Vissa moment kan vara kluriga men jag skulle också påstå att det svåraste är att bestämma sig för, och lyckas hitta rätt saker, det är svårare än själva monteringen. Hade du köpt en komplett byggsats (som ett lego) så är jobbet att montera det hyffsat enkelt. Men att välja rätt gaffel där 30 modeller av rock shox verkar lika men det skiljer i offset, gaffelbredd, årsmodell, 29 vs 29+ osv. Det är nog största detektivarbetet om man inte vet exakt vad man behöver/skall ha.
Jag har mekat mycket med cyklar och annat men aldrig byggt någon cykel från grunden, och försöker bilda mig en uppfattning om hur svårt det är. Jag tror största hindret för mig är att hitta lämpliga delar, och jag har några funderingar där jag vore tacksam för hjälp. Tänker i första hand på nya delar.
Jag funderar på hur det skulle vara att bygga en 29 MTB XC HT med aluram. Prisklass 15-25k, ev mer om det är motiverat.
1) Det skulle vara intressant att se en fullständig specifik komponentlista för en MTB (helst HT). Behöver inte vara för just den cykel jag är ute efter, utan bara som exempel för att se på detaljnivå hur mycket prylar jag behöver söka reda på. Dvs inte en översiktlig som denna
https://www.diymountainbike.com/mountain-bike-build-checklist/ . Har någon en bra länk eller lista att skicka?
2) Det verkar attraktivt med gruppset. Eftersom jag inte är så inläst på komponentdetaljer verkar det ingen vits att försöka ägna mycket tid att söka och läsa om varje detalj var för sig. T ex har Wiggle ett set med kransar, växlar, bromsar: Shimano XT M8100 Gruppset (1x12-delat). Finns det fler delar som en kan köpa ”i grupp”?
3) Jag inser att en del tid behöver läggas på att lista ut vilka saker som passar ihop och inte. Dvs om det går att montera en viss växelförare på en viss ram eller ett visst hjul på en viss gaffel. Är det en snårig djungel eller finns det ett fåtal standardvarianter?
4) Har ni några andra råd om hur jag kan gå tillväga för att identifiera en komponentlista? Jag inser att det behövs en del utforskningar, men vill om möjligt undvika att lägga flera dagar på att söka reda på varje enskild detalj.