Canyon CF sl 6 däckbredd

Canyon CF sl 6 däckbredd
Hej.
Står med en ny canyon inflate CF SL 6.
Den levererades med 33mm däck och enligt canyon kan man köra med 35mm.

Min fråga är om någon av er där ute vet om det går att köra med bredare däck än de rekommenderade 35mm?

Fram finns gott om utrymme fram så det är främst där bak som det kommer att bli tajt.

Canyon CF sl 6 däckbredd
Du har inte en inflite?
Mät bak så ser du ju marginalen från nuvarande! Gissar att 40 går bra då det är en cykelcross ?
Och sannolikt betydligt bredare fram.
På min al slx kör jag 40mm idag och får plats med ngt bredare bak men definitivt 50 fram.
Det är dock inte alls säkert att dom är exakt lika(al och cf),

Canyon CF sl 6 däckbredd
Tycker även att framgaffeln glappar lite. Lagt ned ca 2h på att åtgärda det genom att lossa bultarna till styrstammen och dra åt med topplocket(som är i plast) och sedan dra år styrstammen igen. Dock blir det inte riktigt bra.. någon som har ett bra tips?

Canyon CF sl 6 däckbredd
Tycker även att framgaffeln glappar lite. Lagt ned ca 2h på att åtgärda det genom att lossa bultarna till styrstammen och dra åt med topplocket(som är i plast) och sedan dra år styrstammen igen. Dock blir det inte riktigt bra.. någon som har ett bra tips?
Long shot: På min lux av äldre modell kör dom med en ring under styrstammen, typ dust cover, som är skruvad och alltså sitter fast mot styrröret. Denna är till för att styret inte ska snurra runt o slå i ramen vid vurpa. Den måste släppas också.

Annars är det väl tipset att se till att gaffelröret inte är för långt, så att du faktiskt spänner lagren.

Canyon CF sl 6 däckbredd
Long shot: På min lux av äldre modell kör dom med en ring under styrstammen, typ dust cover, som är skruvad och alltså sitter fast mot styrröret. Denna är till för att styret inte ska snurra runt o slå i ramen vid vurpa. Den måste släppas också.

Annars är det väl tipset att se till att gaffelröret inte är för långt, så att du faktiskt spänner lagren.

Jag tycker Att jag testat allt. Såg nu att topplocket har en spricka. Är tydligen i plast och skruven har borrat ned sig lite i den. Beställer nytt och hoppas det löser biffen!

Canyon CF sl 6 däckbredd

Hur känner du av glappet? Håller du i frambromsen och juckar fram och tillbaka? För på många modeller av ok så kan bromsbeläggen röra sig fram och tillbaka och ge sken av att det glappar i styrlagret.

Canyon CF sl 6 däckbredd
Det löste sig med ett nytt topp lock.
Dock krånglar bromsarna hur mkt som helst. Frambromsen har jag fått lufta 2ggr på verkstad och nu skakar hela cykeln när jag använder frambromsen.

Bakbromsen blev jag också tvungen att lufta på verkstad och nu efter några turer så tar den sådär. Inte helt nöjd. Vet inte om Sram är dåliga eller om det är ett måndagsexemplar som jag fått?

Tillbaka
Topp