Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hambini tråden
Jag har inget jobb. Det är därför jag är så imponerad?

Men allvarligt, jag är inte den enda som är imponerad. Menar du att det är samma sak att jobba för ett F1 stall som på Saab? För att inte ens nämna militärflyg. Tekniken är nog lite mer avancerad än på en vanlig bil.
Det är inte Volvo som bygger Gripen.

Hambini tråden
Trots mina försök att vara konstruktiv och på ett balanserat sätt redovisa MIN syn på saker och ting så ska jag övertyga andra om att mitt sätt är rätt?
Nej, var och en gör som de vill, tycker folk Hambini är det bästa sen skivat bröd, för mig saknar han trovärdighet.
Ett diskussionsforum är ett bra verktyg för att offentliggöra sina ståndpunkter tycker jag. Jag behöver inte göra mer än så, flera har frågat om min åsikt i saker o ting, det är jag glad för. Andra tycker jag skall motbevisa andra, har inget intresse av sådant.
Att man sedan blandar in politik i denna diskussion (liknelsen till Trump) är inget jag vill fortsätta med.

Hambini tråden
Ett öppet mål för missförstånd när mitt nick nämns i samma mening som du gör syftningar till Trump supportrar.

Referensen till förstärkingsord, var pga att Trump är den okrönte mästaren men Hambini är inte så dålig han heller på att krydda språket i avsikt att misskreditera tillverkarens kompetens att hålla toleranser tex.
Då ber jag om ursäkt för det. Vem gillar att bli kallad för Trump supporter?
Du vet nog inte riktigt vad dom gör på Saab va? :P
Var det så att de hade flygplan också?

Hambini tråden
Trots mina försök att vara konstruktiv och på ett balanserat sätt redovisa MIN syn på saker och ting så ska jag övertyga andra om att mitt sätt är rätt?
Nej, var och en gör som de vill, tycker folk Hambini är det bästa sen skivat bröd, för mig saknar han trovärdighet.
Ett diskussionsforum är ett bra verktyg för att offentliggöra sina ståndpunkter tycker jag. Jag behöver inte göra mer än så, flera har frågat om min åsikt i saker o ting, det är jag glad för. Andra tycker jag skall motbevisa andra, har inget intresse av sådant.
Att man sedan blandar in politik i denna diskussion (liknelsen till Trump) är inget jag vill fortsätta med.
Dina konstruktiva försök imponerar iaf på mig.

Hambini tråden
Vi kan väl säga såhär: Personbilar var aldrig deras huvudområde. :P

Vilket var tur eftersom bilarna var så dåliga :)

SAABs flygplansavdelning har nog rätt många vassa ingenjörer. Brittish aerospace har i runda slängar 30 000 anställda så det behöver väl inte säga så mycket egentligen. Ska man bli impad av ett CV så bör det innehålla vad man gjort på ett ställe, inte att man varit där.

Hambini tråden
Sam00, jag vet inte hur länge du hängt på happy, men om du kollar runt lite så kommer du se att den du refererar till lite hånfullt som ”ingenjörsstudent” (jag vet att han presenterade sig så själv, men du missade ironin) inte är vem som helst. Kid1000 är väldigt kompetent när det gäller kolfiberkonstruktioner, och kanske den i Sverige med absolut högst anseende när det gäller att laga kolfiberramar. Stående rådet här på happy när nån skadat sin ram är att skicka den till Kid1000, och det finns åtskilliga här som kan vittna om hur han åtgärdat deras ramar mycket professionellt.
Tack för de fina orden, jag har så pass mycket respekt för folk att de klarat av ingenjörutbildningen medan jag inte har tagit examen. Därför är jag ingenjörstudent än trots jag började 2013 nångång.

Hambini tråden
Du har ju ifrågasatt hans metoder utan att han haft möjlighet att svara. Nu när han är här så har du inte lust att diskutera mer. Du är den enda som har kompetensen här att motbevisa honom. Vad är det som stoppar dig från att göra det? Du har flera gånger ifrågasatt hans bakgrund. Du kan ju nu ta reda på om han vet vad han pratar om.

Hambini tråden
Sen får jag nog hålla med @ooms. För oss som inte är ingenjörer osv så låter det ju oerhört coolt om någon jobbar med flygplan, helikoptrar och allt sånt där, men har man väl utbildad sig till ingenjör och arbetat med det i några år så kommer de flesta ha arbetat med några spännande saker gissar jag. :D

Hambini tråden
jag tror varufetischism är ett bättre begrepp att googla än kognitiv dissonans. förklaringen till att hambini upprör är att i detta ekonomiska system skapar vi vår identitet och relationer kring själlösa varor och varumärken. "jag är en sån som gillar cannondale", "vi gillar varandra för vi gillar specialized".

för de som inte förstår det är hambinis sågningar djupt sårande, för det hotar grunden för ens identitet och ens relationer. för oss andra är det kul och tillfredsställande att se när varornas falskhet avslöjas och hånas. det är inte så viktigt om hambinis diagram över vad som är skit och vad som är bra är hundra procent korrekt.

Hambini tråden
Intressant när trden blivit en tävling i utbildning då det för det mesta, kopplat till vevlager, saknar relevans.
Att många som förstår samband ska behöva försvara sig mot en dyrkare för att dom i huvudsak inte gillar överdrifter och presentationen gör att tråden fått fel vinkling, enligt mig.

M

Hambini tråden
Du har ju ifrågasatt hans metoder utan att han haft möjlighet att svara. Nu när han är här så har du inte lust att diskutera mer. Du är den enda som har kompetensen här att motbevisa honom. Vad är det som stoppar dig från att göra det? Du har flera gånger ifrågasatt hans bakgrund. Du kan ju nu ta reda på om han vet vad han pratar om.
För det första, så har jag presenterat argument som finns att läsa här, skall jag då lägga ned tid på en person som jag är osäker om den finns på riktigt? Medan samma mängd tid kan jag göra något mer positivt för mig själv och folk i min närhet? Om det är hambini så kan han enkelt plocka isär mina argument de finns här i tråden.
Han har själv i trådens länk till OPEN filmen påstått att reparation av kolfiber är inget man gör. Då kan jag bara säga att han har nog inte samma uppfattning som jag. Jag följer erkända metoder och kan hänvisa till dom vid problem.
Ha en trevlig fortsatt dag!

Hambini tråden
Alltså, Hambini har ju samma sorts övertygelse som Sixten hade/har för det han tyckte och tänkte. Vi har väl alla lärt oss att man ska ta den typen av personligheter och överdrifter med en nypa salt vid det här laget? :P

När någon säger att något är OMÖJLIGT att cykla på, eller är en DÖDSFÄLLA, så MÅSTE man ta det med en nypa salt. :D

Hambini tråden
jag tror varufetischism är ett bättre begrepp att googla än kognitiv dissonans. förklaringen till att hambini upprör är att i detta ekonomiska system skapar vi vår identitet och relationer kring själlösa varor och varumärken. "jag är en sån som gillar cannondale", "vi gillar varandra för vi gillar specialized".

för de som inte förstår det är hambinis sågningar djupt sårande, för det hotar grunden för ens identitet och ens relationer. för oss andra är det kul och tillfredsställande att se när varornas falskhet avslöjas och hånas. det är inte så viktigt om hambinis diagram över vad som är skit och vad som är bra är hundra procent korrekt.
Det är självklart, och det var därför jag frågade hur många som har en cykel av ett märke som Hambini sågat. Surprise, ingen svarade. Själv skulle jag lätt köpa en Cervelo eller Cannondale. Jag vet att det inte direkt finns en så stor chans att jag kommer få en av de sämre ramarna.

Hambini tråden
Det är självklart, och det var därför jag frågade hur många som har en cykel av ett märke som Hambini sågat. Surprise, ingen svarade. Själv skulle jag lätt köpa en Cervelo eller Cannondale. Jag vet att det inte direkt finns en så stor chans att jag kommer få en av de sämre ramarna.
Jag har ingen aning om han sågat min Canyon för jag har bara sporadiskt kollat på kanalen och det har ingen betydelse vad han tycker.
Att sensationslysten officiellt såga saker som inte tillverkaren fått chansen att ersätta sätter ribban.
Hade Open däremot fått pucken och vägrat avhjälpa hade jag kunna gjort sågningen själv.

M

Hambini tråden
För det första, så har jag presenterat argument som finns att läsa här, skall jag då lägga ned tid på en person som jag är osäker om den finns på riktigt? Medan samma mängd tid kan jag göra något mer positivt för mig själv och folk i min närhet? Om det är hambini så kan han enkelt plocka isär mina argument de finns här i tråden.
Han har själv i trådens länk till OPEN filmen påstått att reparation av kolfiber är inget man gör. Då kan jag bara säga att han har nog inte samma uppfattning som jag. Jag följer erkända metoder och kan hänvisa till dom vid problem.
Ha en trevlig fortsatt dag!
Ni talar inte samma språk så han kommer kanske inte förstå ditt inlägg. Även med Google translate så kan det bli missförstånd. Han har bevisat att det är den riktiga Hambini ifall du har missat det. Så han finns på riktigt.

Hambini tråden
Jag har ingen aning om han sågat min Canyon för jag har bara sporadiskt kollat på kanalen och det har ingen betydelse vad han tycker.
Att sensationslysten officiellt såga saker som inte tillverkaren fått chansen att ersätta sätter ribban.
Hade Open däremot fått pucken och vägrat avhjälpa hade jag kunna gjort sågningen själv.

M
Kunden hade skrivit till Open och de svarade inte.

Hambini tråden
Ni talar inte samma språk så han kommer kanske inte förstå ditt inlägg. Även med Google translate så kan det bli missförstånd. Han har bevisat att det är den riktiga Hambini ifall du har missat det. Så han finns på riktigt.
Han finns på riktigt. Och Kid1000 avstår från att gå i polemik med en person som har polemik och antagonism som arbete. Jag förstår det avståndstagandet eftersom det tar en massa tid och energi (som istället kan läggas på familj och arbete) och inte leder nån vart. Det valet måste vara enkelt att förstå.

Hambini tråden
Haha, kul att jag blev taggad i den här tråden. Det var ju riktigt underhållande.

Och sen att Saabs ”flygplansingenjörer” skulle vara några tekniska snillen var nästan det roligaste av allt! (Obs. ironivarning, även om det är min faktiska åsikt.)

Hambini tråden
nina björk förklarar varufetischism i lyckliga i alla sina dagar (för den som läst boken får hambinis disney-filt en fördjupad mening):

20201117_130605.png

Hambini tråden
Jag tycker det är onödigt att en så intellektuellt överlägsen person som Hambini ska slösa sin energi på en av de minst problematiska komponenterna på en cykel (vevlagret). Det funkar ju ändå rätt bra (enligt min ringa erfarenhet) i de allra flesta fall oavsett vilken obskyr standard det handlar om. Och att gå från ”skapligt” till ”optimalt” vevlager skulle ju bara ge knappt mätbara skillnader.
Kunde han inte styra upp tex hela drivlinan istället.
En drivlina med mindre friktionsförluster, lägre vikt och utan massa utanpåliggande kladdiga delar skulle jag gärna se. Eller däck som inte punkterar men ändå rullar lätt och bekvämt.

Hambini tråden
Jag tycker det är onödigt att en så intellektuellt överlägsen person som Hambini ska slösa sin energi på en av de minst problematiska komponenterna på en cykel (vevlagret). Det funkar ju ändå rätt bra (enligt min ringa erfarenhet) i de allra flesta fall oavsett vilken obskyr standard det handlar om. Och att gå från ”skapligt” till ”optimalt” vevlager skulle ju bara ge knappt mätbara skillnader.
Kunde han inte styra upp tex hela drivlinan istället.
En drivlina med mindre friktionsförluster, lägre vikt och utan massa utanpåliggande kladdiga delar skulle jag gärna se. Eller däck som inte punkterar men ändå rullar lätt och bekvämt.
Svält och fattigdom?
M

Hambini tråden
missadu du hans roslings diagram över svälten, fattigdomen och gummiblandningarna?
Ja

MEN eftersom fanboyen tycker att det är relevant med aerodynamikutbildning för vevlager och håltoleranser så är det sannolikt lösningen på värdsligare ting än plastcyklar.

M

Hambini tråden
Han finns på riktigt. Och Kid1000 avstår från att gå i polemik med en person som har polemik och antagonism som arbete. Jag förstår det avståndstagandet eftersom det tar en massa tid och energi (som istället kan läggas på familj och arbete) och inte leder nån vart. Det valet måste vara enkelt att förstå.
Då borde han kanske ha avstått från att kritisera till och börja med. Det är lätt att kritisera och ifrågasätta en person som inte har möjlighet att svara. I min uppfattning är han intimiderad. Om han inte kan engelska så kan jag förstå att det blir komplicerat.

Hambini tråden
Det har ju tydligen gått bra för honom i karriären. Varför antar alla att han alltid beter sig som på YT? Dessutom har han autism, om det nu är sant. Det är karakteristiskt att sakna sociala färdigheter. Har aspergers själv och har det problemet också. Fast jag svär inte.?

OK, även om tråden egentligen tjänat ut sitt syfte så skall jag ta tillfället i akt och dela lite erfarenheter av "funkisar" i arbetslivet, mitt perspektiv är 100% mitt personliga och bygger på ca 30år på olika arbetsplatser.

Min första fasta anställning var på en ingenjörsbyrå som gjorde diverse olika legoarbeten åt företag och myndigheter, Jag var 16år och skoltrött när jag hittade detta jobb, en av våra mest produktiva medarbetare hetter Kari och han var en hejare på att sortera, montera och nita fast saker på kretskort. Jag har ingen aning vad hans bakgrund var men han var ganska högljudd och spred mycket glädje runt sig på jobbet, dock fick Kari tyvärr inte chansen att ytmontera kretskort till Ericsson eller uppdatera styrsystem till RBS 70 eller ens Strappa om kort till Norsk Data's system. Men Kari hade en stor portion sociala färdigheter sina utmaningar till trots.

I samma veva träffade jag min första flickvän, hon är idag mor till 3 barn har haft ett antal bra jobb inom omsorgen både hos privata och publika aktörer samt varit stående krönikör i flera tidningar inte så mycket på grund av sina diagnoser utan kanske mer tack vare.

Under några år hade jag nöjet att få vara kontaktperson till en supertrevlig kille med en ganska grav Aspberger diagnos som hade det lite jobbigt med att omvärlden fortsatte att utvecklas fast hans egen utveckling hade bromsats in.

Under de år som jag drev eget företag så skulle jag uppskatta att åtminstone 80% av mina anställda skulle kvalificera för minst 1 diagnos, detta till trots så var var de flitigt anlitade och otroligt uppskattade hos kunder som var en blandning av våra största inom finanssektorn och myndigheter och verk.

Skulle jag sammla ihop mina mest uppskattade kollegor, nära vänner och min familj så skulle vi förmodligen kunna sysselsätta en mindre klinik i psykiatri för all framtid med att rota runt i vårt inre, men vi kan fortfarande sitta ner vi ett bord och föra en normal konversation och bete oss civiliserat. Vad vill jag säga med detta då, jo att jag tror absolut inte att det finns en direkt koppling mellan en person fysiska eller psykiska framtoning och deras intellektuella eller för den delen praktiska förmåga, snarare tvärt om då egenheter ofta frigör tid att odla särintressen, men med detta sagt så tycker jag fortfarande inte att svordommar, skälsord och annat dravel med mening att förminska andra så att ens egen trovärdighet ökar är en hållbar retorik.

Det finns redan ord för detta, det är mobbing och om det sker på nätet så blir man ett Troll.
Självklart kan det finnas mer eller mindre ädla motiv till att man väljer att gå den vägen men ett Troll är man fortfarande.

Har någon fortfarande energi att sätta sig in i ett intressant sätt att använda en kontroversiell retorik för att uppnå sina syften så kan jag rekommendera: Milo Yiannopoulos

Hambini tråden
Ja

MEN eftersom fanboyen tycker att det är relevant med aerodynamikutbildning för vevlager och håltoleranser så är det sannolikt lösningen på värdsligare ting än plastcyklar.

M
Så det är ok med "name calling"? Ok du gamla gubben. Där fick du.? Naj aerodynamik involverar inte nån slags mätning.

Hambini tråden
Då borde han kanske ha avstått från att kritisera till och börja med. Det är lätt att kritisera och ifrågasätta en person som inte har möjlighet att svara. I min uppfattning är han intimiderad. Om han inte kan engelska så kan jag förstå att det blir komplicerat.
Vad ska vi då prata om, om man inte får ha åsikter om saker? Du, jag och Kid1000 FÅR kritisera saker. Vi har rätt att välja om vi gör det sakligt eller osakligt. Lugnt eller högljutt. Vi får välja att basera kritiken utifrån erfarenhet, tyska tabeller eller rena gissningar. Jag kan tycka att en person är högljudd. Det betyder inte att jag per automatik anmäler mig till en skriktävling med den personen. Det är valfritt att ge sig in i oöndlighetsdiskussioner med människor som älskar oändlighetsdiskussioner. Men det ger ingenting. Kid1000 har presenterat invändningar. Med ett tålamod som långt överskrider det man kan begära på ett forum som detta. Och, med en öronbedövande tydlighet.

Hambini tråden
I've bought myself a voodoo billy bookcase to get in touch with my swedish side.

The better choice as an example of Swedish innovation would have been IVAR from IKEA or String, both representing a simple a flexible solution to address the need of shelving space.
Don't be confused if you end up with one unused screw, it's engineered that way.

Hambini tråden
Sam00s beteende känner jag igen från när en av mina döttrar fick upp ögonen för Justin Bieber. När skandalerna inträffade så var Justins ord lag och alla andra hade fel. Iof så var hon bara 10 år då men liknelserna finns där ändå....

Hambini tråden
Säg att
Vad ska vi då prata om, om man inte får ha åsikter om saker? Du, jag och Kid1000 FÅR kritisera saker. Vi har rätt att välja om vi gör det sakligt eller osakligt. Lugnt eller högljutt. Vi får välja att basera kritiken utifrån erfarenhet, tyska tabeller eller rena gissningar. Jag kan tycka att en person är högljudd. Det betyder inte att jag per automatik anmäler mig till en skriktävling med den personen. Det är valfritt att ge sig in i oöndlighetsdiskussioner med människor som älskar oändlighetsdiskussioner. Men det ger ingenting. Kid1000 har presenterat invändningar. Med ett tålamod som långt överskrider det man kan begära på ett forum som detta. Och, med en öronbedövande tydlighet.
Du säger alltså att vi har rätt att vara ignoranta på ett forum. Det visste jag inte, jag trodde att alla måste ha rätt hela tiden, annars får de inte posta.?

Hela tråden har handlat om Hambini har rätt i sina bedömningar när det gäller standarden på olika vevhus. Kid1000 är den enda kvalificerade att avgöra om Hambini gör rätt tekniskt sett, alltså i sitt sätt att mäta osv. Så då ska vi alltså inte försöka konstatera om han gör rätt, när vi ändå har en ingenjör här som förstår sig på saken? Alla vill ju veta eller hur?

Eller är poängen med trådan att bara ta en massiv dump på Hambini?

Jag förstår inte varför det måste vara en oändlighetsdiskussion. Om det ens skulle bli en diskussion, vad är det som stoppar honom att bara ignorera och gå vidare?

Hambini tråden
Sam00s beteende känner jag igen från när en av mina döttrar fick upp ögonen för Justin Bieber. När skandalerna inträffade så var Justins ord lag och alla andra hade fel. Iof så var hon bara 10 år då men liknelserna finns där ändå....
Hur vet du att jag är över 10år?? Du verkar veta så mycket om Justin Bieber. Är du säker på att det inte var du som var hans fan? Din avatar tyder på att du är väldigt mogen.

Har du nåt att säga om ämnet ifråga eller vill du att en 5 åring ska förklara saker för dig?

Hambini tråden
Seriöst. Ni kan inte gnälla på Hambinis och andra happyiters sätt att uttrycka sig, bara för att själva i nästa inlägg uttrycka er som skitstövlar. Tänker inte peka ut vilka jag menar med ni - det har varit flera såna inlägg nu och jag tror de flesta förstår vilka jag syftar på.

Hambini tråden
Säg att
Du säger alltså att vi har rätt att vara ignoranta på ett forum. Det visste jag inte, jag trodde att alla måste ha rätt hela tiden, annars får de inte posta.?

Hela tråden har handlat om Hambini har rätt i sina bedömningar när det gäller standarden på olika vevhus. Kid1000 är den enda kvalificerade att avgöra om Hambini gör rätt tekniskt sett, alltså i sitt sätt att mäta osv. Så då ska vi alltså inte försöka konstatera om han gör rätt, när vi ändå har en ingenjör här som förstår sig på saken? Alla vill ju veta eller hur?

Jag förstår inte varför det måste vara en oändlighetsdiskussion. Om det ens skulle bli en diskussion, vad är det som stoppar honom att bara ignorera och gå vidare?
Vart får du fakta ifrån?
Jag skulle uppskatta att det finns minst 10 ingenjörer i tråden.

M

Hambini tråden
Vart får du fakta ifrån?
Jag skulle uppskatta att det finns minst 10 ingenjörer i tråden.

M
Och hur vet vi det? Folk ifrågasätter Hambinis bakgrund. Fram med bevis nu alla ingenjörer. Annars är ni bara random personer som sitter i era föräldrars källare.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Säg att

Jo, vi har rätt att vara ignoranta. Det är inte heller förbjudet att vara otrevlig och oförskämd. Men det stimulerar inte till konstruktiva samtal. Det (dåliga) kommunikationssättet får vissa människor (i detta fall med både kunskap och erfarenhet) att välja bort en diskussion. Och när såna människor väljer att avstå, så får du inte ta del av lika mycket kunskap. I mina ögon är det ett betydligt sämre utfall. Du kan fortsätta försöka övertyga Kid1000 att ge sig in i en oönskad diskussion (på "skrikiga" villkor) eller försöka inse att det kanske är (den dåliga) diskussionen (och inte avsaknad på motargument) som avskräcker.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp