La Vuelta 2020

La Vuelta 2020
Mäktigt. Inte ofta man ser precis allihopa samtidigt ligga på gränsen eller över den. Någon brukar alltid se lite halvpigg ut...o idag va väl den personen Kuss, alla andra maxade allt vad det hade.

La Vuelta 2020
Kul att se backen ordentligt. Har ju ofta varit rätt dåligt väder när vueltan varit på besök. Nu fick man en del fina översiktsbilder. Måste absolut åka dit någon gång och cykla upp.

La Vuelta 2020
Undrars vad Sep Cous hade kunnat göra idag?
Oklart, Sepp Kuss såg dock stark ut. ;-)

Jag tror att Roglic tar tillbaka röda på tisdag och då skaffar sig en ledning som håller i mål. Ganska lätta etapper i jämförelse kvar sista veckan (visserligen lite klättring på lördag). Trenden är ju dock att någon tar tröjan sent, snittet för totalvinnaren i de stora tourerna i år är ju att ha fått bära ledartröjan en halv etapp...

La Vuelta 2020
Tror också Roglic tar tillbaka ledartröjan på tempot och håller den till mål. Låt vara att avslutningen på tempot nog är i Carapaz smak med 15% snittlutning. Dock är det för mkt platt och för lite backe för att han ska ha ngn chans.

Dålig koll på hur Carthy och Martin är på tempo. Kan kanske bli intressant fajt om plats två och tre i totalen i alla fall?!

Skulle det bli som i girot att vi får en britt som tar hem totalsegern utan att ha åkt i ledartröjan en enda etapp så har TGH gått en mkt värdig utmanare i NLCs tävling om oväntade vinnare om man i denna väger in hur segern tagits. Att något skulle hända i totalen på sista etappen i denna Vuelta känns extremt osannolikt.

La Vuelta 2020
Att totalen byter ledare på sista etappen i Vueltan i år är ytterst osannolikt, det är klart. Men som tankeexperiment så är det lite kul att om den byter efter tempot så är det mest sannolikt på lördag, och blir det då någon som inte kört i rött innan (Martin, Carthy, ...) skulle vi ha totalvinnare i alla tre etapploppen där ingen av dem har burit tröjan på en tävlingsetapp (riktig tävling om totaltröjan alltså, defileringsetapperna Madrid/Paris är ju lite speciella etapper). Det händer inte så ofta.

La Vuelta 2020
Intressant avslutning på dagens etapp.
EzaroW.gif

Blir det cykelbyte inför den eller kostar det för mycket att byta cykel för att det ska löna sig? Lär trots allt gå på under tio minuter upp.

La Vuelta 2020
Nordlig till nordvästlig vind och inte så svaga, ffa i byarna, om man ska tro klart.se. Lär göra det jobbigare med tanke på att det netto sett rör sig om färd norrut.

La Vuelta 2020
Känns ju som att motvinden kanske gör att de klarar sig med samma utväxling på platten som uppför 22% sektionen på slutet.
Hade det varit medvind så borde samtliga fått byta cykel om inte annat så för utväxlingens skull.

La Vuelta 2020
Har ni hört att Roglic har varit backhoppare?

Allvarligt, tror ni det är sista etappen i morgon med tanke på allt?
Kors i taket! Har vi fått en person som hoppar in i en tråd och börjar med en syrlig kommentar?

Allvarligt, har något ändrats i läget i Spanien som gör att de skulle sluta efter morgondagens etapp? Vad jag fattar har t.ex. Asturien haft stängda gränser sen den 28:e oktober och de kom ju bevisligen ut därifrån så det faktum att de ska passera från Galicien till Castilla y Leon på torsdag borde därmed inte per automatik i alla fall innebära att det tar stopp pga stängd regionsgräns.

Personligen tror jag de kör åtminstone till lördag om inget exceptionellt inträffar eller har inträffat men som jag missat. Söndagens etapp är ju ren paradering runt Madrid och sen ett gäng varv på paradgatan så där kommer inget att hända i totalen. Lördagen däremot är ju La Covatilla och den kanske största återstående chansen att påverka GC.

La Vuelta 2020
Woods i utbrytning. Funderade lite på om EF kunde ha någon räv bakom örat men svårt att se hur han skulle kunna hjälpa Carthy med tanke på hur etappen ser ut och hur utbrytningen utvecklats.

La Vuelta 2020
Kortaste "spurtrakan" i årets vuelta?

Hade det betraktats som en raka borde Wellans fått tidsstraff för att ha tryckt ut Woods.

Spanjorerna är inte som fransmännen, Mas fick inget tidstillägg för cykelbyte utan att "cykeln varit på plats minst 15 minuter"... däremot pengabot för teamchefen. Jämför med Alaphillipes straff för en flaska inom 30 km...

La Vuelta 2020
Hade det betraktats som en raka borde Wellans fått tidsstraff för att ha tryckt ut Woods.

Spanjorerna är inte som fransmännen, Mas fick inget tidstillägg för cykelbyte utan att "cykeln varit på plats minst 15 minuter"... däremot pengabot för teamchefen. Jämför med Alaphillipes straff för en flaska inom 30 km...
Det är inte arrangörerna som bestämmer straffen. Det är UCIs jury som består av folk med lite olika nationaliteter.
Även om det hade varit arrangören som bestämt så hade det varit fransmän i båda fallen. Det är ASO som arrangerar både Touren och Vueltan.

La Vuelta 2020
Jobbigt för domarna i lopp med klungspurter där det är en 90-graderskurva och sen helt rakt in till mål. Inte många som är klara med svängen när 90-graderskurvan är avklarad!

Och Wellens linjeval skiljer sig inte mkt från treans och fyrans så jag skulle knappast beskriva det som en trängning.

La Vuelta 2020
En stigning med kategori 2, och en med kategori 1 idag. Dock tre och en halv mil från toppen av den sista till mål, så GC-åkarna ligger gissningsvis lågt och avvaktar bergsmålgången imorgon.

Noterar f.ö. att jag nu tydligen har femton fler UCI-poäng än Froome.

La Vuelta 2020
Angående funderingarna kring om loppet kommer att gå i mål i Madrid eller avslutas tidigare känns än mer som det är det förstnämnda som kommer att bli fallet.

Damerna körde idag första etappen av Madrid Challenge. Visserligen hölls den etappen i Castilla la Mancha, strax söder om Madrid-regionen, men de ska ju in i Madrid-regionen och cykla lördag och söndag.

La Vuelta 2020
Har du tävlingslicens Göran?
Nej. Säkertställer att jag absolut inte riskerar att få några negativa UCI-rankningspoäng.

Jag inser vad din poäng är. Det hela blir lätt filosofiskt, men jag kan tycka att det är rätt rimligt att säga att de människor som inte gjort några insatser som gett poäng har noll poäng. Vill man få ett positivt (eller negativt) antal poäng måste man dock lösa licens. Alternativet vore att anse att alla utan licens har "minus oändligheten" poäng. När de fixar licens hamnar de på noll poäng. Det skulle dock innebära att själva licensfixandet skulle ge "oändligt" många poäng vilket känns skumt med tanke på vad bra insatser i lopp som ger UCI-rankningspoäng kan ge.

Senast ändrad:
La Vuelta 2020
Rätt misslyckat för Movistar. Mkt jobb för att få Valverde i ett bra läge inför spurten men blir bara pannkaka av det hela och han kommer fram i täten alldeles för tidigt.

Smart av Roglic att plocka in sex sekunder till på ledningskontot.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp