Varför är mtb cyklister så feta?

sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man rulla runt i leran så är det bra med en
> grisformad kropp.
>

Nu fick jag skratta lite på jobbet, tack!

Inte mata trollen... inte mata trollen...

Ähh jag kan inte hålla mig. Vilken jäkla tramsig grej att skriva. Vad baserar du det på. Inte en enda av min mtb-vänner är feta och det är en blandning av småbarnsföräldrar i sina bästa år. Själv är jag 175 cm och 62 kilo, det är fan på gränsen till undernärd så kom inte hit och kalla mig fet! Snabb som fan är jag däremot, när det är brötigt och nedför.

ilsk3n skrev:
> För att MTB-åkare är livsnjutare!

Helt rätt. Lvg åkarna trampar och trampar, medans vi har kul "doing it"...

MTB-cyklister sitter framför TVn med chips o öl (och rapar förmodligen också), medan LVGare sitter på en uteservering med en cappuccino i storlek fingerborg (med kritvita strumpor och nytopsad racer).
Kanske en anledning.

Edit: risk för fulcitering

Senast ändrad:
Janos skrev:
> Inte mata trollen... inte mata trollen...
>
> Ähh jag kan inte hålla mig. Vilken jäkla
> tramsig grej att skriva. Vad baserar du det på.
> Inte en enda av min mtb-vänner är feta och det
> är en blandning av småbarnsföräldrar i sina
> bästa år. Själv är jag 175 cm och 62 kilo, det
> är fan på gränsen till undernärd så kom inte
> hit och kalla mig fet! Snabb som fan är jag
> däremot, när det är brötigt och nedför.

Undantaget som bekräftar regeln då...

Här är en mtb-kille som precis gått över till lvg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92 KB · Besök: 685
anders_ skrev:
> För att det är enduro att vara fet. Eller är
> det inte det? Annars har jag lagt på mig i
> onödan?

Du har fått det om bakfoten bara. Enduro är fett ska det vara.

O skrev:
> Har cyklat massor med MTB och är fortfarende
> spinkig. Vad gör jag för fel?

Äter för lite.

matteboy skrev:
> Fast ingen slår vitvalen som kan ha upp 40% av
> sin kroppsvikt i fett. Undrar om dom också
> cyklar...?

Nej, de åker gaffeltruck!

Bilagor

• Tjockis.jpg
    Tjockis.jpg
    39.8 KB · Besök: 452
Jag lanserar en annan teori. Ju större mage du har desto dyrare cykel köper du.

(Det kan ju ha att göra med var i livet man befinner sig och att både magen och plånboken sväller med åren, men det stämmer ganska ofta trots allt.)

LVG-cykling kräver mer disciplin? Ute och köttar mil efter mil, oavsett väder och vind, framåtlutade i tajta lycra-kläder. MTB-cykling däremot, ute i naturen och ha roligt! Kanske till och med tar med sig wienerbröd i ryggsäcken och hitta en lämplig plats i skogen att fika på?

Med det sagt, en halvtimme i skogen gör mig fan tröttare än några mil på andra cykeln. :P Man borde ta till vara på den chansen! Äta mindre, cykla mer i skogen, räcker med en 30-60 minuter så har man tagit ut sig! Men så är det ju det där med skydd och hjälmar och särskilda kläder och tvätta cykeln och smörja upp och justera och serva dämpare och styra och ställa. Det är ju fan jobbigt ju! Riktigt jobbig! Puh...

Sätter mig på graveln istället med vanliga kläder, tar kanske med en kexchoklad, cyklar till mitt favoritberg, glor en stund och cyklar hem! Plus-minus-noll i kaloriräkningen. Hemma: Äter för två trots att jag är solokvist. Dyrt, onyttigt, onödigt!

Varför är jag fet? Ja jag vettefan! Inte är det för att jag är lat och äter för mycket i alla fall!

Noterat: Det är lågt BMI på de cykelpendlare jag ser i november. Kanske bara en illusion när lampljuset speglar sig i löv och blöt asfalt och svärtan i skuggorna girigt suger i sig alla konturer.

MTB - det innefattar ju en hel del olika typer av cykling, utförscyklarna, att de är kraftigare än genomsnittet kan jag förstå, lift upp, rullar ner ? , fast kan det bero på kraftig benstomme och mer muskler? hmmm! Eftersom cykling nu är en folklig utövning så kan jag nog säga det är samma personer som cyklar de två stora motionsloppen i Sverige, ett XC lopp i 90 km och ett på racer i 150/300 km. Rimligtvis är BMI densamma per capita gällande dessa två olika cyklingsformer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp