruppset. Eftersom jag inte är så inläst på komponentdetaljer verkar det ingen vits att försöka ägna mycket tid att söka och läsa om varje detalj var för sig. T ex har Wiggle ett set med kransar, växlar, bromsar: Shimano XT M8100 Gruppset (1x12-delat). Finns det fler delar som en kan köpa ”i grupp”?

3) Jag inser att en del tid behöver läggas på att lista ut vilka saker som passar ihop och inte. Dvs om det går att montera en viss växelförare på en viss ram eller ett visst hjul på en viss gaffel. Är det en snårig djungel eller finns det ett fåtal standardvarianter?

4) Har ni några andra råd om hur jag kan gå tillväga för att identifiera en komponentlista? Jag inser att det behövs en del utforskningar, men vill om möjligt undvika att lägga flera dagar på att söka reda på varje enskild detalj.

Bygga MTB - hur svårt?
1: Du behöver välja ram först. När du har gjort det kan man identifiera alla småsaker du behöver.
Är ramen PM160 eller 180 t ex, innan du vet detta vet du ej om du behöver adapter till bromsarna.
Är det utvändiga wires? Behöver du låsclips? Skicka ett pm kan du få från mitt senaste bygge.

2: Det finns vissa butiker som har "finishing kit", brukar innebära sadel, sadelstolpe, styre, styrstam och grepp. Det är väl sällan alla dessa delar faller en i smaken.

3: Nej det är rätt enkelt.

4: Ja, välj ram enligt punkt 1 och presentera det här så är det enkelt gjort att någon här (t ex jag, ett PM bort bara) en lista som läggs upp här så kan andra ha synpunkter om något verkar glömt. Sparar ofta in någon frakt.

Bygga MTB - hur svårt?
Beror vad man börjar med. Börjar man med ett gäng rör från Dedacchiai i varierande längd och diameter så kan det ta rätt lång tid. I synnerhet om det drar lite kallt i garaget...

Bygga MTB - hur svårt?
Hade ju i molnet, från mitt senaste.

Ram
Bakdämpare
Gaffel, rakt eller tapered?
Bakaxel, boost? X12 eller E-throu
Framaxel, Fox - Maxle? Boost?
Dämparbussningar
Växelöra, reserv - ja 2 stycken direkt.
Flaskställ 1 eller 2?
Skruvar flaskställ

Handtag
Styre, 31.8 eller 35mm?
Styrstam, se ovan
Spacers 30mm
Styrlager
Garminfäste
Topcap
Ändpluppar

Vevlager, PF eller gängat?
Vevparti, 24 eller 30mm?
Framklinga, ska helst passa vevpartiet
Kassett
Växelreglage
Bakväxel
Kedja
Remote dropper
Remote dämpare
Dropper wire + hölje

Sadelklämma
Sadelstolpe/dropper
Sadel

Pedaler

Bromshandtag fram
Bromshandtag bak
Bromsok fram
Bromsok bak
Bromsslangar, pin+olives
Skruv bromsok fram
Hållare bromsok fram
Skruv bromsok bak
Hållare bromsok bak
Bromsskiva fram
Bromsskiva bak
Bromsskruvar 12 st

Däck fram
Däck bak
Ekrar fram höger
Ekrar fram vänster
Ekrar bak höger
Ekrar bak vänster
Brickor
Nipplar
Fälg fram
Fälg bak
Nav fram boost?
Nav bak boost - rätt body!
Tejp fram
Tejp bak
Ventil fram
Ventil bak
Inlägg fram
Inlägg bak

Med tillägg:
Växelwire om du väljer mekaniskt
Växelöra Shimano/sram specifikt? Cube t ex har olika.
Schims till styrlager?
Starnut
Kedjestyrare?
Bash?
Crankboots?
Adapter till vevparti?
Klingskruvar?
Tejp för att förhindra skav från kablar?
Matchmakers?

Någon som vill lägga till nåt? Tog mycket från hyllorna så något kan missats =)

Bygga MTB - hur svårt?
Någon som vill lägga till nåt? Tog mycket från hyllorna så något kan missats =)

Du glömde en av den viktigaste delar: skydd för kedjestaget!

Skärm fram för att skydda gaffeln (och kanske ansiktet) är också bra.

Och tänk på dumma Torque Caps på nav fram om man kör Rock Shox gaffel och tar ut framhjulet ofta.

Bygga MTB - hur svårt?
1-3 inner tubes. TL vätska.
Sen brukar växel vajer ingå i reglage men inte hölje?

Ram brukar komma med Axel, klämma och skruv till flaskhållare.
Gäller att kolla upp exakt vad som följer med vad. Ibland kommer vev m klinga annars inte

Bygga MTB - hur svårt?
Lägg till de specialverktyg som behövs för att göra jobbet.
- kedjebrytare
- kabeltång för att knipsa vajer och bromsslangar
- Starnut installer om du inte har gjort det förut
- Specialverktyg för BB
- Specialverktyg för vevparti
- Gärna ett mekställ

Sen de vanliga grejerna du kommer behöva
- Insexnycklar
- Bågfil
- Fasta nycklar
- Nåt bra fett
- Momentnyckel

Bygga MTB - hur svårt?
Tusen tack för bra svar, de hjälper mig att få en bättre bild av vilken detaljnivå sökandet ska göras på och vilka delar som ska sökas. Jag tänker att det går att minska antalet komponenter som ska beställas något genom att köpa gruppset och färdiga hjul. Jag har de flesta verktyg i listan ovan. Nu har jag bättre underlag för att botanisera vidare på nätet :-)

Bygga MTB - hur svårt?
Tusen tack för bra svar, de hjälper mig att få en bättre bild av vilken detaljnivå sökandet ska göras på och vilka delar som ska sökas. Jag tänker att det går att minska antalet komponenter som ska beställas något genom att köpa gruppset och färdiga hjul. Jag har de flesta verktyg i listan ovan. Nu har jag bättre underlag för att botanisera vidare på nätet :-)
Mycket skruvar och så följer som sagt med. Svårigheten är att veta vad som saknas. Men så svårt är det inte

Bygga MTB - hur svårt?
På Raggas lista den lilla detaljen att styrlager är ram-beroende och i princip styr-rörs-beroende, men de flesta styr-rören nuförtiden är tapered så åtminstone det är defacto en standard.

Bygga MTB - hur svårt?
Jag håller på att bygga ihop en cykel från grunden för första gången. Inga problem alls så här långt. Trodde att interna kabeldragningen skulle vara jobbig men det var busenkelt. Idag kommer vevlager o vevparti ??

Tillbaka
Topp